Gå til innhold
Fiskersiden

Får ingenting for tida, trenger tips/råd!


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

For tida får jeg ikke fisk.

Tidligere , fra april til begynnelsen av juni fikk jeg jevnt og trutt fisk; torsk og lyr hovedsakelig.

Nå har jeg i tillegg hatt flere turer i båt (lånt av min bror) uten at det har hjulpet noe.

Har dog klart å finge noe små-hvitting og småflyndrer i august måned men det blir ikke mye mat av slikt dessverre, selv om det er morsomt.

Hvis jeg sier jeg vil fiske matfisk, fra land eller båt (gjerne gi tips på begge områder), hva er ditt/dine best tips for å klare dette?'

Det kan være bunnforhold, metode, sluk type, hva som helst, så skal jeg prøve det!!

Er desperat for tålmodigheten min begynner dessverre å forsvinne, og jeg har ikke lyst til å miste hobbyen min..

Alle råd/tips mottas med stor takknemlighet.. :)


Hei dere,

For tida får jeg ikke fisk.

Tidligere , fra april til begynnelsen av juni fikk jeg jevnt og trutt fisk; torsk og lyr hovedsakelig.

Nå har jeg i tillegg hatt flere turer i båt (lånt av min bror) uten at det har hjulpet noe.

Har dog klart å finge noe små-hvitting og småflyndrer i august måned men det blir ikke mye mat av slikt dessverre, selv om det er morsomt.

Hvis jeg sier jeg vil fiske matfisk, fra land eller båt (gjerne gi tips på begge områder), hva er ditt/dine best tips for å klare dette?'

Det kan være bunnforhold, metode, sluk type, hva som helst, så skal jeg prøve det!!

Er desperat for tålmodigheten min begynner dessverre å forsvinne, og jeg har ikke lyst til å miste hobbyen min..

Alle råd/tips mottas med stor takknemlighet.. :)

sei, lyr, ørret, torsk og makrell er ønskelig arter btw. Hva som helst så lenge det blir matfisk av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noe kom mer meg i forkjøpet : AGN :)

Hva slags?

Fra dupp eller på bunnen?'

Har fisket med agn men mister oppsett stadig vekk. Må jeg finne meg et sted med snill bunn og kjøre bunnmeite der?

Eventuelt dupp-meite? Hvordan gjør det på en effektiv måte?

Fra april til beg av juni er vannet kaldt. Utpå sommeren pleier ofte torsken å trekke dypere ut på kjøligere vann. Ofte er forklaringen såpass enkel.

Hvor dypt må jeg på sommerhalvåret? ikke hatt flaks til havs heller, men slitter med å holde kontakt med bunnen, for mye avdrift der jeg fisker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags?

Fra dupp eller på bunnen?'

Hvor dypt må jeg på sommerhalvåret? ikke hatt flaks til havs heller, men slitter med å holde kontakt med bunnen, for mye avdrift der jeg fisker..

Makrell (bruk agnstrikk) (eventuellt pilk og opphengere (kan også tillegs agnes))

Bunn= Torsk, dupp = sjøørret / horngjel

Dyp = Torsk: 75-150 meter

Bruk 750g-1000g lodd. Eventuellt anker hvis dette ikke er nok.

Makrell: dorge med hekle. Varier dypet du fisker på hele tiden. Stopp båten når du finner den og hal opp så mye du orker.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare torsken som gjør dette?

Mange fisker gjør det. Både i saltvann og ferkvann, men for torskens del er forskjellen større.

Noen fiskeslag flytter fra f.eks 10 til 20 meter, Torsken kanskje fra fra 30 til 100

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et vannvittig lodd du hadde der, trenger ikke mer enn ett par- tre hundre gram til det dypet der såfremt strømmen er ok og du har multifilament.

Enig Jon :) Jeg bruker maks 750 når jeg fisker ved 200 - 300 og strømmen er på det verste( drift). Ellers går det med 400 - 575 .Ved ankring kan man tillate seg å bruke betydelige lavere vekter på samme dybde.

Det er mye som kan hjelpe ved driftfiske.

