Gå til innhold
Fiskersiden

Min første sesong som gjeddefisker!


emilengø
 Share

Recommended Posts

Hei og hallo!

For meg har 2102 vært et spennende fiskeår, og regner med at det blir masse fine turer de siste månedene også.

Kan vel kalle dette året for gjeddeåret for meg.

For slik startet det...

Jeg bor 5 minutters gange fra et supert gjeddevann.

Selv om jeg har fisket siden jeg var 3-4 år hadde jeg aldri vært å fisket i dette vannet(Utrolig nok)...

Så i mai/juni bestemte jeg meg for å gå ned til vannet en tur og bare se på livet rundt der. Jeg gikk langs vannkanten, uten å ane noe, men jeg kom til å tenke på at en venn av meg som bor et steinkast fra vannet mente det var gjedde i vannet.

Men nei, jeg kunne ikke tenke meg det... Det eneste jeg hadde hørt om vannet var at det var så skittent og forurenset fra det gamle bossdeponiet.

På vei gjennom skogen opp til huset mitt møter jeg på en av bøndene som bor i andre enden av vannet. Han spør så hva jeg har gjort på og jeg forklarer at jeg hadde vært ned om vannet en liten tur. Han hadde sett artiklene jeg hadde skrevet i lokalavisen om fiske i området, så han fortalte det at det faktisk var gjedde i vannet og at han hadde fått på 6-7 kg på stang og 9,5 kg på garn.

Ohyes, slik ser det ut.... Et halvt meter tykt sopplag i bekken....

DSCF8454.jpg

Når jeg kom hjem fristet det mest å hente stangen og slukene og springe ned igjen til vannet, men neida, her skulle det pakkes til sørlandet... På Sørlandet satt jeg en hel uke og tenkte på vannet... Nei... Kunne det virkelig være gjedde i vannet jeg har bodd ved i 14 år?

***Etter en uke på Sørlandet(Masse spennende fiske, som kommer i FS Julekalenderen 2012)***

Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å stikke inn til byen på Campelen og kjøpe meg et par gjeddewobblere.

Vel hjemme igjen gikk jeg ned til vannet. Etter å ha knytt på wobbleren og fjernet ti flott hev jeg ut wobbleren. og der satt den. Min første gjedde var et faktum. Vekten var dessverre litt verre med, kun 2-3 hekto.

Inne på en liten grunne kunne jeg skimte noen småtasser, så jeg prøvde å hive ut enda en gang mot de. Da nappet det igjen, men ingen fisk.

Den neste halvtimen var helt stille, ingen fisk...

Jeg bevegde meg mot en liten bukt og hev ut, og yes! Der var det fast fisk, denne kjentes finere ut og det var den gitt, ikke stor, men utrolig gøyt for en totalt nybegynner på gjeddefiske. 1,5-2,0 kg.

IMG_0290.jpg

IMG_0312.jpg

IMG_0340.jpg

IMG_0306.jpg

De neste dagene var jeg opptatt med sjøørretfiske...

Men jeg og noen venner bestemte oss for å ta en tur.

En knallfin sommerdag... 25 grader, knall sol og helt vindstille.... Kanskje ikke beste fiskeværet, men deilig å være ute fordi!

Dagen startet uten noe som helst bitt. INGENTING!

Fire, fem timer helt uten napp, alt av wobblere, sluker og jigger var prøvd ut... På vei hjem igjen skulle vi bare ned om for å hente noen ting vi hadde lagt igjen i "gobukta" som vi kaller den.

Jeg satt på den eneste wobbleren jeg ikke hadde prøvd. En lilla/turkis/hvit wobbler kjøpt på billigsalg på campelen.

Første kast sitter jeg meg fast, neida, bare noe jeg trodde før en gjedde på 7,2 kg fyker en meter til værs. De to andre kom løpende ned, først trodde de det var jeg som hadde kastet en stein uti for å lure de, men neida det var fisk.

DSCF9527.jpg

DSCF9530.jpg

Etter 5-10 minutter med mange utras kom den inn mot land. Kort men heftig kamp med mange utras og vak.... Jeg kjørte den nok litt hardere enn jeg burde, men var heldig.

Fikk grep i gjellene og fikk løftet den litt opp på en gressflekk.

Alle var i ekstase, slik fisk hadde vi ikke forventet oss!

DSCF9536.jpg

Glad fisker? JA!

DSCF9534.jpg

Dessverre hadde den svelgt wobbbleren langt ned i gapet. I tillegg hadde vi glemt igjen tangen, da var vi sjanseløse, så dessverre døde den.... Ellers hadde den fortsatt svømt der.

