Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til kveldens fisketur?


scampern
 Share

Recommended Posts

Jaja, Natokaia det. Har bare fiska der to-tre ganger, men har likevel halt opp noen taskekrabber fra dypet der. Forbaska tullete agntjuver som surrer seg inn i fortomen. Ikke fått noe fisk å snakke om der nede på dypet. Visstnok en grei lyrplass om du kaster litt med sluk i overflata.

Ankre opp på 200meters dyp er en relativt stor operasjon så det er helt utelukket all den tid man gjerne flytter endel på seg i løpet av en dag. Men kameraten har MinnKota elmotor som holder oss på plass om vi ønsker det. Men anker er som sagt ikke et alternativ.

Aha, da skal jeg prøve overflata neste gang. Var å surra på bunnen fikk ikke et napp omtrent. Var faktisk en relativt kraftig (utifra vak/plasket) som svømte rundt og erta meg men den var ikke interessert i sluken.

Har bestemt meg for å prøve fra land mot bankefjorden i morgen, og se om jeg kan lure noe torsk. Det er jo drøsser med sand der så bør iallefall kunne klare å lure en flyndre?

Ja kanskje det beste med en elmotor. Ankring på 40-60 meter er kanskje greiere? Har tenkt å prøve det i en "torskehåle" på flekkerøya, og så bare slipper ut mer og mer tau hvis jeg vil flytte på meg. Funker vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det beste med en elmotor. Ankring på 40-60 meter er kanskje greiere? Har tenkt å prøve det i en "torskehåle" på flekkerøya, og så bare slipper ut mer og mer tau hvis jeg vil flytte på meg. Funker vel det?

Jeg fisker så godt som utelukkende med agn fra båt (unntaket er dorging og jiggfiske etter pelagiske jegere) og da synes jeg det er en absolutt fordel med litt fart i båten for å få liv i agnet. Mange fisk som trigges av bevegelsen i tillegg til lukta. Jeg dregger med andre ord aldri opp. Men har du en plass du veit fisken står er det sikkert ikke feil å dregge opp akkurat der, men jeg ville nok heller drifta over, kjørt tilbake, drifta over, kjørt tilbake osv. Men jeg sier ikke at min metode er rett, jeg sier bare at det er sånn jeg ville gjort det. Også tror jeg du (eller hvertfall ryggen din) blir lei nok av å dra opp dreggen 40-50 meter også, jaffal hvis du skal bytte plass etpar ganger. Hvis du heller skal pilke har kanskje oppdregging mere for seg, men du dekker jo uanset mindre areal enn ved drifting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker så godt som utelukkende med agn fra båt (unntaket er dorging og jiggfiske etter pelagiske jegere) og da synes jeg det er en absolutt fordel med litt fart i båten for å få liv i agnet. Mange fisk som trigges av bevegelsen i tillegg til lukta. Jeg dregger med andre ord aldri opp. Men har du en plass du veit fisken står er det sikkert ikke feil å dregge opp akkurat der, men jeg ville nok heller drifta over, kjørt tilbake, drifta over, kjørt tilbake osv. Men jeg sier ikke at min metode er rett, jeg sier bare at det er sånn jeg ville gjort det. Også tror jeg du (eller hvertfall ryggen din) blir lei nok av å dra opp dreggen 40-50 meter også, jaffal hvis du skal bytte plass etpar ganger. Hvis du heller skal pilke har kanskje oppdregging mere for seg, men du dekker jo uanset mindre areal enn ved drifting.

Har selv fisket primært med agn, untaksvis pilking. Har lite erfaring i båt (akkurat begynt i fjor sommer, lånte broderns båt av og til). Problemet er at jeg føler med mindre det er 3-4 m/s vind så blir avdriften for stor.

Det jeg gjorde var å rygge opp mot strømmen for å holde båten på samme sted, det er ikke nødvendig(5-6 m/s vind)? Neste gang skal jeg kanskje prøve å la båten drifte fritt og heller kjøre tilbake når man er ferdig med stripa.

Fikk svært lite ved å holde meg på samme plass. Utfordringen var kontakt med bunnen uten å sette seg fast med drift. Hvordan løser du den utfordringen? Begynner på toppen og drifter nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind og strøm er alltid noe som potensielt kan være utfordrende, noen ganger fordi det er for mye andre ganger fordi det er for lite. Hvis du føler at vinden tar for mye tak kan jo et drivanker være en løsning, koster ikke altfor mye og er ikke videre vanskelig å bruke heller. De hadde ganske mange til en billig penge på lagerutsalget på Nodeland, men nå er det vel stengt for vinteren der. Alternativt kan man jo flytte seg til steder det ikke blåser like mye selvfølgelig....

