Gå til innhold
Fiskersiden

maskinistens bilde / fisketråd


maskinisten
 Share

Recommended Posts

Fin oppdatering :) Hvor fant du det regulerbare festet? Mulig det kan være løsningen på plasserings problemene mine til struckturescan giveren.

Takker, fant festet på ebay, vær obs på at det bare er ca 20 cm regulering opp/ned, jeg blir nok nødt til å forlenge/modifisere festet litt for bruk på min båt. frakta ble dyrere enn selve produktet, men det får stå sin prøve, det er jo ikke all verden det er snakk om heller. her er link:

http://www.ebay.com.au/itm/MARINE-ALUMINIUM-TRANSOM-MOUNT-ADJUST-TRANSDUCER-BILGE-BAIT-PUMP-SMALL-BRACKET-/311140975290?

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tråden din maskinisten. Mye intressant lesestoff, ikke minst om Nordland og trollingmulighetene der....... :P

Ja du vet hvor du skal henvende deg om du en dag får lyst til å teste det ut!

Fangst kan ingen garantere, men du som bor i Norges nest fineste landsdel burde absolutt også prøve i den fineste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du vet hvor du skal henvende deg om du en dag får lyst til å teste det ut!

Fangst kan ingen garantere, men du som bor i Norges nest fineste landsdel burde absolutt også prøve i den fineste :P

Fangst er ikke det primære, det er naturopplevelsen/rekreasjonen som er nr 1

Husker godt da vi skulle til Beiarn (vi kom fra Byske i Sverige den gangen). Veiene var så bratte og smale så jeg måtte gå fra min bil og kjøre kompisens for han var så høyderedd så han tordes ikke å kjøre selv. Flaks at vi var 3 pers den gangen, hehe. Kul å traile båt der men det er ikke noe bedre her der jeg bur. Veiene i Sogn, runt Olden er kåret til Norges dårligste vei. Og der kjørte jeg selv for 4-5 år siden med en boggi-trailer. Man har m.a. fått litt øving siden den gangen, hehe B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere så gjensto det flere ting som må gjøres før sjøsetting, i dag var turen kommet til fjerning av rur som ikke lot seg spyle av når båten ble tatt opp.

Her er utfordringen.

27032015082_zpssee4rdnf.jpg

Og her er middelet, anbefaler på det sterkeste å bruke vernebriller, tykke gummihansker og også oljehyre, spesielt hvis det er litt vind og fare for at det spruter litt saltsyre når man skrubber.

Ha også klar spyleslange, man skal ikke la saltsyra virke for lenge, det er bedre å smøre/skrubbe og skylle i flere omganger, jeg lar det virke et par minutter og skrubber et lite minutt før jeg spyler av med rikelige mengder vann.

30% saltsyre fås kjøpt på byggevareforetninger.

Saltsyren kan brukes til å fjerne 'rustrenner' fra skroget også, men da pensler man på og spyler av med en gang.
27032015088_zpstd8crg2u.jpg

Smør på saltsyra med myk pensel.

27032015084_zpsbw5rf9pd.jpg

La det virke et par minutter, man ser her tydelig hvordan saltsyren reagerer med ruren.

27032015085_zpsdbuaxwfh.jpg

Skrubb godt, det går fint å bruke en oppvaskbørste hvis man bruker litt kraft og misshandler den litt.

27032015087_zpsbjbb5ok6.jpg

Her et eksempel på hvor effektivt det er å fjerne rust.

Rust på hengslet til trimplan før:

27032015089_zpsp7jxz820.jpg

Og etter, saltsyre påført med pensel og etterpå skrubbet med oppvaskbørste.

27032015092_zpshak8xukb.jpg

Spyl av og gjenta samme prosedyre til alt er borte, når rederen er fornøyd med resultatet er det bra.

27032015091_zps20qvhw24.jpg

Under trimplan.

27032015093_zps33lxe9xd.jpg

En ting mindre å tenke på, neste på programmet blir muligens vasking og polering når det blir tilstrekkelig varm i været, tenker å prøve ut TC nanopolish noen som har prøvd det?

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter rengøring med saltsyra, bruker du noe for å verne overflaten mot nye angrep av rur?

Btw, f.eks. Watski har noe som het "Barnacle Remover" som kommer med en liten dusj-pumpe, meget hendig sak. Men det er antegelig også kunn saltsyra i den flasken. Har brukt dette på offer anoder for borttaging av rur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Maskinisten! :)

Hvorfor bruke oljesuger ved avtapping av olje? Er det ikke lenseplugg nede bak på motoren?

