Gå til innhold
Fiskersiden

Langesund 2013 fra NKML 10M+


Triturus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For min del/teamet sin del så er det soleklart at kjennskap til hvilke steder man fisker etter hvilke fisk, spiller en svært stor rolle. Før festivalen i år så la vi inn mer tid på å studere sjøkart, dele kart-linker med merkede plasser - gjerne i forbindelse med mulig testfiske i dagene før konkurransen osv., og det ga resultater ved at vi i år kommer høyere opp på listen enn året før. Det til tross for at det fortsatt var steder vi ikke rakk å få fisket på i år.

Hvilket bringer meg over på at værforholdene styrer mye under LSFF, når det kommer til tidsbruk. Med rullende dønninger som øker fra morran av så blir det (for de aller fleste båter) en svært humpete tur utover/innover når man skal forsøke å få tak i viktige poeng-arter, og det er klart at det går mye tid tapt om man må regulere båtens retning og fart nærmest konstant ut ifra forholdene. Hadde det vært flatt hav så hadde man spart mye tid ved kjøring mellom A og B, fått mer fisketid og potensielt fått flere arter/større eksemplarer av arter tatt under dag 1 f.eks. Flatt hav er noe jeg ikke engang vurderer tanken på under festival-helgen. :D

Så været er alltid det jeg gruer for under LSFF.. det har ikke spilt så veldig på lag de få årene jeg har vært med, men vi har allikevel klart å levere et nokså ålreit resultat ved konkurransens slutt.

LSFF er noe jeg kommer til å legge en ferieuke til hvert år, det er ikke snakk om annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig bra rapport fra Langesund:). Godt skrevet og med mye humor som vanlig. Jeg har aldri deltatt i Langesund selv, men det frister veldig nettopp på grunn av artsfiske. En av grunnene til at jeg ikke har vært med er at jeg ikke disponerer egen båt som kan fraktes eller kjenner noen som har en ledig båtplass å tilby.

Men jeg har deltatt i mange konkurranser i NHF og må si at mye av det som kritiseres i innlegg ovenfor synes å være bygd på fordommer. Det er mange festivaler å velge i og hver har sin egenart. Det er helt klart en utvikling i retning av poengfiske der du må kunne fiske flere arter og beherske flere tekniker samt ha kunnskap om hvor fisken befinner seg. Det er ikke bare å hive ut en pilk å hale opp kassevis med sei. Du må vite hva slags fisk det finnes og hvordan den skal fiskes. Du konkurrerer om å bli best på båten og du fisker på 4 manns eller (av og til) 2 mannslag. En av fordelene i NHF er at det tilstrebes like forhold for alle fiskere og at her holder arrangøren båt. Du må sammen med båtfører og fiskeskipper legge en plan for hvor og hva man skal fiske etter.

Er det artsfiske som frister, da vil jeg si at Tanangerfestivalene og festivaler i Oslofjorden har mye å tilby. Jeg liker både artsfiske og mengdefiske. Jeg pilker der det er nødvendig og bruker agn der det er best. Hovedsaken for meg er å bruke riktig utstyr og teknikk til de forskjellige typer fisk; å vite hvordan jeg skal få enten lyr, lange, torsk, knurr, rødspette, berggylte eller hva som man kan forvente å få.

Så jeg håper å få muligheten til å dra til Langesund, men finner også svært stor glede og fortsatt mye å lære ved å delta i festivaler i NHF. Sist helg var jeg med i festivalene i Måløy, spennende fiske, fin festival og masse kjekke folk.

Det eneste man kan oppnå med fordommer (det være seg mot NHF sine konkurranser eller Langesund) er å begrense muligheten for nye opplevelser og å lære noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaring på mine argumenter, mot bruk av egne båter i konkurranser i regi av NHF.

- Mulighet og mistenking om juks

Når man kun står ved siden av venner og lagsmedlemmer er det ingen andre øyne som kan følge med på hva som blir gjort

- Mindre lærerikt

Med egen båt mister man muligheten til å lære fra andre og de beste i faget direkte, med hva de bruker og hvordan de fisker

- Mindre sosialt

Før og etter arrangementet blir det samme for begge typene, men det er mindre sosialt på sjøen med egen båt

- "Cash is King" - de med penger kan kjøpe de beste båtene

Nuf said

- Mindre rettferdig

Har vært diskutert lenger opp i tråden

- Dårligere rekruttering

Lista ligger høyere for nye deltagere, ved at man må ordne seg egen båt eller bli venn med noen som har båt. Dette gjelder spesielt nye medlemmer av den yngre garde. På festivaler i regi av NHF, holder det at deltageren stiller opp på brygga.

