Gå til innhold
Fiskersiden

Beste fjorden för Lyr?


B-son
 Share

Recommended Posts

Hei,

Ny här på forumet. Jag har i några år åkt till Romsdalsfjorden och fiskat på höstkanten, ca september. En del efter sej, torsk mm men också lite djupare efter långa med brosme, hvitting, div småhå, skate mm som bifangst. Skulle också gärna göra en resa på våren och då gärna till en fjord med bra fiske efter lyr...så min fråga är - vilken är den "beste" (eller i alla fall en bra) fjord för lyr?

Litt andra tankar: det bör vara en fjord för jag gillar när man kan fiska och inte blir inblåst. Helst inte med än 10 timmars bilväg från Göteborg. alltså sör om Trondheim. Och eftersom det är första gången med riktat mot lyr så föredrar jag kvantitet men med god storlek framför kvalitet. Hellre "här är det svårt att inte få en lyr på 4 kg" än "här har du chans på lyr 8 kg+" om ni förstår vad jag menar...

Tack på förhand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ny här på forumet. Jag har i några år åkt till Romsdalsfjorden och fiskat på höstkanten, ca september. En del efter sej, torsk mm men också lite djupare efter långa med brosme, hvitting, div småhå, skate mm som bifangst. Skulle också gärna göra en resa på våren och då gärna till en fjord med bra fiske efter lyr...så min fråga är - vilken är den "beste" (eller i alla fall en bra) fjord för lyr?

Litt andra tankar: det bör vara en fjord för jag gillar när man kan fiska och inte blir inblåst. Helst inte med än 10 timmars bilväg från Göteborg. alltså sör om Trondheim. Och eftersom det är första gången med riktat mot lyr så föredrar jag kvantitet men med god storlek framför kvalitet. Hellre "här är det svårt att inte få en lyr på 4 kg" än "här har du chans på lyr 8 kg+" om ni förstår vad jag menar...

Tack på förhand!

Jeg er nok ikke rett person til å svare på dette. Men opplever jo at lyren er meget bitevillig sør i landet om sommeren. Altså betydelig kortere en 10 timer fra Gøteborg.

Hva skal du med lyr til mat?? Ligger temmelig langt nede på min liste hvertfall.

Han spurte vel ikke om hvor langt nede lyr var på din matskala?

Du må gjerne svare på spørsmålet hans, for deretter å komme med en målrettet hijack eller digresjon - det er innafor!

B-man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyren er vel ikke den vanskeligste å by opp til dans. Vil tro sognefjorden vil være innenfor rekkevidden, og samtidig et solid avbrekk fra svensk natur.

men å treffe en vindstille dag på vestlandet må det jo litt flaks til.


Lyren er vel ikke den vanskeligste å by opp til dans. Vil tro sognefjorden vil være innenfor rekkevidden, og samtidig et solid avbrekk fra svensk natur.

men å treffe en vindstille dag på vestlandet må det jo litt flaks til.

Forøvrig står ikke lyren øverst på min matliste heller, men det betyr jo ikke at den ikke kan være skikkelig digg som mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njae lyr är väl inte den bästa men jag gör gärna fiskbullar på den...det funkar... Och man kan väl inte fiska brosme (min matfavorit) hela tiden...?

Sogn funkar... Har du några tips på ställen eller möjligen ställen som leier ut båt/boende? Det är en ganska stor fjord... ;-)

Och just poängen med fjordar är att det inte skall vara så väderkänsligt... En dag i augusti i år såg man hur molnen blåste över bergstopparna vid åndalsnes i rejäl blåst. Samtidigt låg romsdalsfjorden nästan spegelblank... Fjordfiske när det är som bäst...;-) (inkl nappande fisk såklart)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska mye i Hjørundfjorden og kan bekrefte at det finnes orntlig pen lyr i området, men kvantitet er jo relativt...

Nå er jo ikke voksen Lyr stimfisk akkurat, men jeg har opplevd å få mye lyr i mellomklassen rundt skjæra lengre ute på kysten. Tareskoger, skvalpeskjær og storhavet rett ut er skjelden feil, men da er man jo tilbake til problemstillingen med vind..

Har ingen problemer med å anbefale Hjørundfjorden som destinasjon, dere får nesten garantert pen lyr, muligens orntlig stor Lyr og garantert en stor naturopplevelse :)

I tilegg er der jo "et par" andre arter å fiske på om man er intressert i artsfiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er at der spørres om kvantitet, da antar jeg at det er grunnet mat. Og jada Bernt, jeg har tips å komme med, beklager at jeg ikke lekte leksikon og hijacka tråden sånn i diskusjonsforumtradison med et spm, som et "forarbeid". Tipper, som det sies at Sognefjorden kan levere bra lyr, etter det jeg har sett Bergensgutta rapporterer om. Jeg har erfaring fra Hardangerfjorden, der er det også stedvis mye lyr i 2-4 kgs klassen. Finnes garantert større, men kun fått opp til knappe 6 selv. Har fiska i Kinsarvik, Omastrand og Åkrafjorden, alle tre steder leverte lyr (blant mye annet). Enten må du finne de rette spotsa (steintopper eller skrenter) ellers må du leite etter brislingstimene og fiske rundt de (vanskelig). Problemet med lyr er at det sjelden lar seg kombinere med skjør mage, jo lenger utafor fjorden du drar jo større (og mer) lyr får du. Rundt skvalpeskjær i ytre skjærgård er killer-spots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til Fuglsetfjorden i Sogn, Nesheim Camping har utleige av hytter og båter til en rimelig penge: http://www.nesheim-camping.no/EN/

Litt av det som finnes der: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/65788-sogn-2013-i-lysingens-tegn/?hl=sognefjorden#entry731072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er at der spørres om kvantitet, da antar jeg at det er grunnet mat. Og jada Bernt, jeg har tips å komme med, beklager at jeg ikke lekte leksikon og hijacka tråden sånn i diskusjonsforumtradison med et spm, som et "forarbeid". Tipper, som det sies at Sognefjorden kan levere bra lyr, etter det jeg har sett Bergensgutta rapporterer om. Jeg har erfaring fra Hardangerfjorden, der er det også stedvis mye lyr i 2-4 kgs klassen. Finnes garantert større, men kun fått opp til knappe 6 selv. Har fiska i Kinsarvik, Omastrand og Åkrafjorden, alle tre steder leverte lyr (blant mye annet). Enten må du finne de rette spotsa (steintopper eller skrenter) ellers må du leite etter brislingstimene og fiske rundt de (vanskelig). Problemet med lyr er at det sjelden lar seg kombinere med skjør mage, jo lenger utafor fjorden du drar jo større (og mer) lyr får du. Rundt skvalpeskjær i ytre skjærgård er killer-spots.

Flott Irvin!

Poenget mitt er at man ikke møter en førstegangs forumposter med ren nonsens. Da blir han ikke værende lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel trondheimsfjorden som har levert de største lyrene i år?

http://dgo.no/medlemmer/skarnsundet-fjordsenter/

fantastisk fjord etter mange arter,og jeg tror nok det er verdt det selv om det er litt lang reise!

velkommen til Galskapens forum forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort tack för alle svar! Hjørundfjorden och sogn med bifjordar skall jag kolla upp. Skarnsundet kände jag faktiskt till lite tidigare, det har skrivits lite om det i Sverige, bla av Bo Hall på ABU Garcias blogg... och en bekant till mig som jobbar på Sveriges största fiskeshop El-Ge, har fiskat där...

Mange tack igen...hvis ni vill veta någe om fisket på Sveriges västkust eller Romsdalsfjorden skall jag göra mitt bästa att svara... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.