Gå til innhold
Fiskersiden

Bra start på sesongen! Nå bilder!!


fiskematre
 Share

Recommended Posts

Har vært heima siden onsdag nå og fått fiska masse. Angre sjukt masse på at eg va så dom å flytta til østlandet altså, her e det masse vak, døgnfluer og store og små fiskar.

Min aller første fisk for ferskvannssesongen var en regnbue på 1970g!!! Feit og fin kjønnsmoden hann. Men ikkje den var ikkje særlig sprek, svømte berre roligt rondt. Men uten håv brukte eg sikkert 15 min før den var på land... Fin start[ :D ][ :D ] C&R

Så har det blitt 2 brunaurar på ca 200 g.

Eg blanka igår, men broderen fekk iallefall sin første på tørt, 200g den og.

Håpe eg kan få satt ny rekord idag, rekorden min brunaure e på flaue 300g!!![:I]

IMG_0116.JPG

IMG_0141.JPG

PICT0589.JPG

PICT0590.JPG

PICT0591.JPG

PICT0602.JPG

PICT0605.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis FM. Lokale fangster? Vær forsiktig med å lekke for mye ut til KIS. Da kommer han snikende med meiteriet sitt...[ :D ][ :D ]

Nå er jeg snart ferdig med båtprosjektet mitt, så da blir det fisking på meg og. Et virkelig savn kan man si.

Forresten skal den gamle båten selges hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: C&R på buen???? misforstått snilisme spør du meg...

Dette er ikke et forsøk på å dra igang den diskusjonen igjen, men fant da dette sitatet og tenkte det var en passende anledning lufte det for dere andre[ :D ]

Jeg syntes dette sitatet beskriver C&R slik det egentlig er ment, på en meget bra måte:

(O.T Ljøstad)

"Hvorfor bruke fremmedord som engelsk når det finnes relevante ord i det norske ordkompleks. Nei, la oss droppe det befengte uttrykket catch-and-release og heller bruke det mye bedre og beskrivende uttrykket; FORVALTNINGSMESSIG GJENUTSETTING. Dette dekker mye bedre tankegangen bak det å sette stor og liten fisk uskadd tilbake"

Jeg har inntrykket av at C&R begrepet er blitt litt skakk kjørt etter alle diskusjoner som har pågått de siste årene. Hele idè`n bak C&R prinsippet har vel bla vert tanken om forvaltningsmessig gjenutsetting av fisk der det trengs. Og gjenutsettelse der man uansett ikke vil nyttegjøre seg av fangsten. Thats it! Får da håpe at folk ikke bare gjør det fordi de tror det er "edelt" eller no`!(?) [|)][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

sitat: C&R på buen???? misforstått snilisme spør du meg...

Dette er ikke et forsøk på å dra igang den diskusjonen igjen, men fant da dette sitatet og tenkte det var en passende anledning lufte det for dere andre[ :D ]

Jeg syntes dette sitatet beskriver C&R slik det egentlig er ment, på en meget bra måte:

(O.T Ljøstad)

"Hvorfor bruke fremmedord som engelsk når det finnes relevante ord i det norske ordkompleks. Nei, la oss droppe det befengte uttrykket catch-and-release og heller bruke det mye bedre og beskrivende uttrykket; FORVALTNINGSMESSIG GJENUTSETTING. Dette dekker mye bedre tankegangen bak det å sette stor og liten fisk uskadd tilbake"

Jeg har inntrykket av at C&R begrepet er blitt litt skakk kjørt etter alle diskusjoner som har pågått de siste årene. Hele idè`n bak C&R prinsippet har vel bla vert tanken om forvaltningsmessig gjenutsetting av fisk der det trengs. Og gjenutsettelse der man uansett ikke vil nyttegjøre seg av fangsten. Thats it! Får da håpe at folk ikke bare gjør det fordi de tror det er "edelt" eller no`!(?) [|)][ :D ]

FORVALTNINGSMESSIG GJENUTSETTING er da ikke et uttrykk man kan bruke om C&R. Fang og slipp er eneste man kan erstatte med. Bedriver man C&R så kan jo dette ha grunnlag i mange grunner, ikke bare pga forvaltningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

sitat: C&R på buen???? misforstått snilisme spør du meg...

