Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til nytt fiskekamera


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Hei, på tide å kjøpe nytt fiske-kamera. Og da tenker jeg på foto - ikke film.

De fleste litt dyre kameraer tar gode bilder i god belysning vil jeg tro, men i dårlig belysning som det ofte er når man fisker, stilles det større krav til kameraet og objektivet. Kvalitetsoptikk med god lystyrke er dyrt, men kanskje nødvendig om man vil ta gode bilder under mørke forhold? Trenger ikke ekstremt gode bildekvalitet, men bedre enn man får med et vanlig kompaktkamera.

Leste en interessant artikkel her: http://frode-foto.blogspot.no/2013/01/lys-i-blatimen.html

Her står det at man bør finne kvalitetsoptikk med f2.0 eller bedre, og at man kan få det noe billigere om man kjøper et mindre kamera (som da har mindre glass i objektivet) . Ellers er det vel slik at du får best bildekvalitet for penga med å kjøpe speilrefleks?

Er det noen som har tanker om dette de kan dele? Evt konkrete anbefalninger?

Kameraet må gjerne ha wifi så det kan kobles til mobilen slik at man kan se hvordan man skal stille seg når man skal ta bilder av seg selv – f.eks med fisk. Og det bør også ha mulighet for vanlig fjernkontroll da det er situasjoner der det er mest praktisk.

På toppen av det hele hadde det vært veldig greit for husfreden hjemme om det ikke hadde kommet på mer enn ca 5000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørs hva du er villig til å legge i det Svein. Jeg har et topp kamera til salgs, men det kan hende er overkill for deg(Canon 7D). Spørsmålet er om du skal velge speilrefleks eller speilløst. Får masse bra kvalitet i begge deler.

Speilløst har en ulempe og det er at sensoren er mer utsatt for regn og støv og rusk og rask. (Nettopp pga at det ikke ligger et speil foran sensoren.) Noe som er letter å få på en tur i friluft en om en bruker det i mer kontrollerte omgivelser. Fordel er ofte nettere kamera, noen merker kan du bruke objektiver om hverandre innen de forskjellig fabrikat på speilløst. Speilrefleks får du både i fullformat og såkalt APS-C sensor. Fullformat ser jeg ikke noe grunn til for å få bra bilder. Og det finnes masse bra objektiver i høy kvalitet uten å måtte ha F 2,0. Har du et kamera med bra sensor som tåler litt ISO i dårlig lys kan du ta topp bilder på eks f4,0 og 1000 iso eller mer. Mange kamera i dag er det lite problem å ta bilder uten mye støy på over 2000 iso. Og det er lurt å ikke henge seg for mye opp i om det er 18-20 eller mer megapixlers oppløsning. Mye mer her som spiller inn. Og eks så har du canon 70D som er et helt nytt kamera som du kan ta bilder i med høy iso og som også ved siden av bilder er topp til video. I de nye litt mer oppegående kamera, både speil og speilløst har videokvalitet og muligheter som overgår de fleste videokamera i hobby klassen ++. Så har du et prisestimat så skal du få tips på både det ene og det andre merker og typer. Og det finnes masse topp bruktkvalitet. Eks på foto.no. Utvalget av objektiver i APS-C er større enn fullformat og speilløst, noe som gjør at man kan få tak i bra objektiver til en ok pris i både nytt og brukt. Så med et godt speilrefleks eller speiløst har du og et topp videokamera. Så du hadde satt 5000.- litt for sent. Jeg ville da sjekket ut også pent brukt som det er mye av. Bedre med et pent brukt topp, enn litt lenger ned på stigen brukt etter mitt syn. Sender deg noen linker.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du et fantastisk kamera til fisketurer og andre turer i allslags vær. Topp billedkvalitet og både hus og optikk er værtetta.

http://www.japanphoto.no/pentax-k-50-m-18-55mm-wr

Tviler på du finner et bedre fisketurkamera til denne prisen.


Her er nokre tester:

http://www.lydogbilde.no/test/pentax-k-50

http://www.ephotozine.com/article/pentax-k-50-digital-slr-review-22468

http://www.expertreviews.co.uk/digital-cameras/1302787/pentax-k-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det så jo også veldig spennende ut - og her var jo objektivet veldig lyssterkt også.

Og den tåler jo slik behandling et kamera kan risikere å få på fisketur

Du kan ikkje sammenligne største blender på desse kameraene. Det er stor forskjell på størrelsen på billedbrikken så f/2 på kompaktkameraet er dårligere lysstyrke enn f/3,5 på speilrefleksen. Dessuten kan du skyte bilder med lite støy på ISO 3200 på speilrefleksen, det blir stort sett berre grøt hvis du prøver det med kompaktkameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man ikke kommer langt med 5k når det gjelder speilreflex.

Selvsagt er et kamera til 5k bra nok til fiskebilder, men det baller fort på seg.

Stativ 1k+, blitz 1k+og da har ikke ballet startet engang. Vidvinkel, macro, tele og da blir kit-objektivet

ubrukelig :-). Alt dettte skal fraktes i en bag av god kvalitet 500+.

At du ender opp rundt 20k iløpet av kort tid kan hende.

Til slutt blir også kamerahuset for dårlig. Og da er det ut i butikken igjen.

Gå over til speilreflex kan bli dyrt.

Let heller etter et kompaktkamera. :-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det blitt slik at et kompakt kamera heller ikke er et kompaktkamera lenger. Vil man ha en viss grad av fotografisk kvalitet så spretter prisen i været uansett. Også ofte størrelsen på kamera. Og i dag så finnes det noen svært lette og små speilløse og speilrefleks som ikke tar så mye mer plass en et kompaktkamera i topp sjiktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympusen har en uting, og det er at de bruker spesial kabler for å kunne lade / overføre bilder via usb. Men i bruk har jeg lite å utsette på det. Du får jo også noen ekstra linser til det om trenger mer den ene eller andre veien.

har et nikon d300 som så og si har blitt pensjonert fra fisketurene etter at jeg kjøpte tg2en.

Ellers kan du sikkert få låne TG2 en av meg et par dager og leke med visst du vil teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et panasonic dcm ft5, kompakt, vanntett og testvinner i klassen for kompaktkameraer som tåler litt juling. Tar helt ok bilder, bedre i mørket enn olympus tough'en jeg hadde tidliger (som ikke var så vanntett som jeg hadde håpet under fridykking/tungeleting).

Usikker på om dette er innenfor speccen du er ute etter Gabrielsen, men jeg mener det er verdt en kikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phanasonic ft5 syntes jeg også så veldig kjekk ut. Fjernkontroll styiring, wi-fi, mobiltilkobling osv. Den nyeste olympus tough ser også fin ut, og på min olypus tough er det iallefall ikke spesial kabler til lading og overføring, kun vanlig hdmi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.