Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første kystmeitetur


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive rapport men jeg gjør det så skjeden, og denne dagen var bra for meg so f*** it...

Ja, det var på selveste nyttårsaften, og jeg led valgets kvaler...

Folk flest skulle på fest eller feire med sine kjære og nære.

Nå er det sånn at når man har en dame fra Colombia (og en datter som er 50/50), så blir man gressenke for en stund sånn innimellom.

Sånn har denne jul/nyttårsfeiringen vært for meg. De reiste for å besøke familien sin der, mens jeg måtte innfinne meg med å bli igjen her i landet.

Planen var egentlig å fiske så mye så mulig, men været her i vest har som kjent ikke vært av den beste sorten den siste tiden.

Jeg har kommet ut av tellingen på hvor mange stormer som har truffet oss, eller var det bare en lang sammenhengende?

Anyway, jeg hadde en knall fest i romjulen, så når årets siste dag kom, var jeg egentlig ikke særlig lysten på enda en fest.

(Jeg led av f******s fiskefeber...).

Jeg leste av Yr og Storm at det kunne åpne seg et vindu for å døyve den smerten som fiskefeber medfører, men det var da altså på første nyttårsdag.

Etter å ha dvelt litt ved det hele, så ble det slik at jeg pakket utstyret klart på selveste nyttårsaften. Planen var lagt. Jeg inntok en selvlaget bedre middag (alene), og gikk så relativ tidlig til sengs (alene), tatt i betraktning at det var årets siste dag.

Nok om det, så over til det eneste som teller.

Jeg hadde satt meg et mål. Faktisk samme mål som i fjor.

De som har god husk, husker kanskje hvilken fisk som var den første jeg fikk på land på årets første tur i 2013?

Vel, det var kveite, og det var faktisk ny art. En art som alltid har fascinert meg og drevet meg til vannvidd igjennom hele 2012 da jeg hadde mer enn nok målrettede turer, uten noe resultat...

Planen var enkel i bunn og grunn. Samme sted, samme type rigg og agn, samme target-art som på årets første fisketur i fjor.

Nå er det ikke sånn at vi vasser uhemmet i kveite her på vestlandet, men jeg hadde likevel troen. Ihvertfall litt.

Nå skal det være sagt at jeg har hatt kanskje 25-30 turer siden 2012 til samme plass, med akkurat denne arten i tankene.

Og jeg har altså en på samvittigheten på årets første tur i fjor.

Ellers har det jo kommet mye annet rart opp der i form av velkomne bifangster.

At plassen i seg selv er grom plass er hevdet over en hver tvil.

Nå har jeg brukt såpass mye tid på denne plassen og begynner å skjønne en ting eller to om akkurat denne plassen.

Det er ikke en plass der mye og potensielt stor fisk oppholder seg.

Men en plass der hvor interessant og potensielt stor fisk passerer når forholdene ligger til rette for det.

Nettopp det skulle jeg få bekreftet på årets første fisketur, i dag.

Teorien min videre er såre enkel. Hvis du bare gir plassen nok tid, så vil det før eller siden dukke opp noen interessante arter eller potensielt stor fisk.

Tatt i betraktning at storhavet er rett forut, er slett ingen ulempe, med mindre man tar med alle de værharde dagene der det er umulig å fiske på plassen.

Når det er sagt, så har jeg krysset av mange nye arter på plassen, samt mange perser.

Som sagt, troen hadde jeg idet jeg la ut mot destinasjonen i dag.

Teorien min skulle virkelig bli satt på prøve, men som oftest; Når man får en bonus, er det sjelden ufortjent.

Jeg rigget meg til sånn rundt 11. En surfstang med stort agn til target-arten og en lettere stang, i tilfelle noe annet artig skulle dukke opp i mellomtiden.

På den lette stangen var det dødt hele dagen for å korte ned fortellingen.

De store agnene fikk ikke ligge lenge i fred. Det gikk mye i krabbe og små, hissige korte run, men ikke noe som ville la seg kroke med relativet grove agn og kroker.

Endte opp med en hyse på land litt utpå dagen. 2 kg. C&R, årets første fisk, en av de jeg liker minst NUF said....

Været var uansett upåklagelig, helt fantastisk tatt i betraktning hva værgudene har servert oss den siste tiden.