Et tilleggspunkt:

- Jeg mener også at vi vil miste mange delatgere, da det er flere som deltar kun for fisket alene og nødvendigvis ikke konkurransen. Mange av disse ønsker ikke å sette seg ned å planlegge lang tid i forveien og bruke tid til å finne fisken. De ønsker å bli fraktet til dit fisken er, slik at de kun kan nyte fisket og ha en hyggelig dag på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten mener jeg båten er underordnet. Lokalkunnskap og grunnleggende kunnskap om hvordan finne og fiske et tyvetalls forskjellige arter er langt, langt viktigere enn å ha rask båt!

.

Jeg er enig i det du sier om erfaring og lokalkunnskap. Likevel mener jeg at en ok båt spiller en betydelig rolle i denne konkurransen. Tror du at ditt lag kunnet vunnet i år hvis dere hadde kapret (og brukt) m/s black pearl og satt igjen nkml på en holme? Jeg tror dere hadde slitt med å kommet på topp 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du sier om erfaring og lokalkunnskap. Likevel mener jeg at en ok båt spiller en betydelig rolle i denne konkurransen. Tror du at ditt lag kunnet vunnet i år hvis dere hadde kapret (og brukt) m/s black pearl og satt igjen nkml på en holme? Jeg tror dere hadde slitt med å kommet på topp 10

I dette scenarioet hadde d jafl ikkje gått så bra med NKML 10M Pluss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du sier om erfaring og lokalkunnskap. Likevel mener jeg at en ok båt spiller en betydelig rolle i denne konkurransen. Tror du at ditt lag kunnet vunnet i år hvis dere hadde kapret (og brukt) m/s black pearl og satt igjen nkml på en holme? Jeg tror dere hadde slitt med å kommet på topp 10

Hadde OZmund tatt the Black Pearl hadde han slitt med verre ting enn å komme på topp 10 :nurse: :nurse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man trenger en god båt for å vinne, har aldri påstått noe annet. Poenget mitt er at det hjelper ikke med verdens feteste båt om du ikke har lokalkunnskap, peiling på fiske og er god til å kjøre verstingskuta di. For å snu på det, kunne hvemsomhelst tatt Beasonen til Stig og Thore og vunnet festivalen på strak arm?

Jeg har sagt at man kan hevde seg ved kun innaskjærs fiske i en mindre båt. Ikke nødvendigvis vinne, men med god lokalkunnskap og god flyt er det absolutt mulig å få til et bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har statistikk på deltakelse i LSFF og f.eks. Norgescupen de siste årene, apropos rekruttering?

Det er mulig å komme opp med mye negativt rundt det å være med større båter ut også, f.eks. nettopp det at man ikke selv er med på å utforme planen om hvor det skal fiskes og etter hva, med mindre man er fiskeskipper eller har vært med i 20 år. Videre har man sjelden god mulighet til å følge med på ekkoloddet på større båter, langt mindre kartplotteren, slik at man faktisk lærer mindre om terrenget og fisket enn om man er på egen, liten båt, med full oversikt over plotter og lodd. Er man på en større båt har man normalt liten innflytelse over hvor det fiskes og etter hva. Det går også an å klage over dårlig plass på store båter, at man kan være uheldig med folkene man fisker sammen med, og at det ikke akkurat er noen selvfølge at ferskinger får tips om hvilken plass de bør velge under trekninga.

Det er og blir forskjellige konkurranseformer og forutsetninger, med ulike fordeler og ulemper. Kanskje er det slik at de som foretrekker LSFF er mer opptatt av fisken, mens de som foretrekker NHF-turer er mest opptatt av konkurransen, pokaler og poeng, og dermed millimeterrettferdighet?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man vinner ikke hvis man ikke er dyktig til å fiske,medmindre man jukser.... det har jo skjedd desverre,og man kan aldri garantere at noen vil prøve igjen,men det er stor fare for å bli oppdaget,så jeg nekter å fly rundt med mistanker om noen.

man må ha en båt som har rekkevidde til endel av dypvannsartene.ingen tvil om det!

allikevel er de samme folka i toppsjiktet der år etter år.man kan ikke pilke seg til en flakseseier ved å treffe en seistim,det er derfor jeg elsker denne konkurranseformen!

artsfiske er fremtiden.miljøriktig,og morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man vinner ikke hvis man ikke er dyktig til å fiske,medmindre man jukser.... det har jo skjedd desverre,og man kan aldri garantere at noen vil prøve igjen,men det er stor fare for å bli oppdaget,så jeg nekter å fly rundt med mistanker om noen.

man må ha en båt som har rekkevidde til endel av dypvannsartene.ingen tvil om det!

