Gå til innhold
Fiskersiden

GT fiske ved Hallaniyat Islands


mag
 Share

Recommended Posts

Dette var en tur som egentlig startet sommeren 2012. Det var da jeg kontaktet Saltywater Tackle for å bli med de til Hallaniyat Islands. Disse øyene i søndre deler av Oman har i de senere årene utmerket seg som DET stedet å reise til hvis svær giant trevally er målet. Ingen andre steder produserer så mange store GT som denne plassen. Siden bestillingen av reisen har internett blitt flittig brukt til å lese rapporter, lære seg om hva som gjelder og handle inn utstyr. Etter dialog med andre som har vært der nede forsto jeg at jeg manglet noe for å være klar for en slik fisketur. Min erfaring med GT fiske er noe begrenset og jeg kunne trengt noe mer erfaring med slik fiske. Men det var ikke noe jeg fikk gjort noe med nå, internettet og terorien ble da metoden for for å skaffe seg mer "erfaring". Jeg forsto også at man ville bli satt på store utfordringer som fisker, noen mente at dette var det mest utfordrene en fisker kan prøve seg på. Kaste 200gr poppere i gyngende båter, stoppe en GT som gjør alt for å svømme ned i revet å kutte senen. Da med en knall hard brems og samtidig som du må være med på alle retningsskifter fisker gjør slik at du ikke knekker stanga i båtripa. Med dette i bakhodet fant jeg omsider motivasjon til å starte å trene med vekter.

Omsider så kom påsken, og det var avreise til Dubai. Når jeg først var i strøket hadde jeg bestemt meg for å ta en liten sightseeing før fisket startet. Jeg måtte selvsagt ta en tur innom Ocean Active (de som driver campen på Hallaniyat Islands) sin butikk i Dubai. Da for å få siste info om fisket rundt øyene og fylle opp kofforten med enda mere fiskeutstyr. Jon som sto bak disken fortalte om hva som har fungert og jeg lot meg enkelt lure til å kjøpe mer.

GT candy

IMG_0173_zpsb8e1e175.jpg

Jeg hadde kun 1,5 døgn i Dubai så det var grenser for hva jeg hadde tid til å se. Jeg ihvertfall sjekket noen av de viktigste severdighetene som: Mall of the Emirates, Burj Al Arab, Bur Dubai Souq, Burj Khalifa.

Burj Al Arab, 7 stjernes hotell (PS! jeg bodde IKKE her)

IMG_0193_zps9d7d4ad3.jpg

Burj Khalifa, verdens høyeste bygning

IMG_0262_zps8bd765fa.jpg

Langt ned

IMG_0289_zps8d705e3d.jpg

Utsikten fra Burj Khalifa
IMG_0298_zps4fe24647.jpg

På flyplassen i Dubai den andre dagen så møtte jeg de andre fiskerne som skulle være med på denne turen. Det var Daniel (Sverige), Papi (USA), Tom (USA), Raymond (USA), Kelvin (Malaysia) og Sami (USA). Sami var den som hadde arrangert denne fisketuren. Sami er også en de mest kjente og respekterte fiskerne i verden når det kommer til popping og jigging. En man som har mange solide fangster på blant annet bluefin tuna og giant trevally. Det var også en del av årsaken til at jeg så frem imot denne fisketuren. Få mulighet til å fiske med og lære av en av de beste i "gamet".
Flyreisen gikk så fra Dubai til Salalah i sødre Oman, hvor vi sjekket inn på et flott hotell. Et hotell jeg kunne tenkt meg å bodd lenger på, men større oppgaver ventet.

Behagelige omgivelser på hotellet i Salalah

IMG_0310_zpsf5d864ba.jpg

Neste morgen ble vi hentet i 2 biler og en 3 timers kjøretur ventet. 3 timer kunne virke som en lang kjøre tur, men med mye flott (og ny natur for meg) gikk denne kjøre turen rask unna. Siste del av reisen var en times lang båt tur ut til Hallaniyat Islands.