Jeg hadde til og med klasket til med karbonade, ost og bacon i mellom to store loffskiver, så livet var helt herlig.

Termosen med varm og god te, var fremme titt og ofte. Solen også innimellom...

Jeg hadde satt meg som mål å fiske mest mulig aktivt og målrettet rundt 13-14, iløpet av strømskiftet.

Jeg hadde mange tackles klare, ferdig agnet, og skiftet agn ved minste tegn til krabbefest der nede på sandbanken.

Det var mye aktivitet på den tiden, men ingenting som ville la seg kroke av en Owner 7/0.

Agn ble byttet hektisk i denne perioden, og jeg hadde nå bare to små pir igjen, som gir 4 passe agn.

Men nå ble det helt stille der ute. Agnene fikk ligge i fred, og ble ikke rørt.

Deljet nå ut på samme plass og nøt de siste solstrålene fra en unormalt fantastisk flott januardag, ihvertfall etter min husk.

Klokken begynte å nærme seg 16. Et lite pip i nappvarsleren. En raskt run fra snellen, og et langt pip. Så helt stille, men etter litt står stangen og rister i poden.

Hva? Hva kan dette være?? Nå når jeg drakk te og nøt de siste stripene av sol over skyene over havhorisonten...

Mer dragning i snøret og piping i nappvarsleren ( en ganske irriterende lyd egentlig)...

Gikk bort til poden og løftet stangen ut og holdt den rett ut for å se om det var tegn til liv.

Litt liv, men ikke mye... (Troen var der, men ikke helt likevel...).

Tenkte bare å røske agnet ut av krabbekjeften...

Dro til for det nye året og mer til, og jammen svarte det kontant i andre enden av snøret.

Stangen sto nesten rett ned i sjøen. Herregud mann! Du har jo ikke husket å justere bremsen ned siden havålfisket i høst...

Bremsen sto på fult og i andre enden var det en fisk som prøvde å svømme 100-meteren på direkten.

Var ikke tid til å justere noe bremse, ihvertfall var det ikke noe jeg tok meg tid til der og da.

Jeg hadde full troen på at dette skulle gå (bære eller briste sort of)...

Sveivde og pumpet som en gal om en annen (the havål-style) og fikk fisken opp raskt i tangbeltet, men der lå den skjult i bølgeskvulpet.

Jeg tenkte at f*** dette måtte jo være en havål her var det mye krefter i sving, men nei...

Der kom det en skikkelse til syne ut av tangbeltet i skumringen, og det var helt flatt jo...

Jeg ble "litt" mo i knærne... (helt ærlig).

Dro den lille dronningen opp på svaberget på en passelig bølge og dro henne så opp på svaberget.

Owner 7/0 kroken var nesten helt bøyd ut og falt ut av seg selv i det hun lå på svaberget og ga fra seg noen kraftige slag med sporden.

Bære eller briste...

Mål innfridd og vel så det!

Stangfanget vestlandskveite fra land er nok neppe hverdagskost for noen (selv om man noen ganger har litt troen...).

I dag har jeg hatt opplevelsen av det jeg definerer som ekte fiskeglede.

Bildene kommer nå!

Kveite8640gr885cm_zps7c1af1f4.jpg

8640 gr. 88,5 cm. lang. (Ikke så lett å se ut ifra bildet fra mobilen dessverre).

Kveitehode_zpsd2ddfa9b.jpg

Fascinerende og nydelig...

Kveite20141_zps7aadeb42.jpg

Dårlig, jeg vet (NKML og alle andre foto-fetisjer...) Hadde kun et photo igjen på batteriet på kameraet som knapt har vært brukt de siste 6 mnd. (urutinert og dårlig, I know...).

Ellers vil jeg benytte anledningen til å ønske alle dere FS-folk/HOOKED-folk et riktig godt nytt år, med et håp om et enda mer inspirerende og godt fiskeår.

Dere er flotte folk, ta var på hverandre, inspirer hverandre, og takk for alle de fine folkene som jeg møtte i 2013!

Skriver som en gris, men sånn er det bare... SORRY FOLKS!!!

Andre rapporter fra samme plass for de som måtte være interessert:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/64461-aarets-foerste-tur-og-maal-for-aaret-er-i-boks/

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/65616-surprise-for-me/

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/66394-maalrettet-tur-etter-store-flate-fikk-et-annet-utfall/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.