Gå til innhold
Fiskersiden

Laks eller sjøørret?


jomato
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg er ny her på siden, og kjører i gang med å spørre om det er noen erfarne laks og sjøørret-fiskere som kan hjelpe meg med en identifisering av en den karen (eller hoa?) jeg har lagt ved et bilde av her. Den ble tatt med møresild fra land i Grimstad på fredag kveld. Jeg klarer ikke å tydelig identifisere om det er en laks eller sjøørret. Har lest diverse på nettet og på forumer hva man skal se etter for å skille de, men føler at jeg ikke blir noe klokere.

Any ideas?

post-29547-0-79682500-1399325190_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Knallbra! Det var det svaret jeg håpet på. :D Er ekstra morro med sjøørret. Tusen takk for hjelpen folkens :)

Den var jo utrolig flott. Ble helt paff når jeg fikk se den komme opp i overflata. Den gjorde noen utras, men jeg var nesten litt overrasket over at jeg ikke måtte kjempe mer med den. Fikk landa den på kanskje 4-5 minutter.

Herligheten var 64.5cm lang og veide inn på ca 2450gram (noe usikker på kjøkkenvekta). Dette er den andre sjøørreten jeg har fått, så det var en veldig berusende opplevelse. Jeg er oppvokst på hedemarken og er helt ny i dette med fiske etter sjøørret, så har kun fisket etter sjøørret i en måneds tid. Blir ikke akkurat mindre glad i dette fisket når man får en slik belønning. :)

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, jeg bor jo i Lillesand så regner med det er mye av de samme forholdene for sjøørreten her som i Grimstad :) Hvor sent på kvelden var dette, og hvor var det? Om du ikke vil angi stedsnavn så sånn ca i forhold til yttaskjærs og innaskjærs? Kommer nok ikke til å fiske i Grimstad med det første, er mest interessert i hvor fisken går til enhver tid på døgnet om dagen.

Gratulerer nok en gang med flott fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herøysund er en giftig plass!

Ja det er en veldig flott plass både for sluk og flue :) Men på dager hvor det har vært mye båtliv har det vært mye hard kjøring gjennom sundet der. Tror ikke akkurat det virker positivt på fisket akkurat.

Det er mange andre fine plasser i Grimstad som jeg har sett meg ut på kartet, men har ikke fått prøvd så mange av de enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SØ i vår kant av landet : Området Tvedestrand > Grimstad er av det beste . Man må 1. nå Mandal for å nå noe tilsvarende...

Nå er jeg ikke veldig kjent øst for Grimstad (før man kommer til Vestfold da, der har jeg oversikten igjen..), men jeg har vel et inntrykk av at vi er meget godt stilt hva sjøørret gjelder i hele Agder. Noen områder er sikkert bedre enn andre, men man hører jo om godfangster fra hele strekket synes jeg.

Så gjelder det for oss sportsfiskere å være gode ambassadører ved å vise holdninger som gjør at vi kan fortsette i den trenden. Både gjennom utøvelse av fisket, men ikke minst å stille opp dersom lokale krefter ønsker hjelp til rydding/restaurering av gytebekker osv og ved å være oppmerksomme i forhold til ulovlige aktiviteter osv. Bestanden kommer nemlig ikke fra Sareptas krukke selv om det tidvis virker sånn, så vi som høster fruktene bør også være flinke til å være med å så frøene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.