Dette er ikke et forsøk på å dra igang den diskusjonen igjen, men fant da dette sitatet og tenkte det var en passende anledning lufte det for dere andre[ :D ]

Jeg syntes dette sitatet beskriver C&R slik det egentlig er ment, på en meget bra måte:

(O.T Ljøstad)

"Hvorfor bruke fremmedord som engelsk når det finnes relevante ord i det norske ordkompleks. Nei, la oss droppe det befengte uttrykket catch-and-release og heller bruke det mye bedre og beskrivende uttrykket; FORVALTNINGSMESSIG GJENUTSETTING. Dette dekker mye bedre tankegangen bak det å sette stor og liten fisk uskadd tilbake"

Jeg har inntrykket av at C&R begrepet er blitt litt skakk kjørt etter alle diskusjoner som har pågått de siste årene. Hele idè`n bak C&R prinsippet har vel bla vert tanken om forvaltningsmessig gjenutsetting av fisk der det trengs. Og gjenutsettelse der man uansett ikke vil nyttegjøre seg av fangsten. Thats it! Får da håpe at folk ikke bare gjør det fordi de tror det er "edelt" eller no`!(?) [|)][ :D ]

FORVALTNINGSMESSIG GJENUTSETTING er da ikke et uttrykk man kan bruke om C&R. Fang og slipp er eneste man kan erstatte med. Bedriver man C&R så kan jo dette ha grunnlag i mange grunner, ikke bare pga forvaltningen.

Sant det du skriver, men "forvaltningsmessig gjennutsettelse" er i mange tildfeller synonymt med C&R slik jeg ser det. Tenkte kanskje dette kunne vere grunn til at matre slapp ut regnbua (vis det var det han gjorde), så jeg tenkte bare å lufte den tankegangen litt når jeg så Asmunds innlegg.

Men leser jo da i ettertid at man faktisk ikke ønsker at regnbueørret skal slippes ut igjenn etter fangst(?), så da er jo saken i så fall en litt annen når det gjelder innlegget mitt i forhold til forholdene[^].

Uttaler meg litt bastant i forhold til hva som ligger i C&R, og burde vel heller gitt sterkere uttrykk for at det etter min mening er en god beskrivelse for hva jeg legger i begrepet [8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Regner med at Asmunds utblåsning ICKE gikk på C&R, men det faktuum at en regnbueørret ble sluppet ut igjen, en fisk vi vel strengt tatt ikke ønsker her i landet

Jeg forstår[ :D ]. Var ikke klar over at regnbueørreten er en uønsket art i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbue og suter kan ikke sammenlignes. Såvidt jeg vet (karpefiskekspertene retter vel opp feil her) kom Suter naturlig til Norge etter siste istid, dvs fra den tiden da østersjøen var fersk. (Eller ihvertfall som en følge av at den har vært det). Regnbuen derimot er importert fra Nord-Amerika via sverige. Buen har også (med noen få særlige unntak) ikke greid å formere segi Norge, noe som er en god indikasjon på at arten ikke er tilpasset det norske miljøet. (Det regnes som sannsynlig at mikro-parasitter i den norske fauanen er en viktig årsak).

Videre er buen en utmerket vert for flere sykdommer, bla Gyro som ble innført med bue til norge under starten på oppdrettshistorien i Norge på tidlig 70-tall(?). At den også er en god vert for lakselus gjør ikke saken bedre.

En morsom sportsfisk, men hører ikke hjemme i norsk natur. Fisk opp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med litt reaksjoner ang. utslippet av regnbuen. Og det forstår jeg, siden den ikke er ønsket i norsk natur. Jeg er selv imot å sette ut fisker som ikke hører hjemme i norsk natur, og det at jeg slapp ut denne fisken var ikke spesielt gjennomtenkt egentlig, men er noe jeg som regel gjør når jeg fisker. C&R gidder jeg ikke diskutere her siden det ikke er poenget. Men fisken var gyteklar så det holdt(fargene) og kan ikke spises. Ikke F... om jeg dreper en 2 kg fisk for å kaste den i bosset når det gjelder det vannet som den ble tatt i.

MEN!! Hadde jeg tatt denne fisken i et større vann med gytemuligheter som f.eks stordalsvatnet e.l. hadde jeg kakket denne fisken ummidelbart!! For da kunne den gjort store skader.

KIS: Når du lurer på hvor dette vannet er, er det for å fiske opp de få buene som er i det vannet det da?? ehhh... blir nok ikke en PM på deg om hvor vannet ligger nei... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.