Gå til innhold
Fiskersiden

En liten snelle


KHB
 Share

Recommended Posts

Michell het den første haspelsnella jeg hadde. Og det var ingen god erfaring. Husker den som snella med en bøyle som levde sitt eget liv.

Men nå sitter jeg her med en ny Mitchell Mag Pro Extreme 200. Woow! 160 gr., ultra smidig og nydelig gange og en bøyle med distinkt og presis overslag. Google søk om denne snella, ga kun minimal info. foruten en kajakk padler som var strålende fornøyd. Men så: Den er jo helt lik Pflueger Patriarch ! www.tackletour.com/reviewpfluegerpatriarchspin.html og hvis det stemmer, så kan du også gjøre et røverkjøp hos gero ! 1599,- for en snelle som blir sammenlignet med Shimano Stradic Ci4 (om ikke bedre!!)

Jeg vil også tilføye at sveiven sin radius er et stort pluss, da den er større en normalt. Og knotten på sveiven, som er lik som Abu Garcia revos premiere, kan du sette inn et lite kulelager, og du har en helt slarkefri sveiv :-)

Snella har to spoler og har en størrelse som er litt mindre i lengde en min Shimano Fireblood 1000, og større en Symetre 500.

Snella er kontrollveid til 157 gr :-). Med kulelager i sveivknotten er det ikke mye som skiller den fra min Fireblood. Men Michell Mag Pro Extreme er 20 gr lettere og har reservespole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikker helt rett, og en skal ikke se bort i fra at ABU også bli produsert der. Selve sveivknotten (som jeg synes har en helt eksemplarisk utforming) er helt likt på alle tre merkene.

Har nå fisket noen dager med snella og den er helt nydelig (helt på høyde med min elskede Fireblood), dog har jeg nå satt inn kulelager i sveivknotten (noe som anbefales og gjøre i ABU snellene). 1600 kr hos Gero er et røverkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg var innom GERO i dag og kjøpte denne snella. Med 50% rabatt på ordinær pris betalte jeg dermed kr 1.249,- for den :thumbsup:

Jeg skulle egentlig innom for å se på ei ny stang til min Shimano Symetre 1000FE, da jeg har vært litt misfornøyd med min Zebco Snapshot 2.

Jeg falt for en Shimano Beastmaster CX STC 180/210, som jeg fikk for kr 849,-. Da jeg tittet på Mitchell Mag-Pro Extreme 200-snella falt jeg pladask for den. Jeg tenkte at min bror kunne få arve min Shimano Symetre 1000FE, og den gamle Zebco-stanga, men så fikk jeg plutselig litt dårlig samvittighet... hvorfor skulle jeg gi ham ei stang som jeg selv er misfornøyd med? Det ble til at jeg kjøpte nesten maken stang til ham, en Shimano Beastmaster BX STC 180/210. Jeg tror dette var den forrige modellen.

Jeg gleder meg allerede til å prøve Shimano Beastmasteren sammen med Mitchell Mag-Pro Exstreme!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir fornøyd. Snelle er fremdeles min faste følgesvenn. En helt rå selle og de som mener den har svak brems; Nei da. Bremsen er helt passe. Utrolig glad for at bremsen er så silkefin da jeg fikk opp fisk på drøye 5 kg på sene med bruddstyrke 3 kg. Den lille snella jobbet så fint som bare det :-)

Skitt fiske, nå er det kaldere i vannet igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir fornøyd. Snelle er fremdeles min faste følgesvenn. En helt rå selle og de som mener den har svak brems; Nei da. Bremsen er helt passe. Utrolig glad for at bremsen er så silkefin da jeg fikk opp fisk på drøye 5 kg på sene med bruddstyrke 3 kg. Den lille snella jobbet så fint som bare det :-)

Skitt fiske, nå er det kaldere i vannet igjen:-)

En brems som tar jevnt er mye viktigere en kraft på disse småsnellene. Er vel ikke akkurat kveite og havål du jakter på heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg var innom en forretning for å få spolt på sene på min Mitchell Mag-Pro Extreme 200. Siden det på spolen (den i carbon/alu) stod at kapasitet var 110 meter 0,18, så ba jeg om dette. Etter påspoling fikk jeg beskjed om at denne spolen egentlig var beregnet for Fireline, og at de derfor ikke fikk mer enn 65 meter 0,18 på den.

65 meter holder jo i utgangspunktet greit, men jeg lurer likevel på hva dere anbefaler at jeg setter på spolen neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen erfaren fisker, jeg har nettopp gjenoppdaget fiskegleden etter 16-17 år uten ørretfiske, men jeg elsker stanga! Kjøpte CX til meg selv og BX til broderen, og vi er veldig godt fornøyde begge to :thumbsup:

Veldig morsom stang å få ørret på. Fisk på 300-400 gram hittil, men skikkelig moro. Man merker at det er liv i andre enden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig.

Jeg hadde mitt første møte med en Shimano BeastMaster i 2005-2006, nå nesten 10 år senere er alle stengene mine i alle klasser i BeastMaster serien. Det er en grunn til det :) Sikkert flere :)

Jeg har noen andre stenger som brukes mest av fruen, men det står Shimano på de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to "menigheter" der ute og mange sverger til PP. Personlig falt aldri PP helt i min smak. Den var for myk og ga støy i ringene. Jeg synes det blir feil å sammenligne andre multi sener mot Nanofil, da Nanofil oppfører seg helt annerledes en andre multi sener og kanskje spesielt annerledes en PP. Jeg er helt frelst av Nanofil, da den føles som mono under fiske. MEN har ikke de negative sidene som mono har med hensyn til minne og sene vas. Og da spesielt ved bruk av lette spinner. Til UL viske er den derfor helt glimrende. Jeg benytter gul Nanofil ved agn fiske (sena ligger å flyter og fungerer som nappvarsler) Skjøtet inn en halv stanglengde med FC. Denne skjøter jeg med Albright (enkel nano i åtte tørn ned og fire tørn tilbake. Fukt godt og stram gjevnt til) Viktig å ikke få knuten inn på snella, da dette bare drar med seg sene ut ved UL fiske. Nanofilen er spesielt godt egna til nattfiske, da en kan fiske uten å tenke på sene vas og annet trøbbel. Jeg benytter 0,13 ved det meste av fiske og evt 0,16 hvis det er mye siv eller andre ting å henge seg fast i. Ved bruk av 0,16 nano benytter jeg 0,21 FC. Beklager at det ble så langt svar, men jeg er frelst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.