Gå til innhold
Fiskersiden

Reparert knekt stang


nordmøring
 Share

Recommended Posts

For en tid tilbake dukket dette bildet opp på FB.

1_zps828aa1d3.jpg

Slik jeg har forstått historien, har stanga stått i stangholderen med lina hengende ned i vannet. Ved manøvrering i havn kom lina inn i propellen og jeg kan tenke meg at dette skjedde rimelig raskt: Propellen dro inn line, stanga bøyde seg, snellefestet med snella ble dradd løst og dro med seg forgrep, ringer og topp, for til slutt å fullføre verket med å knekke stanga like bak stedet snellefestet hadde stått.

Stanga skulle kasseres, men etter et par PMer på FB, endte den opp på arbeidsbenken min.

Hvorfor snellefestet hadde blitt dradd av, er det lett å forstå når man ser dette

3_zps895a27fc.jpg

For å si det pent, det er spart på limet og produksjonstid et eller annet sted i Kina.

Ringsurringene bar tydelig preg av hva som hadde skjedd

2_zps65784d5d.jpg

Det samme med toppringen

4_zps234a7733.jpg

Utover dette var det ikke merker som skulle tilsi at det var skjulte skader som gjorde den ubrukelig for fremtiden.

Neste post på programmet ble derfor total stripping av ringsurringer og finish.

Nytt snellefeste og nye ringer ble kjøpt inn og stanga fikk ny finish mens jeg ventet. Etter å ha ventet alt for lenge, kom delene i posten og skuffelsen ble stor da avsender ikke hadde klart å skaffe rett farge på snellefestet og sendte den eneste fargekombinasjonen jeg ikke ville ha. Og selvfølgelig klarte de heller ikke å bytte ut ringene til rett farge.

Snellefestet er fra PacBay. De er de eneste som lager todelte fester pr i dag. Fuji hadde et tidligere i compositt, men dette er nå ute av produksjon og er bortimot umulig å få tak i. Ringene er fra Fuji.

Etter å ha tilpasset lengden på framdelen og limt sammen nytt bakgrep, måtte det litt pynt til. Hadde gjort denne litt tidligere og var noenlunde fornøyd med. Den gang surret jeg de to mønstrene hver for seg med det resultatet at det ikke ble noe mønster på sidene.

11_zps8deccaed.jpg

Denne gangen surret jeg begge mønstrene samtidig og fikk dette resultatet på topp og bunn,

5_zps02a02a9a.jpg

mens sidene ble slik.

6_zpscef82aa0.jpg

Etter to dager med testing av ringoppsettet, ble ringer og topp montert i spiral som vanlig.

8_zps44937767.jpg

7_zpsd12eac4c.jpg

Tror denne stanga skal bli lett å finne i et stangorgel. Brukte neon gult og orange tråd sammen med grått, grønt og gull. Desverrre klarer ikke kameraet å gjengi neonfargene korrekt.

9_zpsa8f06ed9.jpg

10_zpsb94eb61f.jpg

Nå gjennstår bare fire lag med epoxy og den er klar for fiske igjen.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg bruker kun de tynneste epoxyene og høy temp i rommet. Dette fordi de lettere jevner seg ut og ikke blir som en fotball. Første lag er så at tynt at det ikke engang dekker trådene. Nupper i tråden stikker opp og er lett å kutte bort med et barberblad. De neste lagene er også tynn og ujevnheter i lakken blir mindre for hvert lag. Samtidig som luftbobler i lakken lettere slipper ut. Fire laget er vanligvis nok til å oppnå riktig finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en skarp kniv og kutt vekk lakk og tråd på ringfoten. Løft vekk ring/trinse. Nå skal det være lett å fjerne restenmed fingrene eller en skarp kniv eller aller helst et barberblad. Lakken skal ikke sitte som limt til stanga. Gjør den det, er det lim og du kjøper aldri mer fra den produsenten Er det ikke helt glatt under surringene (helt normalt), må du enten montere nye ringer på samme sted, leve med ei stygg stang eller gjøre en total renovering.

De eneste kjemikaliene du bruker på stanga er sprit til rengjøring.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg se om det bare blir et toppøye. Stanga heter "Kysten" Usikker på om det er Vangen, Hørgård eller Tjøstheim ettersom det ikke står noe på den.

Kjøpte stanga for mer enn 20 år siden og ikke finner jeg noe om den på nett. 30 ib og massiv aluminiums holk. Ser ut som om det er keramiske ruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg bruker kun de tynneste epoxyene og høy temp i rommet. Dette fordi de lettere jevner seg ut og ikke blir som en fotball. Første lag er så at tynt at det ikke engang dekker trådene. Nupper i tråden stikker opp og er lett å kutte bort med et barberblad. De neste lagene er også tynn og ujevnheter i lakken blir mindre for hvert lag. Samtidig som luftbobler i lakken lettere slipper ut. Fire laget er vanligvis nok til å oppnå riktig finish.

