Gå til innhold
Fiskersiden

Fredag den 13. sucks, lørdag den 14. er mye bedre…


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Den tradisjonelle ferieoppussingen fortsetter, men etter altfor mye maling de siste dagene, var det på sin plass at det måtte bli litt fiske på selve ulykkesdagen, fredag det 13. Planen var å sette en gammel intensjon om å fiske piggskate fra båt ut i livet, noe som innebærer en båttur på rundt halvannen time fra havnen på Vågenes. Som mannskap stilte Torbjørn og selveste Makrellkongen, blant venner gjerne kalt Stian.

Torbjørn og jeg reiste fra Knarvik klokken 17.15, etter en dag uten andre ulykker enn litt listemaling i taket. So far, so good, med andre ord. I 20 minutter, sånn cirka. Et par kilometer etter at Manger var tilbakelagt, lyste nemlig dashbordet opp, og både servostyring og termostaten meldte seg fullstendig ut. Kombi-reimen hadde gått til Helvete, og nå var det ingenting i motoren som fikk kjølingen det trengte. Kjempeopplegg!

Med bilen full av utstyr, og det tredje crew-memberet ventende på Hordvik, var det uaktuelt å avbryte fiskeplanene. Vi var uansett stuck i ingenmannsland, så ting kunne bare bli bedre. Med bare tre motorkjølende stopp, uten fungerende servostyring, vannpumpe og dynamo og mye hard ratting, kom vi oss også til slutt til Vågenes.

Å begynne med bilberging nå var ekstremt uaktuelt, så havaristen ble fint stående på parkeringsplassen, mens vi lesset oss selv ned med utstyr, og kom oss ned til båten. Noe forsinket var vi av gårde, til det som skulle bli en lang natt med et fullstendig snålt fiske.

Etter å ha latt kortet gå varmt i bensinpumpen på Litlebergen, mens Torbjørn fisket seg en lyr og en sandflyndre, satte vi kursen mot Hordvik, fikk plukket opp Stian i en fart, og gav oss Osterfjorden i kast. Vi hadde en nokså bra tur foran oss, men ennå var det lenge til det ble mørkt, så vi tok det piano, og kikket på omgivelsene.

Vi kjørte blant annet forbi de gamle laksetårnene til fangstmennene i Osterfjorden. Øyvind Sandberg har laget en dokumentar om dette fisket, kalt "Laksefiskerne i Osterfjorden". Denne dokumentaren var en av kanskje ti VHS-er Lindås Folkeboksamling lånte ut i min oppvekst, og jeg lånte filmen så mange ganger at jeg til slutt fikk den til odel og eie. Derfor var det litt stort å passere under vakttårnene.

IMG_0459.JPG

De gamle laksetårnene i Osterfjorden.

Vi hadde ikke med agn hjemmefra av to grunner: Fjorden skal være full av makrell, og Makrellkongen var med i båten. Han har ikke fått navnet sitt uten grunn, for å si det på den måten. Likevel ble det nesten et fatalt feiltrinn å la makrellen ligge i frysen. Men, etter over en time med fiske, slo Stian til, og dro opp en feit overvintrer på 700-800 gram. Dette ble faktisk turens eneste makrell, men den skulle gjøre nytten.

IMG_0458.JPG

Makrellkongen tar ansvar, og skaffer til slutt litt agn.

En halvtimes tid gikk før kveldens og nattens destinasjon åpenbarte seg for oss. Vind var ikke å spore, men litt strøm gjorde at dreggen gikk på sjøen, og fikk feste på 16-17 meters dyp. Så var det bare å egne opp med glidetakler og fersk makrell. Vi hadde med tyngre utstyr til Stian, men han sverget til makrellhekle.

De første timene var dette egentlig like greit. En lyr og en hvitting var nemlig alt som kom opp frem mot mørkets frembrudd, og det var Stian som noterte begge fiskene. Siden det var så dødt, bestemte vi oss for å prøve et drift i stedet. Det resulterte i en torsk på Torbjørn og to smålanger og en knurr på meg. Ikke det helt store, med andre ord. Fredag den 13. fremdeles, by the way.

I det vi drev forbi det som på papiret bør være hot-spoten for skate, lot vi dreggen gå over bord igjen. Det var ikke det dummeste valget vi kunne gjort, selv om det ennå var tre kvarter til noe fornuftig skulle skje.

Med mørket senket også freden seg i båten. Stian la seg i baugen med fire pils, en termos med Baileys og kaffe og makrellheklen sin. Torbjørn og jeg kjørte Pepsi Max og makrellagn på akterdekket.

Stian.JPG

Stian i avslappet positur.

