Gå til innhold
Fiskersiden

5.desember - Årsrapport


Cassius
 Share

Recommended Posts

5.desember - Årsrapport

Artsfiske har alltid fascinert meg. Det er noe spennende med det å få en fisk man aldri har fått før. Da jeg var liten guttunge førte jeg lister over arter og perser. Dog uten bilder i mangel av tilgjengelig fotoapparat. Artslisten ble aldri fryktelig lang da det meste av fiske foregikk i nærmiljøet eller på hytteturer. I ungdomstida ble andre aktiviteter prioritert og artslisten som var håndskrevet ble jo selvfølgelig borte. Ved en tilfeldig fisketur senere med årene kom plutselig interessen tilbake. Artsfisket tok av fra 2011 og ved utgangen av 2013 sto jeg loggført med 56 arter i norske farvann. Målsetting for 2014 var å passere 70 arter totalt, samt perse på en del spesifikke arter. Fiskersiden og spesielt julekalenderne har vært en stor inspirasjonskilde og mitt julekalender bidrag er rett og slett en god og laaaaaang årsrapport med mye snapper. :P
Vinteren var den kjipeste så langt i min fiskekarriere. Isen fikk aldri trygt feste og da den endelig kom så bøtta det ned med snø som gjorde at den vokste sakte. Hele januar kan huskes som en grå sky med nordavind. Fisket var ubertregt og planer måtte skrinlegges. Under sjøørret fiske i Bunnefjorden ble det en del heklefiske i vente på napp. Etter å ha dratt ørti hvitting og studert hver eneste sypike kom det til slutt opp en som skilte seg ut fra resten.
IMG_2803.JPG
Øyepål 81,6g – Ny art #57
Midten av februar var det duket for sjøismeite på selveste løgninfjorden. Bilturen opp ga ingen god start. Glatt på fjellet førte til henting av Falck og si takk og farvel til min trofaste voyager. Uvant med fisketur uten den. Ble lite søvn, men vi kom oss utpå isen allikevel. Isen ble drillet i stykker og vi plasserte ut stenger både til skater og til pelagisk arter. I ventetiden kjørte vi hekle etter agnfisk. Første fisk på turen ble Strømsild og ny art! Woho liksom...
IMG_2826.JPG
Strømsild 34g – Ny art #58
Etter å ha bevitnet en skatefangst runnet det på ny hos meg. Lot den tygge og da den dro avgårde igjen så løfte jeg stanga bestemt og opp kom enda en ny art!
IMG_2840.JPG
Piggskate 2225g – Ny art #59
Resten av dagen gikk til heklefiske mellom runs og agnskifte. Skjedde relativt mye og alle 3 på turen endte med piggskate og flere nye arter. Prøvde heklefiske på forskjellige dybder for å øke sjansen for nye arter. Taktikken bar frukter og enda en ny art kom opp fra hullet.
IMG_2875.JPG
Lysing 670g – Ny art #60
Skjedde ikke så mye mer spennende den dagen. Totalt på laget fikk vi torsk, piggskate, hvitting, hyse, øyepål, strømsild, sypike, knurr og lysing.
Dag 2 var betrakelig verre. Regn og vind gjorde livet surere. Ble kortere økt, men vi trua opp 4 skater og økte turpersen litt. Ellers omtrent samme arter som dagen før, men i tillegg makrell og sjøørret.
Dag 3 ble amputert. Leiebil måtte leveres tilbake før ny skulle hentes ut. Ingen fiske den dagen gitt.
Med en så begredelig vinter ble det nesten ikke fiske før i april igjen. Faktisk fikk jeg ikke en eneste fisk i mars og dermed første fiskeløse måned siden 2010. Jaja, streaken måtte jo ende en gang.
I april smalt det derimot betraktelig. Første tur endte mislykket etter sø, men på hjemveien stoppet vi innom en brygge for litt micromeite. Møtte tilfeldigvis på Daniel og Dag Henrik på en brygge i Drøbak. Så ingen ting spennende, men derimot mye sild som vimset rundt. Prøvde litt forskjellig agn og børstemark viste seg å være trikset. Fikk flekket opp en og art nr 61 i boks.
IMG_2954.JPG
Sild 150g – Ny art #61
Fikk kombinerte jobb med litt nattfiske i rogaland. Teamet opp med Jon-Eirik og Tommy. På 2 dager kom det opp hele 6 nye arter.

