Gå til innhold
Fiskersiden

Første offisielle specimen


Relaks
 Share

Recommended Posts

Fredag 7. Februar hadde jeg planleggingsdag på skolen, så naturligvis ble da førsteprioritet å komme seg raskest mulig inn til hytten min i Rosendal i håp om noen nye arter, gjerne i form av Blålange. Planen var egentlig at Peter (schizo) skulle bli med inn og at vi to skulle satse kraftig etter blålange og piggskate, men da han ikke orket ble nødløsningen å dra med min langt under middels fiskeinteresserte fetter fra det tvilsomme stedet loddefjord innover. Når vi ankom Rosendal var forholdene mer eller mindre perfekte. Fullstendig vindstille, floen var på vei inn og til tross for at det vi var på vestlandet, så regnet det ikke engang, alt lå til rette for noen fine timer på fjorden. Etter at vi hadde tatt ut båten, hevet i oss noen rundstykker og jeg hadde fått laget noen paternoster, bar det ut på fjorden raskere enn Arsenal tapte mot Liverpool.

Etter få minutter i båten var vi allerede på første plassen jeg tenkte vi skulle prøve etter blant annet piggskate, flabb og styggen sjøl, nemlig gråsteinbiten. Snaue 2 minutter tok det før vinden tok til, og båten begynte å drive inn mot land raskere enn de fleste klarer å jogge, men frykt ei! For i samme fart som båten drev innover begynte fisken å nappe hos både meg og min fetter. Det første jeg tenkte var "Lange" ut i fra hvordan de nappet. Uheldigvis fikk ikke fetteren min satt et skikkelig tilslag, så selv om vi brukte sirkelkroker, så mast han fisken, mens jeg der i mot dro opp en liten sak som under turen opp kom med jevne, svake bevegelser. "Kan det være noe nytt?" tenkte jeg, men neida, opp kom en liten lange på rett over 1,5 kg....

12415947523_8fcb56db44_c.jpg

dritt fisk

Etter "nedturen" på den plassen fikk jeg overtalt Anders (fetteren min) til at vi skulle bevege oss ut litt dypere, i håp om noe større og gøyere enn lange. Da vi ankom plassen hadde vinden virkelig tatt seg opp, og i det vi traff bunn hadde vi drevet inn fra 200m dybde til rundt 120m dybde. Begge fikk stadig vekk tonnevis med smånapp, men mest sannsynlig noe som ikke var stort nokk til å bite på kroken en gang.

12415904115_6062f41f68.jpg

Plutselig nappet det i stangen min og det kjentes ut som at dette var noe med god størrelse, men i det jeg satt tilslaget sto stangen min i full fleks, moder jord var i andre enden....

Etter mye om og men skjedde det noe jeg absolutt ikke var forberedt på

12416044913_cfe4305247.jpg

Stangen knakk og jeg var i Hardanger uten havfiskestang....

Da vi ble sittende i båten med en fungerende stang, besluttet i å takke for oss og dro innover igjen til hytten. Da mørket la seg og middagen var godt konsumert, dro jeg guttungen med meg til nærmeste båthavn på kikkfiske. I godt vestlandstradisjon begynte det selvfølgelig å regne i samme øyeblikk som jeg holdt på å sette agnet på kroken...

Da ble redningen å lyse opp under båtene som lå til havn da regnet ikke forstyrret sikten like mye her. Etter en god time hadde vi enda ikke sett noe annet enn massevis av stingsild, men i takt med uhellet mitt denne dagen, hadde jeg ikke med meg små nok kroker til å håve inn en nye art. I samme øyeblikk som Anders foreslo at vi skulle dra til bake til hytten, og en lokal kar hadde forundret seg over at folk faktisk fisket i båthavnen, så jeg noe ligge helt i ro på sandbunnen cirka 2 meter under meg. Jeg senket forsiktig end agnet rett foren fisken i håp om at jeg ihvertfall skulle få noe denne kvelden. Den nølte ikke ett sekund engang og voldtok nærmest agnet mitt i det den bet. Jeg satt tilslaget raskt og dermed var kveldens første fisk på land. Svartkutling, men dessverre ikke ny art. Men vent! etter en nærmere kikk på fisken tenkte jeg "jøss, denne var vell ganske svær?". Jeg dro fram målebåndet. 14,5 cm og uten tvil både den lengste og største svartkutlingen jeg noensinne hadde sett.