Fredag den 13. hadde ikke vært noen stor suksess for noen av oss, men dette skulle endre seg bare ti minutter inn i lørdagen. Og det var Torbjørn, som med to havåler på sine to siste turer, skulle holde den gode flyten gående. Klokken 00.10 nappet det forsiktig på venstreflanken, og like etter slo 6-12-punds-Kenzakien knute på seg. Ingen tvil om arten, og snart kunne jeg håve broderen sin første skate noen gang. Ingen kjempe akkurat, men en stilig skapning. Vekten viste 1900 gram, og fisken svømte fint tilbake etter noen bilder.

1900g.JPG

Ny art på Torbjørn, piggskate på 1900 gram.

Dette var starten på 20 fantastiske minutter, med Torbjørn og skatene i hovedrollen. Agnet hadde nemlig ikke mer enn så vidt truffet bunnen igjen før fisk nummer to kastet seg over godsakene. Denne var merkbart større, men grei å få i håven. 4160 gram viste vekten. Uti med agnet på ny, og fleks i Kenzakien etter bare et minutt på bunnen. Ny bra fisk på gang, 4300 gram for å være nøyaktig, og Torbjørn var i fyr og flamme.

4160g.JPG

Det går oppover, 4160 gram.

4300g.JPG

Nattens største, 4300 gram.

Målsetningen med turen var å få piggskate, så nå var egentlig alt vel. Men jeg skulle gjerne hatt en selv, også. Denne kom like etter. Årsmålet om ny piggskatepers må vente ennå en stund, men årets første av arten ble i alle fall sikret, med et lite eksemplar på snaue kiloen.

Piggskate.JPG

Årets første piggskate for mitt vedkommende, liten sak på snaue kiloen.

Så var det slutt. Og med slutt, så mener jeg slutt. 20 fantastiske skateminutter var over like fort som de begynte. Den neste timen fikk jeg fem hågjel, mens Torbjørn noterte en av arten. Så døde det fullstendig ut. Fra 01.30 til 04.00 hadde vi ikke et napp, og når det begynte å bli såpass lyst at vi kunne navigere sånn noen lunde, heiste vi dreggen igjen og begynte på hjemveien.

Et lite stopp etter lysingen ble det tid til, men det ville seg ikke. Og siden både Torbjørn og Stian var på nippet til å sovne, gikk vi til land igjen. Stian hoppet av på kaien i Hordvik, mens Torbjørn gikk av i Knarvik. Dermed gikk jeg til Vågenes på egenhånd. Å være på sjøen så tidlig om morgenen kan absolutt anbefales. Da er det nemlig null trafikk, og en får virkelig komme tett på elementene.

Det begynte å bli noen timer siden hodet lå på puten sist, men for meg var natten, eller rettere sagt morgenen, langt fra over. Vel i havn ringte jeg NAF, og ganske snart var jeg i kontakt med Geir på GT Lakk i Bøvågen. Han kunne være på Vågenes om tre kvarter. Dermed rakk jeg akkurat å vaske båten.

NAF sin policy sier at medlemmer har krav på å bli tauet til nærmeste verksted. Fra der jeg stod parkert blir det Manger, 25 kilometer hjemmefra. Klokken 07.00 en lørdags morgen, med bilen full av fiskeutstyr, var ikke det så utrolig fristende. Geir var heldigvis ikke verre på den enn at han kjørte både bilen og meg til Knarvik, vederlagsfritt, så A+ for strålende service.

Det ble biff og pommes frittes til frokost, og klokken 10.00 trynte jeg i seng, 27 timer etter at jeg stod opp. Lenge leve galskapen! La oss håpe det er lenge til fredag den 13. igjen…

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall!

Thanks :)

Her så du veeeeldig fornøyd ut! :P

Fine rapport og bra uttelling totalt sett! :D

Var kjempefornøyd :P

Nydelig lesning og fin uttelling!

For en skatenovise: Hva kjennetegner en hotspot?

Takk for det. En hotspot etter skate tror jeg varierer litt fra sted til sted, men flat bunn med sand/grus eller evje, gjerne strømfylt og næringsrikt i form av mye krabber, muslinger ol, er ikke dumt. Vi fisket på 15-20 meter.

Sykt bra! ;) Rett og slett!

Galskapen lenge leve!

Takk for det :)

Synes det har vært et lite skifte i hvem det er som drar fiskene. Er du for snill ?

Kyndig fiske når dere treffer en bittperiode på bare 20 minutter.

Tja, ikke greit å si. Torbjørn har nok fisket mer enn meg i det siste, men han har også bra flyt. To havål og tre skater på de tre siste turene, samt en del torsk og lyr som bifangst. Ikke noe å si på slik uttelling :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.