Gå til innhold
Fiskersiden

Årsrapport 2013


johansen
 Share

Recommended Posts

Lenge siden sist jeg la inn en rapport her, faktisk flere år så kliner til med en rimelig lang oppsummering av mine fisketurer i 2013.

Gummifiske etter de flate

Vinteren og våren 2013 ble tilbrakt i Stavanger og masteroppgave skriving tok opp det meste av tiden min. Men fikk klemt inn noen korte turer etter flatfisk og fettfinner i og rundt siddis byen. Fisket i starten med fiskeimitasjoner og diverse ‘’worms’’ rigget på jigghoder, men gikk ganske raskt over til å hovedsakelig fiske med dropshot rig. Riggen gjør at en kan fiske gummien sakte like over bunnen uten å sette seg fast hele tiden. Fikk metoden til å funke rimelig bra med store Gulp sandworm. Sakte jigging langs bunnen med lange spinnstopp der jiggen daler ultra sakte mot bunnen trigget de fleste huggene. Spesielt skrubbene hadde en tendens til å følge etter helt inn til land, så mange av huggene var meget visuelle.

Ble en del skrubber, sandflyndrer, rødspetter og SØ, men dessverre ingen piggvar. Får spare den til et annet år. Største skrubba havnet på drøye 1200g og største rødspetta var nok nærmere 2. Sjø-ørreten likte også gummi og ble en del fisk opp til 1.5 kg.

Dessverre nada bilder fra dette fisket da speilrefleksen forsvant i et bil-innbrudd. Ekstra kjipt at GPS’en med noen tusen waypoints forsvant i samme slengen. Sikkerhetskopi hadde man jo selvfølgelig ikke tatt seg bryderiet med å lage.

Etterleks-gjedde

Etter levering av masteroppgava i midten av juni ble det et par turer med dupptrolling etter gjedda, noe som resulterte i ei finfin elve gjedde på rett under 10 kilos streken. Gjedda tok ei sild fisket midt i en stor abbor stim.

Andreas9900123cm20130612dupp.jpg

9900 g med gal elve-gjedde. Foto: Jan Leirud

Fettfinne fiske

Etter dette ble bilen pakka full av fiskeutstyr og turen gikk nordover. Første stopp ble i Trondheim og NTNU der masteroppgava ble forsvart sånn høvelig godt. Øl og kjip champagne ble inntatt på vei ned trappa fra universitetet der bilen sto og ventet med fiskekompis Torstein bak rattet. Brisen og glad gikk turen til Lierne, der et knotthøl av et storørret-vann skulle besøkes. Metoden var tørrflue og resultatet ble smårøye på begge to. Litt overaskende fangst i dette vannet, men artig med ny art på flue på begge to. Bildene ble spist opp av knotten….

Videre gikk turen til Sverige for å plukke grom-harr på tørrflue. Dette gikk ikke helt etter planen, men etter en del frustrerende flue pisking i mørket kom det da opp noen fluespisere i medium størrelse.

harr.jpg

Fisken ble ikke gjenutsatt. Foto: Torstein Eriksen

Ble noen fiske stopp på turen videre nordover som inkluderte mer medium harr, tauing av halv kilos ørreter i et kraftverksutslipp, gale regnbuer, super kjipe sjø-røyer, sjø-ørret blanking i store og små elver, samt ankring på dypt vann sammen med Vilhelm og Kjell ved Andørja.

andoslashrja.jpg

Vilhelm tok oss med for å se på utsikten i finværet

Inneblåst i stua til Vilhelm ble det lagt planer om videre utnyttelse av fiskeferien. Etter en liter med Dumle likør begynte Kjell å mumle om noen bortgjemte røyevann langt inne på Finnmarksvidda. Fiske i disse vannene ville innebære telt, såre føtter og store mengder mygg, noe som førte til at Vilhelm var kjapp med å unnskylde seg med pappa-helg og høyt plassert lyskestrekk.

Dagen derpå ble bilen satt i retning Sameland med en liten stopp i Tromsø for å plukke opp dama til Torstein. Hun ble informert om den neste ukas planlagte tur, der detaljer angående milevis med gåing, dårlig værmelding og horrible mengder flyvende bugs ble sensurert.

Vel framme på parkeringsplassen ble bensinen til primusen lagt igjen og pils pakket ned. Kart hadde vi rikelig av men ikke av ruta vi hadde valgt. Men GPS og uovertruffen retningssans skulle bøte på dette. Noen timer med marinejeger-mars fant Torstein og Silje ut at det var greit å finne en telt plass og heller fortsette dagen etter. Jeg og Kjell skulle fortsette videre til fiske vannene og vente på de andre der. Kort sagt gikk dette IKKE som planlagt. GPS’en til Kjell inneholdt sjøkart, fint på sjøen men rimelig useless på vidda. Etter et par døgn med gåing ble basecamp satt ganske langt i fra target vannet, men en lang dagstur skulle allikevel gjøre det mulig å fiske der.

