Gå til innhold
Fiskersiden

Pssende stang til Shimano Tekota 600 LC?


kgpriv
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg akkurat en Shimano Tekota 600 LC fra Villmarksbutikken for ca kr 2.000,-. Godt fornøyd. Var innom G-max på Storo for å handle egnet snøre, Berkley Fireline TR EX 0,39M som etter mitt nybegynnerskjønn skulle passe bra.

Har noen forslag til hvilken stang jeg skal kjøpe? Til vertikalfiske fra båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker lite balansert med en så kraftig stang som jig stick 20-40 lbs og ikke minst 0.39 braid til en relativt liten snelle som Tekota 600 LC. I mine øyne passer denne snella bedre sammen med en 20-30 eller enda lettere stang, og med 0.23-0.32 braid - selvsagt avhengig av hvor og etter hva det skal fiskes etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min tekota 600 LC bruke eg som regel en 12-20lbs eller 15-40 Tiger inliner, og har fylt den med 0,33 braid. Kunne nok gått ned i braidtykkelse, men fikk nok line på snella uanz til bruken, og hadde denne tilgjengelig.

0,39 hørtes brutalt ut, men den diskusjonen e jo tatt 1000 ganger her på FS.

Jiggstick 20-40lb har eg egentlig kun til kveitestang, men har brukt den litt som backup i d siste, da Kenzaki 20-30 fikk seg ein uheldig trøkk. Jiggstick er helt klart ei stang som gjør seg bedre til jiggfiske enn feks meite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker lite balansert med en så kraftig stang som jig stick 20-40 lbs og ikke minst 0.39 braid til en relativt liten snelle som Tekota 600 LC. I mine øyne passer denne snella bedre sammen med en 20-30 eller enda lettere stang, og med 0.23-0.32 braid - selvsagt avhengig av hvor og etter hva det skal fiskes etter.

Du skrev det jeg hadde skrevet , men du skrev det 1. ... Enig med post 9 fra MrVolcom : Innliner!! innliner og innliner ;)

Til dere som ikke har prøvd : Innliner !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke arter skal du fiske etter og hvor?

Jeg fisker gjerne etter torsk og sei når jeg fisker vertikalt fra båt.. I Oslofjorden, ut til Drøbaksundet, sånn omtrent.

Hvor dypt skal du fiske og hva med? pilk eller agn? evt søkkevekter osv.?

Må vel sies å være nybegynner, så jeg tenkte å prøve meg litt frem, både med pilk og agn. Dybde? - Kanskje 20-100 meter.

Det virker lite balansert med en så kraftig stang som jig stick 20-40 lbs og ikke minst 0.39 braid til en relativt liten snelle som Tekota 600 LC. I mine øyne passer denne snella bedre sammen med en 20-30 eller enda lettere stang, og med 0.23-0.32 braid - selvsagt avhengig av hvor og etter hva det skal fiskes etter.

Det er vel slik i starten; man prøver seg frem og skaffer seg erfaringer. Jeg merker meg at det kan se ut som 0,39 er i grøvste laget, kanskje det samme med jig stick 20-40. Tanken var å fiske fra en 28 fots båt i Drøbaksundet.

Til min tekota 600 LC bruke eg som regel en 12-20lbs eller 15-40 Tiger inliner, og har fylt den med 0,33 braid. Kunne nok gått ned i braidtykkelse, men fikk nok line på snella uanz til bruken, og hadde denne tilgjengelig.

0,39 hørtes brutalt ut, men den diskusjonen e jo tatt 1000 ganger her på FS.

Jiggstick 20-40lb har eg egentlig kun til kveitestang, men har brukt den litt som backup i d siste, da Kenzaki 20-30 fikk seg ein uheldig trøkk. Jiggstick er helt klart ei stang som gjør seg bedre til jiggfiske enn feks meite.

