Gå til innhold
Fiskersiden

Oterfiske, hvor effektivt?


Øyvind S
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal til våren fiske ut en del ørret fra et overbefolket vann.

Og da lurer jeg, hvor effektivt kan oterfiske være under gode forhold i et mindre vann med høytetthet?

Hvor mange fisk kan man regne på f.eks 2 timer konstant fiske? Forstår dette kan være veldig varierende, men et grovt overslag?

Under hvilke forhold er oterfiske effektivt? Rett etter isgang da ørret beiter voksen mygg og myggpupper i overflaten? Eller senere på våren når døgnfluene klekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin kilde til opplysninger om lovligheten av tiltaket, mulige framgangsmåter og verdifulle erfaringer fra lignende prosjekter er din lokale fylkesmanns fiskeforvalter. Bør absolutt kontaktes før du gjør noe som helst på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet oter til utfisking, men effektiviteten var ikke så god som jeg håpet på. Er mye mer effektivt å finne frem ultralett utstyr.

Klarer 100 ørret pr time på stang og kanskje 20 på oter.

Testet effektiviteten en gang i tiden også , og havnet mer eller mindre med samme tall som deg, dog fisket jeg med flue og dobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin kilde til opplysninger om lovligheten av tiltaket, mulige framgangsmåter og verdifulle erfaringer fra lignende prosjekter er din lokale fylkesmanns fiskeforvalter. Bør absolutt kontaktes før du gjør noe som helst på egen hånd.

Må virkelig en grunneier kontakte fylkemannens fiskeforvalter å dra noen runder med oter på sitt eget private vann for å minske bestanden ørret? Forøvrig et privat vann, som ikke er underordnet noen fiskekortordning, og som heller ikke gis tilatelse til fiske av andre ?

I forhold til spørsmålet mitt angående effektiviteten av oterfiske ble ikke jeg noe klokere av dette. Takker uansett for bidraget!

For matfisk er oter greit, men jeg vil ikke kalle det for "fiske";)

I posten står det tydelig at det ikke snakk om noe sportfiske her, men utfisking av ørret i et overbefolket vann.

Har testet oter til utfisking, men effektiviteten var ikke så god som jeg håpet på. Er mye mer effektivt å finne frem ultralett utstyr.

Klarer 100 ørret pr time på stang og kanskje 20 på oter.

Takk for nyttig svar! Har du prøvd dette flere ganger under forskjellig forhold?

100 ørret i timen på stang, hvilken fremgangsmåte bruker du da? sluk, wobler, mark, markdrag, våtflue, imitasjonsfiske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 100 i timen må du kjenne vannet og utstyret godt. Korte kast med små spinnere var min oppskrift.

Har ikke brukt oter nok til at jeg kan si at den aldri vil være effektiv til utfisking, men ser at folk oftest bruker den til å fange større fisk.

Når det gjelder garn så brukte jeg og en kompis å sette garnet i en eller ved et nes. Vi gikk så til andre siden av vannet og fisket oss mot garnet. Da ville vi skremme noen ekstra fisk inn i garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må virkelig en grunneier kontakte fylkemannens fiskeforvalter å dra noen runder med oter på sitt eget private vann for å minske bestanden ørret? Forøvrig et privat vann, som ikke er underordnet noen fiskekortordning, og som heller ikke gis tilatelse til fiske av andre ?

EDIT:

Mitt forslag var åpenbart basert på nokså mangelfull informasjon om vannet...og bare med de beste intensjoner.

Du nevnte ikke at vannet var privat og du er lite presis på størrelsen og øvrig beskaffenhet av vannet. Gytemuligheter...antall innløpsbekker...utløp osv.osv Alt betydningsfullt med tanke på å gi noenlunde treffsikre råd for tynningsfiske og senere vedlikehold.

Vet du hvor mange kilo du bør ta ut? Vet du hvor stor den årlige tilveksten er? Vet du hvordan du skal gå fram for å beskatte vannets ulike områder på en fornuftig måte? Vet du hvilket redskap som er mest effektiv i bruk? Vil du ha svar på om det er mulig å bruke vanlig slukfiske eller oter for dette formålet?

Derfor nevnes fiskeforvalteren som kan gi deg svært gode råd på hvordan du kan gå fram basert på erfaringer fra tidligere tiltak med tynningsfiske i tjern og småvann i ditt lokalområde.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det opprinnelige spørsmålet;; Nei!

hvis du bruker oter til uttynning oppnår du bare å tynne ut de største eksemplarene, mens de titusen andre lever vel.

For uttynning av vann så er ikke lystfiskeren på jordet, men hvis du vil gjøre det enkelt, så er det garn eller hanngjedde.

edit, kommetarlysten var til stede, lystfiskeren sitt råd er godt

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Mitt forslag var åpenbart basert på nokså mangelfull informasjon om vannet...og bare med de beste intensjoner.

Du nevnte ikke at vannet var privat og du er lite presis på størrelsen og øvrig beskaffenhet av vannet. Gytemuligheter...antall innløpsbekker...utløp osv.osv Alt betydningsfullt med tanke på å gi noenlunde treffsikre råd for tynningsfiske og senere vedlikehold.

Vet du hvor mange kilo du bør ta ut? Vet du hvor stor den årlige tilveksten er? Vet du hvordan du skal gå fram for å beskatte vannets ulike områder på en fornuftig måte? Vet du hvilket redskap som er mest effektiv i bruk? Vil du ha svar på om det er mulig å bruke vanlig slukfiske eller oter for dette formålet?

