Gå til innhold
Fiskersiden

Kunnskap jeg mangler? 3 gutter på 4 timers fisketur langs land, ikke et napp.


scampern
 Share

Recommended Posts

Var ute 3 gode venner i dag og fisket både med sluk (kystwobler, sildesluk, osv)+ meg med ny surf-stang (makrell og reke) og i løpet av 4 timer fikk vi ikke et napp engang, utenom fra vegetasjonen under.

Veldig merkelig, for jeg har igrunnen ikke opplevd det før når vi har vært mannsterke, alene har jeg opplevd nappeløse turer, men i to/tre spann har det alltid blitt landa noe, selv om det ikke alltid har vært noe å ta vare på.

I tillegg la jeg merke til vi så INGEN småfisk under der vi sto og fiska, og vannet var helt klart (vindstille). Optimale forhold med tanke på været for vår del, men lite action. Det var lavvann så det holdt, til opplysning.

På vår/sommer/høst så "yrer" det ofte langs vannkanten med småfisk og annet snacks (krabber) som man får øye på i løpet av en lang fisketur langs bergene, men ikke i dag. Er det noe med årstiden (vinter/grytydlig vår) som jeg ikke vet om?

Har all fisken stukket av sted på dypet fordi det er for kaldt i vannet enda nærme land? Eller er de ute og gyter på dypet?

Eller var det rett og slett bare uflaks?

Sånne utenforliggende forhold kan jeg svært lite (årstid, tidevann osv osv) så hvis noen har en tanke om hva som er riktig taktikk/hva som gikk galt nå, så er det interessant å høre:)

Neste gang stikker vi ut i båt, for å se om det kan hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tida av året er vannet i overfalta og på grunna normalt på sitt kaldeste og veldig mange småfisk har tatt turen på dypere vann der det fort er etpar-tre grader varmere. Reker og andre krepsdyr er heller ikke spesielt aktive. Så der man fra litt seinere på våren til langt utpå høsten kan se massevis av liv kan det nå virke tomt. Jeg skriver virke, for noen småfisk og annet tjafs er fortsatt der, men antallet er ganske lite i forhold til da det er mest liv.

Dernest er kombinasjonen krystallklart vann, lavvann og vindstille kanskje den aller, aller værste man kan ha. Det eneste som kunne gjort det enda verre er dersom det var solskinn. I krystallkalrt vann uten vind til å bryte overflata er dere på land ekstremt synlige for fisken. Fisken ser dere på mils avstand og man må oppføre seg veldig forsiktig for ikke å skremme fisk nær land. Hvis da fisken i det hele tatt har vært der dere var da? Fisken må jo spise. Mat finner den kanskje lettest der det er litt drag i vannet, skapt av vind og strøm. Det er plasser dere må søke. På dager som dette må man oppsøke vinden, oddene der det er bittelitt drag, fiske når tidevannet snur. Så må man fiske på plasser som har skjulesteder for fisken, eller kort vei til dypere og tryggere vann. Fisk kan alltid bli spist av større fisk, sel, oter osv. og i krystrallklart vann blir de selvfølgelig lettere å se for predatorene. Det skjer alltid en fortløpende avveining i det bittelille fiskehodet om hvor mye fare det lønner seg å utsette seg for for å selv få en munnfull. På dager som dette på plassen dere fiska er kanskje valget så enkelt at fisken ikke "tør" å jage mat fordi faren for selv å bli spist er stor. Eller så er det så klart vann at den avslører slukene og agna deres?

Uansett, vanskelige forhold er det du beskriver. Deilig for fiskeren, men ikke nødvendigvis det mest innbringende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tida av året er vannet i overfalta og på grunna normalt på sitt kaldeste og veldig mange småfisk har tatt turen på dypere vann der det fort er etpar-tre grader varmere. Reker og andre krepsdyr er heller ikke spesielt aktive. Så der man fra litt seinere på våren til langt utpå høsten kan se massevis av liv kan det nå virke tomt. Jeg skriver virke, for noen småfisk og annet tjafs er fortsatt der, men antallet er ganske lite i forhold til da det er mest liv.

