Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter Troll(heims)aure


knutis
 Share

Recommended Posts

Trollheimen er ikke det mest kjente fiskeområdet i landet. Men fisk er det der, og enkelte steder flott fisk også. Skikkelige trollaurer må det her være snakk om. Et av vanna med stor fisk ligger tilgjengelig for dagstur fra Kårvatn. Er et titalls vann å velge mellom, fin fisk i flere, men ett skiller seg ut. Her har fisken ord på seg for å være umulig å få på stang. Det betyr vanligvis to ting. Du må regne med å fiske en god stund for hver fisk, og, fisken der har nok av mat. Og det vet vi hva betyr! Jeg har fiska der to ganger før uten å få napp. Da værmeldinga sa at ukesvis med gråvær skulle bli avløst av sol og varmere vær ble valget tatt. Lang dagstur!

Tidlig start, en halvtime kjøring, ferge og ny halvtime med kjøring og vi, dvs jeg og bikkja, var klare til start.

Naustådalsfossen er selve kjennemerket her, en tur bortom hører med, før vi tar stien opp langs fossen.

P7249150.JPG

Et litt vondt kne, som nå heldigvis er bedre, har lagt en stor demper på treninga etter påske. Og når verden brått blir en lang motbakke kjennes det det godt. Bikkje i vakker natur og tilgjengelig fotoapparat er god unnskyldning for en stopp!

P7249157.JPG

Drøye 600 høydemeter senere kan jeg endelig se ned på første vannet. Selv har jeg bare fått småfisk der, men jeg har sett bilder av stor fisk derfra. I dag var det blankt og fint, men slett ikke gode fiskeforhold!

P7249160.JPG

En liten bris kommer når jeg er vel nede ved vannet og en liten tass på 250g lar seg lure før jeg går videre. På veien opp kommer brisen mer og mer og framme ved vannet er forholda riktig så lovende! En matbit først og litt avslapping for å kunne ta ei skikkelig økt! Sol og vind er pervoføre. Det blir dermed den som for seg et bad først. Ingenting. Etter diverse slukbytter setter jeg på "ambulansesluken". På første kastet sitter den! Men desverre bare i noen sekunder. Rimelig irreterende! To kast etterpå er det fisk igjen og denne gtangen havner den i håven. Så var det altså mulig.

P7249168.JPG

En litt slank 700 grammer. Det er overraskende. Fisken her har ord på seg for å være grisefeit. Konsekvens av en uvanlig sen vår? Eller begynnende overbefolkning?

Jeg fortsetter med samme sluk uten å kjenne noe mer. Vinden stilner og noen vak dukker opp. samme sluk i 12grams utgave lurer en 300 grammer.

Det skyer over og jeg setter på en rød jensen. 25g. Det funker bra og jeg kan ganske snart håve en halvkilosfisk!

Vanligvis setter jeg lite pris på at noen forsøker å rykke ting ut av hendene mine. Enkelte unntak finnes imidlertid og det neste hogget er absolutt et av dem. Et kraftig rykk helt inne ved land gjør det klart at dette er større fisk. Jeg løsner bremsen og fisken er så grei at den gjør som jeg vil. Et langt rolig utras gjør at jeg slipper heftige krumspring på kort snøre. Godspeedstanga, (12 fot 5-25g) viser seg svært behagelig å kjøre fisk på. Demper rykk effektivt og har ryggrad nok til å legge press på fisken. Noen utras senere kan jeg håve fisken. Den klart største jeg har fått i dette området!

P7249174.JPG

P7249193.JPG

Vekta er litt skuffende. 1,45kg. Tippet litt mer, men bredda over ryggen manglet. Uansett svært fornøyd med fangsten.

P7249195.JPG

Hjemturen legges via et annet vann litt høyere. Det viser seg å være delvis islagt!

P7249201.JPG

Ikke mer enn drøyt 900 meter over havet i slutten av juli! Sen vår!

Jeg tar noen få kast uten resultat.

På turen ned har jeg gleden av å rusle på det som må være en av de mest idylliske stiene jeg har gått på. En fin avslutning på turen!

P7249202.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,45 er bra vekt det. Og den klart største jeg har fått i distriktet. Men ut fra lengda burde den veid mer. I toppform kanskje nærmere 2. Tror ikke det skader om det fiskes mer i dette vannet de nærmeste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og bilder. Der hadde både du og bikkja en skikkelig fin tur! :thumbsu:

Selv om man tar høyde for at vi snakker fjellfisk så er disse en aning på den slanke siden og er enig i din spekulasjon om næringstilgang.. Hvis området er noe besøkt bør fiskemengde i vann på denne størrelsen kunne reguleres greit med normalt fritidsfiske. En lang vinter i relativt næringsfattige vann kan gjøre stort utslag i fiskens kondisjon....

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ved samme vatnet for 15 år siden. Fikk da to halvkilos (på garn) som var svært feite. Og vatnet har vært kjent for fisk av meget god kvalitet. I et nabovann fikk jeg masse fisk på 250-300g for 3 år siden. Kunne se ut som en svært sterk årsklasse. Mulig dette kan ha gitt utslag. I tillegg så blir det i følge en lokal kontakt fisket mindre der enn før, og heller ikke noe særlig med garn. At den største fisken var mager er jo ikke spesielt uvanlig. Stor utgytt fisk trenger tid for å spise seg opp. men at de mindre også var såpass magre er urovekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.