Det er viktig å holde kontakten med bunn, også hvis jeg fisker litt over bunn pleier jeg å slippe helt ned innimellom for å ha kontrollen. Og med å holde kontakten mener jeg i praksis at snøret skal gå så rett ned som mulig. Både for å vite hvordan bunnforholdene er og for å være oppmerksom på endringer i dybden (ja, jeg fisker uten ekkolodd). Samt at man ved å ha denne kontrollen også mye lettere kjenner om det er fisk bortpå. Det er vel egentlig bare en måte å holde bunnen på, nemlig å tilpasse tyngden på loddet til gjeldende drifthastighet/størrelse på takkel og agn osv. Sliter jeg med å holde bunn går jeg enten opp i loddstørrelse eller ned i agnstørrelse eller begge deler. Klarer jeg ikke å holde bunn når jeg har maksimalt av lodd i forhold til hva stanga klarer flytter jeg meg.

For å unngå å sitte særlig fast der det er fare for det fisker jeg stort sett med loddet ca en halvmeter under slepet. Og fra slep til lodd er det svakere sene som jeg kan ryke av dersom loddet fester seg. Da mister jeg ikke krokoppsettet i det minste. ALternativt fisker jeg med sirkelkrok som ikke setter seg like fort fast i bunn som J-krok. Men det er okkesom "skummelt" å drifte oppover en bratt fjellvegg, da smeller man gjerne fast noen ganger uansett. Men sjansen kan jaffal minimeres ved å være nøye på bunnkontakt og takkeloppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind og strøm er alltid noe som potensielt kan være utfordrende, noen ganger fordi det er for mye andre ganger fordi det er for lite. Hvis du føler at vinden tar for mye tak kan jo et drivanker være en løsning, koster ikke altfor mye og er ikke videre vanskelig å bruke heller. De hadde ganske mange til en billig penge på lagerutsalget på Nodeland, men nå er det vel stengt for vinteren der. Alternativt kan man jo flytte seg til steder det ikke blåser like mye selvfølgelig....

Det er viktig å holde kontakten med bunn, også hvis jeg fisker litt over bunn pleier jeg å slippe helt ned innimellom for å ha kontrollen. Og med å holde kontakten mener jeg i praksis at snøret skal gå så rett ned som mulig. Både for å vite hvordan bunnforholdene er og for å være oppmerksom på endringer i dybden (ja, jeg fisker uten ekkolodd). Samt at man ved å ha denne kontrollen også mye lettere kjenner om det er fisk bortpå. Det er vel egentlig bare en måte å holde bunnen på, nemlig å tilpasse tyngden på loddet til gjeldende drifthastighet/størrelse på takkel og agn osv. Sliter jeg med å holde bunn går jeg enten opp i loddstørrelse eller ned i agnstørrelse eller begge deler. Klarer jeg ikke å holde bunn når jeg har maksimalt av lodd i forhold til hva stanga klarer flytter jeg meg.

For å unngå å sitte særlig fast der det er fare for det fisker jeg stort sett med loddet ca en halvmeter under slepet. Og fra slep til lodd er det svakere sene som jeg kan ryke av dersom loddet fester seg. Da mister jeg ikke krokoppsettet i det minste. ALternativt fisker jeg med sirkelkrok som ikke setter seg like fort fast i bunn som J-krok. Men det er okkesom "skummelt" å drifte oppover en bratt fjellvegg, da smeller man gjerne fast noen ganger uansett. Men sjansen kan jaffal minimeres ved å være nøye på bunnkontakt og takkeloppsett.