  • Jobbe , jobbe , og jobbe med båten for å drifte minst mulig
  • Multi, selvfølgelig
  • Så lite dims som mulig. Unngå spinner blader og blekkspruter
  • Fest agnet på 1 måte som gir minst motstand på vei ned
  • Brems snøret på vei ned fra tid til annet og hold den stram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Jon :) Jeg bruker maks 750 når jeg fisker ved 200 - 300 og strømmen er på det verste( drift). Ellers går det med 400 - 575 .Ved ankring kan man tillate seg å bruke betydelige lavere vekter på samme dybde.

Det er mye som kan hjelpe ved driftfiske.

  • Jobbe , jobbe , og jobbe med båten for å drifte minst mulig
  • Multi, selvfølgelig
  • Så lite dims som mulig. Unngå spinner blader og blekkspruter
  • Fest agnet på 1 måte som gir minst motstand på vei ned
  • Brems snøret på vei ned fra tid til annet og hold den stram

Dette med å stoppe snøret på vei ned var et tips fra barndommen jeg helt hadde glemt, takk :)!

Ellers:

Fiske fra svaberg: Er det håpløst for tida? Hvilke arter bør jeg forsøke på nå og hvordan?

Fiske fra båt: Hvordan finner man gode steder og hva skal oppsett bruker man?

Jeg tenker på de vanlige artene som er lettest å få, jeg er desp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å stoppe snøret på vei ned var et tips fra barndommen jeg helt hadde glemt, takk :)!

Ellers:

Fiske fra svaberg: Er det håpløst for tida? Hvilke arter bør jeg forsøke på nå og hvordan?

Fiske fra båt: Hvordan finner man gode steder og hva skal oppsett bruker man?

Jeg tenker på de vanlige artene som er lettest å få, jeg er desp

Fra svaberg blir bedre litt senere... Fra båt : Erfaring , erfaring , erfaring. Eller råder jeg også å melde deg i 1 havfiskeklubb , da får du mye erfaring med på kjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra svaberg blir bedre litt senere... Fra båt : Erfaring , erfaring , erfaring. Eller råder jeg også å melde deg i 1 havfiskeklubb , da får du mye erfaring med på kjøpet :)

Ok takker Martin :)

Det eneste jeg tenker som et alternativ på svaberget nå er å kjøpe surf-cast bly på 90 gram og få ut et takkel på 40+ meters dyp som holder seg der og ikke driver inn. Kunne det fungert? Loddene jeg har nå setter seg fast nærme land og blir ikke liggende ute slik jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker Martin :)

Det eneste jeg tenker som et alternativ på svaberget nå er å kjøpe surf-cast bly på 90 gram og få ut et takkel på 40+ meters dyp som holder seg der og ikke driver inn. Kunne det fungert? Loddene jeg har nå setter seg fast nærme land og blir ikke liggende ute slik jeg vil.

Iom at jeg fisker hovedsakelig fra båt , syns jeg det er bedre at surf fiskergutta svarer. En ting til som er ytterst viktig i vår del av landet og som jeg glemte : Rett tidevannstidspunkt. Ved Arendal får man best uttelling under den populært kalt "kantringen". Fra fjære mot flo. Best fiske tid er de 2 1. timene fra fjære mot flo...Treffer du månen på vei opp, rett kantring tidspunkt ( helst tidlig om morgenen eller mot skumringen) sør - sørvest, eller vestavind, vel, da er mye gjort...

Ta en titt på følgende linker :

http://dintur.no/tidetable.aspx

http://www.fiskeforum.com/index.php?option=com_content&view=article&id=135%3Ahuggtabell-2013〈=nb

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/

Edit : Husk også å fiske i S,ne ved grunnene og toppene dvs. fra grunna vipper ned mot kanten og fra den dypeste delen av grunna flatter ut. Det gjelder selvfølgelig ikke alle fiskeslag, dog de fleste som holder seg ved bunen. Tenk også på drift retningen , best å fiske nedover grunna en oppover, om du fisker oppover kan du gjøre oss som produserer fiskeutstyr ennå gladere ;) Du mister mye takkel og utstyr...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i KR.Sand skal jeg dele en erfaring jeg har hatt. Det er ikke sikkert dette er ett fenomen som gjentar seg bestandig, men det funket for meg.

