Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til kveldens fisketur?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Skal ut i dag, rundt klokken 5 og da vil det ha begynt å bli mørkt, men jeg vil prøve meg likevel.

Bor på hånes, rett ved hamresanden, og har dere ikke hatt særlig med "hell" tidligere.

Har i det siste vært noen turer i ronsbukta, men der har jeg ikke fått noe torsk, som nå er target-art for meg på denne tiden av året. Der har jeg fisket fra en flytebrygge og jeg har fisket fra 30 meters dyp. På bryggen kan man fiske grunnere også, hvis man beveger seg nærmere land. Er det noe jeg bør gjøre, er 30 meter for dypt akkurat nå?

Ellers har jeg prøvd litt på hamresanden, men der har det ikke vært noe særlig hell i det siste.

Vurderer å teste ut ei bukt i nærheten av anskar-skolen på hånes, for der er det ikke fullt så dypt som ved flytebryggen og jeg har fått litt småtorsk der tidligere.

- Hvilke dyp bør jeg fokusere på nå på denne tiden av året for håp om grei torsk?

- Agn eller sluk når mørket kommer? Begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torsken finner du ifra 0-50 meter nå stort sett. Agn: prøv krabbe,blåskjell,sild,makrell prøv konbiasjoner det kan ofte trigge mer og det lukter mer ;) Du kan også bruke feedere disse får du kjøpt i de fleste fiskebutikker. Skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torsken finner du ifra 0-50 meter nå stort sett. Agn: prøv krabbe,blåskjell,sild,makrell prøv konbiasjoner det kan ofte trigge mer og det lukter mer ;) Du kan også bruke feedere disse får du kjøpt i de fleste fiskebutikker. Skitt fiske ;)

Funker ferdigkokte blåskjell hermetisk eller er det bortkastet ? har makrell men kjører gjerne en kombinert klyse hvis det funker bedre;). Kanskje viktig med mye lukt når det blir mørkt`?

En annen ting: Er det fordel å fiske et sted der stigningen fra dypt til grunt vann går er sterk, eller er en "slette" best? Der med flytebryggen er det ganske flatt, med små stigninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det godt hende at torsken er innom grunna enda, særlig siden tempen i sjøen vel ikke er altfor lav til årstida å regne. spinnfiske kan nok fungere bra på grunna, selv i mørket. er ikke enig med siste taler i at torsken omtrent er blind i mørket. tror nok torsken ser greit i mørket og i tillegg bruker den sidelinja aktivt i matsøket. for å sikre seg at torsken oppdager betet ditt kan du jo prøve en spinner, wobbler med raslekuler eller ondospoon fra sebile(som også har rasekuler). men jeg tror torsken fint oppdager vanlige sluker også. et bete jeg har fått mye torsk på i år er salty fra magic minnow. de kan fiskes sakte og den vaggende gangen flytter nok vann til at fisken merker den.

men agn som makrell, blåskjell, reker osv vil jo selvfølgelig funke bra det å. hvorfor ikke kombinere de to? ha ei/to stang ute med agn og kast med sluk ved siden av.

et tips å fiskeplass er å prøve å finne et sted hvor det er kunstig belysning som lyser ned i vannet. det tiltrekker ofte småtteri og byttefisk for torsk(og andre predatorer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluker 18-60 gram bør fungere. Vis ikke sluk ikke fungerer kan det være lurt og prøve agn. Det er mye forskjellige agn å velge i. Jeg hadde valgt: makrell, reke eller krabber. Dette synes jeg er det beste agnet til torsk. Fisker du med agn kan det være lurt og bruke ting som lyser i på bunnen i mørket. Så fisken letter finner agnet. Sluker: Møresilda, Stingsild, Elbe torsk, Skarpsilda osv bør fungere... Skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fiske etter sjøørreten ikveld, sjøørreten jakter langs stranda på hamresanden, men jeg har ikke fått noe anna enn manko noen tobysluker på fjære sjø.

Så; en agnbeta på etter en dupp eller en saktesynkende sluk høyt i vannet når det er høyvann kan nok lure den :)

Skitt fiske !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene når isen har liggi har det jo blitt tatt litt ok torsk rundt i fjorden som du sikkert veit, men det er vel ikke først og fremst inne i Rona det har blitt fisket da? Men det har blitt fanga fra 10-70 meter, så tror vel heller det handler om å treffe på gjengen enn å bare fokusere på dybder.

