Gå til innhold
Fiskersiden

Langesund 2013 fra NKML 10M+


Triturus
 Share

Recommended Posts

Nå har ikke forsøkt å sette denne festivalen i noe dårlig lys, jeg har faktisk skrytt av denne festivalen i par av mine poster. Og uten å ha deltatt der så tror jeg det er en flott festival.

Mine kommentarer gikk på rettferdighet (som er ferdig diskutert) og sikkerhet (som OZ bekreftet at de hadde fokus på). Resten har vært kommentarer på en eventuell endring av NHF sitt opplegg ved bruk av båter (felles eller egen) som svar på Lopez sitt utsagn. Dette har ikkenoe med LFF å gjøre.

Ellers har jeg prøvd å rette på alle fordommene som er rundt NHF's sine festivaler, som ikke gjenspeiler virkeligheten. Men det skjønner jeg er en tapt sak.

Nå skal jeg sette meg ned med en pils og binde noen tackler til festivalen i morgen. Men først må jeg vurdere hvor mange blå perler jeg skal bruke ;)

Makan til klyseholdning. Er du kong Fisk som har blitt gitt i gave å lære folk hva slags fiskekonkurranseform som er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Makan til klyseholdning. Er du kong Fisk som har blitt gitt i gave å lære folk hva slags fiskekonkurranseform som er best?

Irvinnnn!! Prøv å justere deg på samme frekvensen og for å kunne kommunisere med alle parter ( velment) Respekt , respekt, og respekt : Han slår ræva av deg ved artskonkurranse, inntil det motsatte blir bevist ;)

@ Martin : Du må vel være enig i at mange av "reglene" som NHF ( populært kalt Norges Handikap Forbund) holder ved , er avleggs og uoppdaterte. Det tok meg 2 leder møter for å kunne forlenge og akseptere _ godkjenne noe så enkelt som 1 ekstra svivel mellom pilken og kroken...Jeg prøvde å gjøre noe med for å kunne tillate kunstig lys ( bla. ESCA) ( selv om jeg ikke hadde noe å tjene med det) ihh til gjeldende regler. Jeg satt i lyset det med å bytte kroker til dregg, jeg kastet ennå flere steiner og prøvde å sette i søkelys det med å godkjenne fisk som var krøket bak gjellene( Norge har disp som eneste land i verden )...Hva fikk jeg som svar : Du må ikke komme her og komme her...Vel og merke ikke fordi jeg ikke er opprinnelig norsk, dog bare fordi jeg agerte "utradisjonelt" Lenge leve janteloven , som forresten ble vedtatt der jeg bor nå ;)

Heldigvis er det nå 1 ny leder i forbundet som har gode etiske tanker og er på god vei til å få det til. All ære og respekt til Roar Sandvold !! ( selv om det ikke ble lusuer ;) )

Ja, det er en god del fordommer knyttet mot LFF (juks) selv om det egentlig ikke er fordommer , det er fakta!!

Ja, det er 1 god del fordommer og ikke minst påstander om konkurransene i regi av NHF.

Hvorfor trakk jeg meg fra NHF konkurranser ? : Etiske grunner...Lei av å se fisk som ble revet av dregg, lei av å se fisk som ble dumpet ved brygga etter konkurransene, lei av å se 10 talls undermålsbrosme som ble hevet og flyttet i sjøen ,lei av å se pigghå massakrer, lei av å se folk som kjedet seg og fisket -plaget måkene ( disse fikk oppleve hva 1 hissig Kanarier kan få til , he- he )...samt og ikke minst 1 tungrodd system som ikke snur seg etter tidene. Men ja, jeg savner dere :)

Uansett : Konkurranse er moro , og er med på å bygge miljøet . Om man adopterer litt fra den ene og litt fra den andre , er man på godt vei til å kunne rekruttere ennå flere

@ Martin : Fortsatt ikke enig i at det med å stille med egne båter skader saken...Du har ikke presentert gode nok argumenter ovenfor NHF sine konkurranser.Du har kun presentert dine argumenter...

Kan ikke alle parter prøve å rydde opp i det ?

Edit : Jeg har 1 forslag når det gjelder egne båter - team. 1 av team medlemmer ( lodd trekking) skal være 1 andres team båter . Fisken han får teller i eget team gruppe

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irvinnnn!! Prøv å justere deg på samme frekvensen og for å kunne kommunisere med alle parter ( velment) Respekt , respekt, og respekt : Han slår ræva av deg ved artskonkurranse, inntil det motsatte blir bevist ;)

@ Martin : Du må vel være enig i at mange av "reglene" som NHF ( populært kalt Norges Handikap Forbund) holder ved , er avleggs og uoppdaterte. Det tok meg 2 leder møter for å kunne forlenge og akseptere _ godkjenne noe så enkelt som 1 ekstra svivel mellom pilken og kroken...Jeg prøvde å gjøre noe med for å kunne tillate kunstig lys ( bla. ESCA) ( selv om jeg ikke hadde noe å tjene med det) ihh til gjeldende regler. Jeg satt i lyset det med å bytte kroker til dregg, jeg kastet ennå flere steiner og prøvde å sette i søkelys det med å godkjenne fisk som var krøket bak gjellene( Norge har disp som eneste land i verden )...Hva fikk jeg som svar : Du må ikke komme her og komme her...Vel og merke ikke fordi jeg ikke er opprinnelig norsk, dog bare fordi jeg agerte "utradisjonelt" Lenge leve janteloven , som forresten ble vedtatt der jeg bor nå ;)

Heldigvis er det nå 1 ny leder i forbundet som har gode etiske tanker og er på god vei til å få det til. All ære og respekt til Roar Sandvold !! ( selv om det ikke ble lusuer ;) )

Ja, det er en god del fordommer knyttet mot LFF (juks) selv om det egentlig ikke er fordommer , det er fakta!!