Etter noen døgn med nordnorsk sommer vær (kuling og regn), kom det ei lita glippe i været som tillot oss å gjøre et forsøk på litt fiske i grom vannene. På første kastet i det første av grom vannene kroket Kjell ei predator røye på 1,85 kg. På mitt tredje kast fikk jeg ei på rund 1,5. Vi landet ytterligere 3 fisker på over kiloen før regnet begynte å bøtte ned. Etter en stund klarnet det opp igjen og 5 nye røyer over kiloen fant veien inn i håven. Jeg endte opp med ny røye pers på 1,8kg. Etter 2 timers fiske startet vi på tilbaketuren til basecamp. Stikkord er mygg, gnagsår og kald real turmat.

Turen fra basecamp til bilen gikk forholdsvis greit men jeg måtte vente enda et døgn før Torstein og Silje dukket opp i fra bjørkeskogen.

predroslashyekjell.jpg

Kjell med predator-røye på 1,85 kg

roslashynr2.jpg

Min predator-røye på 1,80 kg. Foto: Kjell Rambekk

utsikt.jpg

Kjell i solnedgang (eller oppgang)

kjellroslashye.jpg

Kjell med insekt spisende røye

Etter Finnmark ble det festival, fyll og lopper i Tromsø, kjøring sørover med stopp i Børgefjell der ørret i elv nok en gang sto på programmet. Konklusjon er fin elv, fint vær og stor fisk som ikke vil bite. Ble også en dag med bellybåt fiske i Sverige der resultatet ble en lusebefengt sak på litt over kiloen.

nudist.jpg

Fin elv, fint vær og sykt kjip ørret

oslashrret.jpg

Ørret og loppebitt. Foto: Torstein Eriksen

Høstfisket

Tilbake på hjemmebane ble det en tur etter abbor og asp i Øyeren sammen med Adam, samt en del turer etter gjedda på nye og gamle plasser. Metodene varierte mellom spinn, trolling, dupptrolling og bunnmeite. Spinn og trolling tidlig på høsten og mer statisk fiske senere på sesongen. Virker som om den varme sommeren og tidlig høsten har hatt en negativ innvirkning på kondisjonen på gjeddene, og brorparten av gjeddene var slankere enn normalt.

kilosytrekulpenoslashyeren2.jpg

Adam med Øyern-abbor

asp2septtrolling.jpg

Trolling Asp. Foto Adam Klutzenko

Andreasgjedde9040gr.jpg

Trolling gjedde på 9040 g. Foto; Jan Leirud

Andreasgjedde85.jpg

8500g på dupptrolling. Foto; Jan Leirud

9380g111cm2.jpg

9380 g og 111cm. Tatt på dupptrolling.

9380g111cm02okt2013-003.jpg

9380 g og 111cm. Tatt på bunnmeite. Ikke samme fisk som den over.

8560g106cm02okt2013-003.jpg

8560g og 106cm

8620g105cmprikkenbm25okt2013jpgNEF.jpg

8620g og 106cm Samme fisk som den over. Tatt 3 ganger på 2 turer. Første turen beit den på med 20 minutters mellomrom.

8820g114cmbm25okt2013jpgNEF.jpg

8820g og 114cm. Bunnmeite.

9200g113cmdupptr3nov2013NEF.jpg

9200g og 113cm tigergjedde. Dupptrolling

9600g112cmdupptr3nov2013NEF.jpg

9600g og 112cm. Dupptrolling. Fightet noe helt sinnsykt!! Kansje ikke så rart når en ser størrelsen på halefinnen.

Brukt en del tid på å teste nye plasser i høst. Etter tre resultatløse turer på en ny lokasjon ble det fullklaff med ny pers på 14060g og 125cm! Mange år siden sist jeg perset på gjedde så dette var etterlengtet.

14060g125cm2.jpg

Endelig en skikkelig GRIS! 14060g og 125cm.

Etter dette ble det mye jobbing, men fikk klemt inn et par ismeite pass med Morten, og resultatet ble årets andre 10+ gjedde. Denne ble også tatt på en ny plass.

11420g115cm.jpg

11420g og 115cm. Foto: Morten Opsahl

2014....

Ble dessverre dårlig med abbor og gjørsfiske denne sesongen, så det er noe som skal prioriteres i 2014. Litt meite etter karpefisker og saltvanns arter skal jeg også prøve å få tid til.

11420ggjenutsatt.jpg

Satser på at det blir noen flere slike øyeblikk i 2014.... Foto: Morten Opsahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.