12416031113_23b736a1f5.jpg

Etter en desperat leterunde i hytten fant jeg ikke noe vekt og løsningen ble en telefon til Peter. Han reagerte på samme måte som meg og sa "kim tok en fjord på rett over 13 cm, den var 2 gram unna specimen, din må jo være det!". Redningen ble en melding til daddy cool hvor jeg forklarte at han måtte dra med seg en kjøkkenvekt eller noe i den duren inn til hytten dagen etterpå da jeg muligens hadde fått meg min første offisielle specimen fisk.

Dagen etterpå ankom faren min med elektronisk vekt i bagasjen. Før han fikk sagt "hallo" hadde jeg røsket til meg vekten og løp ned til 70 liters stampen jeg hadde hatt fisken gående i gjennom natten. Etter 5-6 veiinger ble konklusjonen, 62 gram og specimen! Selv om Marit Bjørgen og Ole Einar Bjørndalen tok gull i OL den dagen, er jeg nesten 100% sikker på at jeg jublet høyere enn dem! Så etter en blandet helg med knekt stang og en hissig svartkutling specimen sier jeg takk for meg!

Fyrer på med noen bilder av den jævelen selv

12416340264_6bf64f6472.jpg

12415816645_52479145cc.jpg

12416328514_be70dc9189.jpg

12415977963_de43f33e80.jpg

12415972153_d938e4dd89.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, veldig bra! Fin rapport! Passe galskap med så mye arbeid for å veie en fisk, men veldig kuli. Grattis med grov svartkutling :)

Takker og bukker, siden du dro specimen tangkvabbe tenkte jeg, hvorfor ikke dra opp en hissig sak av en svartkutling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport og synd med stang ,men ang svartkutling ser jeg på denne som noe "STOR" i forhold til lengde , Den ser ikke spesielt feit ut heller desverre.

Dette er ikke bitring (men fakta) , men basert på hva jeg selv kan dokumenter.

Det er kun du selv som avgjør hva fisken veier og lengde ser vi jo, så det er som det er , men kan gi deg noen bilder her og mål fra fangst for kun få dager siden .

1. 41,4g og 15 cm

R+-+Sortkutling1+-+15+cm+-+41%252C4g+-+0

R+-+Sortkutling1.jpg

2. 43,7g og 15,3 cm

R+-+Sortkutling2+-+15%252C3.jpg

R+-+Sortkutling2+-+15%252C3+-+43.7g+-+10

3. 55,8 g og 17,8 cm ( ikke vist med målebånd)

Svartkutling+-+0%252C0558+kg.jpg

4. 59.83g og rett over 19 cm ( ikke vist med målebånd , men mål din egen hånd ca så ser du)

Svartkuling+59%252C83+gr+Mekkjarvik+18-1

I tillegg 2 stk rødflekka kutlinger på 22,3 g og 11,8cm og en på 23,3 g og 12,3 cm , ikke samme art ,men sammenlignbar

Alt i alt finner jeg da din i største laget da mål tilsvarer ca 35-40g max. Dette er bare for å opplyse om hva jeg ser.

En blir desverre litt nerdete når en holder på med slike ting , men fakta er da fakta og har noen slike svartkutlinger under beltet. Håper dette kan bidra til å bruke mål opp mot vekter og vis versa.

Håper du ikke tar dette negativt men informativt, ville bare vise deg litt viktigheten med å måle kontra veie og sjekke vekt at den er riktig stilt inn og kontrollveie med feks sluk på 40 g og se at den viser det den skal.

Ellers "keep up the fishing"

hilsen "ein så ikkje har så store kutling"

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport og synd med stang ,men ang svartkutling ser jeg på denne som noe "STOR" i forhold til lengde , Den ser ikke spesielt feit ut heller desverre.

Dette er ikke bitring (men fakta) , men basert på hva jeg selv kan dokumenter.

Det er kun du selv som avgjør hva fisken veier og lengde ser vi jo, så det er som det er , men kan gi deg noen bilder her og mål fra fangst for kun få dager siden .

1. 41,4g og 15 cm

R+-+Sortkutling1+-+15+cm+-+41%252C4g+-+0

R+-+Sortkutling1.jpg

2. 43,7g og 15,3 cm

R+-+Sortkutling2+-+15%252C3.jpg

R+-+Sortkutling2+-+15%252C3+-+43.7g+-+10

3. 55,8 g og 17,8 cm ( ikke vist med målebånd)

Svartkutling+-+0%252C0558+kg.jpg

4. 59.83g og rett over 19 cm ( ikke vist med målebånd , men mål din egen hånd ca så ser du)

Svartkuling+59%252C83+gr+Mekkjarvik+18-1

I tillegg 2 stk rødflekka kutlinger på 22,3 g og 11,8cm og en på 23,3 g og 12,3 cm , ikke samme art ,men sammenlignbar

Alt i alt finner jeg da din i største laget da mål tilsvarer ca 35-40g max. Dette er bare for å opplyse om hva jeg ser.