Dernest er kombinasjonen krystallklart vann, lavvann og vindstille kanskje den aller, aller værste man kan ha. Det eneste som kunne gjort det enda verre er dersom det var solskinn. I krystallkalrt vann uten vind til å bryte overflata er dere på land ekstremt synlige for fisken. Fisken ser dere på mils avstand og man må oppføre seg veldig forsiktig for ikke å skremme fisk nær land. Hvis da fisken i det hele tatt har vært der dere var da? Fisken må jo spise. Mat finner den kanskje lettest der det er litt drag i vannet, skapt av vind og strøm. Det er plasser dere må søke. På dager som dette må man oppsøke vinden, oddene der det er bittelitt drag, fiske når tidevannet snur. Så må man fiske på plasser som har skjulesteder for fisken, eller kort vei til dypere og tryggere vann. Fisk kan alltid bli spist av større fisk, sel, oter osv. og i krystrallklart vann blir de selvfølgelig lettere å se for predatorene. Det skjer alltid en fortløpende avveining i det bittelille fiskehodet om hvor mye fare det lønner seg å utsette seg for for å selv få en munnfull. På dager som dette på plassen dere fiska er kanskje valget så enkelt at fisken ikke "tør" å jage mat fordi faren for selv å bli spist er stor. Eller så er det så klart vann at den avslører slukene og agna deres?

Uansett, vanskelige forhold er det du beskriver. Deilig for fiskeren, men ikke nødvendigvis det mest innbringende.

Har opplevd greit fiske i finvær før, men det varierer sikkert ? :) (fra båt vel og merke)

Neste gang det blir så fine vindforhold låner vi båt, tror du ikke det er en bedre løsning nå på året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd greit fiske i finvær før, men det varierer sikkert ? :) (fra båt vel og merke)

Neste gang det blir så fine vindforhold låner vi båt, tror du ikke det er en bedre løsning nå på året?

Joda, ingen regel uten unntak og finvær kan gi fangster det ævv. Men det er litt "lettere" fra båt, både fordi man er mer mobil og hele tida kan oppsøke nye plasser, fordi båten stort sett har litt avdrift, fordi man fra båt enklere kan fiske akkurat så langt over bunn man vil og fordi fisk ikke er like redd for båt som for mennesker, osv. Men det eneste sikre innen fiske er at man ikke får fisk hjemme fra sofaen, så ikke la knallvær hindre deg i å dra ut. Men dersom du har valget mellom to dager og det er meldt vinstille solsteik den ene dagen og overskya bris den andre, å ville jaffal jeg valgt dag 2 til mitt kastefiske fra land og heller hatt med grill og øl den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ingen regel uten unntak og finvær kan gi fangster det ævv. Men det er litt "lettere" fra båt, både fordi man er mer mobil og hele tida kan oppsøke nye plasser, fordi båten stort sett har litt avdrift, fordi man fra båt enklere kan fiske akkurat så langt over bunn man vil og fordi fisk ikke er like redd for båt som for mennesker, osv. Men det eneste sikre innen fiske er at man ikke får fisk hjemme fra sofaen, så ikke la knallvær hindre deg i å dra ut. Men dersom du har valget mellom to dager og det er meldt vinstille solsteik den ene dagen og overskya bris den andre, å ville jaffal jeg valgt dag 2 til mitt kastefiske fra land og heller hatt med grill og øl den første.

Og hvis det stemmer at småfisken har trukket litt dypere for tida (sammen med predatorerer) så er det vel også greit å ha båt-tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det stemmer at småfisken har trukket litt dypere for tida (sammen med predatorerer) så er det vel også greit å ha båt-tilgang?

Aldri feil å fiske fra båt! Men sjøørreten går jo som alltid tett i fjæresteinene, torsken sniker seg innom osv, så det er ikke helt dødt på grunna. Men, og det er et stort men, de svømmer seg ikke inn på grunt vann midt på dagen i vindstille og krystallklart vann (med mindre en helt vill børstemarksverming e.l. får de til å glemme alt som heter forsiktighet). Litt vindkrusninger, lett farget vann eller i ly av mørket derimot - da risikerer man å tråkke sjøørret i hodet. er en grunn til at man ALLTID bør ta to-tre kast over et område før man vader ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisker torsk på grunt vann vinterstid så tilpasser jeg meg at torsken er veldig treg i kulden.

Jeg kaster langt ut og lar sluken synke helt til bunns. Tar et par kraftige drag med stangen og lar sluken falle til bunns igjen. Venter 5-10 sekunder før jeg gjentar. Siden faren for å sette seg fast er stor ved dette fisket, så er det kun billige sluker som brukes. Finner mine på en lokal bensinstasjon for 10,- pr stk. Farger som hvit og rødt er bra.

Siden du nå er den lykkelige eier av en surfstang, så slenger du først ut et agn på en god plass for deretter å fiske med slukstangen. La agnet ligge ute en god stund hvis du ikke er plaget med krabber eller slimål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.