Gå til innhold
Fiskersiden

"Fyll slukskrinet mitt!"


Signalgul
 Share

Recommended Posts

Hei,

Siden dere var dyktige til å hjelpe meg med fiskeutstyret
forrige gang, så tenkte jeg at dere kan assistere meg igjen. Som tittelen
tilsier ønsker jeg å «fylle» slukskrinet. Med dette mener jeg og komplementere skrinet
best mulig mtp. slukvekt, utforming, fargekombinasjon, siden jeg ønsker
allsidighet, men samtidig sluker relatert til mitt bruk. Ser selv at jeg
mangler noen «obligatoriske» til ørret basert på liknende tråder og tester. På
sommeren vil det bli fisket på kysten av Vestfold (saltvann), mens det på våren
og høsten vil foregå på fjellet, i tjønn og i elver/bekker. På det første bildet ser dere det jeg foreløpig
besitter. Tallene jeg skrev inn skal forestille slukvekten i gram.
Spinnersettet er for så vidt på 9g per stk. Tanken er å kjøpe inn ca. 16 sluker/spinnere/woblere,
da jeg i tillegg vil få med skrin fra Skitt Fiske.

Til fisket bruker jeg en Shimano Stradic C14 3000F,
Sufix 832 (0,14mm) og en stang med 8', 5-20gr. Mister
sluker «lakk/farge» av å ligge i skrin, forresten? Jeg takker som vanlig
for hjelpen. :)

Skrin:

http://s1347.photobucket.com/user/Christian_Alfsen/media/Skin_zps534bafb9.jpg.html

Spinnersett 9g:

http://i1347.photobucket.com/albums/p703/Christian_Alfsen/Spinnere9g_zps793398b3.jpg?t=1368895772



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg normalt fisker med.

Atomsilda, Møresilda i forskjellige farger og størrelser normalt med en flue opphenger

Mepps anglia i størrelse 2 og 3 i forskjellige farger.

Vicke kystwobbler

Tasmanian Devil

Kjøp heller færre typer i forskjellige typer og farge og lær deg hvordan de går i vannet enn å kjøpe mange forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg med å fylle opp slukskrinet, med når det gjelder selve skrinet finnes det ikke noe som er bedre en avbildet : Opprinnelig ment til patroner.

Personlig bytter jeg alt fra korker til splitt ringer _ bruker kun rustfrie ringer og åpen dobbel krok som jeg sikrer med ring..

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSpcejgq3IMWylhKFtaDD6kz6cnSKmh8JRbatVWIiPvWOFqRDsP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 30 års fiske etter ørret, så har slukutvalget blitt smalere og smalere for hvert år. Totalt har jeg 3 sluker og en spinner i de fargene og vektene jeg trenger.

Jeg har spesial og panther martin til ferskvann, Møresild til sjø og dirty harry/stingsild til begge deler.

På den måten kan jeg konsentrere meg om å fiske når jeg er på tur, og ikke kaste bort tid med å rote igjennom slukskrinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 30 års fiske etter ørret, så har slukutvalget blitt smalere og smalere for hvert år. Totalt har jeg 3 sluker og en spinner i de fargene og vektene jeg trenger.

Jeg har spesial og panther martin til ferskvann, Møresild til sjø og dirty harry/stingsild til begge deler.

På den måten kan jeg konsentrere meg om å fiske når jeg er på tur, og ikke kaste bort tid med å rote igjennom slukskrinet.

Enig Ban. Jo mer erfaring , desto færre sluker ( jeg nevner ikke mine favoritter og for å ikke være kommers). Det viktigste er å bli kjent med kun noe få , samt å bruke disse rett og til rette forhold ( akkurat som kvinnfolk)

Dessverre tillater ikke mitt yrke å gjøre det så enkelt !! Savner fra tid til annet det å kun fiske med dupp og mark

Forresten : Flue og dobb bør IKKE glemmes !! Gi meg 1 god karpestang ( 13 fot 1,5 lb - stradic snelle> streaking caddis, supperpuppa, Redtag med kulehode , march Brown, og wollybugger...samt noen kastewobler og C-duser) Jeg kommer ikke til å sulte :) Spinner har merkelig nok aldri vært noe for meg...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkroken Spesial Exclusive Hammer har jeg fått bra med ørret i fersk, den har jeg alltid med hvertfall!

