Gå til innhold
Fiskersiden

gytefisk eller ikke?


Kims
 Share

Recommended Posts

fikk ei kveite på 36 kilo i dag. veldig morro men jeg trodde at den størrelsen var nede å gyte nå, og jeg finner 2 små sekker noe som ligner på rogn helt nede i magen. Men etter å ha skjært opp denne så ligner det ikke på rogn? hva er dette? er det rogn som ikke er utviklet ennå? eller er dette noe annet. Har funnet dette på alle fiskene jeg har fått i år. trodde dette var rognpose som ble utviklet ettervært. Har fått masse kveiter i år og har funnet dette i alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med fin fisk. er jo vanlig hos andre arter å ta seg et et friår fra gyting innimellom. bl.a så er det en viss andel av sjøørretbestanden som bare fortsetter å spise i havet mens resten går opp i elva. naturen sikrer seg på en måte hvis det skulle skje noe på på gyteplassen, med å ha en reserve på en annen plass.

men jeg veit ikke noe sikkert om kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rogna. Og fisken din er ikke kjønnsmoden. Hofisken blir ikke kjønnsmoden før den er rundt 30kg og i ditt tilfelle enda større. Eller så har den tatt et "friår".

Ser ut som fisken er i god kondisjon også.

Gratulerer igjen med drømmefiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var det jeg trodde. 2 på over 30 og begge var veldig god kondisjon. Når går hann fisken ned da? er det generelt mindre av dem eller? Har vært rogn i alle jeg har fått i år.

Hannfisken blir kjønnsmoden fra 10-15kg. Her i nord-norge gyter kveita fra desember til og med februar. Noen starter tidliger enn andre og er ferdig tidlig. Når fisken er ferdig-gytt kommer den opp på grunnere vann og starter umiddelbart å feite seg opp igjen. Det passer bra at det står enorme mengder lodde på kysten da, som er et lett bytte for kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannfisken blir kjønnsmoden fra 10-15kg. Her i nord-norge gyter kveita fra desember til og med februar. Noen starter tidliger enn andre og er ferdig tidlig. Når fisken er ferdig-gytt kommer den opp på grunnere vann og starter umiddelbart å feite seg opp igjen. Det passer bra at det står enorme mengder lodde på kysten da, som er et lett bytte for kveita.

Hvordan er kvaliteten på den kveita som går og mesker seg med lodda da? kan tenke meg at det er ekstra viktig å sløye og rengjøre den fisken så fort som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kvaliteten på den kveita som går og mesker seg med lodda da? kan tenke meg at det er ekstra viktig å sløye og rengjøre den fisken så fort som mulig..

Vi har fått noen loddesprengte kveiter om våren de siste årene og kvaliteten har vært særedeles god. Men det er sikkert lurt å sløye fisken raskt. Har ikke inntrykk av at kveita "sprenger" seg på lodda i like stor grad som torsken og tror også den spiser bare fersk lodde mens torsken spiser rotten daulodde fra bunnen.

Loddesprengt torsk blir veldig fort blaut og spalter seg, men det kan kanskje ha noe med at fisken er mager pr definisjon og lagrer fett i leveren mens kveita er pr def. feit og lagrer fett i fiskekjøttet. Kanskje kveita nyttygjør seg en feit byttefisk som lodda bedre enn torsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi har så mye lodde her sør. er vel silda no på denne tiden. og tobbies og makrell på sommeren. men den spiser jo alt den finner, krabber og all slags fisk. Fant en torskefisk i magen på den ene og den hadde sikker vært godt over 1,5kg. og kveita var ca16kg. det er jo 10% av vekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok hovedsaklig fra Troms og nordover lodda holder til, har dog hørt snakk om at det har vært lokale stammer i dype fjorder i så langt sør som nordland, men vet ikke om det virkelig er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogna til kveite ligner ikke særlig på rogn før den er moden. Rognkornene er knøttsmå og sitter sammen i en slags klump.

Rognsekken derimot ser ut som en rognsekk.

Har jeg forstått ting riktig så tar kveita inn vann like før gyting. Egga sveller opp og gytes. Dette gjentas flere ganger til rognsekken er tom. På denne måten kan ei kveite gyte mange titalls liter rogn selv om bukhula er liten. Er vel kansje derfor rogna er kompakt og ser ut som den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.