Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretfiske i Trondheimsområdet


Jostein92
 Share

Recommended Posts

Det er det, men alle med litt forståelse for hvordan bestanden er i fjorden nå fisker ikke etter den.

Ettersom jeg slipper ut alt jeg får av SØ så er det ikke meg du skal frykte skal ta fra deg fisken. Fisker i tillegg uten mothake så husker ikke sist jeg var nødt til å drepe en fisk fordi den var kroket feil. I tillegg rydder jeg i gytebekker så dårlig samvittighet for å fiske etter SØ har jeg ikke. Fikk faktisk 1 sø på mellom 2,5-3 kg som ble satt tilbake i går kveld :)

Orker ikke å fiske etter oppdrettsørreten i bymarka. Den er så slapp og blaut, kunne likegodt hatt en klyse med tang i andre enden av linen. I tillegg kryr det av folk. Da bruker jeg heller sommeren på å vandre fra vann til vann ved hjelp av gulesider selv om det blir uendelig med bomturer. Har gjort det i Troms og har funnet mange perler etter noen år.

Endret av Jostein92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å dra helt til Troms for å finne perler. Vi har da noen her i trøndelag også :P

For egen del fisker jeg både for opplevelsen og for maten.

Ikke sånn å forstå at jeg er kronisk motstander av c&r, men jeg setter i hovedsak bare tilbake undermålere og fisk jeg antar kan ha spesielt stor genetisk verdi.

Når det står så dårlig til med SØ så betyr det faktisk at jeg mister mange av de trivelige vårturene. Har jo greid å erstatte noen av dem med lovlig seine isfisketurer og jakt på annen matfisk i sjøen....men trist er det uansett.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å dra helt til Troms for å finne perler. Vi har da noen her i trøndelag også :P

For egen del fisker jeg både for opplevelsen og for maten.

Ikke sånn å forstå at jeg er kronisk motstander av c&r, men jeg setter i hovedsak bare tilbake undermålere og fisk jeg antar kan ha spesielt stor genetisk verdi.

Når det står så dårlig til med SØ så betyr det faktisk at jeg mister mange av de trivelige vårturene. Har jo greid å erstatte noen av dem med lovlig seine isfisketurer og jakt på annen matfisk i sjøen....men trist er det uansett.

Ja det finnes garantert perler her i Trøndelag, men flyttet hit for ikke så lenge siden så har ikke klart å finne noen enda!

Spiser fisk jeg også, men ikke av arter som er sårbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais! Fisker på et område der det står mye stor fisk, og det finnes mange gode fangstrapporter som har blitt nylig meldt i fra om derfra. Dette kan godt være på grunn av at området har vært lukket for allmenn ferdsel fra krigen av, men som har blitt åpnet som et friluftsområde for bare et par år siden. Sist i dag har jeg snakket med noen eldre lokale, og de fortalte om god fangst av sjøørret i det området i "gamle dager". Det er først i år at jeg har fokusert på sjøørretfisket der, og har funnet gullplassen å stå. Men fisken som står der er kresen, så variasjon av agnet(sluk, flue, agn) og forflytning fra og til sandbukta er løsningen på god fangst. Det er alltid catch & release, så om noen vil fiske på det samme området vil jeg gjerne at de gjør det samme. Området jeg snakker om er Steinvik Lager ute på Skatval, og plassen for god fangst er høyresiden av anlegget sett ned fra E6. Området lenger bort heter Sveskjærene, og området fra midten av Steinvik lager og bort dit har vært best hittil. Håper dette er av interesse, og at fisket blir like godt som det jeg har opplevd.

Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er litt mer sjøørret i fjorden enn tidligere år, men det skulle også bare mangle etter flere år med fredning. At uttaket i fjorden etterhvert har blitt redusert har nok også hjulpet. Jeg har vært ute noen småturer og fått 5-6 stykker fra halvkiloen til kiloen. Jeg behandler dem skånsomt og setter ut alt av sjøørret. Ikke noe feil å ta seg en matfisk, men jeg har like mye glede av å være ute og å kjenne fisken nappe som å slå den ihjel. Fisk blir det uansett nok av i løpet av sommeren likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokte av sjøørret i de 4 timene jeg fisket idag. Gikk en stund før jeg forstod hva de bet på, men ble til slutt 4 i hoven og den største rundt 1,3 kg. Til deg Kay-Arne Olsen: Har fått sø på alle utenom 1 tur hittil i år så jeg forstår ikke at bestanden av sø her i Trondheimsfjorden kan være så dårlig som du påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, alle faginstanser som jobber med sjøørreten i fjorden vår er enige i at det er krise for ørreten. Vis du er interessert kan du fort lese deg opp på tilstanden til sjøørreten i elvene og i fjorden og ikke kom med vag synsing etter at du har fått noen småfisk på et par tre turer...

Du forstår kansje ikke at sjøørreten ofte samles i spesielle områder på våren, at den er sulten etter en lang vinter i elva ergo lett og få!