Faktisk samme ebay selger jeg også nylig kjøpte et regulerbart feste sånn at jeg kan dra opp svingeren ved behov. :)

Jeg bruker oljesugeren for at det er mye mer 'renslig' den får opp all olje uansett (det har jeg prøvd), man må bare 'stake' litt med sugeslangen på slutten, tilte litt opp og ned på motor også.

Oljesuger har forresten også blitt mer og mer standard måte å tømme olje på biler også, enkelte biler har ikke vanlig peilestang på motorene, men de har et rør med plugg til å stikke sugeslange ned i. (gjelder for eksempel. Audi fra 2011 m.fl. muligens tidligere også?)

Etter rengøring med saltsyra, bruker du noe for å verne overflaten mot nye angrep av rur?

Btw, f.eks. Watski har noe som het "Barnacle Remover" som kommer med en liten dusj-pumpe, meget hendig sak. Men det er antegelig også kunn saltsyra i den flasken. Har brukt dette på offer anoder for borttaging av rur.

Nei har aldri brukt noen ekstra beskyttelse mot rur, noe av den beste beskyttelsen man kan gjøre er vel å aldri pusse, ripe eller slipe overflatenene, gjør man det får vel skjell og rur bedre feste og problemene eskalerer ytterligere.

Derfor praktiserer jeg at det aldri brukes noe av metall som potensielt kan ripe overflaten til å skrape bort rur og skjell.

Bunnstoff får vel heller dårlig feste på rustfritt stål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rur har evnen til å feste seg på glass og plastikk, så tror ikke du får nevneverdig større problemer med å skrape det av. Glass og plastikk, er jo akkurat som metall, ikke helt jevnt når man kommer ned på stor nok zoom, så tror nok ikke det skal øke problemet.

Men det ser jo ut som du har en finfin metode for å fjerne rur på fra før av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oljesugeren for at det er mye mer 'renslig' den får opp all olje uansett (det har jeg prøvd), man må bare 'stake' litt med sugeslangen på slutten, tilte litt opp og ned på motor også.

Ok, så det er kun for å ikke "søle"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er kun for å ikke "søle"? :)

Jepp, og faktisk mye enklere.. 7-8 pump og så kan man ta seg en kopp kaffe mens man venter, noen ekstra pump på slutten for å få slurpet opp de siste restene.

Oljesugeren har dessuten helletut så man tar bare hele greia med når man leverer den brukte oljen på mottaksstasjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rur har evnen til å feste seg på glass og plastikk, så tror ikke du får nevneverdig større problemer med å skrape det av. Glass og plastikk, er jo akkurat som metall, ikke helt jevnt når man kommer ned på stor nok zoom, så tror nok ikke det skal øke problemet.

Men det ser jo ut som du har en finfin metode for å fjerne rur på fra før av :)

Det stemmer det du sier her ja.

Men det er ikke bare med tanke på rur jeg mener at man ikke bør skrape/ripe/slipe overflatene, groe og skitt får også bedre feste på en slitt/ripet overflate.

Det var min teori og erfaring fra andre sammenhenger, bla annet på platekjølere, det er der bannlyst å slipe/pusse og skrape overflatene da det medfører større groing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er sant.

Men over til noe helt annet.. er trolling etter laks "vanlig" i Norge eller er det stort sett noe svensker og dansker driver med ?

Ordet trolling er vel ikke så veldig gammelt her til lands, men lignende fiske har blitt drevet i ganske stor grad tidligere, før i tiden var det en del båter som drev laksedorging på lignende måte for eksempel utenfor Stadlandet, Bremangerlandet og flere andre steder utenfor kysten.

Trolling i dagens forstand ble først introdusert i Sverige, på de store innsjøene og i Østersjøen og drives både der og i Danske farvann i mye større utstrekning, det har med at Østersjøen også er oppvekstområde for laksen, mens den atlantiske laksen vi har her går på beitevandring langt fra kysten vår og er dermed utilgjengelig bortsett fra en kort periode når laksen vender hjem på vår/sommer.

Flodstrøm kan sikkert utdype om han leser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er endelig Walter Trout klar til sjøsetting, har vasket og polert båt med TC Nano gelcoatpolish, tok det ikke veldig nøye da jeg ennå ikke har fått poleringsmaskinen som er i bestilling, det viktigste er uansett at båten blir lettere å gjøre ren etter fisket.
I dag har jeg skiftet impeller samt impeller plata med pakning og ny pakning til selve impellerhuset, testkjørt og funnet i orden :)
Sjøsetting er planlagt førstkommende lørdag, spørs om det ikke blir en liten tur utpå fjorden da.
Jeg har ikke greid å få tak i egnede skruer til montering av festeskinna til dypriggsvingeren, montering av dette utgår derfor inntil videre og på ubestemt tid.. Sånn er det når man bor på bygda med dertil lite utvalg av nødvendig isenkram. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det ble dessverre stille i denne tråden, normalt sett skulle den blomstre som best i juni og juli..

