Gå til innhold
Fiskersiden

Mono eller Multi til dorging


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Min nye herlige Shimano Nexave 2500 fc kommer levert med 2 stk alu-spoler. Da blir det som på Nexave 1000 fc ei spole med mono og ei spole med multi.

Hvilken anbefales til dorging?

Det har ikke så stor betyding hvilken du velger, du må uansett ha mono ut til beitet/sluken/etc....

Det er vanlig å bruke ca 10-30 m mono som fortom hvis en bruker multi på snella. Dette for å forhindre slitage av multien i klypene etc.. og for å få litt "shock absorber" til fiskens hogg.

Med kunn mono på snella blir den meir tøybar, som en lang gummistrikk men det opplever jeg ikke som en nakkdel for da fisken biter og siden snur med beitet i kjeften så tøyes monon ut og det gjør at fisken ikke får noe slakkline da den åpner kjeften for å spytte ut den mærkelige byttesfisken.

Det som virkelig avgjør om du får opp en fisk på trolling/dorging er valet av krok og i tillegg hvordan du har rigget kroken på beitet.

Dog er fiske med multi en fordel hvis man fisker med Dipsy Diver eller troller på riktigt store dyp, typ over 30-40 m. Da funker multi fint da den ikke har så stort vannmotstand som motsvarende (i kg) mono. Men som jeg nevnte i stad, det er da viktig å ha en 10-30 m mono fortom ved slikt fiske

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dorging anbefales snøre, stang og snelle. Om snella er syntetisk eller metall spiller ingen rolle. Om sena er mono, multi eller guts, spiller heller ingen rolle. A: rett tid - B: rett sted: C: tålmodighet, er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker mono, da blir det strekk i lina og dermed dempes de kraftigste rykkene som igjen minker spissbelastningen på krok, splittringer, svivler og ikke minst på knuten.

I kombinasjon med en god og fleksibel stang og god snelle med presis og jevn brems skal det veldig mye til for at det går galt.

Ved bruk av multi til dorging vil jeg påstå at det stilles enda strengere krav til stang og snelle, og ikke minst til hvordan man bruker utstyret, alt blir vel en vanesak, noen får det helt sikkert til fungere greit nok med multi, men at man da har mere man må tenke på og ta hensyn til er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk maskinisten det var akkurat det jeg også tenkte.

Jeg har alltid brukt mono når jeg har dorga, og har til tider vært veldig glad for det ekstra strekket monosena gir når sjøørreten tar. Tenkte bare å høre med panelet, det blir å bruke multi mer når jeg kaster på sjøørreten nå som jeg lett bare kan hive på ei anna spole. Jeg har samme ordningen på ferskvanns utstyret mitt med en nexave 1000 fc og må si det er ganske så fornøyelig å ha med to spoler, ei med mono og ei med multi, på fisketur ettersom jeg klart foretrekker multi når jeg fisker etter ørret, og synes strikk effekten i et monosnøre er å foretrekke når jeg dorger.

Takk for innspill til alle andre også :)

Utover det vil jeg bare si: HELE VERDENS FØRSTEDAME CECILIA BRÆKHUS YEAH !!!!!!!

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver om FC1000 snelle, hvis det er snakk om dorging med tynne snører som 0.20 mono så hadde jeg gått for multifilament med lang mono fortom i stedet. Lang 0.20 mono gir for mye strikkfølelse. Vi som driver med trolling bruker normalt 0.38-0.45 mono og det blir en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med str 1000 snella dorger jeg bare i kanoen.

Til sjøørretfiske bruker jeg en beastmaster med en str 2500 snelle med 0.25 mono når jeg dorger. Mener å huske det var 0.16 eller 0.18 multi jeg bestilte.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.