Gå til innhold
Fiskersiden

Får ingenting for tida, trenger tips/råd!


scampern
 Share

Recommended Posts

Det er MYE kunnskap her jeg gjerne skulle hatt tilgang på, og noe må jeg nok lære meg selv, og noe annet kan dere hjelpe med ? :P

1) Hvordan fisker jeg sjø-ørret fra land? Er det riktig hvis jeg sier dypere gir best resultat når det er varmt i vannet? Skal jeg bruke en såkalt kaste-wobler? Dras den inn på samme måte som en sluk? Uregelmessig rykk og napp?

2) Jeg så at torsk trives på temperatur mellom 0-10 , betyr det at jeg bør vente med den slags fiske (fra land) til slutten av september/oktober? Hva er trivselstempen for våre andre vanlige fisker? (sei,lyr)

3) Skje-sluk, skal den fiskes på samme måte som en vanlig sildesluk? Eller er bevegelsen i den(og wobblere forøvrig) nok til at man heller har litt spinn-stopp og variasjon i farten mens man sveiver inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Leste for ikke lenge siden at det er steder med bra fart i vannet og litt dybde som lønner seg om sommern pga at det er mer oksygen i vannet der. Sø som annen ørret(mange andre "kaldtvann-fisker") er avhengig av mye oksygen i vannet for å trives. Odder, nes, skjær(hvis du har båt), rev med variert bunn og gjerne dypere vann i nærheten er gode plasser om sommern. Mer vanlige vårplasser som langrunne viker osv vil også kunne funke, men da burde det være pålandsvind som setter fart i vannet - oksygen. Dette over her har jeg referert fra en artikkel i siste svenske fiskefeber. Et veldig bra blad som anbefales. Mye å lære der.

Når det gjelder agn, så er det vel to muligheter; imitere småfisk med sluk, kystwobbler, wobbler osv eller satse på å imitere mindre næringsdyr som tanglopper, mysis osv med fluer. Søen beiter på begge disse gruppene på sommern. farta på betet må jo imitere hvordan det byttedyret du imiterer beveger seg. tanglopper er ikke så kjappe, men tobis og brisling fyker avsted.

2. hvis du skal ha torsk til middag så finnes det jo bedre og kaldere årstider for det. men det er alltid muligheter for å få torsk. det er vel noe av den grådigste fisken vi har. som folk har skrevet over så gjelder det nok å leite på litt dypere vann, særlig på dagtid. på natta kommer torsken(og søen!) nærmere land.

lyr derimot er mer glad i varmt vann og treffes nærmere land om sommern. men ofte er det lurt å fiske etter lyr i svakere lys, altså ikke midt på dagen. skumring og grålysning er tingen. av plasser for lyr så er vel steder hvor det er relativt bratt og litt strøm bra.

3. mitt beste råd når det gjelder hvordan man skal fiske forskjellige kunstagn er å teste de i vannet og se på gangen før man begynner å fiske med dem. da kan man se hvordan gange de har og hvordan de reagere på spinnstopp, hastighetsforandringer, rykk osv.

en annen ting som kan gi god innsikt i hvordan man skal fiske inn betet er å observere småfisk enten i vannet sjøl eller på film. det er jo den atferden man skal gå utifra når man fisker. kan være lurt å tenke at småfisken vil helst ikke bli sett av rovfisken og svømmer derfor rett og monotont. men noen ganger bryter de ut fra den "trygge" svømmeatferden; når de spiser, er skadet eller blir jaget. det er ofte da de blir sett av rovfisken. så skal man imitere dette så bør man sveive monotont inn - gjøre et rykk - ta en pause - sveive monotont igjen.

for å komplisere det litt så kan jeg legge til at ulike arter byttefisk har sine egne måter å svømme på(i "den monotone fasen"). et eksempel; stingsild svømmer i korte rykk for så å ta en pause før de svømmer i et rykk igjen. tobis/sil piler raskt avgårde og gjemmer seg ofte ved å grave seg ned i sanda.

kort sagt: ved å vite hvordan byttefisken beveger seg kan du la agnet ditt få de bevegelsene som imterer den ekte varen og lokke rovfisken med de rette "utbruddene" fra den naturlige atferden til den/de byttefiskene du regner med er på plassen.

les om byttedyrene til den rovfisken du vil fange og (som lopez sier lenger opp) tenk som en predator sjøl!