IMG_2971.JPG

Ålekvabbe 101,6g – Ny art #62
dvergulke76%2C4albindal0508201422_1.jpg
Dvergulke 76,4 g – Ny art #63 (pers fra senere)
IMG_2980.JPG
Rognkjeks 22,5g – Ny art #64
IMG_2994.JPG
Tangstikling 7,7g – Ny art #65
IMG_3006.JPG

Svarthå 302g – Ny art #66
IMG_3025.JPG
Kloskate 515g – Ny art #67
Stor takk til JEB og Tommy for superb guiding.
Par dager senere fikk jeg slengt meg på nattmeite tur med Daniel og Dag Henrik. Her fikk jeg prikka inn 2 nye arter

IMG_3040.JPG

Steinsmett – Ny art #68
IMG_3070.JPG
Hvitfinnet steinulke – Ny art #69
I påsken ble det tur nedover til kristiansand for å besøke svigers. Tok med dama på litt bryggemeite i sola. Ikke det beste bettet, men det nappet litt og vi fikk trua opp 4 gapeflyndrer Art nr 70 og årsmålet nådd allerede i april. Faktisk eneste arten vi fikk den dagen.
Gapeflyndre.jpg
Gapeflyndre 275g – Ny art #70 (pers fra senere)
Målsetningen var allerede nådd før året var halvveis så årsmålet måtte bare oppjusteres. Nytt mål ble satt til 80 arter. 16 arter ble notert som oppnåelige. Så var det bare å krysse fingrene for at vær og flaks skulle være på riktig side.
Tungevinduene begynte å kommer fram og folk meldte om drøye fangster. Begynte å avfiske områdene rundt der jeg bor. Prøvde meg på et par små kutlinger. Fikk en som så veldig berg ut. Tar den med hjem og med litt bilder får jeg bekreftet at det er en bergkutling. Art nr 71!
Bergkutling%2B-%2B1%2C4g.JPG
Bergkutling 1,4g – Ny art #71 (pers fra senere)
I mai ble det en ukes ferie på Rhodos med frøkna. Måtte selvfølgelig fiske litt. For mye vind gjorde det vanskelig med charter båter. Ble derfor litt lett rock fishing. Fikk 4 nye til min utenlandsliste.
Axillery%2BWrasse.JPG
Axilliry Wrasse
Comber.JPG
Comber
Grey%2BWrasse.JPG
Parrot fish
Ornate%2BWrasse.JPG
Ornate Wrasse
Uken etter slengte meg på Bjørndalen for litt mer vindusfiske. Target er tunge. Finner etterhvert en, men den vil ikke lete. Mens jeg fisker på den observerer jeg en panzer! Den vil heller ikke. Går videre og finner ny større panzer som heller ikke vil! Aner at det kan bli en stang ut kveld. Ved neste strand kommer ketchup effekten. Finner en tunge som er sulten og den tar direkte. YES! Drømmeart og nr 72 i boks! Vipper opp en rett under kg før jeg spotter et beist av ei flyndre. Tungen er sulten og jeg får 3 krokings forsøk før den sitter. Etter at Bjørndalen mistet et enda større beist ved vindushåving tidligere på kvelden , bestemmer jeg meg bare for å beache den. Vekta viser 1365g og til da den nest største tunga tatt på stang i Norge.
Tunge%2B-%2B1365g.JPG
Tunge 1365g – Ny art #72
I Pinsehelgen ble det vestfold satsing med bruttern. Først 2 dagers i Akers og 1 dag etter sø/piggvar i vestfold. På Akers var det labert. Bruttern perset på gjørs med en i underkant av 4kg. Videre på pigg/sø fiske drar vi fjesing etter fjesing. Etter å ha gitt fra meg meitestanga til bror for å jigge litt napper det litt annerledes. Noe flatt og rundt kommer opp og er det ***** meg ikke en piggvar! Litt kjipt å måtte håve en så kul art for en fettfinne fisker, men sorgen er kortvarig. Tar meitestanga tilbake og på neste kast napper det annerledes. Noen rolige tunge drag før tilslaget settes. Fisken kjennes tung og typisk flat ut. Inn kommer sigende en større var. Litt stressa, men bror er flink med håven og art nr 73 i boks! YES! Nok en drømmeart kan krysses av.
Piggvar%2B-%2B840g.JPG
Piggvar – Ny art #73
Etter å ha postet flere bergkutlinger i håp om at de var leir får jeg tips av Andreas om en spot i nærheten av meg. Får truet opp en 5-6 stykker som blir oppevart i boks med vann for å fotograferes dagen etter. Etter et par hundre bilder blir det befestet at det er leirkutlinger og art nr 74 i boks! Digg, done deal, ferdig med leirkutling for alltid. Antar jeg. :P. Moro at snuten var innom ved to anledninger og lurte fælt på hva jeg drev med i båthavna med lykt på natta... For en hobby vi har tenkte jeg.. :P
IMG_3535.JPG
Leirkutling 0,8g – Ny art #74
Med 74 arter før året var halvveis og mange forholdsvis lette igjen, måtte årsmålet rett og slett oppjusteres til 90. Ambisiøst, men realistisk. Akkurat slik det skal være.
I starten av sommerferien kom Langesundmafian opp for et artsran. Guider dem rundt til mange arter. En av dagene blir de guidet av Daniel til regnbue. En art jeg selv manglet så jeg henger meg på. Den sitter lenger inne en jeg hadde håpet. Finner etterhvert et strekke som ser lovende ut. Mister en først, men den tar nesten direkte etterpå. Reproduserende regnbue og art nr 75 i boks!
Regnbue%C3%B8rret%2B-%2B285g.JPG
Regnbueørret 285g - Ny art #75
I Juli tok jeg en tur til Langesund og fikk guiding av Aron til potensielt nye arter. Første nye kom etter 1min. 3 forsøk før den satt. Kosefisk. :)
Glasskutling%2B-%2B0%2C5g.JPG
Glasskutling - Ny art #76