Uten å være superkjent kunne kanskje en tur under Varoddbrua på vestsida av fjorden være noe? Ellers fikk jeg høre fra noen lokalkjente jeg møtte på isen innerst i Ålefjær i fjor at de pleide å få torsk i garna under isen der inne vinterstid. Noen ganske store ævv. Veit ikke helt hvor tilgjengelig det er for fiske fra land og brygger der inne jeg?

Personlig ville jeg gått for agn når det blir mørkt, både blåskjell, fisk og reker kan lure torsk. Men det lurer også mye annet, så jeg ville økt krokstørrelsen noe for å slippe hvittingkjøret.

Men så til det jeg lurer veldig på: har du fanga noe spennende på flytebryggene du har fiska på? Eller noen av de andre som fisker der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene når isen har liggi har det jo blitt tatt litt ok torsk rundt i fjorden som du sikkert veit, men det er vel ikke først og fremst inne i Rona det har blitt fisket da? Men det har blitt fanga fra 10-70 meter, så tror vel heller det handler om å treffe på gjengen enn å bare fokusere på dybder.

Uten å være superkjent kunne kanskje en tur under Varoddbrua på vestsida av fjorden være noe? Ellers fikk jeg høre fra noen lokalkjente jeg møtte på isen innerst i Ålefjær i fjor at de pleide å få torsk i garna under isen der inne vinterstid. Noen ganske store ævv. Veit ikke helt hvor tilgjengelig det er for fiske fra land og brygger der inne jeg?

Personlig ville jeg gått for agn når det blir mørkt, både blåskjell, fisk og reker kan lure torsk. Men det lurer også mye annet, så jeg ville økt krokstørrelsen noe for å slippe hvittingkjøret.

Men så til det jeg lurer veldig på: har du fanga noe spennende på flytebryggene du har fiska på? Eller noen av de andre som fisker der?

-Skal sjekke ut ålefjær fjorden da:)

- Fikk ikke annet enn en liten skrubbe i dag :P

Nei har igrunnen ikke det. berggylter rødnebb, knurr og hvitting er det jeg har tatt fra flytebrygga i rona. Har sett andre ta endel makrell på sommerstid. Har hatt torsk på kroken (kjente det på rykkene) men den kjylte seg fast i en kjetting så jeg mista den.. :)

Jeg skal fiske etter sjøørreten ikveld, sjøørreten jakter langs stranda på hamresanden, men jeg har ikke fått noe anna enn manko noen tobysluker på fjære sjø.

Så; en agnbeta på etter en dupp eller en saktesynkende sluk høyt i vannet når det er høyvann kan nok lure den :)

Skitt fiske !! :)

Ble det noe ørret på deg? FIkk bare en stakkars skrubbe i dag :P

Den hadde bare 2 av filetene (ikke fire som vanlig) og hadde noe som ligna på enorm stor lever/nyre (hvit med blod i). Vet noen noe om hva det kan ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur at hermetisk blåskjell funker. Men det er nok lite lukt i det i forhold til en vanlig en.

Fisken spiser sikkert hermetiske blåskjell hvis den får det servert, men det ville være lettere å få biter av glassmanet til å sitte på kroken.. Prøv heller ferske. De lukter bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det noe ørret på deg? FIkk bare en stakkars skrubbe i dag :P

Den hadde bare 2 av filetene (ikke fire som vanlig) og hadde noe som ligna på enorm stor lever/nyre (hvit med blod i). Vet noen noe om hva det kan ha vært?

gøy med napp i stanga uansett da :) Hva tok du den på?

jeg kroka bare en liten sei som en sjøørret på garantert over kiloen begynte å angripe rett ved båtripa.

Den bare bet og kødda med den, men den var i ganske mager form, så jeg ville ikke skade den med krokene fra seien og dro opp bruket så den kan feite seg opp litt før den ender i folie i ovnen..

Alt ser jo større ut under vann, untatt i badeshortsen, men siden den så ut som en skiftenøkkel på 2 kg antar jeg at den runda kiloen lett.

Nei desverre den variasjonen av skrubbe har jeg aldri hørt om, men må inrømme at jeg ble ganske så nyskjerrig.

Fikk du tatt noen bilder? Kunne det vært en ide å starte en tråd kanskje? For å finne utav det?

Høres jo helt sært ut :)

Hva fiska du mest etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøy med napp i stanga uansett da :) Hva tok du den på?

jeg kroka bare en liten sei som en sjøørret på garantert over kiloen begynte å angripe rett ved båtripa.

Den bare bet og kødda med den, men den var i ganske mager form, så jeg ville ikke skade den med krokene fra seien og dro opp bruket så den kan feite seg opp litt før den ender i folie i ovnen..