allikevel er de samme folka i toppsjiktet der år etter år.man kan ikke pilke seg til en flakseseier ved å treffe en seistim,det er derfor jeg elsker denne konkurranseformen!

artsfiske er fremtiden.miljøriktig,og morsomt :)

Ja, og hvilken annen konkurranse kan melde in 32 eller 34 arter ila 2 dager? (Husker ikke helt antallet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man vinner ikke hvis man ikke er dyktig til å fiske,medmindre man jukser.... det har jo skjedd desverre,og man kan aldri garantere at noen vil prøve igjen,men det er stor fare for å bli oppdaget,så jeg nekter å fly rundt med mistanker om noen.

man må ha en båt som har rekkevidde til endel av dypvannsartene.ingen tvil om det!

allikevel er de samme folka i toppsjiktet der år etter år.man kan ikke pilke seg til en flakseseier ved å treffe en seistim,det er derfor jeg elsker denne konkurranseformen!

artsfiske er fremtiden.miljøriktig,og morsomt :)

Yess indeed!

Eg har vert med på Jærfestivalen, Sørøyfestivalen og Mausundfestivlen tidligere, og ja eg hadde d kjekt der og. Mye kjekke folk, jazz og kjekt fiske, men eg må si at LSFF ga meg personlig mye mer. Antagelig for denne festivalen er mer i tråd med mitt fiske. Kjøre rundt med kompiser, finne plasser, en kald øl (med flytevest, Lopez!), dra opp alt mulig rart og kunne ha max glede av en knallfisk til en av mine dekkspojkar. Egentlig ganske nøyaktig slik vi fisker til vanlig, bare i et veldig artsrikt område, og inkludert en konkurranse.

Akkurat det med gleden på andres vegne er noe eg syns var heller tynt på NHF sine festivaler under selve fiske. Fikk eg en pers på en art var det ikke snakk om at sidemannen skulle ta noe bilde når jeg spurte, d kunne vi heller gjøre når den ligger stein død og støgg i kassen inni innveiingshallen, nydelige bilder...

Dette med at alle på båten er på lag var et skikkelig godt tilskudd for min del i konkurranse-sammenheng. Når Calle fikk sin slettvar, tok han helt av, og meg og IRv var super happy for hans og lagets vegne. Den felles gleden der e ein viktig del av opplegget for meg!

Skal ikkje svartmale NHF sitt opplegg heller, og NKML håper neste år å få deltatt på feks Mausundfestivalen. NHF har hatt en utvikling mot det fiske eg sette pris på, der eg kanskje vil trekke frem Tanangerfestivalen som den som faktisk frister mest.

Hadde NKML hatt båten til Oz hadde vi ikke vunnet. Tror muligens vi hadde kommet noen par plasser opp, but who knows. Å være flink å fiske sammen med en solid/rask båt er nok et nødvendig fundament for sjanse for top5, men funker dårlig uten det viktigste; lokalkunnskap. Glede meg derfor neste år til å forhåpentligvis få et par dager til testfiske (+dra noen arter/perser/jazz) som kanskje drar oss opp mot top 10 neste år?

Uansett; supert arrangement og ein sleden, jabbete stavangermann ser frem til å rave rundt i Langesund også neste år! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess indeed!

Eg har vert med på Jærfestivalen, Sørøyfestivalen og Mausundfestivlen tidligere, og ja eg hadde d kjekt der og. Mye kjekke folk, jazz og kjekt fiske, men eg må si at LSFF ga meg personlig mye mer. Antagelig for denne festivalen er mer i tråd med mitt fiske. Kjøre rundt med kompiser, finne plasser, en kald øl (med flytevest, Lopez!), dra opp alt mulig rart og kunne ha max glede av en knallfisk til en av mine dekkspojkar. Egentlig ganske nøyaktig slik vi fisker til vanlig, bare i et veldig artsrikt område, og inkludert en konkurranse.

Akkurat det med gleden på andres vegne er noe eg syns var heller tynt på NHF sine festivaler under selve fiske. Fikk eg en pers på en art var det ikke snakk om at sidemannen skulle ta noe bilde når jeg spurte, d kunne vi heller gjøre når den ligger stein død og støgg i kassen inni innveiingshallen, nydelige bilder...

Dette med at alle på båten er på lag var et skikkelig godt tilskudd for min del i konkurranse-sammenheng. Når Calle fikk sin slettvar, tok han helt av, og meg og IRv var super happy for hans og lagets vegne. Den felles gleden der e ein viktig del av opplegget for meg!

Skal ikkje svartmale NHF sitt opplegg heller, og NKML håper neste år å få deltatt på feks Mausundfestivalen. NHF har hatt en utvikling mot det fiske eg sette pris på, der eg kanskje vil trekke frem Tanangerfestivalen som den som faktisk frister mest.