å! var digg å bli kvitt litt skrivekløe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja SØ holder seg på dypere vann langt ute i skjærgården når det er varmt i vannet.. ett supert sted er typisk ett undervannskjær der kaldt vann blir presset opp. For min egen del så er jeg ikke ofte ute i båt så det fisket er utelukket for meg. Istedet er nattefiske på sommeren genialt. Hvis du fisker med flue, bruk en skumflue eller tett muddler i svart som du striper i overflata. Hvis ikke er wobblere som går høyt, gjerne walk the dog type i så mørke farger som mulig (Gir enormt god kontrast mot en lys nattehimmel) Har tatt flott SØ på 1m dybde midtsommers.. Itillegg kan du lett få mye stor lyr på samme metode. Er ett fiske som må prøves. De wobblerene jeg har nevnt tåler stor fart gjerne med spinnstop, men jeg pleier å "jerke" de ganske brutalt. Spesielt Prey target wobblerene ser veldig fine ut da. Min erfaring tilsier at SØ spiser små agn fortrinnsvis på tidlig vår/vinter da det er mindre energi brukt i forhold til inn, men på sommeren er de feite og fine og jeg synes det virker som de jager større bytter da. sikkert mye for sporten.. Andre mener annet enn meg på dette området så du må bare se hva som funker for deg..

2. Trivselstemperaturen til SØ er rundt 9-12grader. Torsk kan du stortsett få i alle temperaturer er min erfaring. Berggylte er jo en typisk sommerfisk som smaker godt. Se Asgeir's video på hooked så ser du typiske plasser for den. Lyr tåler også godt varmt vann og kan være veldig morsom å fiske. Er en sprek fisk..

3. Etter jeg fant wobblere sluttet jeg å bruke sluk etter SØ.. Jeg fikk mye mer fisk, og større fisk ved bruk av wobbler. De har en mer naturtro gange i vannet og ser mer ut som ett bytte syns jeg.. Men i vanskelige perioder kan Lofty's Cobra være genialt.. Fisken sitter ikke så lett på den men du øker ofte huggfrekvensen.. En annen "regel" er Seint når det er kaldt, fort når det er varmt. men som tidligere nevnt noen byttedyr er raskere enn andre så man må prøve seg frem her også.

SØ fiske for meg tok ett par sesonger for å virkelig knekke, men når du knekker koden er det igrunnen ett veldig takknemlig fiske, og godt er det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg fisket litt videre:

Det har ikke blitt noen sjø-ørret selv om de erter meg stadig vekk! Kastet møresild lignende sluk etter et stort beist men den var ikke interessert. Også kastet små spinnere etter de( med bombarda), ikke fått et hugg :P. Har også prøvd makk men det ville de ikke heller ha. Alle gangene jeg har prøvd har jeg sett vak så jeg vet de var i området..

Men jeg fikk endelig fisk igjen i helgen som var! En flott hvitting på 500 gram og fin steketorsk på 750 gram så det ble en nydelig kveldsmat lørdag som var :). Endelig litt kaldere i vannet så nå har jeg troen igjen;).

Hvordan er flyndre-fisket fra land i disse tider? Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flyndrene er i støtet her ved langesund ihvertfall! grav litt børstemark,så blir det fart i sakene :) sjø-ørreten er også veldig aktiv nå... jeg ville gått over til en 2 meter lang fluorcarbon fortom,og satt på en fin liten wobbler i enden ;) skumring,er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.