Alt ser jo større ut under vann, untatt i badeshortsen, men siden den så ut som en skiftenøkkel på 2 kg antar jeg at den runda kiloen lett.

Nei desverre den variasjonen av skrubbe har jeg aldri hørt om, men må inrømme at jeg ble ganske så nyskjerrig.

Fikk du tatt noen bilder? Kunne det vært en ide å starte en tråd kanskje? For å finne utav det?

Høres jo helt sært ut :)

Hva fiska du mest etter?

Jada er jo gøy med litt action :P. Tok den på overdimensjonert makrellbit og 2/0 krok tror jeg (paternoster med gule og selvlysende perler). Hele driden var slukt og jeg kunne ikke redde den så den blir fiskekraft etterhvert sammen med gyltene mine :)

Fisket mest etter torsken med agn. Flyndra fikk jeg med en gang jeg kom, rett før det ble mørkt (var ikke fremme før halv seks.). Etter mørket kom var det ikke et napp.

Dorga du på hamresanden da? Ørretene er kanskje rad-magre nå etter gytingen? Med mindre det er er "gjeldsfisk" ?

Skikkelig pøbel-ørret du hadde der da:P

glemte det helt, skulle tatt bilder. Nå ligger det i søpla/frysen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada er jo gøy med litt action :P. Tok den på overdimensjonert makrellbit og 2/0 krok tror jeg (paternoster med gule og selvlysende perler). Hele driden var slukt og jeg kunne ikke redde den så den blir fiskekraft etterhvert sammen med gyltene mine :)

Fisket mest etter torsken med agn. Flyndra fikk jeg med en gang jeg kom, rett før det ble mørkt (var ikke fremme før halv seks.). Etter mørket kom var det ikke et napp.

Dorga du på hamresanden da? Ørretene er kanskje rad-magre nå etter gytingen? Med mindre det er er "gjeldsfisk" ?

Skikkelig pøbel-ørret du hadde der da:P

glemte det helt, skulle tatt bilder. Nå ligger det i søpla/frysen :P

Jeg vada ut et stykke fra stranda og kasta. Alle de jeg har sett eller tatt her i lillesand de siste månedene har vært rimelig skrale i formen ja, heldigvis feiter de seg opp i rekordfart.

Men det svømmer noen fine et sted der ute, så jeg prøver så lenge isen tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene når isen har liggi har det jo blitt tatt litt ok torsk rundt i fjorden som du sikkert veit, men det er vel ikke først og fremst inne i Rona det har blitt fisket da? Men det har blitt fanga fra 10-70 meter, så tror vel heller det handler om å treffe på gjengen enn å bare fokusere på dybder.

Uten å være superkjent kunne kanskje en tur under Varoddbrua på vestsida av fjorden være noe? Ellers fikk jeg høre fra noen lokalkjente jeg møtte på isen innerst i Ålefjær i fjor at de pleide å få torsk i garna under isen der inne vinterstid. Noen ganske store ævv. Veit ikke helt hvor tilgjengelig det er for fiske fra land og brygger der inne jeg?

Personlig ville jeg gått for agn når det blir mørkt, både blåskjell, fisk og reker kan lure torsk. Men det lurer også mye annet, så jeg ville økt krokstørrelsen noe for å slippe hvittingkjøret.

Men så til det jeg lurer veldig på: har du fanga noe spennende på flytebryggene du har fiska på? Eller noen av de andre som fisker der?

Hvittingkjøret hadde jeg gjerne tatt nå, begynner å bli ganske desp ;P

Kikket litt på kartet, Ålefjær virker så sykt langt inne i fjorden, at jeg tenker vannet ikke er salt nok der?

Det jeg har lagt merke til, og mulig dette er en feil observasjon, men inne i fjorden er er det ikke riktig type bunn for torsken. mye mudder og sand, og lite "tang og tare" som torsken/krabbene liker. Ei heller er det salt nok for krabbene innerst inne i fjorden (tror jeg) og derfor tror jeg det begrenser litt antall predatorer her inne. Stemmer det eller bare svada?

Har fått 2 stakkars torsk inne på hamresanden i løpet av endel turer og det aner meg at ikke så mange av de går grunt når vannet ikke er så salt som det bør være? Ser for meg at et mer strømutsatt område i nærheten av havet er mye bedre, men kanskje jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bommer nok littegranne ja, det blir litt svada for å bruke dine egne ord.