Begredelige greier, lysten til å fiske forsvant på grunn av ting vi ikke skal gå noe nærmere inn på her, det har allikevel blitt noen kveiter, sjøørret i slutten av mai hvorav nesten samtlige ble gjenutsatt samt en snartur sammen med gamlingen og fisket storsei.

Midt oppi tingenes tilstand så jeg meg nødt til å finne noe å henge fingrene i, som en medisin for å få tankene bort fra det jeg helst ikke ville tenke på.

Det har resultert i ny platting utenfor huset, påbegynt oppsetting av en støttemur så på den positive siden så blir det vel etter hvert litt mer presentabelt rundt huset :)

Kjenner at fiskelysten begynner å komme tilbake, skal om ikke annet ut og fiske noe storsei før den forlater fjorden.

For interesserte, Walter Trout kommer i november til Norge her skal han ha to konserter, Harstad den 13. november og Tromsø den 14.

Det er vel unødvendig å si, men jeg har allerede ordnet med billett til konserten i Harstad og ser fram til det :jump:

Disse to konsertene blir de eneste i Skandinavia bortsett fra en eller to i Danmark.

Her snakker vi om en av de aller, aller beste bluesgitaristene/låtskriverne som har eksistert de siste godt og vel 30 år!

Walter Trout spilte med John Mayall og Canned Heat før han startet sin egen solokarriere.

Et par smakebiter tåler vi vel...

Billetter fås her: https://hrsc.hoopla.no/sales/236926495/

Da er det vel ikke noe å vente på, løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dessverre stille i denne tråden, normalt sett skulle den blomstre som best i juni og juli..

Begredelige greier, lysten til å fiske forsvant på grunn av ting vi ikke skal gå noe nærmere inn på her, det har allikevel blitt noen kveiter, sjøørret i slutten av mai hvorav nesten samtlige ble gjenutsatt samt en snartur sammen med gamlingen og fisket storsei.

Midt oppi tingenes tilstand så jeg meg nødt til å finne noe å henge fingrene i, som en medisin for å få tankene bort fra det jeg helst ikke ville tenke på.

Det har resultert i ny platting utenfor huset, påbegynt oppsetting av en støttemur så på den positive siden så blir det vel etter hvert litt mer presentabelt rundt huset :)

Kjenner at fiskelysten begynner å komme tilbake, skal om ikke annet ut og fiske noe storsei før den forlater fjorden.

For interesserte, Walter Trout kommer i november til Norge her skal han ha to konserter, Harstad den 13. november og Tromsø den 14.

Det er vel unødvendig å si, men jeg har allerede ordnet med billett til konserten i Harstad og ser fram til det :jump:

Disse to konsertene blir de eneste i Skandinavia bortsett fra en eller to i Danmark.

Her snakker vi om en av de aller, aller beste bluesgitaristene/låtskriverne som har eksistert de siste godt og vel 30 år!

Walter Trout spilte med John Mayall og Canned Heat før han startet sin egen solokarriere.

Et par smakebiter tåler vi vel...

https://youtu.be/NnuC7RQXRb4

https://youtu.be/tQ2GbXezUUw

Billetter fås her: https://hrsc.hoopla.no/sales/236926495/

Da er det vel ikke noe å vente på, løp og kjøp!

Bra å høre at fiskelysten er tilbake! Storsei hvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at fiskelysten er tilbake! Storsei hvor ?

Det er for tiden plenty storsei her i området, både i Bjærangsfjorden og i Holandsfjorden, blir hipp som happ hvor man velger å ta turen, men jeg synes selv at det er veldig fint innover Holandsfjorden og videre forbi Svartisen, det bortsett fra noen ringer av svart polyetylen som er fortøyd et par steder..

Men nå må jeg ut og se om jeg får satt opp noe mur før det kommer med enda mer regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fjols til fjells, fra fjord til fjell.. eller var det fjols til fjords og fra fjell til fjord..?

Svaret på det dramaet får du om du nå leser videre..

Som noen av dere som pleier å lese denne tråden vet så er jeg en ganske ivrig sjøørretfisker, den unike Skjerstadfjorden ligger mitt hjerte nærmest og de fleste av turene jeg har skrevet om gikk i likhet med denne også dit.

Innledningsvis nevnte jeg noe om fjell, det finnes et fjellområde ikke langt hjemmefra der jeg pleier å ta korte kveldsturer på høsten.

