Gå til innhold
Fiskersiden

Børre mot 100 arter frå juni 2013


Børre
 Share

Recommended Posts

Morsom tråd :)

Tror ikke det er så mange som har fiska med agn på orntlig vis i Eidsfjorden.

Tenker at det kunne være et morsomt prosjekt for deg å prøve etter Pigg- og Spisskate. Burde være muligheter for begge.

Var en tråd i fjor, "Heavy metal fishman" og noen kamerater fra østlandet hadde hatt et par turer til Olden der de fiska ørret i vannet (noen orntli' grommørret også :) )I fjor fiska de i fjorden også, og så vidt jeg minnes ble det bl.annet Spisskate..

Relativt store, skarpe kroker og store agn på glidebom er vel melodien i dette fisket. Hel sild, pir eller andre småfisk i den størelsen burde gjøre susen. Er selvfølgelig en fordel å ankre opp, men det burde la seg gjøre å fiske uten anker enkelte dager inne i fjorden der. Når det gjelder Spisskata ville jeg prøvd meg ut mot Stårheim, gjerne ned mot 400m. (Har aldri fått den så du får ta råda mine med ei klype salt :) )

Svært misunnlig på Blåkjeften :) veldig artig å høre om den fangsten. Hadde vert morsomt om det var en liten bestand der inne. Har fiska meg "blå" i Hjørundfjorden uten å få den. Veit at den er tatt lengre inne i Storfjorden.

Har du vurdert hodelykt og bittesmå kroker i småbåthavnene nattestid?

Burde være muligheter for div. Kutlinger, stingsild og anna småtteri. I steinsprekkene på moloen burde du finne Tangsprell, Tangstikling og sikkert andre artigheter, kansje Paddetorsk? Ellers bør det være en smal sak å sikre seg Skrubbe på utsida av småbåthavna bort i elveosen. Rødspetta liker litt saltere vann men med litt målretta fiske og etter en haug Sandflyndrer dukker nok også den opp :)

Hvitting og hågjel fikser du lett om du fisker på 60m etter sola har gått ned.

Skitt fiske og lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Art nr 14 er Horngjel. Den vart tatt i dag på blank skeisluk på dorg med rigg på ca 5 meter dybde, 300 meter frå land ved Skårhaug. Første gong eg får denne fisken på riggen. Som regel tar den heilt oppe og gjerne nært land. Får fleire slike enn laks i løpet av året. Lakse- og ørretdorginga har vore tragisk i Eidsfjorden så langt i år. Eg veit om eit par karar som har fått 1 og 2 laks, men etter ca 25 dorgetimar sit eg att med ca 20 ørret under 1kg og en ørret på ca 3kg. Eg har tatt med meg 3 små til steikepanna, medan resten vart slept ut att. 3-kilosen var tynn og då smakar den ikkje godt.

Tusen takk for artige innspel frå andre i denne tråden. Maritim har inspirert meg til å forsøke djupare i Eidsfjorden og eg har allererede lagt på ca 450 meter 0,40 braid for å teste botnen i Stårheimsområdet. Dei som kjenner "med" må gjerne komme med forslag.

Eg tok ei piggskate tidleg i april i år. Men då juksa eg med sniksnøre som eg monterte bom og slep på. Då tok skata på ca 90 meter dybde på ein heil seifilet. Det var rett sør for det nordligaste neset i Vingenfeltet i Bremanger, ikkje så langt frå den fiskerike Skatestraumen.

HorngjelJuli2013_zps9b4704a3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd :) Spennende å se hvordan tråde utvikler seg . All lykkeønsker fra min side :)

@ Maritim : Vet ikke hvor du hører til , men om du ønsker stooor blåkjeft , stoooor sypike ,stooor brungylt , skjeggtorsk ;)...

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=37807

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd :)

Tror ikke det er så mange som har fiska med agn på orntlig vis i Eidsfjorden.

Tenker at det kunne være et morsomt prosjekt for deg å prøve etter Pigg- og Spisskate. Burde være muligheter for begge.

Var en tråd i fjor, "Heavy metal fishman" og noen kamerater fra østlandet hadde hatt et par turer til Olden der de fiska ørret i vannet (noen orntli' grommørret også :) )I fjor fiska de i fjorden også, og så vidt jeg minnes ble det bl.annet Spisskate..