En blir desverre litt nerdete når en holder på med slike ting , men fakta er da fakta og har noen slike svartkutlinger under beltet. Håper dette kan bidra til å bruke mål opp mot vekter og vis versa.

Håper du ikke tar dette negativt men informativt, ville bare vise deg litt viktigheten med å måle kontra veie og sjekke vekt at den er riktig stilt inn og kontrollveie med feks sluk på 40 g og se at den viser det den skal.

Ellers "keep up the fishing"

hilsen "ein så ikkje har så store kutling"

Godt mulig den er noe stor i forhånd til lengden, mulig jeg stilte inn kjøkkenvekten feil eller noe i den duren for alt jeg vet. Om det er slik at vekten var feilaktig innstilt må jeg bare unnskylde meg selv med å si at vekten var flunkende ny og dermed var ikke kunnskapen til bruken av den på topp. Mulig den ikke var nullstilt riktig, selv om jeg sjekket vekten flere ganger. Menmen, får heller satse på at neste svartkutling jeg får ser mer "korrekt" ut i i forhånd til /vekt/lengde og hvor tykk den er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg prøvde å presisere så er det ikke personlig på deg jeg går , men mange flere fisker som blir oppgitt med lengde og vekt som ikke korresponderer med hva "standard" mål burde vært give or take litt da på kondisjon på fisk. Det var for å presisere og vise hvorfor jeg fant akkurat nå din litt ute av "range" i forhold til hva den burde vært +/- i vekt kontra mål.

Sjekk vekta med noe du vet er en korrekt vekt og se at den viser det du forventer. Enda bedre , fisk et par til av denne arten og mål og vei. se så hav du finner ut av ca mål kontra vekt. Du vil nok kanskje da oppdage at her skurrer noe mest sannsynlig.

Flott at du tar det så fint og jeg bistår gjerne med tips og råd om du ønsker det, for dette var ment til litt "hjelp" for å oppnå så korrekte data som mulig.

Alle bommer fra tid til annen, inkl undertegnede, shit happens. Lykke til videre med fiskinga ReLaks og er du i Stavanger området og vil fiske så ta gjerne kontakt, så er jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg prøvde å presisere så er det ikke personlig på deg jeg går , men mange flere fisker som blir oppgitt med lengde og vekt som ikke korresponderer med hva "standard" mål burde vært give or take litt da på kondisjon på fisk. Det var for å presisere og vise hvorfor jeg fant akkurat nå din litt ute av "range" i forhold til hva den burde vært +/- i vekt kontra mål.

Sjekk vekta med noe du vet er en korrekt vekt og se at den viser det du forventer. Enda bedre , fisk et par til av denne arten og mål og vei. se så hav du finner ut av ca mål kontra vekt. Du vil nok kanskje da oppdage at her skurrer noe mest sannsynlig.

Flott at du tar det så fint og jeg bistår gjerne med tips og råd om du ønsker det, for dette var ment til litt "hjelp" for å oppnå så korrekte data som mulig.

Alle bommer fra tid til annen, inkl undertegnede, shit happens. Lykke til videre med fiskinga ReLaks og er du i Stavanger området og vil fiske så ta gjerne kontakt, så er jeg med.

Takker og bukker. Tar det som konstruktiv kritikk :) Fisker for det meste i bergen/rosendal, men gir deg en lyd om jeg skulle befinne meg i stavanger :)

Kommer du opp igjen til Bergen i høst for å fiske mer havåll JOFL så er det jo ikke umulig du støter på gutten ;)

Angående rar vekt-lengde forhold så er vel Norgesrekorden på ålekvabbe et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kommer opp i høst igjen Psyco( Schizo) for havål, så da treffes vi sikkert.

Ja jeg har en god rund (ikke Bjørndalen rund) jækel på en halv cm kortere enn Nrek og min var "bare" 318g. Tom Ole Holt sin derimot som jeg har sett er garanter den vekt som er oppgitt. En kan jo være feilmålt da - Nrek , men det er en annen sak he he.

Nå skal jeg ha større kjeks enn deg ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.