Under varoddbrua fisket jeg 32 makrell på 30 minutter en gang. Makrellen jaget sild opp mot pillarene under broa og stod der og spiste.

Jeg kastet slik at sluken landet oppå basen til pillaren og i det jeg dro inn slik at sluken falt i vannet hadde jeg fisk med en gang. Abu Toby i sølv gjorde susen..

Som sagt er det ikke sikkert at dette skjer for ofte, men hvis makrellen har det som ett mønster kan du lett fiske deg både agn og mat for en lang tid frem hvis du har plass i frysen ;) Uansett er det mye strøm i sundet der og wobblere er sjeldent feil på slike plasser.. Savagear prey110 er fine, det samme med Lawson prey target. Flotte wobblere som beveger seg godt både under lav fart, og hurtig.

Du må ikke gi deg for det er til tider litt vanskelig for oss alle. Da tror jeg det er viktig å sette seg ned med en kaffe og tenke på hva en gjør og hvordan man kan gjøre det anerledes. Ofte er det måten å "knekke koden" på.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i KR.Sand skal jeg dele en erfaring jeg har hatt. Det er ikke sikkert dette er ett fenomen som gjentar seg bestandig, men det funket for meg.

Under varoddbrua fisket jeg 32 makrell på 30 minutter en gang. Makrellen jaget sild opp mot pillarene under broa og stod der og spiste.

Jeg kastet slik at sluken landet oppå basen til pillaren og i det jeg dro inn slik at sluken falt i vannet hadde jeg fisk med en gang. Abu Toby i sølv gjorde susen..

Som sagt er det ikke sikkert at dette skjer for ofte, men hvis makrellen har det som ett mønster kan du lett fiske deg både agn og mat for en lang tid frem hvis du har plass i frysen ;) Uansett er det mye strøm i sundet der og wobblere er sjeldent feil på slike plasser.. Savagear prey110 er fine, det samme med Lawson prey target. Flotte wobblere som beveger seg godt både under lav fart, og hurtig.

Du må ikke gi deg for det er til tider litt vanskelig for oss alle. Da tror jeg det er viktig å sette seg ned med en kaffe og tenke på hva en gjør og hvordan man kan gjøre det anerledes. Ofte er det måten å "knekke koden" på.

Skitt fiske!

Tusen takk for hyggelig inside info :)

Er du da på søm-siden av varoddbroen? Jeg var der i dag nemlig under broa men fisket litt annerledes :P.

Når sluken da lander i vandet så hadde du bare noen få meter inn til land?

Ja må nok ta en kopp kaffe og tenke litt. Et gripebly bør jeg nok prøve og finne noen steder fra land det blir brådypt slik at jeg har alternativer når vannet blir varmere.

Er jo ganske dypt under varoddbroa på den siden, men mye strøm, så må nok ha et gripebly der for å forsøke bunnmeite?

og hotfix: Tror det var du som tipsa meg om hamresanden og skrubbe, takk:):)

Har klart å få i has 2 skrubber og noen sandflyndrer der samt en mengde småhvitting. Hev ut hvittingen igjen (utenom første gangen, visste ikke om minstemålet).

Skal jo ganske mye til å få en hvitting på 32 cm ?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg fisket på andre siden. Den siden mot Kr Sand liksom..

Flott at du har fått fisk på hamresanden da ;) men jeg har ikke bunnmeitet mye tidligere og ikke der så jeg vet ikke hvordan det ville gå, men det er jo bare en måte å finne utav det på.. Hvis du står under broa og ser mot sømsiden så er det mange fine odder på venstre siden av broa også. Der er det nok fint med sjøørret tenker jeg.

Har også blitt fortalt at det er fint fiske utpå Flekkerøya også, og jeg fisket litt langs den gamle veien fra vågsbygd til søgne. Der er noen fine plasser der som kan være spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg fisket på andre siden. Den siden mot Kr Sand liksom..

Flott at du har fått fisk på hamresanden da ;) men jeg har ikke bunnmeitet mye tidligere og ikke der så jeg vet ikke hvordan det ville gå, men det er jo bare en måte å finne utav det på.. Hvis du står under broa og ser mot sømsiden så er det mange fine odder på venstre siden av broa også. Der er det nok fint med sjøørret tenker jeg.

