Gå til innhold
Fiskersiden

Åpent brev til NKFF


Svampebob
 Share

Recommended Posts

Åpent brev til NKFF

I forbindelse med avvikling av World Championship Fly Fishing ønsker jeg å uttrykke dyp bekymring i valg av hovedsponsor for dette arrangementet (NOVA sea). Historisk har fluefiskere verden over jobbet for å bedre vilkår for ville fiskestammer, bl.a Atlantisk laks. Da blir koblingen mellom ett slikt arrangement og en næring som har påført villfisk store vanskeligheter et stort tankekors. Arrangøren har mottatt en rekke henvendelser i forbindelse med dette, men har inntil nå unnlatt å svare konkret hva en slik kobling skal føre til i ettertid. Det som står igjen da er at NOVA sea vil generere positiv publisitet av dette uten å gi noe tilbake annet enn en mindre sum sponsorpenger.

På oppfordring fra Hooked.no ga Jim Nerdal et tilsvar ift dette, men svaret er lite konkret og kan ikke tolkes på andre måter enn at de håper næringen skal støtte opp under arbeidet med tilbakeføring av villaks og sjøørret, samt ørret og røye i 3 innsjøer.

Kjerneområdet for NOVA sea er Nordland. Før dere gir tilsvar ber jeg dere lese flg publisering fra Fylkesmannen i Nordland

http://www.fylkesmannen.no/Nordland/Miljo-og-klima/Nyheter---miljo-og-klima/Laks-og-laksefiske-2013/

Status for villaks i dette fylket er mildt sagt alarmerende og derfor ber jeg dere svare på hvordan de andre elvene skal nyte godt av dette? Denne avtalen er kontroversiell hvis ikke andre som har lidd økonomisk grunnet konsekvenser generert av oppdrettsnæringen er involvert og informert om dette.

Har NKFF vært i dialog med andre før valget ble tatt? Da tenker jeg organisasjoner og frivillige som i en årrekke har jobbet for å få oppdrettsnæringen inn i en produksjonsform som kan være akseptabel med tanke på utviklingen hos villfiskestammer.

Har NKFF en videre strategi for å følge opp dette samarbeidet og generelt bidra til å bedre vilkår for Villaks og sjøørret? Jeg antar og håper NKFF har planer om å følge opp samarbeidet videre. Eller vil fremdrift bli overlatt andre?

1. Er intensjonen i dette å ansvarliggjøre oppdrettsnæringen for kun dette vassdraget eller skal dette generere støtte til flere vassdrag hvor rettighetshavere har og vil lide økonomisk tap?

2. Ble dette valget tatt i samråd med andre interesseorganisasjoner som i lengre tid har jobbet aktivt for å bedre vilkårene for Laks og Sjøørret?

3. Hvilke strategier vil NKFF jobbe med videre ift status for villaks og sjøørret i Norge?

Åpent brev blir postet på flere forum i Norge med håp om at arrangør eller NKFF svarer på dette.

Vennlig hilsen

John Anders Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om grådigheten trumfer det meste. De har ikke engang giddet å forsøkt å forklare seg på fjesboksiden sin, hvor mange har spurt hva de holder på med. Selv i Sverige har dette vakt oppsikt, senest på FishEco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik

Dette har ikke bare vakt oppsikt på FishEco, men på en rekke forum både her til lands og i utlandet.

I all hovedsak oppfattes denne avtalen mildt sagt kontroversiell og skaper harme blant mange!

Brevet er også sendt NKFF og jeg håper de gir et utfyllende og presist tilsvar slik at vi ser intensjonen videre i denne avtalen.

Mvh

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dere nå da. NKFF har ikke noe med avtalen å gjøre. NKFF har aldri blitt spurt og aldri skrevet under på noe som har med denne avtalen å gjøre. Litt bedre research før man hakker på NKFF kanskje?

Endret av fishy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen som ikke har fått med seg ting....

Denne avtalen er mellom arrangør og Nova Sea AS. NKFF har ingenting med denne avtalen å gjøre. Still spørsmålet til de som har avtalen.

Det er svært uheldig at man kritiserer noen/forlanger forklaringer etc. fra feil organisasjon. Man kunne kandkje sjekket opp disse tingene på forhånd ?

Hilsen Pål Andersen - Leder NKFF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"World Cup has been awarded to the Norwegian Competition Fly Fishing Association (NKFF) by the International Competition Fly Fishing Association (FIPS Mouche), with VSFF (Vefsn Sport Fishing Festival) as an organizer."

Sitatet her hentet fra arrangørens nettside på www.wffc2013.com.

Flott at vi får noen svar!

