Gå til innhold
Fiskersiden

Problemer med å sette fast i bunn


presskanne
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har problemer med at jeg setter fast snøret og ikke får det løst uten å slite det av.

Jeg har stort sett fisket på bunnen etter lange og brosme, så er neppe stortare eller annen vegetasjon som krokene kan sette seg fast i. Jeg regner derfor med det er loddet som hekter seg fast i stein og fjellsprekker(?)

Er det noen lodd som ikke setter seg like lett fast som andre eller som er lettere å dra løs igjen?

Noen teknikker for å unngå å sette seg fast? Eller bare noe jeg må regne med når jeg fisker etter bunnfisk?

Jeg bruker 0,28mm Tuf-line (17Kg) med 0,5 mono (12Kg) som fortom. Tanken bak dette var at fortomen skal slite først hvis det setter seg fast, men det har ikke skjedd. To ganger har multien røket rett under båten og en gang røk FG knuten mellom multi og mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker av og til surfbly under havfiske, da detter ikke søkket ned i sprekkene. Og skulle det sette seg fast vrenger du lett spilene og du er løs. Det som er utfordringen er att disse søkkene er noe lette opp til 210g. som fortom ned til blyet bruker jeg skjeldent mer en 0.30-0.40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se om det Tuflina eller monoen som ryker, men personlig bruker jeg tykkere mono som top shot. Og har dratt mye uten at det eller multien ryker. Om det er søkket som kiler seg fast kan du prøve med et smalere søkke som et helt sylindrisk eller et sigarsøkke. Pæreformede søkker kan kile seg hardere fast. Og opp til 0.80-90 på topshot så har du mer å dra med, 0,50 tåler lite slitasje mot stein og fjell på bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er blyet som setter seg fast så kan du knytte fast blyet med tynnere mono, kun blyet.

Jeg skal prøve det. Har lest om det før, men var litt skeptisk pga. jeg har sett masse slitasje på monoen rett over blyet. Men jeg kan sikkert tre en gummislange utenpå for å unngå det.

For ikke å snakke om mot tenner, siden det var lange og brosme det var snakk om.

Har brukt fluoriserende slange fra kroken og ~10cm inn på fortommen pga. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.