Møtte mange av disse langs veien
IMG_0367_zps9601d938.jpg

På øya ble vi varmt tatt imot av Kareem (drifter selve huset), Saoud (kaptein) og Cameron (kaptein), i tillegg til 3 hjelpere som sto på hele tiden for at vi skulle trives. Etter ankomsten til øya trengte jeg aldri mer å løfte en fiskebag. Disse gutta bærte alt utstyr mellom hus og båt hver dag, og etter hver fisketur ble stenger og sneller skyllet.
Første kveld ble brukt til å rigge alt utstyret klart til første fiske dag. Man kunne nå føle på kroppen at det nærmet seg GT fiske for alvor.

Basecamp

IMG_0458_zps21d06b0c.jpg

Første fiske dag sto vi opp klokka 5 for å få oss en frokost før vi dro ut. Vi dro østover til noen spennende skjær og undervannsrev. Området vi fisket på var svært grunt og varierte mellom 3 og 10 meter. Grunt er forøverig overalt rundt disse øyene hvor vi fisker GT og det er sjelden det er noe mer enn 10 meter med vann under båten. Bunnen er også "stygg" over alt slik at du har ingting å gå på når det gjelder å kjøre fisk. Det vil si at du stiller inn bremsen så mye som du klarer, i tillegg så bruker man hånden på spolen for å bremse ytterligere. Ved å bruke hånden på spolen og ikke da bremsen i bunn, har man mer kontroll og kan slippe opp hvis man mister balansen eller fisker kjører i en ugunstig retning.
Vi prøvde litt forskjellige "spoter" uten så noen GT. Etter drøyt 3 timers fiske gjør jeg et kast inn mot et skjær og etter noen drag med stickbaiten kjenner jeg noe tar stickbaiten. Jeg gjør et par mothugg og fisken sitter fast å kjører av gårde. Jeg legger hånden på spolen for å bremse, og blir dratt ned i knestående. Jeg skjønner raskt at dette dreier seg om en ny pers på GT og nervøsiteten over å kunne miste fisken brer seg. Jeg kommer meg raskt opp igjen, men like etter på endrer fisken retning og setter fart. Og nok en gang blir jeg dratt ned i knestående. Jeg kommer meg opp igjen og fortsetter kampen. Etterhvert føler jeg får litt mer kontroll på fisken og klarer å få inn noen meter. Men det er bly tungt og jeg kjenner det i armene at dette er det mest brutale jeg har sveivet på. Heldigvis går det ikke altfor mange minutter før jeg ser fortommen. Og jeg tar noen skritt langs båtripa for å dra fisken inntil båten. Kaptein Saoud klepper fisken sikkert i underkjeven og drar den forsiktig ombord -JAAAAAAAA. En kjempe av en GT ligger foran beina mine, en GT som er langt over min tidligere bestenotering. Lengden på fisken måles til 138cm noe som da skulle tilsi at denne fisken veier ca 50kg. En dobling av gammel pers. Målet for for turen er knust til de grader og denne turen kan alerede noteres ned som en suksess uansett hvordan fisket går videre. Vi knipser noen raske bilder og slipper den ut igjen sli at andre kan få muligheten til å teste sine krefter på den.
Jeg setter meg tilbake å nyter resten av turen fra baksetet inntill det er lunsj. Alle fiskeområder ligger såpass nær campen slik at vi reiser inn til land og spiser lunsj på huset, før vi på nytt reiser ut på en ettermiddagsøkt.