Ja, det er 1 god del fordommer og ikke minst påstander om konkurransene i regi av NHF.

Hvorfor trakk jeg meg fra NHF konkurranser ? : Etiske grunner...Lei av å se fisk som ble revet av dregg, lei av å se fisk som ble dumpet ved brygga etter konkurransene, lei av å se 10 talls undermålsbrosme som ble hevet og flyttet i sjøen ,lei av å se pigghå massakrer, lei av å se folk som kjedet seg og fisket -plaget måkene ( disse fikk oppleve hva 1 hissig Kanarier kan få til , he- he )...samt og ikke minst 1 tungrodd system som ikke snur seg etter tidene. Men ja, jeg savner dere :)

Uansett : Konkurranse er moro , og er med på å bygge miljøet . Om man adopterer litt fra den ene og litt fra den andre , er man på godt vei til å kunne rekruttere ennå flere

@ Martin : Fortsatt ikke enig i at det med å stille med egne båter skader saken...Du har ikke presentert gode nok argumenter ovenfor NHF sine konkurranser.Du har kun presentert dine argumenter...

Kan ikke alle parter prøve å rydde opp i det ?

Edit : Jeg har 1 forslag når det gjelder egne båter - team. 1 av team medlemmer ( lodd trekking) skal være 1 andres team båter . Fisken han får teller i eget team gruppe

Enig med deg at ikke alle reglene er slik man ønsker. Men til syvende og sist så er de fleste av de mindre viktig for meg, slik at jeg ikke bryr meg. Men hadde jeg vært diktatoren i NHF så hadde jeg gjort noen andringer :) NHF er satt sammen av klubber fra hele Norge og det fiskes forskjellig i forskjellige deler av Norge, og da blir reglene slik at det skal passe i hele landet. Det er fult ut demokrati i NHF, og det gjør det (som du har erfart) tyngre å få endret reglene, og det må gjerne en modningsprossess til.

Noen av årsakene du nevner som gjorde at du trakk deg, har det blitt gjort noe med, så det er en bedring. Og det hadde vært hyggelig å truffet deg igjen, helst da på havet med fiskestang.

Når det gjelder egne båter ville jeg heller hatt flere konkuranser slik som LFF i en egen regi og laget en egen cup ut av det. Og da fortsatt med felles båter i regi av NHF. Jeg tror mange av de som fisker i NHF har ikke båt eller har tilgang til å være med i båt. Mange av de som har båt ville nok også vært mer begrenset til hvor mye de ville reist med båten rundt i Norge. Sjøl så ville jeg heller hatt en mer sjøsterk båt enn min når jeg reiste til Nord-Norge, for da å ha muligheten av å fiske utaskjærs når det er noe mer enn lett bris. Og sånn sett så ville nok deltagelsen falt på festivalene. Noen ville muligens blir rekrutert fordi de kan bruke egen båt, men jeg tror det ville vært færre enn frafallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHF er satt sammen av klubber fra hele Norge og det fiskes forskjellig i forskjellige deler av Norge, og da blir reglene slik at det skal passe i hele landet. Det er fult ut demokrati i NHF, og det gjør det (som du har erfart) tyngre å få endret reglene, og det må gjerne en modningsprossess til.

Noen av årsakene du nevner som gjorde at du trakk deg, har det blitt gjort noe med, så det er en bedring. Og det hadde vært hyggelig å truffet deg igjen, helst da på havet med fiskestang.

Ikke noe problem i å forstå det Martin, var selv genuin involvert i konkurranser, og fikk merke det fra "innsiden" . Jeg som kom "fra utside" fikk kanskje sett det annerledes og mye virket for meg ulogisk og tungrod. At jeg-vi tilhørte den nye generasjonen gjorde det ikke enklere heller :)

Vet ikke om det er rett å kalle det for demokrati...Store og små klubber blir representert mer eller mindre av like mange ledere med mulighet til å stemme opp eller nedstemme oppdateringer - oppgraderinger av regler, men mange regler burde være 1 selvfølge å oppdatere over alt i landet , bland annet det med krokning bak gjelene...Geografisk fiskemåte og tradisjon har selvfølgelig mye å si for å kunne nå frem. Jeg er ikke sikker på om det er modningsprosess vi trenger å vente på..( kua kommer til å dø mens gresset gror..) Tror det er bare nye generasjoner som kan bidra med noe i dette tilfelle, selv om nye generasjoner er som kjent ikke lett å rekruttere.

Ja, jeg gleder meg til den dagen jeg kan treffe mange av dere igjen , til havs og med fiskestanga , selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
En annen deltakerbåt var ankommet vika, og de må ha trodd det var dissimilis' lokallag som var ute på tur.

Stemmer godt det! Vi var akkurat dregget opp 50 meter fra dere da vi satte kaffen (eller regnværet) i halsen av pur latter. Sandvika leverte langt dårligere for oss dog. Ingen spor av Dissimili-takter hos Team Kaos. (Utover vår innebygde normale unormalhet da.)

Flott rapport! Jeg var også debutant i år, og skal definitivt tilbake neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.