Mange gode tips her, takk :)

Kanskje studere formasjonene hvis man har tid før man går ut, så man kan drifte ned bergveggen og ikke oppover? Da bør man kunne unngå litt problemer.. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje studere formasjonene hvis man har tid før man går ut, så man kan drifte ned bergveggen og ikke oppover? Da bør man kunne unngå litt problemer.. : )

Absolutt. Men det er jo ikke alltid vind og/eller strøm er enige med ditt ønske om driftretning den ene eller andre veien... Men det er bare å lese og pugge kart, så har man etterhvert plasser for alle forhold, vindretninger og strømforhold! Også er det viktig og prøve og feile på egenhånd, både med tanke på plasser, metoder, agnvalg osv. Lytt til andre, men ikke ta det som fasit, ta det bare som veiledende (eller villedende?) råd. Det finnes ingen fasit i fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitte å studert indre del av Ålefjærfjorden, og nesten flaut å bo så nærme uten å testet ut område. Da blir det satsing med meite fra land denne helgen.

Hamresanden har jeg fisket mye. De siste turene har endt opp tynne, lange SØ som har stått lenge på grunna. Bare å hive seg med for dem som er vanntette, skal visst regne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitte å studert indre del av Ålefjærfjorden, og nesten flaut å bo så nærme uten å testet ut område. Da blir det satsing med meite fra land denne helgen.

Hamresanden har jeg fisket mye. De siste turene har endt opp tynne, lange SØ som har stått lenge på grunna. Bare å hive seg med for dem som er vanntette, skal visst regne litt.

Spar en torsk eller to til meg når jeg skal ut senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble heller dårlig med fisk. Fikk ordnet hytte og båt i Randesund, men været var ikke helt på min side. Ble det noe torsk scampern?

Dårlig med fesk her også. Nå holder jeg på å miste tålmodigheten, har vært maaaange bomturer nå :P. Var dere ute med kjevik/ålefjær men den veien jeg hadde tenkt å gå så ut til å være militærbasen der ute, og ikke lov å gå inn.

Mulig jeg så feil av området, men vet ikke om jeg gidder å ta en tur til ut i den retningen. Tviler litt på at den veien er lov å gå (militærbase) så da gidder jeg ikke risikere ræva for en mulig torsk:P

Hadde vel ett stakkars napp i dag, men men. Været var nydelig i det minste:)

Må få skaffet meg bil så jeg blir litt mobil, ikke hadde tur med fisket i nærområdet.

Randesund området: Der vet jeg min fru var ute med skolen og de fikk litt med vanlig makrellhekle om sommeren. Hva var det du prøvde deg på der ute?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok der flyforsvaret holder til. Er fullt lovlig å gå ut på kaia der, og å gå inn i basen. Er bra område rundt ettersom det blir fort dypt, for det meste torsk men hørt om flere som har fått blant annet steinbit. VI har flere ganger fisket i Bjerkvika og lengre inn, må passere en høyde, men er verdt strevet.

Skulle egentlig fiske i Kvivika i dag, men etter en kjøretur ned tidenes utforbakke med avsperret nedre del så droppet jeg det. (Kvivika ligger lengre inn i Ålefjærfjorden og på andre siden). Tenkte jeg skulle få sjekket på nedsiden i Føreid i morgen om været er sånn passe.

I Randesund testet vi bunnmeite, dorging, og til slutt fiske med hekkel når tålmodigheten begynte å bli i minste laget for kameraten. Ikke så mye som et napp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok der flyforsvaret holder til. Er fullt lovlig å gå ut på kaia der, og å gå inn i basen. Er bra område rundt ettersom det blir fort dypt, for det meste torsk men hørt om flere som har fått blant annet steinbit. VI har flere ganger fisket i Bjerkvika og lengre inn, må passere en høyde, men er verdt strevet.

Skulle egentlig fiske i Kvivika i dag, men etter en kjøretur ned tidenes utforbakke med avsperret nedre del så droppet jeg det. (Kvivika ligger lengre inn i Ålefjærfjorden og på andre siden). Tenkte jeg skulle få sjekket på nedsiden i Føreid i morgen om været er sånn passe.

I Randesund testet vi bunnmeite, dorging, og til slutt fiske med hekkel når tålmodigheten begynte å bli i minste laget for kameraten. Ikke så mye som et napp....

Stemmer det. Jeg var ikke på høyre-siden med kaia, men til venstre med noe svaberg. Syns ikke fisket der var allverdens for å være ærlig. Et napp på 3 timer er ikke stort;).

De som fisker der, fisker de med surf utstyr? Foreløpig er ikke det noe jeg har men det kommer.

Fikk lyst til å prøve den delen også ja, der du prøvde å komme frem i går.