Etter at den var drept fikk vi veid og målt den.

97 cm lang og 7,2 kg tung.... Feit som bare f***! Den hadde en stor pinne og en gjedde på rundt 1,5 kg i magen.

DSCF9559.jpg

DSCF9543.jpg

Jeg og Markus med fangsten!

DSCF9557.jpg

Typisk Joachim..... ***Holde ut lengst mulig***

Tror den var 20 kg, ikke 7,2............

For en tanngarde!

DSCF9565.jpg

DSCF9553.jpg

Først nå fikk vi krokene ut.... Dessverre

DSCF9545.jpg

***Skrytebilder***

DSCF9551.jpg

Gjeddemonster.jpg

Lært å holde fram fisken av Joachim.

DSCF1464.jpg

Førstesiden og greier.... *Lite å skrive om sommeren for avisene*

Etter denne opplevelsen var det mye fisking i vannet!

Nesten hver dag i perioder.

Selv om dette helt klart var høydepunktet med gjeddesesongen min hadde jeg masse fine turer med fin vestlandsgjedde etter dette.

Bare et par uker etter storgjedden var jeg og Joachim en tur ned om.

Var masse liv og vi fikk masse smågjedder. 1-2 kiloish

DSCF0998.jpg

Den ene gjedden til Joachim hadde kroket seg i strupen.

Så denne kverka vi og brukte som agn. Jeg hadde aldri brukt agn etter gjedden her før, så det skulle bli morsomt å se hvordan det var.

I skumringen kunne jeg så vidt skimte den lille "agngjedden". Den lå kun en meter fra land på en halvmetersdyp.

Plutselig tar noe tak i det og svømmer rolig bortover grunna. Jeg strammer til og gir motslag.

En stor gjedde hopper opp av vannet med den lille i munnen. Dessverre henger den ikke.

Og dette var en STOR gjedde. Minst like stor som den på 7 kg. Irriterer meg fortsatt over at den ikke hang....

DSCF1001.jpg

Utover høsten har det blitt masse fine turer.

De orker jeg ikke å skrive om nå, dere får tolke de utifra bilder! :turned:

DSCF1070.jpg

DSCF1068.jpg

DSCF1071.jpg

Stein Are med sin første gjedde! Drøyt 1 kg! :turned:

DSCF1077.jpg

Kanoen til Marius er en fordel når han orker å være med! :bow:

DSCF1080.jpg

DSCF1096.jpg

Godwobbleren fra campelen slår til igjen! Dessverre har jeg ikke denne enda, den mast jeg. Fikk utrolig mye på den! Finner den ingen steder, så er det noen som vet om et sted som selger den, gi meg en lyd! :turned: Denne gangen leverer den 4,1 kg!

DSCF1100.jpg

DSCF1101.jpg

Et lite kyss før den slippes ut! :lolu:

DSCF1104.jpg

Hjortlandskrokodille

DSCF1151.jpg

DSCF1152.jpg

DSCF1154.jpg

DSCF1158.jpg

Ganske så normal vekt i dette vannet

DSCF1167.jpg

C&R

DSCF1163.jpg

DSCF1168.jpg

DSCF1161.jpg

3kgs

DSCF8634-1.jpg

Fine vannet!

DSCF8678.jpg

IMG_0357.jpg

Til sammen fra Juni til nå vil jeg tro jeg har fått rundt 75-100 gjedder her.

Nesten hver tur får vi. Ofte flere.

Halvparten er over 2,0-2,5 kg, mange under, men 3 kgs gjedder er helt vanlig og noe en kan forvente i dette vannet.

Det er en dårlig bevart hemmelighet hvilket vann det er. Hjortlandsstemma...

For meg gjør det ingen ting om folk vet om vannet så lenge de slipper ut gjeddene de får der. Det er ingen grunn for å kakke de med mindre de har svelgt eller slikt. Vannet er forurenset av tungemetaller og annet drit, så å spise fisken er ikke særlig lurt.... Eller deilikat hvis du ser på bildet øverst.

En annen ting som kan være lurt å notere seg er at det kan være farlig å fiske på den strekningen hvor høyspentmastene henger lavt. Vil ikke tro at noen vil komme borti dem akkurat! :turned:

Det meste av gjeddefisket mitt har vært i dette vannet. Men jeg har også prøvd i Gaupås, Beitels & Kalsås vannet hvor jeg har fått mye fine gjedder i år. Største i disse vannene er 3,6 kg, en som jeg tok i bekken mellom vannene. Ellers har jeg prøvd i noen få vann rundt i Bergen, men som sagt i all hovedsak i Hjortlandsstemma.

