Gå til innhold
Fiskersiden

Innsveivings-hastighet?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hvordan best beskrive det som er optimalt her?

Jeg hadde en rar opplevelse i går, fisket på slutten av dagen med skje-sluk, som synker veldig sakt (lav vekt) og måtte derfor sveive veldig sakte inn mot land, for å i det hele tatt kunne være nær bunnen (torsk).

Når jeg gjorde dette beit det mer hyppig, og jeg dro opp 2 fisk til på 30% av tiden jeg brukte på de to første.

Er dette tilfeldig, eller er sakte innsveiving veien å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hva du fisker etter!

Min erfaring med torsk er og sveive sakte langs bunn, gjerne stoppe helt opp i et par sekunder før man sveiver videre.. Det kan også være lurt og veklse litt mellom raskt og sakte... torsken er etter min mening lat, så og sveive sakte er uten tvil det som har fungert best for meg... du drar oppmerksomheten til torsken ved og sveive raskt, men den tar som regel ikke før du slakker ned på farten eller stopper helt opp...

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen :)

Den trenger ikke synke så dypt?

Kan det være en idè å vinkle kastet langs land og sveive inn på den måten? I stedet for å kaste rett ut i sundet foreksempel.

Den trenger ikke fiske dypt nei... Jeg har iallefall hatt god uttelling med og vinkle kastet langs med land i skumringen :P på de kastene som går rett ut i sundet så pleier lyren å ta på de 2 siste meterne. Lyren liker seg helt opp i land på kveldstid... sikkert flere her inne som har samme erfaring... Nå skal det sies at det er sjeldent jeg fisker målrettet etter lyr.. Dreiv litt på med det når jeg var yngre, da ofte med 5'er eller 6'er fluestang å fargerike jiggys/streamere.. sinnssykt moro og få stor lyr på lett flueutstyr...

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for delt erfaring :)

Lyren er min favorittfisk utenom laks og ørret, og jeg har blitt litt lei av torsk (en stor torsk har jeg selvsagt lyst til å ta fra land).


Sei også skulle jeg gjerne fått mer av.. Er det samme metode som lyr?

Og hvor holder lyren seg på formiddag-tidlig kveld? sånn 12-18 ish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyren er også veldig glad i jigger, gjerne knæsje farger.

Seien fisker du mer lignende makrell. Altså lengre ute enn hvor Lyren pleier å stå.

Om du har lyst å prøve agnfiske er dette også effektivt etter lyr, og berggylte (Agn med reke) spesielt om du er interisert i den!

Om du fisker etter lyr kan du kaste LANGS med land. Men om du gjør det kan det være greit å bruke en jigg med kun 1 krok. Det er ofte mye vegetasjon langs land så om du velger en sluk med én krok istedenfor en treblekrok som de fleste sildesluker har, så er det ikke like fort gjort å sette seg fast.

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er minstemålet på berggylt 11cm. Men dette er jeg ikke sikker på. 11cm er jo rimelig lite, så jeg tror nesten du kan ta med deg de berggyltene som biter på kroken, med mindre du micromeiter da...

Finner du en plass med bratt berg ned i sjøen er nok dette et bra berggylt-sted. Senker du ned en krok agnet med reke kan du ha det veldig gøy, for om fisken er der så biter den rimelig raskt. Agntråd er genialt, som du sikker vet om du har fisket med agn før. I tillegg kan jeg nevne at Beggylten er en utrolig fighter når den kommer opp rundt og over kiloen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket endel på berget.. min erfaring tilsier at det er forskjellig fra dag til dag.

Kan være killer å dra stanga fort inn, la sluken synke, mens du sveiver opp slakk.

Men det har ganske mye å si på gangen på sluken.

Noen sluker må ha fart for å få bra gange, ofte ser du det når sluken nærmer seg land.

Farge på sluk har mye å si også.

På vinteren føler jeg curlytails funker bra.

Om sommeren føler jeg dem ikke er like bra.

Tor Arne

edit:trykkleif

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man ta berggylte til mat, så vil jeg oppfordre til å slippe ut de største. de er ofte meget gamle og dermed kjipe i kjøttet. og så er det jo moro om flere får mulighet til å fiske etter de. ofte er fisk av mellomstørrelse et godt valg som matfisk. gjelder for såvidt de fleste fiskearter.

når det gjelder innsveivingshastighet så er jeg helt enig i at det kommer an på hva man fisker etter. torsk = fisk sakte. sei og makrell = fiske raskere osv. men som de sier lenger opp; variasjon er en fin ting og det gjelder tempo også.

sluken din skal jo imitere et byttedyr/fisk og den vil jo selfølgelig prøve å stikke av når det kommer en rovfisk, altså sveiv på litt. men det er jo lurt at sluken imitere noe som går an å fange f.eks en skada byttefisk. derfor er det ikke dumt å slakke av på farten innimellom for å imitere at byttefisken blir sliten og dermed er lett å fange.

hvor rask man sveiver og hvor ofte pausene skal være avhenger som nevnt av hva man fisker etter. torsken er lat = sakte og mye pauser. sjøørret i alt annet enn svinkaldt vintervann = sveiv raskt og få korte pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsken er også veldig gla i jigger! tok denne på en gul/orange storm jigg for noen uker siden... Den tok ikke før jeg lot jiggen ligge på bunn mens jeg rista i stangtuppen. Hadde da fisket i over en time med vekslende inndrag uten et eneste napp!
Etter denne tok jeg 4 mindre torsker på rappen med samme metoden.. det kan med andre ord hjelpe å imitere skadet fisk, som de over sier... Fisk med multi, så får du god føling på hvordan jiggen beveger seg, selv på lange kast...

torsk.jpg

Moro på en spinkel Forcemaster stang

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at nedtellingsmetode ikke bør glemmes :) samt , og som jeg har nevnt flere ganger : Latt , eller forestill deg at du leker med 1 kattunge når du sveiver inn ( det virker)

Edit : Ikke tenk som 1 fisk ,. Tenk som en predator ...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.