Selvfølgelig bør man sjekke opp ting på forhånd, og dersom jeg har stilt spørsmål til feil organisasjon beklager jeg det. John kan sikkert svare for seg selv, men dette er det første jeg får høre om at NKFF ikke har noe med arrangementet å gjøre. Sitatet ovenfor kan forstås som at NKFF er tildelt arrangementet, og at VSFF organiserer det. Er dette korrekt oppfattet?

Jeg er en enkel kar, og min logikk er at organisasjoner som gjør ting jeg ikke liker, holder jeg meg unna. Jeg deltar feks ikke i konkurranser hvor ikke C&R er en mulighet, ettersom jeg mener C&R bør være en mulighet. (Noe det så absolutt er i denne konkurransen.) Poenget er, hvorfor har NKFF i det hele tatt noe å gjøre med en organisasjon (VSFF i dette tilfellet) som igjen samarbeider med noen som ødelegger grunnlaget for sporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen som ikke har fått med seg ting....

Denne avtalen er mellom arrangør og Nova Sea AS. NKFF har ingenting med denne avtalen å gjøre. Still spørsmålet til de som har avtalen.

Det er svært uheldig at man kritiserer noen/forlanger forklaringer etc. fra feil organisasjon. Man kunne kandkje sjekket opp disse tingene på forhånd ?

Hilsen Pål Andersen - Leder NKFF

Dette blir bare ansvarsfraskrivelse i mine øyne. Dere var vel klar over hvem som var hovedsponsor for arangementet før dere stillte på startstreken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg ingenting om. Jeg vet bare at ingen i NKFF visste om avtalen før den ble offentliggjort.

Hvorfor dette voldsomme angrepet på NKFF. Er det ikke mulig å få tak i noen i NKFF eller hos arrangør og spørre først?

Endret av fishy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke fikk svar på spørsmålet mitt, så tillater jeg meg å konkludere med at NKFF har fått tildelt et arrangement hvor de har valgt en arrangør som de ikke har kontroll på.

Omtrent som den tidligere nevnte sammenligningen med skiforbundet og en tobakksprodusent, eller når sykkelforbundet lar Hafjell arrangere WC. Det undrer meg at man ikke sikrer at arrangør benytter seg av sponsorer som er "passende". At NKFF har rotet det til for seg i så måte, er klønete, men ingen katastrofe, så lenge man sørge for å distansere seg fra hendelsen. Da vil man få en raskere slutt på sponsorens forsøk på å bedre sitt image, og skaden blir i så måte begrenset. Svarene her er det første jeg har fått med meg av en slik distansering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke Erik

De har hele tiden vist dette og jeg har ganske avslørende info hvis de ikke kommer på banen snart...

Jeg gir de ut dagen til å gi svar på "åpent brev til NKFF".

Nei forresten...

De har fått mer enn nok tid til å svare på dette! Nok mr.Nice Guy fra min side.. Her kommer det!

I denne diskusjonen har det blitt påstått at NKFF ikke viste noe ift sponsorlinken mellom NOVA sea og arrangementet..

Dette tror jeg oppriktig IKKE noe på! Årsaken til det er rett og slett at Jim Nerdal satt i organisasjonkomiteen for VM samtidlig som han også innehar nestledervervet i NKFF. Dette gjelder også Cathrine Markussen som også er Sponsoransvarlig for NKFF....

http://nkff.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=4

http://www.wffc2013.com/organisation

Tiden er inne for en redegjørelse her!

jeg har fulgt denne debatten fra den oppsto i forrige uke. Poenget er at dette er svært provoserende for oss som er opptatt av vilkår for villaks og sjøørret. Linken mellom arrangementet og NKFF er soneklar! At de dekker seg bak uttalelsene og at de ikke viste noe er latterlig - rett og slett (se forrige post).

At de enda ikke har greid å fremskaffe et presist svar på hva dette skal føre til videre er betenkelig... Hvis de skal tillate noen publisitet via sin logo bør de i det minste ha visse etiske retningslinjer! Det finnes i idretten for øvrig.

Kan legge til at hvis de viser til en "matnyttig" videre samarbeidsavtale (da uten å dekke seg bak arrangøren, ansvarshold mv) skal jeg være den FØRSTE til å heise det hvite flagg og heller støtte opp under dette.

Men å si at de ikke viste noe eller legge alt ansvar over på arrangøren blir for tynt...

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du påstår at vi visste det du. Så jeg juger altså? Nå syns jeg det har gått såpass langt i dette forsøket på å sværte oss at jeg ikke er interessert i mer dialog. Ta det med arrangør du. De to du sikter til har for øvrig så langt ikke tredd inn i noen rolle i NKFF da de først ble valgt inn i styret i NKFF i slutten av juni.