Hadde NKML hatt båten til Oz hadde vi ikke vunnet. Tror muligens vi hadde kommet noen par plasser opp, but who knows. Å være flink å fiske sammen med en solid/rask båt er nok et nødvendig fundament for sjanse for top5, men funker dårlig uten det viktigste; lokalkunnskap. Glede meg derfor neste år til å forhåpentligvis få et par dager til testfiske (+dra noen arter/perser/jazz) som kanskje drar oss opp mot top 10 neste år?

Uansett; supert arrangement og ein sleden, jabbete stavangermann ser frem til å rave rundt i Langesund også neste år! :D

@ Dette er fiskeglede :) og helt i tråd med hvordan jeg opplever LFF. ser frem til neste år allerede,selv om jeg da trolig ikke får stille på noen superbåt,men alt handler ikke om plassering ;)

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapporten Irviin. Nå har denne tråden blitt noe mer enn en gratulasjonstråd, men jeg gleder meg til å kunne stille opp neste år å måle krefter igjen

Det går an å komme høyt opp på listene uten en schvæær båt med mye gamp. Dette er ikke ment som selvskryt men vår familie har stilt lag i langesund i mer enn ti år og båten har vært en 15 fots buster medium med en 30hester, den gjør 8knop i festivalutrustning. De fleste plasseringer har vært mellom 10-20 lagmessig. Vår beste plassering noen gang kom i 2012 da vi ikke kom oss lenger ut enn til hvittinghausen, så de ble ingen dypvannsarter, men i og med at fatteren har vokst opp i disse fjordane, hadde vi en lokal fordel og noen flaksefisk. Det ble 5.plass men det var tett i toppen.

Jeg synes endringen bort fra individuell konkurranse har gjort mye bra for festivalen men det er jo ingen garanti mot juks. Som mrvolcom sier er det dette fisket jeg trives med. De fleste turer ellers i året blir suksess bedømt fra antall arter og fiktive festivalpoeng :). For meg er mengdefiske er en stor turnoff, mens klippekort/poeng kan gå an da det er mer CnR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og blir forskjellige konkurranseformer og forutsetninger, med ulike fordeler og ulemper. Kanskje er det slik at de som foretrekker LSFF er mer opptatt av fisken, mens de som foretrekker NHF-turer er mest opptatt av konkurransen, pokaler og poeng, og dermed millimeterrettferdighet?

De fleste som deltar på NHF sine festivaler er ikke der for konkurransens skyld, men for fisket.

så din setning over bør da heller være noe slikt:

De som fisker på LSFF er opptatt av fisken, mens de som fisker på NHF sine festivaler er opptatt av fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke det jeg skrev ganske tidlig i denne tråden da?? Basic line, NHF-erne bryr seg om hvor mange røde og blå perler og hvor stor vinkel på krokspissen mens LFF-ere bryr seg om forståelse av de ulike artenes habitatpreferanser. Hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer lenge leve...

virker for meg som at det er du som sitter på fordommene. Det er tydelig at samtlige som var med på festivalen koset seg,uten at de drar ei lang furteleppe over andre arrangementer. denne tråden var en hyggelig,morsom,og ikke minst velskrevet rapport fra hvordan NKML opplevde festivalen,ingen grunn til å prøve å sette arrangementet i et dårlig lys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker for meg som at det er du som sitter på fordommene. Det er tydelig at samtlige som var med på festivalen koset seg,uten at de drar ei lang furteleppe over andre arrangementer. denne tråden var en hyggelig,morsom,og ikke minst velskrevet rapport fra hvordan NKML opplevde festivalen,ingen grunn til å prøve å sette arrangementet i et dårlig lys!

Nå har ikke forsøkt å sette denne festivalen i noe dårlig lys, jeg har faktisk skrytt av denne festivalen i par av mine poster. Og uten å ha deltatt der så tror jeg det er en flott festival.

Mine kommentarer gikk på rettferdighet (som er ferdig diskutert) og sikkerhet (som OZ bekreftet at de hadde fokus på). Resten har vært kommentarer på en eventuell endring av NHF sitt opplegg ved bruk av båter (felles eller egen) som svar på Lopez sitt utsagn. Dette har ikkenoe med LFF å gjøre.

Ellers har jeg prøvd å rette på alle fordommene som er rundt NHF's sine festivaler, som ikke gjenspeiler virkeligheten. Men det skjønner jeg er en tapt sak.

Nå skal jeg sette meg ned med en pils og binde noen tackler til festivalen i morgen. Men først må jeg vurdere hvor mange blå perler jeg skal bruke ;)

Endret av mag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.