Den har også vært fredet i alle våre store elver i 5 år no så det er klart at elvefiskere har spart mange fisk på det, fredning i mars og april i sjøen hjelper også. Det er også mange fiskere som ikke lengre fisker etter sjøørreten pgr av bestandens størelse... Så klart at du kan fiske godt en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten går ofte i stim på våren og den er sulten og ofte av dårlig kvalitet (vinterstøing) .

Det er vel kanskje ikke noen stor utfordring å fiske etter den fisken.

Av egen erfaring så fisker jeg ikke etter den før ut i midten av juni, da begynner den å få topp kondisjon.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein92 skal vite at vi antageligvis er hundrevis av aktive sjøørretfiskere i denne fjorden som gjennom de siste 15-20 årene har erfart en markant nedgang..til det som bare kan kalles en fullstendig kollaps i lokale bestander.

Svært mange av oss har av den grunn redusert vårt uttak drastisk - mange har rett og slett unnlatt helt å fiske etter sjøørreten.

Samtidig er det jo knall trivelig å høre at flere har flotte turer hvor de observerer fisk - straks bedre enn å høre at ingen opplever fisk - Det har nemlig ofte vært den gjennomgående tilbakemeldingen gjennom flere år...

Sjøørret SKAL nemlig vises i fjorden! ;)

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, alle faginstanser som jobber med sjøørreten i fjorden vår er enige i at det er krise for ørreten. Vis du er interessert kan du fort lese deg opp på tilstanden til sjøørreten i elvene og i fjorden og ikke kom med vag synsing etter at du har fått noen småfisk på et par tre turer...

Du forstår kansje ikke at sjøørreten ofte samles i spesielle områder på våren, at den er sulten etter en lang vinter i elva ergo lett og få!

Den har også vært fredet i alle våre store elver i 5 år no så det er klart at elvefiskere har spart mange fisk på det, fredning i mars og april i sjøen hjelper også. Det er også mange fiskere som ikke lengre fisker etter sjøørreten pgr av bestandens størelse... Så klart at du kan fiske godt en dag eller to.

Har nok lest det som har vært av rapporter fra sør til nord. Vet nok også mer en deg om sjøørret og generelt fiske. Vet også at sjøørreten samles på spesielle områder, men jeg har vært mange forskjellige steder og sett sø alle plasser. Du trenger ikke prøve å lære meg noe jeg vet allerede, tar heller i mot råd og info fra folk som faktisk har peiling.

Det burde heller være i din interesse å få vite at det er sø i fjorden. Hvis du syns Sjøørreter på 1,5 og 2,5 kg er småfisker så vil jeg gjerne vite hva du trur er en normalstørrelse for den type fisk. Har fisket i Nord-Norge som ikke er har noe krise angående sø bestand, men har ikke merket noe forskjell så langt i hvor mye jeg har fått oppe i nord og her i sør.

Par 3 turer, vet du også hvor ofte jeg har vært? Har vært 8 turer til nå, 1 har endt uten sø, men oppdaterer ikke her etter hver eneste tur.

Hvis du som sø fisker har merket denne nedgangen av bestanden i så mange år så kanskje du skulle ha tatt grep tidligere? Kanskje det er dine fiske ferdigheter det står på hvis du sliter med å få sø, du vet at det ikke nytter å sitte inne bak tastaturet og være en bedreviter, ta deg heller en tur ut for å få status på sø per dags dato :)

I tillegg nå etter 8 turer og 1 har endt uten sø, hvor mye fisk forventer du å få? Hvis jeg får 1 sø i fin kondisjon og størrelse hver eneste tur så er jeg veldig fornøyd. Sø er en trofefisk som skal være vanskelig å få, hvis du er ute etter kvantitet kan du heller starte å fiske etter sei eller torsk.

Sjøørreten går ofte i stim på våren og den er sulten og ofte av dårlig kvalitet (vinterstøing) .

Det er vel kanskje ikke noen stor utfordring å fiske etter den fisken.

Av egen erfaring så fisker jeg ikke etter den før ut i midten av juni, da begynner den å få topp kondisjon.

Nesten samtlige fisker har vært veldig fete og i god kondisjon.

Endret av Jostein92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein92:

Du er sannsynligvis den beste sjøørretfiskern i hele Norge, ja, mon om ikke du er den beste i hele verden. For Trondheimsfjorden er på lavmål hva gjelder sjøørretbestand, og derom er det stor enighet. Forskning og statistikk gir svar på hvor mye fisk det er i fjorden, ikke en sjøørretfiskers erfaringer alene. Så at du har kanonfiske på tross av dette er jo flott for deg og skussmål om dine fiskeregenskaper, er ikke det flott da?

Dessuten er du jo tydeligvis kanskje Norges mest kunnskapsrike person når det gjelder sjøørret i Trondheimsfjorden - siden du hevder du kan mer om dette emnet enn Kay-Arne, som faktisk jobber med å "ta grep" om dette problemet daglig.

