Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp - jeg trenger Laue!


thoger
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal ut på gjørestur til uken, og trenger laue.

Problemet er at de vanlige plassene for lauefiske er nå tomme for laue, jeg har prøvd båthavnene i Fetsund & Lillestrøm pluss Dynovika.

Alle stedene er det det samme - ingen aktivitet og ingen fisk De er ifølge nettet "på dypere vann om vinteren, som andre karpefisk".

1) Er det noen som vet et sted hvor disse tassene kan tenkes å oppholde seg om vinteren?

Jeg ser ikke lyst på å surre rundt og lete etter agnfisk på ekkoloddet eller fiske i blinde..

2) Er det noen som har noen andre laue-skaffe-tips? Det er vel neppe noen butikker i Norge som har laue på lager?

3) Er det noen som har hatt bedre vett enn meg, og har litt mer i frysern enn du trenger før laua kommer på plass igjen?

Hjeeelp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukka masse Laue oppe ved nebbursvollen ifjor tidlig på høsten. Om de er der nå vet jeg ikke. Men da var det lettere å dra de enn i dyno! Fler og større var de og

Oki, takk, skal prøve å rekke en tur innom for å sjekke.

Om du sliter å få tak i agnfisken i vannet du skal fiske i, så kan du bruke lauegarn fra biltema eller jula. Funker som fy! Det fra biltema er det beste, men de er ofte utsolgt.

Jeg er vel desperat nok til å sette garn, men først må jeg finne de forb.. småkreka.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer desverre ikke helt optimalt den google oversetter. Vis du legger inn "Å fiske agn-fisk i et vann for å bruke de i et annet er ulovlig" til oversetting til litauisk, å får "Žvejoti žuvų jauką į vandenį juos naudoja kitas neteisėtas" som svar, tar dette svaret å legger inn til å bli oversatt til norsk får du noe helt annet:

Žvejoti žuvų jauką į vandenį juos naudoja kitas neteisėtas = Fiske etter fisk agn i vannet for å bruke andre ulovlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å prøve her: http://kart.gulesider.no/m/nZ6nU

Var hvertfall store mengder der for 2 uker siden. Maggot å liten krok så kan du ta så mange du orker :turned:

Hei gutter, og takk for innsatsen :-)

Sagelva/kartlinken og andre forslag var dessverre like tomme for laue som de tre første stedene. Der VAR det laue for 2 uker siden, men nå har jævelskapen gått i hi..

I ren forbannelse har jeg prøvd 5 lokaliteter, markfragment, maggot, mikrokrok, 0,12 sene osv. Men de kreka jeg plukket lett i dusinvis for 2 uker siden er som blåst.

(min standaroppskrift er forøvrig micro-dupp, mini-krok, markfragment, og skape litt liv i agnet, de liker at det leer på seg)

Med mitt desperasjonsnivå satt jeg til og med et lauegarn i ei passende, dyp bakevje med rolig strøm, og landet eksakt 1 laue på 24 timer.

Krampeagnfiskinga ga også en passende agnmort.

Resultat fra ettermiddagens fiske? Strålende vær, vakker natur, godt selskap, og ei gjedde, på wobbler :-)

Takk for kampen, i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt før , , bør /Skal en fiske agnfisk fra det vannet du skal fiske i.

Det er faktisk ulovlig å bruke fisk fra annet vassdrag enn der du skal fiske.

Inkluderer faktisk reker og makrell og selv om de ikke er i ferskvann.

Kun mark som har disp og kan brukes levende og.

Finn ut om det er laue, gullbust eller sørv der du skal fiske og fyr utio et biltema garn som foreslått om de ikke skulle ta på krok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Usikker på hvor hele denne "frakte fisk til annet vassdrag" greia kom fra, men for de som måtte sitte i geografisk villrede her, så er Sagelva, Nebbursvollen, havna i Lillestrøm, Dynovika, havna i Fetsund og ikke minst Øyeren (hvor gjørsen bor), sett med fiskeøyne det samme vassdraget. Fisker kan, og i en viss grad vil, svømme til-og-fra alle disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er det da lov å fiske med f.eks laue som agn i Aursunden som ligger i røros, som da er fisket i f.eks glomma ved fredrikstad? Er jo langt oppi røros glomma har sin begynnelse :wtf: Vil jo være "samme" vassdrag, selv om det sikkert ikke finnes 1/10 av artene som finnes i Øyeren osv

Endret av Zeratul84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er det da lov å fiske med f.eks laue som agn i Aursunden som ligger i røros, som da er fisket i f.eks glomma ved fredrikstad? Er jo langt oppi røros glomma har sin begynnelse :wtf: Vil jo være "samme" vassdrag, selv om det sikkert ikke finnes 1/10 av artene som finnes i Øyeren osv

Er dog ikke like mange kraftverk i mellom Svelle og Nebbursvollen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er det da lov å fiske med f.eks laue som agn i Aursunden som ligger i røros, som da er fisket i f.eks glomma ved fredrikstad? Er jo langt oppi røros glomma har sin begynnelse :wtf: Vil jo være "samme" vassdrag, selv om det sikkert ikke finnes 1/10 av artene som finnes i Øyeren osv

Du? Lese.. Ei gjedde kan, uten å ta på støvler & pustemaske, svømme innom alle de overnevnte plassene. På en time. Hvis den vil, for jeg klarer det på en halvtime i båt. I vannet hele tiden. Uten bruk av henger.

Og du vet den gjedda? Den er i Øyeren nå. Til våren så svømmer den opp Glomma, rett nedenfor båthavna i Fet, opp Nitelva, passerer utløpet av Leira, passerer Dynovika, vinker muntert til båthavna i Lillestrøm, beundrer fontenen ved Nebben, passerer utløpet på Sagelven og gjør ting et eller annet sted oppi der. Og så svømmer den nedover og inn i Glomma, og ut i Øyeren igjen. Og den burde svinge innom båthavna i Fet, for der er det forbanna masse laue, mort, buk og smågjedde om våren/sommeren. Det kan være verdt turen. Ei sprek gjedde klarer turen opp fra Nitelva på rundt 6,5 minutter, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.