Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskestang, hva trenger jeg?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

til neste har jeg forhåpentligvis båt og båtplass og vil da benytte meg av det Kristiansand har å by på av fiskemuligheter.

Skal ikke bruke alle sparepengene mine på fiske-utstyr så budsjettet ligger fra 1500-2000 på stang og snelle. Snøre og diverse kommer utenom.

Ideelt sett vil jeg ha en oppsett som kan (i prioriert rekkefølge)

1) Fiske torsk, lange og brosme.

2) Dorge etter lyr/sei

3) Agnfiske litt på grunna etter flyndrer, hvitting og lignende.

Det er rett og slett en matauk som er prioriteten og jeg vil gjerne kunne bedrive det meste.

Trenger ikke være et optimalt oppsett for lange, eller flyndrer, men hadde vært fint hvis jeg kunne behersket begge deler.

Foreløpig har jeg en rimelig ABU garcia 30lb stang som er ganske stiv. Denne fungerer greit til pilking men til agnfiske virker den litt for stiv i tuppen til å gjøre nytten.

Dersom jeg dregger opp, kan jeg bruke den 30lb stanga etter lange på større dyp (100-150 meter) eller må jeg opp i lodd selv om båten er ankret opp? Eller bør jeg ha en stang som er beregnet på agn-fiske? Med mykere tupp?

Trenger man så tungt lodd ved havfiske dersom man ankrer opp eller bruke driv-anker? Da vil jo enten avdriften demmes delvis eller helt opp og man når bunnen greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 pundsstanga kan du bruke til alt sammen, er bare fiskeopplevelsen det går noe utover. men det er vel ca 12-20 du burde ha, kanskje helt nedi 6-12, avhengig av hvor mye flex du liker å ha.

Dregger du opp kan du gå ned en god del på vekt ja, ved drift med drivanker eller lignende bør du ikke redusere like mye. Det meste fisket blir nok sannsynligvis med 300 og 400grammere.

Det er jo mange sett på tilbud for tiden, så du kan få et bra startsett uten å tømme lommeboka. Bare husk at snella må ha stor nok sveiv.

Man blir fort lei når man sneller opp 2-3-4-600 meter på for liten snelle.

Fisker du alene i båten finner du fort ut at det er en fordel med to sett, så jeg ville funnet en arbeidshestsnelle (tld eller lignende) til 30pundsstanga og et ca 12pundssett til lettere fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 pundsstanga kan du bruke til alt sammen, er bare fiskeopplevelsen det går noe utover. men det er vel ca 12-20 du burde ha, kanskje helt nedi 6-12, avhengig av hvor mye flex du liker å ha.

Dregger du opp kan du gå ned en god del på vekt ja, ved drift med drivanker eller lignende bør du ikke redusere like mye. Det meste fisket blir nok sannsynligvis med 300 og 400grammere.

Det er jo mange sett på tilbud for tiden, så du kan få et bra startsett uten å tømme lommeboka. Bare husk at snella må ha stor nok sveiv.

Man blir fort lei når man sneller opp 2-3-4-600 meter på for liten snelle.

Fisker du alene i båten finner du fort ut at det er en fordel med to sett, så jeg ville funnet en arbeidshestsnelle (tld eller lignende) til 30pundsstanga og et ca 12pundssett til lettere fiske

Så en 30 punds stang kan funke til 300-400 grams lodd ved agnfiske og maks 300 gram med pilking? Tenkte kanskje hvis jeg kjøpte en 30 lb stang med toppaksjon (aner ikke hva det heter men) så kunne den mestret litt lett fiske med 100 grams lodd på 20-30 meter etter flyndrer og hvitting?

Du tenker ikke 12-20 og 6-12 lb til langefiske/torskefiske vel? Da er du på flyndrene og småfisken på grunna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-12 er fint til torsk og lange. Men skal du fiske på 200 meter+ og det er mye strøm bør du kanskje gå opp til 12-20. 30-punds-stenger er etter min mening alt for grovt til fisket du skisserer.

Er litt forvirret nå :P

6-12 lb holder til 120 grams lodd og det kommer man ikke ned på 100-150 meter med? Gjelder det andre regler på tyngde ved agn-fiske enn pilking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senatoren er forutsigbar og tåler mye, men er klumpete og har dårlig fiskefølelse. En mindre og mer kompakt snelle anbefales, typ Preywinder 10, Daiwa Saltist 30, Avet Sx, osv.

Finnes det en allround klassifisering til havfiske, så må det være 12-20. Men hvis f.eks. 90% av fisket ditt foregår på mindre enn 100 meter er det kanskje like greit med 6-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senatoren er forutsigbar og tåler mye, men er klumpete og har dårlig fiskefølelse. En mindre og mer kompakt snelle anbefales, typ Preywinder 10, Daiwa Saltist 30, Avet Sx, osv.

Finnes det en allround klassifisering til havfiske, så må det være 12-20. Men hvis f.eks. 90% av fisket ditt foregår på mindre enn 100 meter er det kanskje like greit med 6-12.

ser ut som de snellene er langt over min prisklasse. Iallefall saltist. Tror senatoren er god nok for meg. Har jeg en relativt myk stang så klarer jeg med litt brutall snelle tenker jeg så lenge bremsen stilles inn løst nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.