Jeg sloss med en GT
IMG_9638_zpsa7db97d6.jpg

Lengde 138cm, estimert vekt 50kg
IMG_9649_zps5382bd8d.jpg

Ettermiddagsøkta gir ikke så mye action, men Raymond kroker en mindre GT. Under middagen blir dagens fangst diskutert og det er en enighet blant de erfarne der at fisket er tregt i forhold til årstiden. Vanntemraturen blir nevnt som en mulig årsak (skulle vært 3 garder varmere). Det ble også lagt merke til at det var ingen GT som jaget, de GT som har blitt kroket eller vært bortpå har kun vært det en gang. Ofte kan du se under GT fiske at det er flere som sloss om samme popper og at de prøver seg flere ganger. Dette trege fisket er noe som fortsatt gjennom hele uka, og man måtte benytte de mulighetene man fikk.

En av mange gode middager
IMG_0689_zpsfccb5e19.jpg

Vi fortsatt med GT fiske neste dag, uten at det ga noen resultater. Vi så riktignok noen lokale som fisket med håndsnøre og tok turen bort til de. Utstyret ble byttet ut til lettere varianter og mindre sluker. Vi så mye overflate action og kastet midt blant de. Her fikk vi en time med mye action med bigeye trevally. Stanga (PE6) jeg brukte ble riktignok ikke satt på prøve, men det var spenstige fisker som ga et mortsomt avbrekk.
På ettermiddagen prøvde vi oss på noe jigging men det var kun skipjack tuna som ville være med på leken.

Bigeye trevally
IMG_9708_zps80361426.jpg

Som nevnt som var GT fisket tregt også resten av fiskedagene. Jeg kroker en GT til på 1 meters vann, men gleden varer i ca 10 sekunder før den forsvinner i revet og snøret ryker. Den samme dagen kroker Sami også en GT inn på grunna. Han klarer å kjøre den brutalt hardt og får den inn til ripa på kun 4 minutter. Imponerende å se hvordan han sloss med disse fiskene og får det til å se enkelt ut. Fisken hans måler 147cm med estimert vekt på over 60kg. Noe som da var en ny pers for han. Han fisket riktignok en uke til og kroket den siste uka en GT på 149cm.
På 5 fiskedager får vi totalt 9 GT'er fordelt på 7 mann, som beviser at fisket har vært noe tregt. Siste dag blir jeg med Nick Bowles ut å fiske, eier av Ocean Active. En annen mann som også har fått et navn i GT verden. Han drar opp 2 pene GT på rundt 40 kilo. Artig å bli med en slik kunnskapsrik GT fisker ut på sjøen.

Sami kaster stickbait

IMG_0480_zps68d8e267.jpg

Sami presser GT

IMG_0661_zps527d5acb.jpg

Ikke alltid GT'en er medgjørlig inntil båten

IMG_0628_zpsd66badee.jpg

Nick med en skapelig GT

IMG_0756_zps1b164c9f.jpg

Nick med en annen pen GT

IMG_0721_zps10cf7e1a.jpg

Innimellom dro vi fremm lettspinn stanga for å avveksle og ha det artig med medre fisker. Ofte fisket vi da rundt lokale båter som hadde funnet fisken og holdt den der ved å kaste ut agn. I tillegg til nevnte bigeye fikk vi også yellowspot trevally, blackfin trevally og queen fish. Spenstige fisker som setter lettere utstyr på prøve. Også disse fiskene fanges i overflaten slik at man får masse action.

Blackfin trevally

IMG_9860_zps747b68e0.jpg

Yellowdot trevally
IMG_9811_zps06c905c6.jpg

Queen fish
IMG_9785_zps70092cd5.jpg


Utstyr brukt:
Carpenter Monster Hunter 80H, Shimano Stella SW 18k, Varivas PE10, Momoi 250lb
Ripple Fisher Ultimo 79H, Shimano Stella FA 10k, Varivas PE10, Momoi 250lb
Hots Gipang 78MH, Shimano Stella SW 10K, Varivas PE8, Fisherman 200lb
Synit Razar PE3, Shimano Stella SW 5k, Varivas 0,28, Yo-Zuri 50lb
Synit prototype PE2-5, Jigging Master PE6, Daiwa BB PE6, Yo-Zuri 100lb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.