Neste var verre. sat** for en dustefisk. De prøvde seg men bommet rett og slett på kroken. Til slutt klarte heldigvis en å bite over. Ikke mer enn 2,5g, men det gjorde ingen ting. Arten er krysset av og skal aldri fiskes på igjen (ja særlig...)
Briesling%2B-%2B2%2C5g.JPG
Brisling 2,5g - Ny art #77
Over natta ble det karpesatsing. Skikkelig texas med mange fisk på matta. Persen mer enn dobbles.
Karpe%2B-%2B5010g.JPG
Karpepers 5010g

Etter å ha perset på Karpe prøvde vi oss på Brungylten. Den glimret med sitt fravær, men en Lusuer dukket opp og art nr 78!
Lusuer%2B-%2B165g.JPG
Lusuer 165g – Ny art #78
Med lusueren i boks stakk vi opp til sandefjord for litt karussmeite. Drøyt karussfiske og begge perset så det holdt!
Karuss%2B-%2B1530g.JPG
Karusspers - 1530g
3 nye arter og pers på Karpe, Karuss og trepigget stingsild er ikke dårlig på et par dagers fiske.
Videre utover sommeren gjorde Daniel og jeg et forsøk etter nok en dustefisk. Gummibåt og sabikihekler i Glomma... Vi hadde glemt å sjekke værmeldinga og driften var i overkant kjip. Litt vanskelig å ha kontakt med bunn, men etter en del drift hang det plutselig på en liten møkkafisk.
Kr%C3%B8kle%2B-%2B7%2C9g.JPG
Krøkle 7,9g - Ny art #79
Fikk trua opp 3 stk og Daniel begynte å ane fiasko. På et av de siste driftene hang det en på hans hekle også. Nok en fisk som ikke skal fiskes igjen.. :P
Mot slutten av ferien ble det kombinert artstur til rogaland med svigers besøk til Kristiansand. Planen var å reise ned i forkant av besøket. Fikk god hjelp av Jon-Eirik og Tommy igjen.
Første natta ga ny art og specimen!
R%C3%B8dflekket%2Bkutling%2B-%2B15%2C7g.
Rødflekket kutling 15,7g – Ny art #80

Dag 2 var planen å reise til Lysefjorden. Mens jeg ventet på JEB plukket jeg like godt opp en Grønngylt på kaia og art nr 81 i boks.
Gr%C3%B8nngylte%2B-%2B75%2C2g.JPG
Grønngylt 75,2g – Ny art #81
Vel framme i Lysefjorden var det bare å sende knurrulke taklene ut, mens vi fisker etter ymse under bryggene. Etter agnsjekk napper det febrilsk på stanga rett ned. Opp kommer en micro av en steinbitt. Størrelse gjør ingen ting og turens 3 art er i boks.
Gr%C3%A5steinbitt%2B-%2B95%2C5g.JPG
Gråsteinbitt 95,5g – Ny art #82

Nytt agnsjekk på stengene lenger ut og så hengern! Den berømte Nordlige knurrulken! Specimen i tillegg!
Nordlig%2Bknurrulke%2B-%2B21g.JPG
NKU – Ny art #83