Jeg innførte denne nye modellen ;) Takk :)

For dere som liker tradisjonelle sluker :Prøv også Spesial vibra

http://lopez.mamutweb.com/subdet76.htm

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførte? how? :) Selger du sluker, jeg kikket innom siden din, men kom feilmelding når jeg prøvde følge sluklinkene..

Var selv tidligere utviklingsansvarlig ( både sluker og produksjonprosesser ) hos Sølvkroken i nesten 10 år og før de flyttet produksjon til Kina med nye eiere.( Da hoppet jeg av ) Nei , jeg selger ikke sluker... Det er kun 1 liten trofast kundegruppe og vennekrets nå som får tak i det jeg lager( mye rart som virker :) )

Made in Norway , selvfølgelig...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv tidligere utviklingsansvarlig ( både sluker og produksjonprosesser ) hos Sølvkroken i nesten 10 år og før de flyttet produksjon til Kina med nye eiere.( Da hoppet jeg av ) Nei , jeg selger ikke sluker... Det er kun 1 liten trofast kundegruppe og vennekrets nå som får tak i det jeg lager( mye rart som virker :) )

Made in Norway , selvfølgelig...

Så stilig! bra jobba da:) Si fra hvis det er plass til en til i vennekretsen din en dag :rofl:

Endret av VikingCE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg blir tvunget i ferskvann etter prikkefisk,drar jeg ikke uten vibrax spinner. blank med røde prikker,og en kobber til solskarpe dager.

ellers er stingsilda/gullsilda viktig til det meste,og kan varieres mye med fiskemetoder i både sjø,og ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er spørsmålet er jo hva du fisker etter.. I ferskvann antar jeg bare at det er ørret og røye og da har jeg følgende favoritter som må være med på tur:

http://rapalaworld.com/products/countdown

http://rapalaworld.com/products/ultra-light-minnow

Fluorecent red and gold er min desiderte favoritt etter røye og ørret, men ørret fargene fanger også godt med fisk.

Ellers er det jo som andre har nevnt

Lille auren

Spesial

og spinner har jeg bare en favoritt som kommer i to farger og det er panter martin i sølv, eller gull men disse lages ikke lengre desverre.

Når det gjelder sjø fisket ditt så er det jo litt avhengig av hva du ønsker å fiske etter, men jeg kan jo ta utgangspunkt i noe jeg kjenner til. Sjøørretfiske. Der har jeg noen favoritter og ingen av dem er sluk for å si det slik.

1. http://www.seeberg.no/index.php/wobblere-jerkbaits/prey-target Min soleklare favoritt. Tåler greit med fart og hvis du jobber med den har den en sinnsyk fet bevegelse i vannet. Denne er også opphavet til min PB på Sjøørret. Farger jeg bruker er Pure Herring, Common Whitefish, og Trout. 15g er de jeg bruker, ser det er en annen form på de som er mindre men de er visst beregnet på ferskvannsfiske.

2. http://www.germantackle.de/Savage-Gear-Prey-110-Wobbler-01S-Dirty-Silver Fant ingen norske gode sider i farta.. men du ser jo hvordan de er. Du finner dem i de fleste fiskebutikker. Disse har jeg i fargene Dirty Silver, Psyco Sardine, og Psyco Sandeel. Sistvnevnte er også bra på Havabbor.

3. Hvis jeg må bruke sluk av en eller annen grunn så er Lille zigge og Store zigge flotte sluker med masse bevegelse. har tatt godt på de både i ferskvann og saltvann.

Dette er mine erfaringer og mine meninger, jeg anbefaler deg å prøve litt forskjellig og finne dine egne favoritter basert på hvor du fisker, men dette har funket godt for meg. Men jeg vil absolutt oppfordre deg til ikke å glemme mark og dupp ;)

Håper det var til nytte.

-Kurt-

Endret av Hotfix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker å være kommers...og for ordens skyld har jeg ikke økonomiske grunner til å anbefale " Morild Sea trout" og Morild Trout , samt Vikingsilda på det sterkeste !! Ja, alle disse er noen av mine babyer , men f*n de virker ...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.