Gå til innhold
Fiskersiden

Karuss


Ørret1234
 Share

Recommended Posts

Hei,

Relativt fersk på meitefronten.Fiska mye ørret og abbor, men tenkte jeg skulle prøve meg på litt annet type fiske i sommervarmen.

Hvordan fisker man best karuss? Jeg har mange karussvann her jeg bor, og vil forsøke meg på de store. Har tidligere kun fått de som bifangst med mark og andersdupp (dro opp en rugg på 1,6 kg. en gang).

Jeg har skjønt at det er mais som gjelder. Hvordan vil en typisk dupprigg se ut, og hva trenger jeg? Har noen lette dupper med gjennomgående line, pluss duppstoppere. Bruker dere svirvel mellom søkke og krok? Er helt ny på detta med duppstopppere og styr :) Men moro med nye gadgets.:)

Har en fin shimano stang fra 7-21 gram, blir dette for kraftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Relativt fersk på meitefronten.Fiska mye ørret og abbor, men tenkte jeg skulle prøve meg på litt annet type fiske i sommervarmen.

Hvordan fisker man best karuss? Jeg har mange karussvann her jeg bor, og vil forsøke meg på de store. Har tidligere kun fått de som bifangst med mark og andersdupp (dro opp en rugg på 1,6 kg. en gang).

Jeg har skjønt at det er mais som gjelder. Hvordan vil en typisk dupprigg se ut, og hva trenger jeg? Har noen lette dupper med gjennomgående line, pluss duppstoppere. Bruker dere svirvel mellom søkke og krok? Er helt ny på detta med duppstopppere og styr :) Men moro med nye gadgets. :)

Har en fin shimano stang fra 7-21 gram, blir dette for kraftig?

Hold det enkelt!

Personlig liker jeg litt lengde på stanga fordi jeg da kan legge ut dobba der jeg vil ha den i stedet for å kaste. Men dette varierer fra plass til plass. Karussen er jo uansett ingen massiv fighter, så man trenger ikke allverdens rygg på stanga...

Av dupp er wagglerdupp et klart førstevalg. På disse træs sena gjennom hullet i bånn og låses på sena enten med duppstoppere eller splitthaggel. Ingen svivler altså. Der jeg fisker karuss varierer den mellom å ta agnet på bånn og rett over bånn - så jeg tilpasser avstanden mellom dobbe og krok med tanke på dette, og derfor er det viktig å sjekke dybden på fiskeplassen før duppen lempes uti! Fisker stort sett med to stenger - en med agnet på bånn og en rett over for å se hva som funker akkurat den turen. Agnet på bånn fiskes med såkalt overblya dupp.

For mye nyttig info om duppmeite er denne gull: http://fiskersiden.n...og-rolige-elver

Agn er mais eller loff/pølsebrød/bolle eller annet hvetebakst jeg måtte ha tilgjengelig.

Krokstørrelse 10-12-14, litt avhengig av kroktype.

Ellers er det bare å søke litt rundt her på forumet, så er det alltids litt snacks å finne!

Og siden karuss er laber mat (jaja, det var visst festmat i gamle dager, men det var nok fordi de ikke visste bedre...) regner jeg med du tar dine forholdsregler med tanke på c&r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for meget gode svar :-) Har fisket mye med flue å praktisert c&r i mange år så der kan jeg mine forhåndsregler, har krokutløser å knuteløs håv. Regner med avkrokingsmatte blir litt overkill til dette fisket? Er iallefall nøye med å la fisken ligge så mye som mulig i vannet før den slippes ut.

Stanga mi er forøvrig en Beastmaster 3 meter, 7-21 gram. Foretrekker dere meitegutta nylon framfor fireline til duppmeite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for meget gode svar :-) Har fisket mye med flue å praktisert c&r i mange år så der kan jeg mine forhåndsregler, har krokutløser å knuteløs håv. Regner med avkrokingsmatte blir litt overkill til dette fisket? Er iallefall nøye med å la fisken ligge så mye som mulig i vannet før den slippes ut.

Stanga mi er forøvrig en Beastmaster 3 meter, 7-21 gram. Foretrekker dere meitegutta nylon framfor fireline til duppmeite?

Avkrokingsmatte trengs nok ikke nei - under måling, bilder osv holder det å ha karussen liggende i den våte håven f.eks.

Jeg har fireline eller PowerPro på alle mine sneller jeg, men under karussfiske (og stort sett ellers også) binder jeg på en fortom av nylon eller fluorkarbon. Denne har jeg lengre enn dybden på plassen sånn at dobbe og splitthaggel festes på fortom og ikke braid. Bruker uniknuten til å skjøte snørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono 0,22, da har du noe som tåler litt juling og press når dyret skal opp i overflata. Ett lite tips er å bruke noe soft fortomsmateriale (tvinna) som f.eks immix i 15lb. Dette knyter du i en liten rig-ring på ca 2-3cm og fester bunnhaggelet rett over ringen. Den mykere fortommen vil gjøre at karussen ikke spytter agnet så fort ut ettersom den ikke så lett kjenner "fremmedlegemet" når det er mykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.