Onsdag forrige uke fikk jeg melding om at en kompis av meg tenkte å ta en kveldstur og dra oter, nå tenker vel mange nei, nei sånt fiske er jo ikke noe særlig sportslig, men jeg kan forsikre om at det aldri er snakk om noe matauk-fiske.

Oterfiske fra land kan i ulendt terreng også være en prøvelse i både teknikk og beherskelse, spesielt på høsten når fisket utøves i tidsrommet rett etter at sola har gått ned og det blir helt mørkt.

Sånn er det i dette vannet, det er et relativt lite 'vindu' mellom skumring og mørket der ørreten biter, som regel får man en eller to fisker om man er heldig, men ofte ender det med at man går slukøret hjem og derfor må belage seg på en tur til Joker for å handle inn neste dags middag.

I år har snøen blitt liggende mye lengre enn normalt på fjellet, så også er tilfellet med isen på fjellvannene.

Omsider har imidlertid snøen og isen smeltet, de fleste fjellvannene ligger igjen åpne og tilgjengelige, lysten på å ta seg en tur hadde øket i takt med ryktene om varierende fiske, det var visstnok tatt ørret på 4-5 og helt opp til over 8kg i noen av de andre vannene i området.

Det går visstnok også en og annen grov ørret i det vannet denne turen skulle gå til..

I god tid før skumringen la vi avgårde og var fremme ved vannet rundt klokka 21, fisk av varierende størrelse vaket forsiktig, men foreløpig godt unna rekkevidde for oteren.

Det var også nærmest vindstille, bare litt vind holdt den sultne mygga borte, vi ventet på mørket og benyttet anledningen til å marinere oss godt inn med myggspray før fisket skulle ta til.

18082015166_zpsg4ny7vvi.jpg

18082015165_zpsvnea2vdm.jpg

Etterhvert som sola slipper taket stilner den lille vinden som var og mygga begynner å bli mer nærgående tross tidligere dusj av myggspray, det var tydeligvis noen som skulle ta igjen for det tidligere tapte beitet forårsaket av den kalde våren og sommeren.

Etterhvert ble det såpass mørkt at også fisken dristet seg nærmere land, jeg sendte kompisen i forveien med oteren og ventet noen minutter for å få litt avstand før jeg satte ut.

For å gjøre en lang historie kort, fisket ble som så mange ganger før en kort affære, det var rett og slett for stille utpå, mygga derimot hadde et festmåltid i hodebunnen under hårtorva, med oterlina i ene hånda og da med bare en hånd igjen tilgjengelig til å forsvare meg med så måtte jeg bare innse at slaget var tapt.

Dagen derpå skulle jeg nok få merke hvem som gikk seirende ut av den kampen, da jeg våknet rundt klokka 07 kjentes hodet mere enn en smule ømt ut, instinktivt dro jeg hånda igjennom håret.. men hva F**, det kjentes ut som en golfball bare med fullt av små kuler, det var nok mer enn en familie som hadde meg til aftens i går.

På den lyse siden slapp jeg i det minste å ta den forsmedelige turen på Joker for å handle middag, jeg skulle nemlig ut på tur med Walter Trout.

Det var ingen tid og miste, halv åtte var jeg på tur ut havna og den etterlengtede turen hadde endelig startet.

Rundt klokka 10 var jeg fremme i Skjerstadfjorden, det var litt bris i fra øst og perfekte forhold.

Her fra Holmsundfjorden på tur nordover.

20082015168_zpsejv66hmu.jpg

Satte ned bruket, to stenger en på 12 og en på 9 meter, kjørte med apex på den ene og brisling på den andre, farta justert og begynte å granske ekkoloddet.

Joda det var liv i sjøen, plenty åte og en del fugl fløy ryndt og jaget.

Hadde bare hatt ute ca 45 minutter da det knarrer for første gang, joda helt klart blankfisk i hvertfall.

Skuffelsen var imidlertid stor da jeg fikk monsteret ombord, dette måtte helt klart enten være noe med opprinnelse fra Tsjernobyl eller noe som hadde rømt fra et oppdrettsanlegg.

20082015169_zpszulytbbm.jpg

Noe av det styggeste jeg noensinne har sett, og dette var den fine siden..

''The thing'' fikk umiddelbart en god omgang med baksiden av hytten, for senere å bli 'makulert' og sendt ned på godt og vel 500 meters dyp, i kartet på gule sider.no står det 'spoil ground' og ingenting passer vel bedre enn det i dette tilfellet.

http://kart.gulesider.no/m/6ILqk

Dette var ergelig, men det må da være noen av det ekte slaget i fjorden.