Har også blitt fortalt at det er fint fiske utpå Flekkerøya også, og jeg fisket litt langs den gamle veien fra vågsbygd til søgne. Der er noen fine plasser der som kan være spennende.

Har fått masse fin torsk i "torskehåla" til min bror fra land på flekkerøya, men det var i midten av april. Vært der en gang i juni også, og det var godt med bitevilje da også, men måtte jobbe litt for å få de over minstemål og gj.snittet var endel mindre, så tipper de dro ut til havs ;)

Når blir temperaturen i vannet noe av det samme som april-mai montro? Slutten av september/begynnelsen av oktober?

Ja har tenkt på den stripa der før, så må kanskje forsøke den :))

Sjøørret har jeg ikke gått aktivt inn for i det hele tatt i før, har ikke tålmodighet da det aner meg at den fisken er enda mindre bitevillig :P

Ja jeg må nesten bare prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått masse fin torsk i "torskehåla" til min bror fra land på flekkerøya, men det var i midten av april. Vært der en gang i juni også, og det var godt med bitevilje da også, men måtte jobbe litt for å få de over minstemål og gj.snittet var endel mindre, så tipper de dro ut til havs ;)

Når blir temperaturen i vannet noe av det samme som april-mai montro? Slutten av september/begynnelsen av oktober?

Ja har tenkt på den stripa der før, så må kanskje forsøke den :))

Sjøørret har jeg ikke gått aktivt inn for i det hele tatt i før, har ikke tålmodighet da det aner meg at den fisken er enda mindre bitevillig :P

Ja jeg må nesten bare prøve:)

Mindre bitevillig ?? He - he :) 48 på rappen i går i en lengde område på 1 /4 km ;) Jeg skulle jo bare ha 1 til middag, og tok med meg 1 til middag :) rett valg av sluk til formålet der og da , og selvfølgelig det med : Nei , nå tar jeg siste kast...

Har nesten ønsker om å starte eget tråd basert på kart ,biotoper , fiskeslag , agn, fiskemetode, årstid, strøm , tidevann, agnvalg og geografisk basert.

Tror det hadde kommet mye ut av det. Nok av ekspertise her på sidene om vi jobber mot samme mål g glemmer alt det som heter prestisje og kommers...

Hadde jeg sagt hva jeg brukte , hadde jeg fått juling...Jeg brukte ikke krok 1 gang ;) Om noen av dere gjetter hva jeg brukte, vel, jeg er ikke kjent for å være gjerrig...

Edit : Mye med 1 bra resultat er basert i å slutte å tenke som 1 fisk. Tenk som 1 predator...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre bitevillig ?? He - he :) 48 på rappen i går i en lengde område på 1 /4 km ;) Jeg skulle jo bare ha 1 til middag, og tok med meg 1 til middag :) rett valg av sluk til formålet der og da , og selvfølgelig det med : Nei , nå tar jeg siste kast...

Har nesten ønsker om å starte eget tråd basert på kart ,biotoper , fiskeslag , agn, fiskemetode, årstid, strøm , tidevann, agnvalg og geografisk basert.

Tror det hadde kommet mye ut av det. Nok av ekspertise her på sidene om vi jobber mot samme mål g glemmer alt det som heter prestisje og kommers...

Hadde jeg sagt hva jeg brukte , hadde jeg fått juling...Jeg brukte ikke krok 1 gang ;) Om noen av dere gjetter hva jeg brukte, vel, jeg er ikke kjent for å være gjerrig...

Edit : Mye med 1 bra resultat er basert i å slutte å tenke som 1 fisk. Tenk som 1 predator...