Takk for interessant svar. Jeg innser at det vil lønne seg å surfe seg til mer kunnskap på nettet. Kanskje det vil lønne seg å finne noe mindre "brutalt" å matche tekota 600 LC med. En ny og kraftigere snelle til mitt 0,39 snøre og planlagte Jiggstick 20-40lb. (Forslag?)

Så får jeg skaffe tynnere snøre og en lettere stang til tekota 600 LC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for 12-20lbs på de dypene du nevner og jeg hadde valgt daiwa kenzaki evt også 6-12lbs men den sistnevnte liker dårlig søkker som er tyngre enn 200g (200 er mer enn nok det å...). Jeg mener også som Rage sier over her at du bør gå ned på 0.28 eller hakket tynnere også alt etter hva du selv foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått ned til 0.28 sene og kanskje sett på noen stenger fra enten 12-20lbs eller 20-30lbs. Kjipt å ødelegge fiskegleden ved å starte å fiske med en pinne, spesielt i Drøbaksundet :)

Godt råd! Jeg ville nok ha savnet stangen om jeg hadde stått der med en staur! :mp3:

Da skaffer jeg meg en 12-20 lbs stang og 0,28 snøre. Mange takk for råd. Hvilket herlig forum for en som trenger noen tips! :|

Hadde gått for 12-20lbs på de dypene du nevner og jeg hadde valgt daiwa kenzaki evt også 6-12lbs men den sistnevnte liker dårlig søkker som er tyngre enn 200g (200 er mer enn nok det å...). Jeg mener også som Rage sier over her at du bør gå ned på 0.28 eller hakket tynnere også alt etter hva du selv foretrekker.

Jeg følger gode råd.

Jeg skal vel etter hvert til litt røffere forhold enn ved Drøbaksundet også, og det kan være greit å ha noe grovere utstyr der. Jeg har altså et 0,39 snøre og kjøper gjerne en snelle og stang til dette nå som det tydeligvis er mange nedsatte "end season"-priser ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fiske på havet hele året så det er ikke sesong på havfiskeutstyr :)

Men det ser jo ut til at det er en del romslige avslag på denne tiden. Fx. på en Beastmaster Boat Slim 7,6' 12-20 på Skitt Fiske, nedsatt fra 1499 til 699. Men det kan selvfølgelig skyldes at før-prisen er temmelig drøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer deg lenge med 0,28-0,32. Ikke noe behov for tykkere til noe normalt fiske egentlig. Du kan bruke en topshot om du er på områder der du er utsatt for slitasje. Ved å velge en stang på eks12-20 får du mye bedre balanse i utstyret med en 600 snelle!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer deg lenge med 0,28-0,32. Ikke noe behov for tykkere til noe normalt fiske egentlig. Du kan bruke en topshot om du er på områder der du er utsatt for slitasje. Ved å velge en stang på eks12-20 får du mye bedre balanse i utstyret med en 600 snelle!

Ja, jeg følger rådene om å skaffe en 12-20-stang og å skifte snøret fra 0,39 til 0,28 på min Tekota 600 LC. Innkjøp foretas pr. omgående.

Så er planen å skaffe nytt utstyr med en grovere snelle og en kraftigere stang til mitt 0,39 snøre, som nå blir tatt av Tecota 600 LC.

Jeg tar gjerne i mot råd om hvilken snelle og hvilken stang jeg skal velge til bruk for 0,39-snøret mitt og litt grovere fiske til andre steder enn Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følger rådene om å skaffe en 12-20-stang og å skifte snøret fra 0,39 til 0,28 på min Tekota 600 LC. Innkjøp foretas pr. omgående.

Så er planen å skaffe nytt utstyr med en grovere snelle og en kraftigere stang til mitt 0,39 snøre, som nå blir tatt av Tecota 600 LC.

Jeg tar gjerne i mot råd om hvilken snelle og hvilken stang jeg skal velge til bruk for 0,39-snøret mitt og litt grovere fiske til andre steder enn Drøbak.