Så, gratulerer Jostein92, sjøørretekspert og Trondheimsfjordorakel, med nasjonaldagens mest saklige innlegg på internettbasert forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein92:

Du er sannsynligvis den beste sjøørretfiskern i hele Norge, ja, mon om ikke du er den beste i hele verden. For Trondheimsfjorden er på lavmål hva gjelder sjøørretbestand, og derom er det stor enighet. Forskning og statistikk gir svar på hvor mye fisk det er i fjorden, ikke en sjøørretfiskers erfaringer alene. Så at du har kanonfiske på tross av dette er jo flott for deg og skussmål om dine fiskeregenskaper, er ikke det flott da?

Dessuten er du jo tydeligvis kanskje Norges mest kunnskapsrike person når det gjelder sjøørret i Trondheimsfjorden - siden du hevder du kan mer om dette emnet enn Kay-Arne, som faktisk jobber med å "ta grep" om dette problemet daglig.

Så, gratulerer Jostein92, sjøørretekspert og Trondheimsfjordorakel, med nasjonaldagens mest saklige innlegg på internettbasert forum.

Har jeg aldri sagt, eneste jeg sa var at jeg orker ikke å høre på en som bare er negativ og tydeligvis ikke vet noe ikke alle andre vet. Kan godt ta råd fra folk som har bedre peiling eller er mer positiv :) Har studert fiskeri og havbruksnæring så jeg er ikke kjepphøy om jeg påstår at jeg mest sannsynligvis vet mer om emne enn han.

Ja, synes det er kjempeflott at jeg får sø, men når han driver å kritiserer at jeg fisker etter sø så godtar jeg ikke det når jeg driver med C&R. Hva er det Kay-Arne jobber med å "ta grep" om da?

Selv rydder jeg i gytebekker og gjør generelt det jeg kan for å få opp bestanden av sø.

Er det noen som vet hvordan bestanden av sø måles her i Trondheim nå når den har vært fredet i 5 år?

Endret av Jostein92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein92. Du skal vite at Kay-Arne har nok mere innsyn i dette enn deg. Og han er for øvrig også en kjempetrivelig fyr.

Det er ikke umulig det, men da får han heller velge enn annen tilnærming enn å spre negativitet og starte med å rakke ned. Da må man forvente at man får tilbake med samme mynt og kanskje litt ekstra. Opprettet denne tråden for å sjekke sø forholdene, og om hvordan ståa er per dags dato. Hvis ingen fisker etter sø er det vel vanskelig å fastslå om bestanden vokser/synker eller holder seg på samme nivå som før. I tillegg er det jo artig å høre om folk får fisk, så kanskje motivasjonen for folk å komme seg ut og bidra til at sø forholdene skal bedre seg ytterligere bli større :)

Endret av Jostein92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen fisker etter sø er det vel vanskelig å fastslå om bestanden vokser/synker eller holder seg på samme nivå som før.

det foregår telling av fisk som går opp å gyter i elvene om høsten og ut i fra det har man et godt grunnlag for å beregne totalbestanden. her har man flere metoder som andre kan svare bedre om meg. f.eks KayArne som jeg tror(etter å ha fulgt med litt på forumet her) er involvert i forvaltningen i elvene rundt trondheimsfjorden. det kunne vært lurt å sjekka litt hvem man skal kritisere først....

synes forøvrig det er litt rart at man tror at sportsfiskere skal ha så veldig bra oversikt på hvor store fiskebestander er i havet/fjorder. vi fisker med 1 til 3-4 agn om gangen i sykt store vannmengder i et begrensa tidsrom. tror vi må alliere oss med andre(forvaltning, forskere og yrkefiskere) før vi kan si bastant om om noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe å komme med om sjøørreten vår kanskje, men ser liten vits i å bruke masse tid på det her. Mange hundre besøk i like mange sjøørretbekker de siste årene, oppdatert bilde på sjøørretbestanden i Gaula, Nidelva, Orkla og andre elver, 10-15 års datainnsamling og kjennskap til situasjonen til Trondheimsfjorden mht lus- og andre ting gir vel et rimelig klart bilde om at en ikke kan friskmelde sjørreten i fjorden fordi Josetin92 har fått noe fisker på et knippe fisketurer....

.....men de var jo (sitat) "feite" da

:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe å komme med om sjøørreten vår kanskje, men ser liten vits i å bruke masse tid på det her. Mange hundre besøk i like mange sjøørretbekker de siste årene, oppdatert bilde på sjøørretbestanden i Gaula, Nidelva, Orkla og andre elver, 10-15 års datainnsamling og kjennskap til situasjonen til Trondheimsfjorden mht lus- og andre ting gir vel et rimelig klart bilde om at en ikke kan friskmelde sjørreten i fjorden fordi Josetin92 har fått noe fisker på et knippe fisketurer....

.....men de var jo (sitat) "feite" da

:innocent:

Jeg vet ikke helt om du har lest tråden skikkelig, men sitat "fete" kom etter bruker cesar heller fisket etter sø på midtsommeren fordi de da var i bedre kondisjon. Så opplyste jeg om at de jeg har fått til nå stort sett har vært fete og i bra kondisjon. Det har ingenting med bestanden å gjøre. Skal forresten ta en tur i dag også, så kanskje jeg kan få et knippe av fisketurer med fisk til å bli noen flere etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.