Gå til innhold
Fiskersiden

Rødflekka kutling - Thorogobius ephippiatus


Karleif
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvem ringte politiet?

Ble lempa vekk fra brygga , men de kom for seint. 2 stk var allerede på min samvittighet kl ca 01:00 i natt , største på 9 gram.

En havnet i akvariet til Hugo og den andre er der ennå, den var 6 g . Det var deilig !

Aiaiai, grattis! For øvrig alltid moro når politiet blir sendt ut på slike meningsfylte og samfunnstryggende oppdrag :rolleyes2:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Ja de har det jo så travelt ,og de glemte jo helt ut at det er "jeg" som betaler lønna.

De ble forresten mer avslappet når norsken min var skikkelig stavangers, så jeg fikk være , men var egentlig ferdig.

Skjønner jo at folk lurer litt når en "voksen" mann i Regatta flytedress ligger timesvis på ei "privat" brygge og lyser rund he he

Men dritkult er det- nå skal hårvaren til pers håper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Kipt når onkel-blå dukker opp når man tross alt bare driver å fisker litt...

Burde vel være mulig å lure denne andre plasser også, men når man ser på fiskepedia på utbredelsesområde - så virker det som utbredelsen er ganske så snever.

Virker rart at den skulle bare finnes i Norge på de 3 spottene der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Ja de har det jo så travelt ,og de glemte jo helt ut at det er "jeg" som betaler lønna.

De ble forresten mer avslappet når norsken min var skikkelig stavangers, så jeg fikk være , men var egentlig ferdig.

Skjønner jo at folk lurer litt når en "voksen" mann i Regatta flytedress ligger timesvis på ei "privat" brygge og lyser rund he he

Men dritkult er det- nå skal hårvaren til pers håper jeg

Hehe, lykke til med hårvar. Ikke så veldig sære de, har jeg hørt...

Grattis! Kipt når onkel-blå dukker opp når man tross alt bare driver å fisker litt...

Burde vel være mulig å lure denne andre plasser også, men når man ser på fiskepedia på utbredelsesområde - så virker det som utbredelsen er ganske så snever.

Virker rart at den skulle bare finnes i Norge på de 3 spottene der....

De finnes nok mange steder. Har en spot ute hos oss, som Rudolf fant under dykking. Men å komme seg til fiske med så små kroker på en plass der en vanligvis kjører 10/0 og halv makrell har så langt ikke blitt en realitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Kipt når onkel-blå dukker opp når man tross alt bare driver å fisker litt...

Burde vel være mulig å lure denne andre plasser også, men når man ser på fiskepedia på utbredelsesområde - så virker det som utbredelsen er ganske så snever.

Virker rart at den skulle bare finnes i Norge på de 3 spottene der....

Den finnes over alt her sør der det er steiner å gjemme seg i eller fjellsprekker. Typis hotspot er moloer og steinkaier, aller helst i overgang stein til mudder eller sand. Grunnen til at så få har fått den er vel at det finnes minst 15 andre arter som er mer hissig på agnet enn den rødflekkede. Stedet der de 4 siste kutlingene er fisket, er ideelt i og med at det er en gammel steinkai full av sprekker innunder en betongkai og da gror det ikke alger/tare der og det er heller ikke så mange gylter og andre sultne agntyver samt at det er sykt mye rødflekket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...samt at det er sykt mye rødflekket der.

Hubba hubba! Dette var sterk lesning på morgonkvisten. Dette blir nok ein pit-stop for min forhåpentlegvis, muligens, framtidige, ikkje-enno-fastsette artsturnè.

Innan den tid har du sikkert snusa opp hotspots til både krystallkutling, glasskutling, kaffikoppkutling, grønflekka og tverrstripa kutling.

All applaus og ære for slikt feltarbeid! :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lykke til med hårvar. Ikke så veldig sære de, har jeg hørt...

De finnes nok mange steder. Har en spot ute hos oss, som Rudolf fant under dykking. Men å komme seg til fiske med så små kroker på en plass der en vanligvis kjører 10/0 og halv makrell har så langt ikke blitt en realitet.

Den finnes over alt her sør der det er steiner å gjemme seg i eller fjellsprekker. Typis hotspot er moloer og steinkaier, aller helst i overgang stein til mudder eller sand. Grunnen til at så få har fått den er vel at det finnes minst 15 andre arter som er mer hissig på agnet enn den rødflekkede. Stedet der de 4 siste kutlingene er fisket, er ideelt i og med at det er en gammel steinkai full av sprekker innunder en betongkai og da gror det ikke alger/tare der og det er heller ikke så mange gylter og andre sultne agntyver samt at det er sykt mye rødflekket der.

Slike plasser som beskrevne er det jo ikke akkurat få av her på vestsiden der jeg driver å fisker heller, så arten burde jo kanskje være til stede...

Første som slo meg var veien ut til Turøy. Det er jo flere hundre meter med vei som er bygget på steiner som er dumpet i sjøen mellom holmer helt til man kommer til selve broen... Går jo flere kanaler der fra steinfyllingene rett ut i havgapet. Samme gjelder veien ut til Ramsøy i Hjeltefjorden.

Ellers er det jo utallige gamle kaier, nedlagte fergekaier, steinmoloer og steinfyllinger som går ut i sjøen flere steder på Sotra og i Øygarden...

Har Paddetorsk på en av de spottene, og det er vel kanskje rett habitat slik jeg forstår det?

Er ikke brukt mye tid til microfiske på de plassene der, det er nok mer 6/0 -10/0 og hele/halve makreller som Fisk og Rask nevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke brukt mye tid til microfiske på de plassene der, det er nok mer 6/0 -10/0 og hele/halve makreller som Fisk og Rask nevner...

Hva gjør dere når dere venter på napp? Sitter og drikker kaffi og prater skit? Det er en glimrende anledning itl å tulle rundt med småkroker. Den hele/halve makrellen fisker jo allikevel, og eg antar dere har nappvarslere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når dere venter på napp? Sitter og drikker kaffi og prater skit? Det er en glimrende anledning itl å tulle rundt med småkroker. Den hele/halve makrellen fisker jo allikevel, og eg antar dere har nappvarslere :-)

Venter? Det biter jo med en gang og hele tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.