Til 0.39? Tiagra 50II wlrs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fornuftig her, men jeg tror allikevel at valget i stor grad vil bero på smak... Jeg har benyttet mye forskjellig gjennom mine 11 år med aktiv havfiske.. og det er klart at her sydpå benytter vi mye spinklere utstyr.. Jeg har vært innom det meste av det Tica leverte av sneller og stenger.. med vekslende " fornøydhet".. Når det gjelder stenger nå sverger jeg til Shimano Antares.. der jeg har 12-20, 20-30 og 30 50. Jeg bruker også en Shimano inliner 12 punds.. god stang,, men jeg kjenner at jeg er litt ferdig med innlinere.. Det er noe herk å stå til sjøs og være nødt til å tre den på nytt,,., uten stiv nok trekkesnor.. Men igjen.. smak og behag,, og litt erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne i mot råd om hvilken snelle og hvilken stang jeg skal velge til bruk for 0,39-snøret mitt og litt grovere fiske til andre steder enn Drøbak.

Jeg synes 0,39 er for tykt til det aller meste av fisket i Norge. Unntaket er håkjerring og kveitefiske nordpå. Skal du ut på dypet etter lange, brosme eller andre arter så vil 0,39 skape for mye avdrift. Det snøre du har valgt på 0,28 vil kunne fungere bra til alt av havfiske (minus håkjerring og kveite).

Mitt forslag til 0,39 snøret må da bli en kveite combo, f.eks. Talica 10II og en PE6 jigstang

Endret av mag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest Tekota 600 til trolling, samt til lett havfiske, dvs 6-20 punds stenger, da med braid på ca 0.25. Istemmer med de som mener 0.39 er overkill, og også den snella i kombo med stenger i opptil 40 pund blir temmelig skjevt. Tekotaen i tospann med en Shimano Speedmaster 6-12 pund er en digg kombo til lett fiske. Har også brukt den endel sammen med den letteste Greys Siege (12 pund).

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fornuftig her, men jeg tror allikevel at valget i stor grad vil bero på smak... Jeg har benyttet mye forskjellig gjennom mine 11 år med aktiv havfiske.. og det er klart at her sydpå benytter vi mye spinklere utstyr.. Jeg har vært innom det meste av det Tica leverte av sneller og stenger.. med vekslende " fornøydhet".. Når det gjelder stenger nå sverger jeg til Shimano Antares.. der jeg har 12-20, 20-30 og 30 50. Jeg bruker også en Shimano inliner 12 punds.. god stang,, men jeg kjenner at jeg er litt ferdig med innlinere.. Det er noe herk å stå til sjøs og være nødt til å tre den på nytt,,., uten stiv nok trekkesnor.. Men igjen.. smak og behag,, og litt erfaring :-)

Takk for svar. Det er med fiskeutstyr som med det meste: Det lønner seg stort å skaffe seg kunnskaper før man handler - bokstavlig talt :-) Men det er en urskog av utvalg og varianter, med betegnelser og navn på sneller og stenger som ikke alltid er like intuitive. Man finner jo frem, men det tar tid....

Jeg bruker mest Tekota 600 til trolling, samt til lett havfiske, dvs 6-20 punds stenger, da med braid på ca 0.25. Istemmer med de som mener 0.39 er overkill, og også den snella i kombo med stenger i opptil 40 pund blir temmelig skjevt. Tekotaen i tospann med en Shimano Speedmaster 6-12 pund er en digg kombo til lett fiske. Har også brukt den endel sammen med den letteste Greys Siege (12 pund).

Takk for nyttig svar. Jeg endte opp med en Beastmaster Boat Slim 7,6'/12-20lbs fra SkittFiske til halv pris, kr 700,-. Så har jeg noe å starte med, Traktorsnøret (0,39) på min Tecota 600 er, etter alle gode råd, byttet til 0,28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.