Endret av fishy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du påstår at vi visste det du. Så jeg juger altså? Nå syns jeg det har gått såpass langt i dette forsøket på å sværte oss at jeg ikke er interessert i mer dialog. Ta det med arrangør du. De to du sikter til har for øvrig så langt ikke tredd inn i noen rolle i NKFF da de først ble valgt inn i styret i NKFF i slutten av juni.

Hvilken dialog? Tverre enstavelses ord og korte sure meldinger er ingen dialog. Hadde dette vert så enkelt som du påstår ville et utfyllende svar lett lagt disse påstandene døde og maktesløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dialog? Tverre enstavelses ord og korte sure meldinger er ingen dialog. Hadde dette vert så enkelt som du påstår ville et utfyllende svar lett lagt disse påstandene døde og maktesløse.

Selv opplever jeg vel at begge parter her er ganske bestemte i uttrykksformen. Og hittil er det innafor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par spørsmål jeg godt kunne tenkt meg å få svar på:

Siden NKFF fremholder at de ikke visste dette i forkant har i det hele tatt NKFF offentlig tatt avstand fra bruken av denne sponsoren fra arrangørs side?

Hvilke etterspill vil dette få for arrangøren og de medlemmene av styret i NKFF som har eller burde ha skjønt hvilke sponsorer som ble brukt?

Hvorfor møter ikke NKFF denne kritikken med opplysning om hva som er de faktiske hendelser og hvordan de ønsker å forholde seg til dette i etterkant?

Hvilke forhåndsregler vil NKFF ta for å forhindre at dette skjer igjen?

Og til sist : Hvilken hensikt skulle det hatt å prøve å sverte dere? Er det noen intriger her vi utenforstående trenger å vite om?

Jeg ønsker ikke å opptre arrogant eller anklagene mot noen, men i all hovedsak synes jeg dette er en trist sak spesielt når man ser hvordan norsk oppdrettslaks påvirker verden og sporten vi liker så godt..

Og for å ikke gjemme meg bak ett nick så fremstår jeg med fullt navn under og oppfordrer alle deltagere i denne diskusjonen til å gjøre det samme.

-Kurt Johansen-

Endret av Hotfix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke ErikDe har hele tiden vist dette og jeg har ganske avslørende info hvis de ikke kommer på banen snart...Jeg gir de ut dagen til å gi svar på "åpent brev til NKFF".Nei forresten...De har fått mer enn nok tid til å svare på dette! Nok mr.Nice Guy fra min side.. Her kommer det!I denne diskusjonen har det blitt påstått at NKFF ikke viste noe ift sponsorlinken mellom NOVA sea og arrangementet..Dette tror jeg oppriktig IKKE noe på! Årsaken til det er rett og slett at Jim Nerdal satt i organisasjonkomiteen for VM samtidlig som han også innehar nestledervervet i NKFF. Dette gjelder også Cathrine Markussen som også er Sponsoransvarlig for NKFF....http://nkff.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=4http://www.wffc2013.com/organisationTiden er inne for en redegjørelse her!jeg har fulgt denne debatten fra den oppsto i forrige uke. Poenget er at dette er svært provoserende for oss som er opptatt av vilkår for villaks og sjøørret. Linken mellom arrangementet og NKFF er soneklar! At de dekker seg bak uttalelsene og at de ikke viste noe er latterlig - rett og slett (se forrige post).At de enda ikke har greid å fremskaffe et presist svar på hva dette skal føre til videre er betenkelig... Hvis de skal tillate noen publisitet via sin logo bør de i det minste ha visse etiske retningslinjer! Det finnes i idretten for øvrig.Kan legge til at hvis de viser til en "matnyttig" videre samarbeidsavtale (da uten å dekke seg bak arrangøren, ansvarshold mv) skal jeg være den FØRSTE til å heise det hvite flagg og heller støtte opp under dette.Men å si at de ikke viste noe eller legge alt ansvar over på arrangøren blir for tynt...

Det der så ikke bra ut nei. Ser ut som om beklagelsen i #9 ikke var nødvendig. Det taler heller ikke til NKFFs fordel at begge stemmene som later til å tale deres sak i denne tråden mangler det minste snev av evne til å se at dette er problematisk. Det finnes ikke et snev av beklagelse, eller kritikk av VSFF. Vi får håpe de øvrige medlemmene har et ønske om en høyere standard, og sørger for at organisasjonen tar nødvendige grep. Jeg regner med at neste valg vil rydde opp, ved mindre dette sponsoratet faktisk er noe konkurransefiskerne ønsker.