Derfor nevnes fiskeforvalteren som kan gi deg svært gode råd på hvordan du kan gå fram basert på erfaringer fra tidligere tiltak med tynningsfiske i tjern og småvann i ditt lokalområde.

Ser uten tvil at du har gode intensjoner.

Jeg kan formulere spørsmålet lettere, så det blir letter å finne svaret jeg er ute etter. Hvor effektivt kan oterfiske være i et vann med høy tetthet av ørret? Og under hvilkeforhold et oterfiske mest effektivt? vind, ikke vind, insektsklekkinger, ikke insektsklekkinger, regn ikke regn.

Øvrige spørsmål vedrårende kultivering kan tas i en annen tråd.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet;; Nei!

hvis du bruker oter til uttynning oppnår du bare å tynne ut de største eksemplarene, mens de titusen andre lever vel.

For uttynning av vann så er ikke lystfiskeren på jordet, men hvis du vil gjøre det enkelt, så er det garn eller hanngjedde.

Hensikten med oter er at man kan gjenutsette for store individer. Garn er var i utgangspunktet ikke aktuelt da jeg ser det som veldig inhumant, hanngjedde er faunakriminalitet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser uten tvil at du har gode intensjoner.

Jeg kan formulere spørsmålet lettere, så det blir letter å finne svaret jeg er ute etter. Hvor effektivt kan oterfiske være i et vann med høy tetthet av ørret? Og under hvilkeforhold et oterfiske mest effektivt? vind, ikke vind, insektsklekkinger, ikke insektsklekkinger, regn ikke regn.

Svært effektivt, men umulig å si mer nøyaktig i forhold til uttynning da vi i praksis ikke har noen målbar info om vannet. Oterfiske er mest effektiv i overskyet vær under klekkinger og gjerne med en god "oterbris" som både kamuflerer fortom og hovedline, samt skaper en mer variert gange på fluene. Hard regn er ikke tingen, men lett yr gjør ingenting om bare insektene er i bevegelse. Jeg har ofte mindre godt fiske når luftrykket er fallende. Fisket har for min del vært best på vårparten, fra ca en uke etter isgang, og en måneds tid framover. Etter dette er ofte vannets temperatur steget såpass at fisken oppholder seg mer på dypet og bare jakter i høyere vannlag når klekkingene inntreffer.

Utover sommeren vil ofte bare mindre fisker ta på otern.... da snakker vi jo uttynning...selv om ikke fangstene i antall kanskje blir de helt store hver kveld.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis garn er inhumant og gjedde er niljøkriminalitet så er uttynning tilrettetaging.

du kan enkelt og greit ikke tynne ut et vann med oter.

du kan gjøre det med ihuga sportsfiske hvis du kan putte hundrevis av timer på det på en sesong, og vannet er lite nok.

I såfall kan du jo be kjente med barn komme og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært effektivt, men umulig å si mer nøyaktig i forhold til uttynning da vi i praksis ikke har noen målbar info om vannet. Oterfiske er mest effektiv i overskyet vær under klekkinger og gjerne med en god "oterbris" som både kamuflerer fortom og hovedline, samt skaper en mer variert gange på fluene. Hard regn er ikke tingen, men lett yr gjør ingenting om bare insektene er i bevegelse. Jeg har ofte mindre godt fiske når luftrykket er fallende. Fisket har for min del vært best på vårparten, fra ca en uke etter isgang, og en måneds tid framover. Etter dette er ofte vannets temperatur steget såpass at fisken oppholder seg mer på dypet og bare jakter i høyere vannlag når klekkingene inntreffer.

Utover sommeren vil ofte bare mindre fisker ta på otern.... da snakker vi jo uttynning...selv om ikke fangstene i antall kanskje blir de helt store hver kveld.

Takk for et meget godt bidrag. Skal vidreføre dette til grunneier. Han har snakket om å begrense gytemuligheter i innløpsbekken. Samt å tilate familie og venner å fiske mye med oter så får man se om man får resultater i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med otern er at den ikke skiller ut stor og små fisk! Vil han tynne ut bestanden bør han kanskje bare tillate oterfiske fra ett stykke utpå sommern... IKKE på vårparten når de største individene i vannet er skikkelig på hugget.

Men igjen... ville kontaktet fagfolk for å få noen råd og tips om tynningsfiske.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Oterfiske er egentlig ganske effektivt fiskemessig, men det er ganske arbeidskrevende hvis man skal fiske som du nevner. det kreves to for å få det til noenlunde effektivt, og det er litt tidkrevende å ta inn og sette ut igjen en oter.

Den kanskje mest effektive formen for tynningsfiske er ruser med ledegarn i innløpet til gytebekker. Her får dere sortert fisken som dere ønsker, og kan ta ut den fisken som er viktigst å få ut, fisk som er blitt kjønnsmoden i en beskjeden størrelse. Ørret i overbefolkede vann blir gjerne kjønnsmoden i en størrelse ned mot 100g, og da stopper veksten nesten helt opp, så å ta ut denne vil øke veksten i vannet ganske raskt. Ungfisk som ikke er kjønnsmoden, og dermed ikke går opp for å gyte, vil bli spart på denne måten.

Tilbake til oter, oterfluene fisker stripende, og det eneste insektet de kan imitere er vårfluer. Disse er imt ganske effektive også på fluestang eller flue og dupp, og de finnes på vannet stort sett hele sommeren. De klekker jevnt og trutt, ikke i store klekkinger som døgnfluene. Og som andr sier. hvis det er småfisken som gjelder, vent til det blir litt varme i vannet. Da går de store dypere, og småfisken går like under vannflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.