En video derfra:

Skitt fiske dere som vil prøve lykken der! :showoff:

Hvis dere vil ha tips eller hvis det er noe dere lurer på om vannet er det bare å ta kontakt på pm! :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Gjeddefiske er utrolig moro, noe alle burde prøve!

Gleder meg til neste vår, håper på å prøve litt annerledes fiske etter gjedden da. I hovedsak meite og kanskje litt jerkbait. :turned:

Fin stor gjedde kanske meg og fater,n kan prøveen gang når vi går til bergen

Det er bare å gi en lyd hvis du skal til Bergen! Da kan du alltid være med en tur, er rundt en halvtime med buss fra Bergen Sentrum. :turned:

Steike, kan ikke sammenlignes med min første sesong som "gjeddefisker". Jeg har prøvd både Tveitevannet, Grimevannet, Søilevann, Kristianborgvannet, Gravdalsvannet osv. Med ca. 30 gjedder har ikke én eneste bikket kiloen.

Du får ta veien mer mot Åsane da. Masse gode gjeddevann her med fin fisk. Hjortlandsstemma, Beitels, Kalsås og Gaupås vannet har gitt best uttelling for meg, og alle er lette å nå.

Hetlebakkstemma er det også gjedde i(Dessverre). En venn av meg fikk en på rundt 2,5 kg der, men gjeddebestanden her er ny.(mest sannsynlig satt ut av noen)

Takk for flott rapport, grattis med flotte gjedder! Ettersom du bor så nære vannet, kan jo håv, avkrokningsmatte og en lang tang være nyttig investering i tilfelle selveste stormadammen biter på ;)

Takk for det!

Hov er helt klart en fordel, men på de store gjeddene vil ikke hov funke ettersom de er så lange.

Men når jeg går alene har jeg med en hov. Går vi to tar vi som regel ikke med hov, vi samarbeider med å få den på land.

Men i ene enden av vannet hvor vi fisker mest har vi liggende en gammel hov som vi kan bruke i nødstilfeller. Spesielt nå om høsten er hoven god å ha siden vannet står så høyt der... noe som resulterer i vanskelige steder å få opp fisk på :turned:

Avkrokingsmatte er noe jeg har tenkt å kjøpe. Slipper jo ut all fisk, så håper på bra fiske i mange år framover der! :turned:

Tang har jeg, noe som har kommet godt til nytte!

Flott rapport. :)

Ser at du har peil på fotball også, i tillegg til gjeddefiske. ;)

You Never Walk Alone selvfølgelig! Er Liverpool som er laget her :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperapport! Må være kjekkt å oppdage eit så bra gjeddevatn rett borti nabolaget ^_^ 7,2 gjedde på Vestlandet er jo meget bra :)

Tok også mi første gjedde i år på Karmøy siden eg hadde lest at det kunne være gjedde der. Fekk ingenting før eg kom til enden av vatnet der var det langrunnt og bare masse siv og gras så såg vanskelig ut å få noke anna enn nettopp dette men jammen meg fekk eg ikkje fisk i overflata her 2 ganger. Kjempeartig sjølv om den største bare var 600g :closedeyes: Fekk ialfall inntrykket av at det eit skikkelig rovdyr denne gjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i vannet ett par ganger for lenge siden, men vannstanden var ganske høy, ingen skikkelig plass å stå. Ut i fra bildene må jeg ha stått på feil side av vannet strong>ression.gif

Ja, spesielt om våren/høsten er vannstanden veldig høy.

Det er noen steder og stå, men om sommeren når vannet synker blir det bra igjen! :turned:

Demningen blant annet er et fint sted å stå nå når vannet er så høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grom rapport. og lykke til i vinter? og til våren igjen

Takk!

Joda, skal fiske litt ut over vinteren og. Men gjedden har vært utrolig treg der i det siste. Hvorfor vet jeg ikke... kanskje pga. temperaturen? Har tenkt å prøve litt meite der.

Ellers blir det enda mer igjen ut mot våren. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, fikk selv mine 2 første gjedder i sommer, dro rett over grensa, i nærheten av Charlottenberg, en på sikkert 2,5 kg og 1 på kiloen, fikk begge 2 på en SG Soft 4Play, veldig artig og se gjedda "stalke" sluken

PS: likte fotballdrakta di på 7,2 kg gjedde som kom på forsiden, du har tydeligvis forstått deg på fotball

YNWA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.