Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeiterens helvete


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Etter en god del turer på Bontelabo og Nordes og et par andre spennende steder uten de veldig spennende fangstene gikk turen til Kleppestø for å se om havmusen kunne være der.

Turen begynte med nydelig, men kaldt vær. Jeg hadde kun med meg én stang, og taklet fløy ut over fjorden ganske raskt. Etter 5 minutter begynte det å tikke fra snellen, jeg satte tilslag, men ingenting satt på kroken. På innsveivingen forsvant det ene taklet, etter å ha blitt kuttet ganske tvers av. Jeg satte på et nytt, og det samme skjedde. Etter dette burde jeg vel ha lært, men jeg mistet 5 lodd og takler på en time på grunn av den forferdelige bunnen.

Dette var mer eller mindre intet annet enn en advarsel til dere andre som tenker på å meite på Kleppestø. Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd med leadlift?

Nei, men mulig det kan funke.

Fra "fergekaien" du fisket?

Borte på "Parkeringen" som er bygget ut til høyre for fergekaiene. De har dumpet noen millioner tonn grus og stein og laget en plass der. Var nok pga. denne dumpingen det var så dårlige bunnforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke umulig nei men er absolutt interessang info. Vi dro ut mye god info fra to dykkere som vaste rundt på Helleneset i går.

Det viste seg at de hadde sett bøttevis av havmus ca 20 meter fra land på ca 20 meters dybde, men vi lå å kastet 60-80 meter ut å på 60-80 dypt uten å få noe særlig. Så vi har jo absolutt lært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men mulig det kan funke.

Borte på "Parkeringen" som er bygget ut til høyre for fergekaiene. De har dumpet noen millioner tonn grus og stein og laget en plass der. Var nok pga. denne dumpingen det var så dårlige bunnforhold.

Høres veldig rart ut. Bunnen der er helt flat. Mistenker at du har kastet forbi marebakken og kommet utfor kanten i fjorden. Bunnen helt fra "pumpehuset" til venstre og til det du kaller nye parkeringsplassen på høyre bak Askøyværingen (det runde huset) er alt mudder fjernet. Det er blitt lagt duk og gruset oppå. Området her er helt flatt og har ingenting du kan henge deg opp i.

Her er det nok ganske dødt.

Tipset mitt er å ikke kaste for langt og å holde seg i det lille sundet inn mot båthavnen. I dette området er det fremdeles mudderbunn og mye "beidemark" for havmusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største feil vi som driver kystmeite kan gjøre er å kaste 120 meter på hvert eneste kast - fordi vi kan...

Her har jeg måtte "ta meg selv i nakken" også.

Alle persene mine og de mest spesielle fangstene, har uten unntak tatt på den stangen som fisker nærmest land. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut. Bunnen der er helt flat. Mistenker at du har kastet forbi marebakken og kommet utfor kanten i fjorden. Bunnen helt fra "pumpehuset" til venstre og til det du kaller nye parkeringsplassen på høyre bak Askøyværingen (det runde huset) er alt mudder fjernet. Det er blitt lagt duk og gruset oppå. Området her er helt flatt og har ingenting du kan henge deg opp i.

Her er det nok ganske dødt.

Tipset mitt er å ikke kaste for langt og å holde seg i det lille sundet inn mot båthavnen. I dette området er det fremdeles mudderbunn og mye "beidemark" for havmusen.

Jeg måtte sloss for å få loddet vekk fra alle steinen som lå utover der, så det må ha vært ganske flatt/grunt noen titalls meter utover der jeg kastet. Båthavnen, mener du der fergene ligger eller nærmere broen der småbåtene kjører inn?

Største feil vi som driver kystmeite kan gjøre er å kaste 120 meter på hvert eneste kast - fordi vi kan...

Her har jeg måtte "ta meg selv i nakken" også.

Alle persene mine og de mest spesielle fangstene, har uten unntak tatt på den stangen som fisker nærmest land. ;)

Hehe, ja, der har du nok et poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sloss for å få loddet vekk fra alle steinen som lå utover der, så det må ha vært ganske flatt/grunt noen titalls meter utover der jeg kastet. Båthavnen, mener du der fergene ligger eller nærmere broen der småbåtene kjører inn?

Mener ytterst i Kleppestøsundet, der hvor redningsskøyten ligger.

Hvis du ser på kartet http://kart.gulesider.no/m/nnIf6 så er det en grunne på venstre side (sett fra land når du står å fisker) på 6,9 meter. Kaskter du over denne blir du gjerne sittende fast. Mellom den nye utfyllingen og dette skjæret er det store steiner. Det stemmer. Kast derfor til høyre mot Askøybroen, men ikke for nær land for det er en grunne på 4,5 meter dybde mellom deg og "klubben".

Den nye steinkaien stopper i dag omtrendt der hvor det var et lite skjær tidligere. Nedover her er det egentlig naturlige svaberg nedover mot mudderbunn.

Morten

Hehe, ja, der har du nok et poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte noen leadlift og jeg opplever at disse hjelper når man drar ut , og sitter ikke fast i utgangspunkt. Lead lift løfter "contraption" opp etter at man gir tilslag. Hvis bunn er vanskelig så burde man, etter min erfaring ha full kontrol på tackelen og holde linjen stramt , og ikke tillatte at den beveger seg emd strømmen. Det er ikke enkelt og kanvære veldig frustreredne fra tid til tid, men det er en del av spillet. Dessverre mengde av utstyret som forsvinner er stort uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største feil vi som driver kystmeite kan gjøre er å kaste 120 meter på hvert eneste kast - fordi vi kan...

Her har jeg måtte "ta meg selv i nakken" også.

Alle persene mine og de mest spesielle fangstene, har uten unntak tatt på den stangen som fisker nærmest land. ;)

Til og med blålanga? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke umulig nei men er absolutt interessang info. Vi dro ut mye god info fra to dykkere som vaste rundt på Helleneset i går.

Det viste seg at de hadde sett bøttevis av havmus ca 20 meter fra land på ca 20 meters dybde, men vi lå å kastet 60-80 meter ut å på 60-80 dypt uten å få noe særlig. Så vi har jo absolutt lært :)

Har tenkt meg til Bergen og fotografere havmus i løpet av vinteren, så det hadde vært artig med en kartlink til stedet der dere traff dykkerne. Til gjengjeld kan dere få en skikkelig rapport på sidene her :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kartgoogler "Helleneset" så skal du komme spott om :-) legger ut mer nøyaktig kartling når eg har et annet medium enn telefon i hende :-)

Men de hadde ihopp rett vest for det blå badebassenget, det er det rullestol rampe. Å svømte sørover rundt Neset og litt i i Viken der, og retur. Musa fant de på ca 20 meter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "over kill" utstyr kan hjelpe ;)

Bor selv på vestlandet å har bedrevet kystmeite her i lang tid.

Bontis funker om du vet hvor du skal kaste, men seff.... der kan det også være helt stille , prøv da å fisk mere aktivt på bontelabo om det ikke skjer noe ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.