Gå til innhold
Fiskersiden

Multifilament for kveitefiske?


alex.fossum
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er så mye frem og tilbake om hvilken Multifilament jeg skal bruke. Bruker groft utstyr og ønsker snøre som ikke skal nøle da storkveita eller håkjærringa biter på. Bruker Antares BX Braid Boat 7,6' 30-50LBS stang og Shimano Tyrnos 20ii. Senene jeg har sett på er Spiderwire 0.35 Red code som har bruddstyrke på 51Kg. Den andre jeg har tenkt på er PowerPro 0.43 som har bruddstyrke på 48kg. Spiderwire frister mest på grunn av rå styrke i forhold til tykkelsen og kan ha 450 meter med 0.35 på snella. Mens powerpro er tykkere men da tåler den mer skade?

Vet det er en tråd om dette fra før men la ut en ny spesifikt mot kveite fiske siden den andre var for lettere havfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se for mye på oppgitt diameter. Det varierer vilt fra produsent til produsent. Er bruddstyrken lik, så er antall fibre likt i snørene. Formen kan være litt forskjellig (rundt, flatt, etc), men fyllingsgrad på spolen vil være omtrent den samme. Pass på at du ser på riktig data, oppgitt kapasitet for snella må være oppgitt for multi. Hvis det ikke står spesifisert, er det for mono, og IKKE for multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 3000m trommel med spyderwire 0.30. Den er sykt tynn og har bruddstyrke på 34kg mens pp 0.36 virker mye tykere og har bruddstyrke på 30kg. Men iog med at pp er tykere skulle man tro den er mer slitesterk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for powerpro. Har prøvd endel merker og PP virker mest holdbar over tid. Og bruk gjerne 0,43, det har ingenting å si for fisket om du bruker 0,28 elller 0,43 så da er det greit å safe. Bruk aldri tynnere mono enn 1mm (selv det er i grenseland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for powerpro. Har prøvd endel merker og PP virker mest holdbar over tid. Og bruk gjerne 0,43, det har ingenting å si for fisket om du bruker 0,28 elller 0,43 så da er det greit å safe. Bruk aldri tynnere mono enn 1mm (selv det er i grenseland)

Tenker å fylle en TLD 20 for storkveite. 80 lb PowerPro og 150 lb mono. 150 lb svivel mellom mono og multi. Mangler stang enda.

Regner med at jeg kan takle alt som svømmer langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en annen tråd at folk ikke anbefalte powerpro på grunn av den var så grov å ødela ringene?

Har jeg ikke no trua på, da er det i tilfelle svært dårlige ringer. Har brukt PP i en årekke og på mange forskellige ringkvaliteter og aldri hatt noe problem. Litt lyd kandet være, menikke no som plager meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg ikke no trua på, da er det i tilfelle svært dårlige ringer. Har brukt PP i en årekke og på mange forskellige ringkvaliteter og aldri hatt noe problem. Litt lyd kandet være, menikke no som plager meg...

Det er ikke snakk om dårlige ringer, men fiske i områder hvor det er mye fin sand i vannet, f.eks. i fjorder med mye flomvann fra elver i overflata, som Trondheimsfjorden. Jeg har sveiva dype hakk i silisiumkarbiden med power pro, men det hadde nok skjedd i større eller mindre grad med annen braid også. Mikroskopiske sandpartikler fester seg i braiden og du ender med et superfint slipepapir som det så trekkes kilometer etter kilometer av over ringene. Da betyr det lite om det er titan, silisiumkarbid eller diamant for den saks skyld i ringene.

Forøvrig; bruddstyrken er bare et tall, slitestyrken til braiden er minst like viktig. Siden du ikke skal fiske dypt kan du like gjerne bruke tykk braid for å ha noe å gå på.

Siden jeg er en søring som bruker for lett utstyr til kveitefiske tror jeg ingenting på at 1.4 mm nylon skal være nødvendig, og føler meg trygg på 1.0 mm fluorkarbon inntil noe eller noen overbeviser meg om det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fiske også på dypt vann. 2-300 på vinterstid. Men når det er sagt så får jeg ikke tsk i powerpro i den diametern jeg ønsker. Så jeg får bruke spidrrwire jeg har får nå og se om det er brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at knutene er enklere å få perfekt å stram nok med vanlig mono kontra fc

Om man bruker tuna knot og ikke uni eller dobbel slukknute burde ikke det være noe problem. Selv samtlige i NKML klarer å stramme tuna knot med 1.0 mm FC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.