Det er ikke sånn at bare fordi man er lengst inne i en fjord så stopper vannet å være salt nok. Hvis fjorden har en markert grunn terskel og/eller elveutløp helt innerst kan det fort stemme, men ingen av disse faktorene gjelder for Topdalsfjorden. Når det er sagt kan det godt være at overflatevannet innerst i Ålefjær er noe ferskere enn lengre ut, men husk da at ferskvann er lettere enn saltvann, så det trenger ikke bety noe for livet på bunnen. Dessuten er torsk en art som tåler ganske lavt saltinnhold forøvrig, så ingen fare.

Og når alt dette er sagt er jo faktisk Topdalsfjorden fra utløpet av Tovdalselva og innover til Ålefjær gyteområde for torsk. Et av de største og viktigste på Sørlandet faktisk. Er vel disse gytefiskene man treffer på isfiske og som de lokale tar i garna innover. Og siden torsken gyter der ville jeg tenkt at Topdalsfjorden også fungerer som oppvekstområde for småtorsk. Så mat finnes det nok, både krabber, småfisk, børstmark, krepsdyr og annet snadder. Er jo bøttevis av hvitting, kolje og div flyndre innover i fjorden ævv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bommer nok littegranne ja, det blir litt svada for å bruke dine egne ord.

Det er ikke sånn at bare fordi man er lengst inne i en fjord så stopper vannet å være salt nok. Hvis fjorden har en markert grunn terskel og/eller elveutløp helt innerst kan det fort stemme, men ingen av disse faktorene gjelder for Topdalsfjorden. Når det er sagt kan det godt være at overflatevannet innerst i Ålefjær er noe ferskere enn lengre ut, men husk da at ferskvann er lettere enn saltvann, så det trenger ikke bety noe for livet på bunnen. Dessuten er torsk en art som tåler ganske lavt saltinnhold forøvrig, så ingen fare.

Og når alt dette er sagt er jo faktisk Topdalsfjorden fra utløpet av Tovdalselva og innover til Ålefjær gyteområde for torsk. Et av de største og viktigste på Sørlandet faktisk. Er vel disse gytefiskene man treffer på isfiske og som de lokale tar i garna innover. Og siden torsken gyter der ville jeg tenkt at Topdalsfjorden også fungerer som oppvekstområde for småtorsk. Så mat finnes det nok, både krabber, småfisk, børstmark, krepsdyr og annet snadder. Er jo bøttevis av hvitting, kolje og div flyndre innover i fjorden ævv.

Takk for et knallbra svar!

Da må jeg rett og slett se om jeg ikke kan få kommet meg innover den veien og prøve der også. Ronsbukta er kanskje ikke langt nok inn da? Bør vel også satse på flyndrer i denne fjorden? Er mye sand-bunn rundt forbi . Har vi spetter/varer her inne eller kun skrubbe og sandflyndre tror du?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel muligheter for noen torskeslengere i Ronsbukta også, men gytefiskene trekker nok lengre inn i disse dager ville jeg tro. Og utenom gytetida ville jeg vel heller satset på fiske lengre utover i fjorden eller på havet, tipper at stortorsken trekker utover igjen etter gyting. Men nå er jeg over på tipping og tro som du ser.

At det finnes både varer og rødspetter innover Topdlasfjorden tør jeg garantere. Så finnes det helt sikkert også lomre, smørflyndre, tunge og andre flate. Jeg er ikke lokalkjent nok til å vite om konkrete plasser, men hvis du leser deg opp litt om de forskjellige artenes fødevalg, leveområde og levevis samt driver litt kartstudier er jeg sikker på at du finner mange potensielle plasser rundt om i fjorden. Har du båt åpner det seg helt sikkert enda flere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel muligheter for noen torskeslengere i Ronsbukta også, men gytefiskene trekker nok lengre inn i disse dager ville jeg tro. Og utenom gytetida ville jeg vel heller satset på fiske lengre utover i fjorden eller på havet, tipper at stortorsken trekker utover igjen etter gyting. Men nå er jeg over på tipping og tro som du ser.

At det finnes både varer og rødspetter innover Topdlasfjorden tør jeg garantere. Så finnes det helt sikkert også lomre, smørflyndre, tunge og andre flate. Jeg er ikke lokalkjent nok til å vite om konkrete plasser, men hvis du leser deg opp litt om de forskjellige artenes fødevalg, leveområde og levevis samt driver litt kartstudier er jeg sikker på at du finner mange potensielle plasser rundt om i fjorden. Har du båt åpner det seg helt sikkert enda flere. Lykke til!