Vet du om det er går å komme inn på høyre siden til ålefjærfjorden? Eller er den veien man ser på kartet endel av det forbudte området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo NAPP!!! :P

Man kan komme seg inn lengre oppe på høyresiden, men dessverre er det en bom der som gjør at man må gå et godt stykke. Jeg tar turen ut til Bjerkvika i dag ettersom det er østlig vind.

Er alltids en fordel med surf utstyr, men kommer greit nok ut med vanlig SØ stang, paternoster og 40g lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo NAPP!!! :P

Man kan komme seg inn lengre oppe på høyresiden, men dessverre er det en bom der som gjør at man må gå et godt stykke. Jeg tar turen ut til Bjerkvika i dag ettersom det er østlig vind.

Er alltids en fordel med surf utstyr, men kommer greit nok ut med vanlig SØ stang, paternoster og 40g lodd.

Holder ikke med et napp, må ha fesk ;)

Joda, kommer greit ut men får ikke strammet opp så jeg kan følge med på stangen og slik at den ikke driver inn i sprekker og slikt ;)

Lykke til da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, stakk innom Grønberg og ble tipset om Gleodden på bortsiden av Marviksbukta, så blir heller et forsøk på meiting der. Kommer ned på 50-60m fra land så er det i det minste muligheter for noe spenning. ;)

Se der ja, var dypt og fint der:). Er det spiselig det man får inne i fjorden der? Tenker på miljøgifter og slikt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Se der ja, var dypt og fint der:). Er det spiselig det man får inne i fjorden der? Tenker på miljøgifter og slikt;)

Aldri hatt noen betenkeligheter med å spise fisken der (før du nevnte det nå, hehe).

Masse info om miljøgifter, kostholdsråd osv på det store internettet.

Sakset fra matportalen.no, mattilsynets side med kostråd:

Kristiansand S
  • Forurensning: Dioksiner og dioksinlignende PCB og i noen grad bly og PAH.
  • Sist vurdert: 2010
Advarsel

Ikke spis fet, stasjonær fisk, blåskjell eller brunmat fra krabber fra området innefor yttersiden av Odderøya- Dybingen - Bragdøya og Andøya.

Her er i tillegg noen meget relevante linker som utdyper mer:

http://www.fylkesmannen.no/M/va/Nyheter/Kristiansandsfjorden-Miljogiftene-er-redusert-men-ikke-borte/

http://www.miljostatus.no/kristiansand

http://www2.fylkesmannen.no/enkel.aspx?m=33373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noen betenkeligheter med å spise fisken der (før du nevnte det nå, hehe).

Etter to forsøk gir jeg nå opp. Er tydeligvis ikke fisk på Sørlandet lengre.

Blir det mye blanking for tida?

Skal ned til Mandal på lørdag med surf og slukstang og se om jeg kan lure noe.

Ironisk nok fikk jeg liten ferdatorsk (1,5 kg) med en gang når jeg kasta ut en liten sluk i suldalsfjorden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vagt minne om noe som kunne vært et napp fra tidligere tur i år, så, ja blir en del blanking.

Er det noen plasser i Mandal hvor man kommer dypt fra land?

Er det dårlig fiske på sørlandet rett og slett?

Jeg hadde meget godt slukfiske fra april til midten av juni i fjor men etter det ble det ganske ræva for min del. Litt makrell og slikt i juli men lite ellers :)

Det er iallefall en plass vet jeg, men har ikke prøvd der selv. Kalles for nato-kaia i nærheten av skjernøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vagt minne om noe som kunne vært et napp fra tidligere tur i år, så, ja blir en del blanking.

Er det noen plasser i Mandal hvor man kommer dypt fra land?

Nato-kaia: http://kart.gulesider.no/m/neHCW

Var "nedlagt" en periode og dermed åpen for alle, tror kanskje den er i bruk som kai nå og dermed mulig sikkerhetstiltak som låste gjerder osv. Har ikke vært der siden 2010 eller 2011, men da var det helt åpent. Noen som har vært der siste par åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Nato-kaia: http://kart.gulesider.no/m/neHCW

    Var "nedlagt" en periode og dermed åpen for alle, tror kanskje den er i bruk som kai nå og dermed mulig sikkerhetstiltak som låste gjerder osv. Har ikke vært der siden 2010 eller 2011, men da var det helt åpent. Noen som har vært der siste par åra?

    Jeg var der i høst (oktober 2013 tror jeg) og var åpen av det jeg kunne se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.