Relativt store, skarpe kroker og store agn på glidebom er vel melodien i dette fisket. Hel sild, pir eller andre småfisk i den størelsen burde gjøre susen. Er selvfølgelig en fordel å ankre opp, men det burde la seg gjøre å fiske uten anker enkelte dager inne i fjorden der. Når det gjelder Spisskata ville jeg prøvd meg ut mot Stårheim, gjerne ned mot 400m. (Har aldri fått den så du får ta råda mine med ei klype salt :) )

Svært misunnlig på Blåkjeften :) veldig artig å høre om den fangsten. Hadde vert morsomt om det var en liten bestand der inne. Har fiska meg "blå" i Hjørundfjorden uten å få den. Veit at den er tatt lengre inne i Storfjorden.

Har du vurdert hodelykt og bittesmå kroker i småbåthavnene nattestid?

Burde være muligheter for div. Kutlinger, stingsild og anna småtteri. I steinsprekkene på moloen burde du finne Tangsprell, Tangstikling og sikkert andre artigheter, kansje Paddetorsk? Ellers bør det være en smal sak å sikre seg Skrubbe på utsida av småbåthavna bort i elveosen. Rødspetta liker litt saltere vann men med litt målretta fiske og etter en haug Sandflyndrer dukker nok også den opp :)

Hvitting og hågjel fikser du lett om du fisker på 60m etter sola har gått ned.

Skitt fiske og lykke til med prosjektet!

Stemmer det. Fikk to spisskater og en piggskate på 150-200 m dyp. Agnet med makrell biter på glidende takler med surf fra land.

Sykt tungt å dra opp, men fy så moro. Hadde mange skate run i løpet av natten der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Art nr 15, 16 og 17 er Sild, Glassvar og Steinbit

Silda vart tatt i helga i overflata med agnstanga medan eg fiska etter lysing ein seinkveld. Ikkje verd å vise bilder av:)

I går var eg ein tur til Ålfoten i lag med fiskekamerat Kjetil. Været var grusomt med 6-7 sekundmeter og høljande regn, men når eg først har ein fridag så skal det fiskast:)

Vi fiska med bom og slep i tillegg til sandeel opphenger og med makrellagn. 25-60 meter djupne og nært land. Kvitingen/bleika var i godt slag og det var skikkelig stor-kviting. Kjetils største var nær 2kg!

På 45 meter djupne fekk eg på fisk som oppførte seg annleis enn kvitingen og det viste seg å vere ein ørret! Fantastisk feit og fin, 2,1kg ferdig sløyd. Den tok på opphengeren og jakta truleg småsild heilt på botnen. Kjøtet var mindre rødt enn kva som er vanleg hjå slike feite sjøørretar.

OslashrretJuli13_zps8167338a.jpg

Steinbiten, 2,86kg ferdig sløyd, tok på slepet. Min første steinbit på stang:)

SteinbitJuli13_zps9303e2ac.jpg

Glassvaren tok heilt inne på 9 meter etter at vi flytta oss vekk for å prøve andre plassar. Det var også på makrell på slepet. Vi prøvde fem andre plassar også, men det var skremmande dødt og vil såg nesten ikkje fisk på ekkoloddet heller.

GlassvarJuli13_zps9a15ebf5.jpg

Endret av Børre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Art nr 18 og 19 er begge fiska i Larvik i juli. Vederbuken er fiska i nederste delen av Farriselva med knøttliten spinner som eg måtte stoppe og "pilke" med når fisken viste interesse rett nedfor muren der eg stod. Eg og sønnen min fekk kvar sin og dei var heilt like. Største var ca 1kg.


20130802_130116_zps483ea571.jpg



Sørven på ca 500g er tatt på makk og krokstr 12 i småbåthamna Flatstrand nederst i Lågen. Superfin fisk som eg aldri har fått tidlegare. Takk til Rage for hjelp til artsavklaringane!


20130803_124706_zpsecdb99e5.jpg



Fleire arter er allerede landa, eit par av dei nokon skikkelige godbitar, tykkjer eg:). Dei kjem i denne tråden i løpet av romjula


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Art nr 20 er spisskate på 6,8kg. Tatt i Eidsfjorden på ein dag sjøen var blikkstille. Fiska på 95 meter djup med slep med kvit fluoriserande slange, krok O/5 egna med ein 3/4 seifilet. Sikta meg inn på ein ny plass etter ein prat med ein lokal eksfiskar som klaga over "alle desse store skatene han fekk på lina":)

20130824_184316_zpsendmjzba.jpg

Endret av Børre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.