Gå til innhold
Fiskersiden

å være artsfisker er ikke lett….


TommyB
 Share

Recommended Posts

Det starter for ett par uker siden, da jeg og Jon Eirik Brobak ruslet nedover den ene brygga mens vi prata og speidet etter rognkjeks. plutselig, midt i lysstrålen min lå det en 8-10cm lang fisk. Hjerte spratt opp i halsen, lyset ble slukka og mye styr ble laget. Ringbuk skreik jeg nesten, til JEB. Begge ble stående og se på fisken, ingen visste hva det var, men en ting var sikkert, vi hadde den ikke. Så der sto vi med 6# kroker og ingen ting annet. etter endel resultatløs fisking med 6# krok bestemte jeg meg for å springe alt jeg hadde til bilen, finne en 16#, kjøre tilbake, skifte og få opp fisken. Alt gikk, utenom den siste delen, for da jeg kom bort igjen var fisken borte…. Vi ble enige om at det måtte ha vært en ringbuk, og hele kvelden snakka vi om the once in a life time fish, og hvordan jeg rota til alt….

Men så kom kvelden som endra alt. John Olav og jeg skulle egntlig ut og fiske paddetorsk, men etter 2 timer resultatløs satsning bestemte vi oss for å kjøre videre og teste noen kjeks og litt kvabbe, som viste seg å være lurt. Vi fant raskt ett par småkjeks, og like før 12 og like før jeg skulle ta kveld, bevegde vi oss videre til en plass jeg sjeldent lyser på denne måten. mens vi gikk og pratet sa jeg på spøk at nå måtte han bare vente, så skulle jeg finne en ringbuk til… Humring fulgte så…. så ca 1 minutt etter jeg sa det, fant jeg pinadø en. vi ble liggende på knær, nistirre på fisken og lure på om hva det var vi så. så fulgte fiskingen, som førte til en skremt fisk. Fock! igjen. Igjen rota jeg til sjansen… Dette var tydligvis ikke min art…så nøyaktig ett par øyeblikk senere kom John Olav over en, som slukte reke biten, ble med opp og dermed var art 103 i boks for Jofl the redbull man. Jubling, gratulasjoner og studering måtte til, før vi så skulle finne en til meg. i løpet av kvelden fant vi ikke mindre enn 13 stk, der jeg prøvde på så og si alle, hadde ett par som tok litt i agnet, men da klokka slo 3, og alarmen var stilt til 6 måtte jeg krype til korset. The redbull man kjørte også, men bare videre for å finne kvabber...

Neste kveld fulgte Jofl og Irvins buk maraton som de fleste har fått med seg, før det kvelden etter, skulle bli John Eirik og min tur. Igjen, samme prossedyre, samme plassene, og noen nye. vi var tidlig ute, og utenom 100000000 bokstavkjeks (les minikjeks) var det lite og se. Det tok omtrent 40 min før jeg spotta den første buken, og denne var stor. skal jeg tippe lå denne close opp til 10g, om ikke over. Men igjen, en uinterrisert fisk, og en frustrert fisker. Det gikk som det måtte gå.. Nå var vi iallefall i gang. Så gikk turen dit vi så de 13 noen dager i forrveien. Det første som møter meg der var en liten skremt buk, på fullfart ned mot bunn. kveldens 2 iallefall. Vi ble gående på hver sin side og lyse, studere og leite, og raskt fant jeg en til. Agnet ble presentert forran fisken, og den delen som fulgte etterpå, er den delen jeg liker best med kikkfiske. Fisken åpnet munnen, slukte kroken i 2 jafs, tilslaget ble satt og opp kom min art 88, en ringbuk! Boksen ble fylt med vann, fisken fikk ett nytt hjem og leitinga begynte på nytt. Og så var det JEB sin tur. Kort etter tok han sin art 81, og hans første nye art for året.

Nå var egentlig kvelden reddet, så vi sendte en melding til Rudolf for å høre om han kunne identifisere de. Det kunne han, så imens vi ventet veide vide. Min svaiet mellom 6g - 6,5 i vinden, sså vi bestemte oss for å flytte de opp for å veie de i bilen og ta bilder der. så skjer det utenkelige. jeg løfter fisken opp, den spreller seg ut av hendene mine, ned mellom sprekken i bryggen, og jeg kan ikke annet enn og se halen på fisken som forsvinner under brygga! FA og noen andre gloser. Her tar jeg min art 88, så har jeg ikke bilde en gang! Det ble endel neineineineinei, som gikk over i latter, før en ny plan ble lagt. Her skulle det flekkes opp en ny en. Runden ble tatt på nytt, 4 stk til ble sett, men ingen ville ta… jaja, får ta en til senere da tenkte jeg.

Så dukka Rudolf opp, og etter litt studering, prat og vising landet vi på at det var kystringbuk vi hadde fått. Etter all forklaringen om gjelle detaljer og slik vi fikk, var det en grei sak og se hva vi hadde med å gjøre. så midt inne i småpraten skulle jeg bare se over bryggekanten, og der hang pinadø ringbuken min på veggen 30cm under vann! fisken fikk panikk i lyset, jeg fikk panikk da jeg så den svømte, heiv meg ned, stakk handa nedi, greip rundt område jeg så fisken og opp kom farsken meg ringbuken! Og her var det ingen tvil, det var den eksakt samme buken som jeg hadde fått tideligere. Er det mulig. Jeg kjente gleden strømme på, og 50 kilo lettet fra skuldrene. Nå ble det bilder og kontroll veiing! Den endelige vekta ble 6,12g på min, og 5,55g på JEB, ikke værst det :) så nå gjenstår det bare og finne en vanlig ringbuk… Time will show

Takk til JEB for godt selskap og Rudolf en hyggelig og lærerik prat og identifiserting :)

IMG_0504_zpsa65a0c20.jpg

IMG_0495_zps37fb9409.jpg

IMG_0488_zpsf1f16351.jpg

IMG_0487_zps73325f23.jpg

IMG_0482_zps56e71ef4.jpg

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport :)

imponerende å se hvor mange forskjellige måter du skriver navnet mitt på, og alle er feil :P haha

Om jeg ikke tar feil mangler jeg vell en "i" i flere av gangene jeg skrev de :P er så vant til å skriver erik at jeg glemmer i-en ;) så også at en "h" hadde flytta plass…. kanskje slutte og skrive innlegg når man er trøtt?

takk alle, er en spennende sport med mange muligheter vi bedriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen :) ja, en kode har begynt å bli knekt, men har litt igjen å gå.

og Schizo, nei man mister ikke fisk i igjennom brygga, men det skjedde, og jeg fikk den opp igjen :D

Og gjett hvem som mistet fisk igjennom bryggen nå.... Og nei, han fikk den ikke opp igjen... Kjempe-LOL!! :rolleyes2: (Var jeg stygg nå Schizo?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.