Hvor var dette ?? :P

Det kan godt være jeg bare må prøve, men aner ikke hvordan jeg skal begynne ift. sjøørreten. Har bare haspel og ikke flue-stang så tenkte det kanskje ble vanskelig. Jeg har virkelig ingen kunnskap om dette :) Det eneste jeg husker er at min far dorget etter sjø-ørret med wobler og med godt resultat i gamle dager, utenom det vet jeg nada :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vel ett 20 talls sjøørret fra arpri og ut mai, jeg slutter å fiske etter dem da for da begynner det så mye annet gromt fiske. Wobbler er det jeg har fått best på med spinnstang, en annen mulighet som kan gi det betraktelig større rekkevidde enn fluestang er bombarda (selv om det ikke blir helt det samme)

De wobblerne jeg nevnte tidligere er killer sjøørret wobblere. Og Herr Lopez himself her har tross alt lagd en del råtasser til fiske etter nevnte art. Er ikke over alt man får tak i dem, men finner jeg dem kjøper jeg som regel alle sammen :D

Sjøørretfiske begynner nok å ta seg opp nå som det begynner å bli levelig temp i vannet. Det flotte med SØ nå er at de er som regel noen feite sølvfat på denne tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var dette ?? :P

Det kan godt være jeg bare må prøve, men aner ikke hvordan jeg skal begynne ift. sjøørreten. Har bare haspel og ikke flue-stang så tenkte det kanskje ble vanskelig. Jeg har virkelig ingen kunnskap om dette :) Det eneste jeg husker er at min far dorget etter sjø-ørret med wobler og med godt resultat i gamle dager, utenom det vet jeg nada :P

Jeg bruker selv bare haspel , jeg også. Fluestang for meg er bare noe jeg bruker når jeg smyger meg i små elver...

Jeg dorger ikke , kaster kun fra land etter SØ

Hvor ? Vi er kjemt bort med sjøørret på Sørlandet ;)

Jeg tok vel ett 20 talls sjøørret fra arpri og ut mai, jeg slutter å fiske etter dem da for da begynner det så mye annet gromt fiske. Wobbler er det jeg har fått best på med spinnstang, en annen mulighet som kan gi det betraktelig større rekkevidde enn fluestang er bombarda (selv om det ikke blir helt det samme)

De wobblerne jeg nevnte tidligere er killer sjøørret wobblere. Og Herr Lopez himself her har tross alt lagd en del råtasser til fiske etter nevnte art. Er ikke over alt man får tak i dem, men finner jeg dem kjøper jeg som regel alle sammen :D

Sjøørretfiske begynner nok å ta seg opp nå som det begynner å bli levelig temp i vannet. Det flotte med SØ nå er at de er som regel noen feite sølvfat på denne tiden ;)

:) Er det noe av mine tidligere kreasjoner for SØ å få tak i ennå ?? Ja, ja ble kalt for SØ autist 1 gang i tiden...Det er bra fiske etter SØ allerede nå på Sørlandet og i rett tidspunkt, dog brukte jeg litt utradisjonelle metoder i går...( uten bruk av krok og med gamle indianer metoder med i bildet )Igjen, vil ikke være kommers ( det får 2. ta seg av) Jeg bare fisker , jeg :)

Får jeg dilla på 1 art : Da fokuserer jeg og knekker kodene. Vær så god neste...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, har funnet noen rundt forbi. Blant annet på konkurssalget i grimstad. vet ikke om de er der enda, men var en del av kyst wobblerene dine der.

Indianer hørtes gøy ut.. Jeg klarer liksom ikke helt å forestille meg hva det går ut på, men pil og bue og vill stuping i elva er noen av bildene jeg får på netthinna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, har funnet noen rundt forbi. Blant annet på konkurssalget i grimstad. vet ikke om de er der enda, men var en del av kyst wobblerene dine der.

Indianer hørtes gøy ut.. Jeg klarer liksom ikke helt å forestille meg hva det går ut på, men pil og bue og vill stuping i elva er noen av bildene jeg får på netthinna :P

Du har sett for mange indianerfilmer :) Ja, jeg har drevet også med UV jakt, dog har jeg byttet harpunen med kamera for lengst...

Den som greier å gjette får en grei hjertelig premie fra meg. "Back to nature" Jeg brukte stang...

Det jeg brukte hadde ikke gått an å selge, men det går an å bruke...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vet vell at noen stammer i amazonas bruker beinsplinter med agn, slik at spliten kiler seg i munnen/svelget på fisken...

Dragonfly er vell din oppfinnelse? den har gitt meg en god del SØ på 1+ i småelvene rundt forbi her nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.