Da skal jeg ta en kartkikk en kveld og kose meg med det :)

Samt litt research som du sier :)

Tenker å stikke innover mot ålefjær i vinterferien og se om jeg kan få lurt noe god middagstorsk!

Ser du bor i Marnadal. Har du noe lokalkunnskap i Mandal? Er der jeg kommer fra og skal ha båt i sommer. Tips ved land tas også imot med takk : )

Er det mest torsk å få i mandal eller kr.sand?: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøl jolla liggende i Mandal, så småkjent er jeg. Men jeg er ikke særlig til torskefisker så plasser etter den har jeg egentlig null peil på. Men har hørt fra andre at vinterstid kan det tas endel fin torsk bl.a i Bankefjorden.

Men i Mandal er det jo kort vei til ordentlig dyp, så både lange og brosme er det gode muligheter for utover mot Ryvingen, igjen er det bare å kikke på sjøkartet. Så er det endel grunner, skjær og brådype plasser som kan levere fine lyr. På sandslettene finnes flatfisk (og fjesing i hopetall). Sjøørret finnes jo stort sett overalt. For å si det sånn finnes det noe for enhver smak i Mandalsskjærgården, det er egentlig bare å velge og vrake og tilpasse fisket etter årstid og targetart. Og dette gjelder både i båt og fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøl jolla liggende i Mandal, så småkjent er jeg. Men jeg er ikke særlig til torskefisker så plasser etter den har jeg egentlig null peil på. Men har hørt fra andre at vinterstid kan det tas endel fin torsk bl.a i Bankefjorden.

Men i Mandal er det jo kort vei til ordentlig dyp, så både lange og brosme er det gode muligheter for utover mot Ryvingen, igjen er det bare å kikke på sjøkartet. Så er det endel grunner, skjær og brådype plasser som kan levere fine lyr. På sandslettene finnes flatfisk (og fjesing i hopetall). Sjøørret finnes jo stort sett overalt. For å si det sånn finnes det noe for enhver smak i Mandalsskjærgården, det er egentlig bare å velge og vrake og tilpasse fisket etter årstid og targetart. Og dette gjelder både i båt og fra land.

Der sier du noe. Har en drøm om å prøve lange-brosme fisket til sommeren :D. Hva slags dyp behøver man? +100?

har også et sted i mandal man kan treffe på 80 meter fra land (med karpestang). Hva bør man prøve på der? Er tang, steiner og koraller der tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe. Har en drøm om å prøve lange-brosme fisket til sommeren :D. Hva slags dyp behøver man? +100? .

Har fått de fra ca 100 til ca 220meter. Dypere enn det har jeg ikke prøvd. Får de i undervannsvegger, gjerne der veggen treffer flata i bånn. Men også rundt grunnetoppen, dersom 100m+ kan kalles grunnetopp... Kan tidvis være endel småhai som er plagsom. Kan også være djevelsk med strøm utpå havet som gjør dypvannsfiske vanskelig. Men artig med turer på havet! Tør ikke prøve meg med jolla jeg har, men har heldigvis en kamerat med årntli båt, det er også ham som står for lokalkjennskapen. Så plasser er jeg ikke så god på, jeg sitter bare i baugen og drikker kaffe og slipper ut når han sier jeg skal gjøre det... (Også er det jo andre artige arter der ute ævv, blåkjeft er en personlig favoritt.)

har også et sted i mandal man kan treffe på 80 meter fra land (med karpestang). Hva bør man prøve på der? Er tang, steiner og koraller der tror jeg..

Natokaia eller? Der er det jaffal nok taskekrabbe som synes makrellen på kroken smaker godt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natakoia? kan være, usikker på navnet. Er i nærheten av skjernøy og er vest mot stussøy jeg da tenker å kaste. Fiske krabbe med stang?:P haha :P.

Tok faktisk en krabbe når jeg var der å fiska i høst, den kom opp til meg etter jeg var ferdig med å fiske og mørket kom ;P

Dere ankrer ikke opp da? :) Må virkelig prøve litt dypvannsfiske til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, Natokaia det. Har bare fiska der to-tre ganger, men har likevel halt opp noen taskekrabber fra dypet der. Forbaska tullete agntjuver som surrer seg inn i fortomen. Ikke fått noe fisk å snakke om der nede på dypet. Visstnok en grei lyrplass om du kaster litt med sluk i overflata.

Ankre opp på 200meters dyp er en relativt stor operasjon så det er helt utelukket all den tid man gjerne flytter endel på seg i løpet av en dag. Men kameraten har MinnKota elmotor som holder oss på plass om vi ønsker det. Men anker er som sagt ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.