Gå til innhold
Fiskersiden

Liten på stor og stor på liten!


Chris!
 Share

Recommended Posts

Det var en mørk og stormfull aften....vel, minus stormen. Det var mørkt, eller det ble i alle fall mørkt etterhvert! Og ekstremt mørkt etter at hodelykten gikk tom for strøm! Neste gang tar jeg med meg 2 hodelykter så jeg har en å lyse med når jeg skal skifte batteri i den andre!

Jeg og fiskekompisen hadde planlagt en tur natt til mandag da vi begge har fri om dagen.

Vi satte først kursen mot øygarden i 17:00 tiden i håp om å få fanget litt makrell til agn utover natten.

Først en tur til Straumsundet der vi ikke fant stort annet enn stimer med smålyr og SYKT mye knott!

post-26931-0-86110100-1408408301_thumb.j

Etter en times tid begynte vi begge å føle oss blodfattige, så vi satte kursen mot Rongesundet i håp om at det var mer makrell og mindre knott der!

Der borte var det mindre knott, like mye minilyr og en veldig liten makrell! Meget mulig det var annen fisk der og, men den var i så fall lite interessert i det vi hadde å by på.

Vi pakket fort sammen og satte kursen mot en lur plass i byjorden.

Jeg gidder ikke si nøyaktig hvor her i full åpenhet (da blir det fort fullt i tomme slukpakker fra europris der), men hvis noen her ønsker å vite hvor det er kan de sende meg en PM :)

Vi rigget opp hver sin stang, fyrte i gang grillen og fikk i oss noen pølser mens vi ventet på svar fra dypet. Midt i andre pølsen ca var det noe smånapping i agnet mitt, men det ga seg fort, så jeg gjorde meg ferdig med pølsene og tok meg god tid før jeg sveivde inn for å se hvordan det sto til med agnet.

Jeg hadde for øvrig rigget med glidende takkel med en 5/0 krok i enden, så jeg ventet ikke å se noe på kroken da jeg egentlig regnet med at man burde måtte være passe stor i kjeften for å sluke den i seg,

Men opp kom det en passe sliten liten svarthå som åpenbart hadde gapt over mer enn han burde..! For øvrig ny art for meg, så helt bortkastet var det jo ikke :)

post-26931-0-44904000-1408409263_thumb.j

Etter at den var satt fint tilbake der den kom fra fant jeg ut at 5/0 kanskje var litt overkill hvis det var mest fisk av dette kaliberet her, så jeg rigget opp igjen med glidende med 2 opphengere over søkket. (skal ikke legge skjul på at havmusen er høyt på min ønskeliste) Alle med kroker i str 1, agnet opp med makrell og kastet skiten til sjøs!

Etter dette var det stille ganske lenge med unntak av en liten hågjel som hadde bitt på hos kompisen, før det plutselig runnet noe voldsomt på stangen min!

Jeg satte ett kjapt og behersket tilslag (yeah right...) og kjente umiddelbart motstand i andre enden. Jeg løsnet opp bremset litt og pumpet den forsiktig opp til overflaten siden jeg ikke regnet med at de krokene ville tåle stort med enn 1-2kg.

Da den endelig kom opp i overflaten var den første reaksjonen til kompisen min; "denne får ***** ikke plass i håven!" Jeg bøyde meg over kanten og konstanterte lange. Og definitivt ny rekord! Men den var forferdelig slapp!

"Heldigvis" ga den full gass inn i håven for så å snurre seg rundt noen ganger og satte både hodet og takkelet godt fast i håven så vi fikk løftet den opp etter både håven og med ett par hender under buken.

Vekten stoppet på småpene 7180g noe som er ny langepers og ny rekord fra land for min del!

Etter dette jublet vi litt, stresset litt, tok noen bilder, jublet litt til, spiste en kald brendt pølse, matet noen krabber med resten av makrellen, jublet lenda mer, fisket en halvtime til og så pakket vi sammen og dro hjem.

post-26931-0-10665400-1408410607_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Ja, ser ut til at svarthåen klarer å gjøre seg stor i kjeften når det trengs!

Og langen klarer visst å gjøre seg liten! Kroken jeg heiste den opp på var en Mustad Ultrapoint Red i str 1. Nå har jeg i alle fall lært at både Mustad og Owner sine kroker tåler MYE mer juling enn jeg trodde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.