-Erik Grimsøen-

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg finner det merkelig at en arrangør og et forbund ikke har peiling på hva de driver med til daglig. Og at ikke det finnes mer dialog en som så mellom interesseorg. og arrangører. Nesten utrolig at de har klart å avholde dette med så liten kommunikasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg finner det merkelig at en arrangør og et forbund ikke har peiling på hva de driver med til daglig. Og at ikke det finnes mer dialog en som så mellom interesseorg. og arrangører. Nesten utrolig at de har klart å avholde dette med så liten kommunikasjon ;)

+1

Martin Våge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM........ Jeg får tildelt oppgaven med å lugge beddet av min kone.Oppgaven deligerer jeg videre til min kjære sønn, som finner ut at dette gidder ikke han , Han går da i kjelleren henter roundopp og sprøyter ned hele beddet.. Med konsekvens at alt liv i beddet er utryddet. Så er spørsmålet hvem sitter i saksa over for min kone??????

Så kjære KNFF: hva har dere tenkt å gjøre med situasjonen som har oppstått?

-Storfiskeren helt borte vekk-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste innlegget er bare tåpelig. Her var det arrangøren selv som søkte om å få VM og ikke NKFF. NKFF godkjente bare søknaden overfor FIPS-Mouche. Utover det har ikke NKFF hatt noen annen befatning med VM enn å svare på tekniske spørsmål angående gjennomføringen av selve konkurransedelen og stilt opp med hjelpere til opplæring av kontrollører og overoppsyn med disse under konkurranseøktene. Og selvsagt deltatt med et lag. Arrangør har ikke på noe tidspunkt hatt grunn til eller behov for å konsultere med NKFF om selve arrangementet. Det har vært gjort direkte med FIPS-Mouche og i særdeleshet med Paul Vekemans som er president i FIPS-Mouche. Det er disse som bør spørres om avtalen med Nova Sea og ikke NKFF.


Utdrag fra NKFF's vedtekter:

NKFF er en partipolitisk uavhengig organisasjon som har Norge som arbeidsområde og samarbeider med offentlige myndigheter og andre interesseorganisasjoner.


Å kreve et politisk svar fra en så liten (mikroskopisk) organisasjon som skal være politisk nøytral syns jeg er i overkant. Spesielt når NKFF står for Norske KonkurranseFluefiskeres Forbund. NKFF befatter seg altså kun med konkurransefiske og ingenting annet. Og det er vel rimelig ulogisk at medlemmer skulle måtte betale 10-15 tusen fra egen lomme for å kunne delta dersom NKFF hadde gjort en avtale med en så tung sponsor, eller? Alle sponsormidler som kommer inn til dette bittelille forbundet går til å dekke utøvernes utgifter til deltakelse i f.eks. VM og EM. Hvorfor skulle man plutselig gi bort alt til arrangør? Og heller ikke ha sponsormerket på hverken klær eller på nettsiden? Nei, det hele virker som man kun er etter å finne en syndebukk i desperasjonens tegn og gir blaffen i sannheten. Lettest å ta de små, ikke sant? Ta nå den %¤/& telefonen til arrangør i stedet for å hakke videre på uskyldige folk som fikk vite om dette etter at dere selv gjorde det!


Vel, jeg kan uansett si hvordan min egen holdning er. Den må ikke forveksles med holdningen til NKFF's styre, medlemmer eller andre fiskere. Den er min og kun min. Andre får svare for seg.


Jeg er en enkel sjel og har ikke (hjerne)kapasitet til å gjøre dypdykk i alt som har med natur og fiske å gjøre. Jeg har mer enn nok med famile, hjem, arbeid (hvor jeg må stå for alt selv), regninger osv. Fluefiske blir derfor en adspredelse og batterilader for både hjerne og kropp. Likevel er jeg såpass konkurransemann at jeg liker å kappes litt med andre, også i fluefiske. Men da er det også nok for meg. Politikk og dypdykk i viktigere saker overlater jeg til andre med større kapasitet. Jeg roter lykkelig rundt med mitt og forsøker å ikke tråkke på tær som jeg ser. Når jeg ikke ser tærne og uheldigvis tråkker på dem så beklager jeg. Men når noen med vilje stikker hele foten i veien for meg så blir jeg sint. Så enkel er jeg. Og derfor blir jeg sint når noen stikker foten i veien for meg og forlanger(!) at jeg skal ha en holdning til noe jeg ikke vet en dritt om. Jeg vet ingenting om oppdrett, gyro, lus eller rotenonmengder. Jeg fisker og konsentrerer meg om det jeg kan og forstår. Resten overlater jeg altså til dyktigere og smartere folk. Jeg tar altså ikke stilling til noe jeg ikke kan noe om.


Hvis dette er uakseptabelt så er det greit. Da leker jeg for meg selv et sted uten tær og glupe mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.