En stund senere etter flere storsei hvorav jeg kakket noen av de minste så knarret det igjen, helt tydelig sjøørret denne gangen.

Etter litt knoting ble en feit og fin SØ på rundt 5 kg landet, denne var det med første øyekast ingenting i veien med.

Lakselus er som noen hevder et ikke eksisterende problem i Skjerstadfjorden, men etter å ha talt over 45 lus av alle forskjellige stadier fra mm størrelse til fullvoksne individer med lange eggtråder hengende etter seg så begynner jeg å lure, disse må da ha sittet på ganske lenge?

21082015175_zpsbnzizww8.jpg

Gleder meg selvfølgelig over fangsten, men dette er jo også et skår i gleden, jeg har hørt om at folk har fått enkelte fisk med mye lus, selv har jeg imidlertid aldri sett så mye på en enkelt SØ i Skjerstadfjorden

Vel, så var det tilbake til det jeg innledningsvis nevnte angående fjols..

Det må nok inrømmes at fjolset er undertegnede, hadde fått et skikkelig sjøørrethugg og kjørte fisken hardt og kontant noe som jeg også vanligvis gjør.

Var jo alene i båten og det hadde nok til mitt forsvar ganske mye å si, jeg skulle nemlig snu båten opp mot vinden for å få ned farta på båten mest mulig før håving.

Det var nok ikke noe sjakktrekk i dette tilfellet, ting tok for lang tid på grunn av vind og økende bølger, da jeg endelig skulle håve kom aldri ørreten på anslagsvis 7-8 kg nærmere enn 2 meter fra håven..

Dere kjenner vel den følelsen i hjerterota når man mister en såpass fin fisk.

Vel, vel, fjolset var var enda ikke halvferdig med sine ''godt'' gjennomtenkte handlinger, vi skriver nå søndag formiddag..

Jeg har det faktisk på video, å ha noe annet enn Walter Trout på stereoen under kjøring av SØ er bortkastet, det er også ganske bortkastet å bytte ut nylonfortommen på apex med fluorcarbon hvis man i ettertid aldri sjekker og skifter den ut, fluorcarbon er jo noe sterkere mot slitasje i forhold til nylon, men det betyr på ingen måte at den er evigvarende!

Alt dette visste fjolset fra før, men resultatet ble at snøret røk 5 minutter ut i kjøringa etter noen hopp og sprell...

Som et lite plaster på såret fikk jeg en mindre SØ på rundt 4,8 kg en liten time senere :)

Dette konkluderte avslutningen av fisket, klokka var blitt 17 og jeg ville kjøre hjem mens været var bra.

Dramaet og ikke minst fjolset var imidlertid ikke riktig helt ferdig med sine ugjerninger, Jeg hadde leid kaiplass og fryserom på sjøsportsenteret, og skulle først innom der for å hente filetene av ørret og sei som jeg hadde frosset ned der.

Alt var vakuumpakket og fint, jeg lå som vanlig innerst i havna ved ei arbeidsflåte godt skjult av vær og vind, problemet er at det ikke var annet enn en stige ned på berget ved denne flåten..

En av de ansatte på senteret skulle gi meg isoporkassen med fisk når jeg hadde kommet meg ned, jeg tenkte faktisk på forhånd at det sikkert hadde vært bedre om jeg puttet fisken i noen plastposer, for disse vakuumpakkete filetene var nemlig glatte som såpe der de lå stablet til en haug over kanten av kassen..

Men pytt, pytt.. hva gjør man ikke for å spare 15-20 sekunder, det gikk som det måtte gå, en helside vakuumpakket sjøørret kom seilende over hodet mitt, og ja... like sikkert som at murphys lov fortsatt gjelder, så falt ikke denne fileten oppå denne flåten, neida den for i en bue og stupte selvsagt helt klokkerent på sjøeen i den lille sprekken mellom flåta og berget, der den dykket og gled midt under flåta..

Til fjolsets store overraskelse fikk han heldigvis tak i den etter litt kaving og pirking med en planke under flåta.

Med det var dramaet over, og det samme var årets trollingfiske i Skjerstadfjorden.

Totalt sett, en fantastisk fin tur selv om at fisket ikke var spesielt bra, kanskje ikke så ille med tanke på at det er sent på sesongen og mye av ørreten nå som smått har begynt å nærme seg elvemunningene.

Håper bare at dette med lakselus i Skjerstadfjorden ikke er et problem som eskalerer de neste sesongene.

Leif aka fjolset og maskinisten

Edit: rettet noen skrive-feiler, dårlige formuleringer og ganske elendig grammatikk..

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.