Gå til innhold
Fiskersiden

Klarte ikkje 25kg, men det var gøy!


malg
 Share

Recommended Posts

I går var det planlaget siden mandag at vi skulle ut på jakt etter havål igjen. Å se ChristerGjs rapport og den awesome 25kg fisken Karleif fikk på tirsdag, er nok til å få en til å drømme om stor fisk. Onsdag kom og hjernen min var full av conger, og stor conger! Drømmer om å vise at vi og kan klare awesome conger på lille Sotra, det håper jeg fortsatt på. Ingen grunn til hvorfor ikke, det er bare å ha agnet i sjøen.

Det var begynt å skumre, når jeg kjørte nordover til Øygarden, Utstyret samlet i bilen og åtte makrell klare til å gi meg den monster ålen jeg forsatt drømte om. Ved ankomst fant jeg ut at jeg ikke klarte komme meg ut på plassen jeg hadde bestemt meg for ennå. For å komme meg ut, måtte jeg vente på at det fjæret litt til. Jeg hadde håpet at det skulle gå helt fint, siden det var så lite forskjell mellom flo og fjære akkurat nå.

Jeg hadde allerede hilst på Kim som også var med. Han hadde ankommet litt før meg. Han hadde bestemt å fiske på et annet sted ved siden av der jeg skulle. Vi likte begge våre egne steder hvor vi hadde fått havål før. Begge steder hadde ikke så mye plass egentlig for to å fiske. Men for nå måtte jeg vente på å komme meg ut på plass. Det ga meg litt tid å prøve etter noe fersk makrell, som jeg fikk bare en :rolleyes2: Senere når det var blitt mørkt, kastet jeg ut en stang med en hel makrell på.

Klokka 22.00 fikk jeg endelig sjansen til å komme meg ut på plassen. Etter bare å ha hatt agn spist av krabbe inntil da, var jeg igjen klar å få den monster fisken. På denne plassen fikk jeg sjanse å kaste ut litt dypere, bare håpet det var nok til å få meg vekk fra de krabbene. Det var det!

Etter bare ca. en time hadde jeg missa på to napp, men deretter fikk jeg første havål på land. Ikke noe monster ennå, vekten viste 3,7kg. Fisken ble sluppet ut i en stor dam ved siden av meg. Tanken var å få en bilde litt senere, slik at Kim slapp å vasse ut til meg. Det var fortsatt litt sjø mellom meg og fast land. Men så gikk det slik at jeg fikk aldri bilde av den fisken, for han klarte å finne veien ut igjen til sjøen på egenhånd.

Det var ikke lenge å vente på neste fisk heller, en time kanskje, rettet ikke så mye oppmerksomhet på klokka. Andre havålen den natten var på land. Denne gangen ropte jeg Kim over å ta et bilde. Den veide 6,02kg, og var i riktig retning oppover i vekt.

DSCF1088-1.jpg

Den ble også satt ute i dammen, Fint å se de får litt tid å hente seg inn igjen, før de blir satt ut i sjøen igjen.

Snart var stangen kastet ut igjen. Var den monster conger det ute og ventet på meg fortsatt?

Igjen det var ikke så lenge å sitte å se på stang tuppene gjennom sigarett røyk. Det føltes som om hver gang jeg fikk sjanse til å sitte meg ned med en røyk, så kom det et napp. Etter å røykt ferdig, så var nattens tredje fisk på kroken. Denne gangen ropte jeg til Kim tidlig, da jeg skjønte raskt at jeg kanskje trengte hjelp å få denne fisken på land. Med en gang forsto jeg at fisken var mye sterkere enn de andre. Tenkte meg at denne var stor. Kampen var den beste jeg ha hatt fra en havål så langt, denne fisken ville ikke opp! Bremsene var løsnet litt på sneller mens fisken prøvde så godt den kunne å komme seg nedover, om og om igjen. Jeg hadde ikke lyst å gi fisken en cm hvis jeg kunne unngå det, så opp kom fisken. Jeg så at dette heller ikke var noe monster :unsure:, men flott uansett. Gjettet den til 10 kg før vi fikk den fint opp på land. Men kampen hadde jeg nytt.

DSCF1089sm.jpg

På vekten viste det 9,55 kg. Min største fra plassen, og andre største i Norge så langt. Altså, ingen monster ål som i drømmen på meg denne natten, men det hadde vært en kjekk tur. Og det monster kan bare vente, og spiste seg enda fetere. :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis grattis! Fine fisk på deg denne gang ja! :) Artig hvordan den mellomstore trakk seg nesten opp på land etter å ha hilst litt på den store i dammen (dammen som bare eksisterer når det er fjære...).

Selv ble jeg avspist med krabbe gang på gang... Agnet fikk ikke ligge 5 min. engang før krabbene var på det. Gikk tidlig tom for agn og det ble litt vel små makrellstykker utover kvelden..

Hadde imidlertid kontakt med to fisk, men litt for ivrig i tilslaget og røsket både krok og agn ut av kjeften på monsterålen...

Jeg valgte denne plassen for den har allerede gitt meg to fine fisk denne sesongen. Det vil si, den største av dem som jeg vet var over 10 kg. - svømmer rundt der en plass med piercing i lippen...

En type Sumo Cat 6/0 piercing.... Det var denne jeg skulle ha, men den var tydeligvis ikke hjemme denne kvelden... Plassen jeg sto på er en del grunnere enn den Malg valgte som er ca. 20-30 meter fra en annen. Fordelen der jeg sto er at man står fint der uavhengig av flo/fjære. Ulempen som ødela litt for meg denne gang, var alle krabbe-faene.

Malg slapp den plagen heldigvis, så det ble ål på han - der var det en god del dypere.

Blir plutselig en ny satsing... Denne uken faktisk ;) Men nå skal vi igjen prøve en ny og lovende plass. Håper vi ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen. :)

Jeg var ute igjen i går, fikk en til på 7,3kg. Fortsatt vente på den monster.

73kgconger.jpg

Grattis grattis! Fine fisk på deg denne gang ja! :) Artig hvordan den mellomstore trakk seg nesten opp på land etter å ha hilst litt på den store i dammen (dammen som bare eksisterer når det er fjære...).

Ja det var litt morsomt det. Skulle fikk noe bilder, den på 6 kg hadde svømte rett opp til den større, rørte nese til nese og plutselig snudde seg og trakk seg nesten opp på land. :lol:

Flott rapport! Den sitter en dag :)

Takk Carla, Ja, en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.