Sånn tynn polyuretan? Har lura på dette selv til veldig lette stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke polyuretan. Bruker det kun som finish på selve stanga (CPXtra, den eneste du får i posten). Diamond II er den "tykkeste" epoxyen jeg bruker. Den er liksom "arbeidshesten". For å ha klarest mulig epoxy på surringer til mer "fint" trådarbeid og UL-stenger, bruker jeg ThreadMaster Lite eller Pro Kote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva antall lag har med jåleri å gjøre, men jeg forventer at når jeg kjøper ny bil, er den blank og fin i lakken. Jeg bruker ikke flere lag enn jeg må for at alt skal bli funksjonelt og fint. Dette kan være to lag på surringene til en UL-stang, eller fem lag på en havfiskestang. Normalt går det med fire lag på en pyntesurring som den over. Dette fordi det er "store" høydeforskjeller på trådene som krysser over hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den... jeg må nå bevege meg opp til litt større kvanta av trådlakk skjønner jeg :P

Men si i teorien da (har ikke noe med at jeg har ryki tom for trådlakk å gjøre i DET HELETATT...) trur du ett lag med lakk vil, reint mekanisk, holde på en stang med kun stangringer og ett lag med tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint mekanisk holder det med en omgang maskeringsgstape. Bruker det når jeg stresstester, helt opp til 10 kg på enkelte stenger. Men praktisk ja til ett lag lakk. Det er tråden som tar mesteparten av belastninga. Lakken holder bare alt sammen. Om du legger på ett lag nå med det du har, kan du legge på mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake dukket dette bildet opp på FB.

1_zps828aa1d3.jpg

Slik jeg har forstått historien, har stanga stått i stangholderen med lina hengende ned i vannet. Ved manøvrering i havn kom lina inn i propellen og jeg kan tenke meg at dette skjedde rimelig raskt: Propellen dro inn line, stanga bøyde seg, snellefestet med snella ble dradd løst og dro med seg forgrep, ringer og topp, for til slutt å fullføre verket med å knekke stanga like bak stedet snellefestet hadde stått.

Stanga skulle kasseres, men etter et par PMer på FB, endte den opp på arbeidsbenken min.

Hvorfor snellefestet hadde blitt dradd av, er det lett å forstå når man ser dette

3_zps895a27fc.jpg

For å si det pent, det er spart på limet og produksjonstid et eller annet sted i Kina.

Ringsurringene bar tydelig preg av hva som hadde skjedd

2_zps65784d5d.jpg

Det samme med toppringen

4_zps234a7733.jpg

Utover dette var det ikke merker som skulle tilsi at det var skjulte skader som gjorde den ubrukelig for fremtiden.

Neste post på programmet ble derfor total stripping av ringsurringer og finish.

Nytt snellefeste og nye ringer ble kjøpt inn og stanga fikk ny finish mens jeg ventet. Etter å ha ventet alt for lenge, kom delene i posten og skuffelsen ble stor da avsender ikke hadde klart å skaffe rett farge på snellefestet og sendte den eneste fargekombinasjonen jeg ikke ville ha. Og selvfølgelig klarte de heller ikke å bytte ut ringene til rett farge.

Snellefestet er fra PacBay. De er de eneste som lager todelte fester pr i dag. Fuji hadde et tidligere i compositt, men dette er nå ute av produksjon og er bortimot umulig å få tak i. Ringene er fra Fuji.

Etter å ha tilpasset lengden på framdelen og limt sammen nytt bakgrep, måtte det litt pynt til. Hadde gjort denne litt tidligere og var noenlunde fornøyd med. Den gang surret jeg de to mønstrene hver for seg med det resultatet at det ikke ble noe mønster på sidene.

11_zps8deccaed.jpg

Denne gangen surret jeg begge mønstrene samtidig og fikk dette resultatet på topp og bunn,

5_zps02a02a9a.jpg

mens sidene ble slik.

6_zpscef82aa0.jpg

Etter to dager med testing av ringoppsettet, ble ringer og topp montert i spiral som vanlig.

8_zps44937767.jpg

7_zpsd12eac4c.jpg

Tror denne stanga skal bli lett å finne i et stangorgel. Brukte neon gult og orange tråd sammen med grått, grønt og gull. Desverrre klarer ikke kameraet å gjengi neonfargene korrekt.

9_zpsa8f06ed9.jpg

10_zpsb94eb61f.jpg

Nå gjennstår bare fire lag med epoxy og den er klar for fiske igjen.

Blir så bra dette at du kan sende inn til høstutstillingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke merker som skulle tilsi at den hadde fått slag eller klemskader. Og den fikk bøyd seg rimelig dypt før jeg i det hele tett vurderte hvordan den skulle bygges opp igjen. Men selvsagt kan man ikke være hundre prosent sikker. Men, er rimelig overbevist om at den er ok. I tillegg er nå ringene bedre plassert og fordeler belastningen over en større del av stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.