Gå til innhold
Fiskersiden

Mine første forsøk på kystmeite!


Chris!
 Share

Recommended Posts

Fant en makrell fra i fjor sommer i fryseren og fant fort ut at da passet det å prøve seg på kystmeite siden folk her inne får det til å høres sååå fantastisk ut.

Meg og en kompis (Roger) hoppet i bilen ca klokken 22:00 og satte kursen mot den gamle fergekaien på Steinestø.

Jeg slengte opp den nyinnkjøpte tripoden og rigget stangen med ett pulley takkel med en tokroks fortom, og Roger slengte uti ett standard paternoster med 3 kroker.

Det gikk ca 69 sekunder før stangen til Roger sto i en fin bue og han kunne kroke (for så å miste) sin første fisk på kystmeite.

bildee.jpg

Det så slik ut i ca 1 minutt :)

Så gikk det nye 3-4 minutt før snøret begynte å forsvinne ut av snellen min stille og forsiktig.

Opp kom en liten lange på forsiktige 920g.

bilde2bd.jpg

Poserer stolt med min første kystmeitefangst :thumbsup:

Etter dette rakk Roger på kort tid å miste ett par takler, og mitt fikk stort sett ligge i fred utenom noe som så ut som litt smånapping.

Vi ga oss kun en halvtime seinere da det begynte å blåse noe voldsomt, og vinden truet med å ta med seg både oss og fiskestengene til sjøs.

Vi rakk uansett å bli bitt av basillen, og har gjort oss klar for ett nytt forsøk i morgen, så lenge værgudene er litt mer sammarbeidsvillige :)

Endret av Chris!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet i hus igjen nå. Var der i 4-5 timer. Ble mest prøving av forskjellige takler og kroker. Er sånt man lærer av :)

Kom 2 Hågjel på land totalt. Største på 500g. Har i alle fall lært meg at Hågjel ikke alltid gidder å si i fra at de har tatt agnet, og så er de forferdelig glupske :) Den minste var på rundt 300g (veide ikke denne) og hadde ingen problem med å få i seg en krok i str 6/0 med en god klump makrell!

Annyways, Her er ett par bilder siden jeg vet vi alle liker det :)

img0842ga.jpg

img0840dz.jpg

Smiler pent :)

img0838jw.jpg

img0836lp.jpg

Neste blir innkjøp av avkrokings/veiematte! Remaposer er dårlig egnet. :iiam:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hågjelen er en notorisk agnkjeltring er den en kul fisk, og mere poseringsvillig fisk finnes vel ikke

Må si meg enig i det, guttungen på 3 her hjemme gikk bananas når han fikk se bilder av at pappa hadde fanget HAI :)

Så den spørs om ikke en liten Gjel må bøte med livet en dag å bli med hjem som show off pice. Later jo til å være relativt mange av de.

Får kjøpe et langt glass å noe formalin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backster @ Hågjel på et langt glass med formalin høres fett ut, en skikkelig "centerpiece" på peishylla!

Kid'en din blir nok ellevill, er vel kansje mer tvilsomt om kona di synes det er en fabelaktig ide' :)

Får vel gjøre med den som med alt det andre fiske-relaterte dingsene som hoper seg opp etter hvert. På spørsmål fra fruen i huset:

Når kjøpte du den? Meg svarer: nei den har eg jo hatt i manngen år husker du ikke blablablablabla :)

Mulig eg er naiv, men det er da hun og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel gjøre med den som med alt det andre fiske-relaterte dingsene som hoper seg opp etter hvert. På spørsmål fra fruen i huset:

Når kjøpte du den? Meg svarer: nei den har eg jo hatt i manngen år husker du ikke blablablablabla :)

Mulig eg er naiv, men det er da hun og :)

Ble litt sugen på å gjøre det samme, men så har du koneproblematikken. Mulig noe i disse baner kan funke: "Artig at du spør, du skjønner min grandokel's stebror var med på Kontiki-ekspedisjonen, blablablabla.. Hvithai-bebi blabla, sikkert verdt en del, blabla historisk, blablablablablabla".

Viktig at den ser litt nedstøvet ut, men det er jo bare å plasere den i røykskya neste gang man er i sving med dremmelen :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin start på en kystmeitekarriere :)

Keep 'em coming..

Lars-Ivar

Takker :turned: Og takker for gode råd og god hjelp hos dere :)

Vi hadde en liten blekksprut stående i ett glass på kjøkkenet en stund da jeg var barn. Mor var ikke så glad i den, så den forsvant ganske fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.