Gå til innhold
Fiskersiden

Slippe ut havabbor? En art som ikke hører til her


emilengø
 Share

Recommended Posts

Mange skriver, slipp ut havabbor, bestanden er så tynn osv.

Men da tenker jeg meg, denne arten er jo ikke stedegen i Norge. Den holder egentlig til i Middelhavet og noen andre subtropiske strøk.

Mange bruker begrunnelsen med at det er lite havabbor i fjordene, og derfor skal den slippes ut. Jeg har ikke hørt at havabbor utgjør noe trussel mot de norske artene, men fortsatt hører den ikke hjemme her.

Hva mener dere, skal en slippe de ut eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaendringer som har ført til varmere vann langs Norskekysten.

De siste årene har det vært mange tilfeller av nye arter som har kommet til Norske kysten. Disse har blitt sett på med stygge øyner både fra sportsfiskere og biologer.

Disse forhatte dyrene har også kommet her til med egen maskin.

Klimaendringer som har ført til varmere vann langs Norskekysten.

De siste årene har det vært mange tilfeller av nye arter som har kommet til Norske kysten. Disse har blitt sett på med stygge øyner både fra sportsfiskere og biologer.

Disse forhatte dyrene har også kommet her til med egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

like fullt kommer de for egen maskin. noen arter kommer andre forsvinner. noe er påvirket av oss andre ting kan vi ikke gjøre noe med.

du må egentlig gjøre som du selv føler for. eneste jeg kan si om HA jeg selv har enda ikke stått med arten i hendene å hatt dilemmaet.

men hadde nok sluppet den da jeg sjeldent tar vare på fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaendringer som har ført til varmere vann langs Norskekysten.

De siste årene har det vært mange tilfeller av nye arter som har kommet til Norske kysten. Disse har blitt sett på med stygge øyner både fra sportsfiskere og biologer.

Disse forhatte dyrene har også kommet her til med egen maskin.

Hvilke arter tenker du på?

Jeg regner med at kamtsjatkakrabbe er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv aldri fått havabbor. Derfor vil jeg vite hva jeg gjør hvis jeg skulle fått en.

Nanablag: Sitter på mobil nå, men skal fortelle hvilke arter jeg tenker på. Er vanskelig fra mobil. Men den krabben er en av de. Diverse maneter, krabber og blekkspruter er det som har kommet til Norske kysten de siste årene.

Beklager rotete innlegg, ikke like lett fra mobil. Spesielt ikke med litt hastverk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv aldri fått havabbor. Derfor vil jeg vite hva jeg gjør hvis jeg skulle fått en.

Får du havabbor gjør du akkurat hva du vil med den :)

Å kakke den "fordi den ikke hører hjemme her" blir feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke HA som en fremmed art. Den er nok sjelden. Men at den har etablert seg her i Norge kommer av naturlig vandring. Dette er noe helt annet enn kamtsjatkakrabbe langs norske kysten. Som er flyttet av mennesker til et sted den ikke er stedegen. Hørt HA er en utmerket matfisk. Men det betyr igjen at du ikke behøver å kakke alle HA du får. Vis måtehold så gar det nok bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i fisk. Havabbor spiste jeg i sommer i Portugal, smaker omtrent som laks/ørret.

Med denne tråden tenker jeg mer på om denne fisken er en trussel for andre arter som er stedegne i Norge.

At havabboren skulle bli en trussel mot stedegen fisk, feks sjøørret, har jeg vondt for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke HA som en fremmed art. Den er nok sjelden. Men at den har etablert seg her i Norge kommer av naturlig vandring. Dette er noe helt annet enn kamtsjatkakrabbe langs norske kysten. Som er flyttet av mennesker til et sted den ikke er stedegen. Hørt HA er en utmerket matfisk. Men det betyr igjen at du ikke behøver å kakke alle HA du får. Vis måtehold så gar det nok bra

vil bare fremheve dette glimrende innlegget, som summerer opp det hele på en perfekt måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (Coleman/UiO) har forsket litt på om HA konkurrerer med torsk og sjøørret i Oslofjorden. De opererte inn akustiske sendere som de kunne følge fisken med. Det viste seg at torsk og havabbor oppførte seg motsatt av hverandre, dvs mens havabboren søkte det varmeste vannet, gjorde torsken det motsatte. Sjøørreten var overalt hele tiden, og avslørte ikke noe mønster.

Fra UK er det gjort forskning (Alan Vaughan/Mike Ladle) som tyder på at HA foretrekker habitater der den er "sjef", dvs var det f.eks. mye torsk i et område skygget HA banen.

Med tanke på at Norge er nordgrensen for HA sin utbredning, er det vel ikke så store sjansen for at den noensinne vil kunne klare å skvise ut torsken og sjøørreten. På torskens vegne er jeg mer bekymret for menneskelige aktiviteter (rovfiske, de økende havtemperaturene, og "forsuring" av havet på lang sikt (pga økt C02 opptak).

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (Coleman/UiO) har forsket litt på om HA konkurrerer med torsk og sjøørret i Oslofjorden. De opererte inn akustiske sendere som de kunne følge fisken med. Det viste seg at torsk og havabbor oppførte seg motsatt av hverandre, dvs mens havabboren søkte det varmeste vannet, gjorde torsken det motsatte. Sjøørreten var overalt hele tiden, og avslørte ikke noe mønster.

Fra UK er det gjort forskning (Alan Vaughan/Mike Ladle) som tyder på at HA foretrekker habitater der den er "sjef", dvs var det f.eks. mye torsk i et område skygget HA banen.

Med tanke på at Norge er nordgrensen for HA sin utbredning, er det vel ikke så store sjansen for at den noensinne vil kunne klare å skvise ut torsken og sjøørreten. På torskens vegne er jeg mer bekymret for menneskelige aktiviteter (rovfiske, de økende havtemperaturene, og "forsuring" av havet på lang sikt (pga økt C02 opptak).

her jeg bor,har småtorsk bestanden omtrent eksplodert etter ålefisket tok slutt,da har vi kanskje en faktor til :)

Jeg tror jeg kommer til å kakke dersom jeg mot all forventning skulle få en HA.jeg er veldig glad i fisk,og vil jo gjerne smake :) men man vet aldri....jeg har lempa 3 kilos sjø-ørreter overbord igjen fordi jeg syntes de var for vakre til å kakke... Jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet for å ta en stk ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.