Med Targetartene i boks var det bare å nyte resten av dagen. Du vet plassen er tøff når agntyvene er lomre og fløyfisk. Fisket med småhekler og opp kom plutselig en art som hadde unnveket meg lenge.
Tangsprell%2B-%2B39%2C5g.JPG
Tangsprell 39,5g – Ny art #84
Får opp 3 og den største er 0,5g unna specimen. Litt kjipt, men med marginene på riktig side på Rødflekket og NKU så føltes det helt greit ut.
Nattfisket gikk etter Hårvar. Så ingen dagen før og prøvde først en ny plass som var tom, før jeg gikk tilbake til gårsdagens plass. Spottet min første hårvar. Den var liten og ville ikke leke. Ved enden av strekket fant jeg en som er betydelig større. Den stod med hodet inn i tangen. Presenterte reka over den og den snudde seg etterhvert. Kjente et støt i stanga. Tok an?? Gjør et altfor dårlig tilslag, men den sitter på. Har ikke håv så prøver å løfte den inn på land. Faller selvfølgelig av, men svømmer ikke langt. Ny reke på og den tar nesten direkte. Hardt tilslag settes og fisken er på. Denne gangen vippes den lett opp på land.
H%C3%A5rvar%2B-%2B180g.JPG
Hårvar 180g – Ny art #85

At det begynte å regne mens jeg tok bilder gjorde ingen ting. Kvelden var reddet.
Kjørte videre til neste artsspot. Fikk noen timer på øyet før det blir lyst. I morgen timene rotet jeg rundt i tangen inne ved land. En liten fisk føk inn i tangen. La en rekebit foran som fisken stakk av med. Ny reke og denne gangen satt an!
Tangkvabbe%2B-%2B21%2C1g.JPG
Tangkvabbe 21g – Ny art #86
Ble en natt til med hårvar før jeg tar turen til kristiansand. Så mange, men ingen ville leke.
På veien stoppet jeg innom farsund og grundlingen. For en vettskremt fisk. Så mange store, men de føk vekk hver gang jeg presenterte markbiten. Kun de minste som viste interesse. Fikk til slutt en liten til å sitte. Hele 1g, men art er art.
Grundling%2B-%2B1g.JPG
Grundling/Sandkryper 1g – Ny art #87
Lite produktivt fiske etter ferien. Mye jobb får ta den skylden. September kom og harr skulle til pers. Bror er med og igjen får han arten først. Ingen kjempe og i det vi skal bilde glippes den udokumentert ut i elva igjen. Jaja. Jeg tar over begge stengene og etter litt sittern! Par turer senere satt jeg like så godt klubbpers også.
Harr%2B-%2B1025g.JPG
Harr 1025g – Ny art #88
Etter en del rapporter om fine sik fangster dro jeg avsted første dag i høstferien. Dagen startet fint med barn på fiskeskole som dro sik etter sik. Etter at de dro tok jeg over plassen og det tok ca 5min før det nappet hardt i den ene stanga. Tilslaget sitter og jeg får pressa en fin sik og ny klubbpers på land. At krokfestet glipper i det den håves gjør det bare deiligere. Får 3 til og topper dagen med en fin på 960g.
Sik%2B-%2B960g.JPG
Sik 960g – Ny art #89

Høstferien fortsetta med variert fiske. Prøvde meg med på den siste av de "lette" ferskvannsartene. Fikk tips av Daniel. Spaserte nedover bekken. Lot duppen drive nedover med strømmen og over et område forsvant duppen under flere ganger uten at noe satt på. Etter et par forsøk satt det en liten tælp på i enden. Jammen meg er det ikke en liten læx!
Laks%2B-%2B15%2C5g.jpg

Laks – Ny art #90
Med årsmål oppnådd ble fiskemotivasjonen ganske laber. Det ble lite fisking utover høsten. Skikkelig drittvær gjorde at de fleste planene var vanskelige å gjennomføre. Ble litt satsing etter rødhai og på klubbtur med Vetle og Thore satt min første på målrettet etter 5min fiske før gutta hadde fått krokene i vannet.
IMG_4517.JPG
Småflekket rødhai
Det har vært et fantastisk fiskeår og mye av takken rettes til alle som har bidratt. Både fiskersiden og artfiskere i norge på facebook har vært en stor inspirasjon. Det er gjennom disse mediene man har fått muligheten til å utveksle kunnskap og komme i kontakt med mange fantastiske mennesker. Må rette en stor takk til de som har hjulpet meg mest. Daniel, Aron, Tommy, Jon-Eirik og Andreas. Uten kyndig kunnskap og guiding fra dere hadde jeg ikke kunne sette årsmål for 2015 å bikke de magiske 100 artene i norske farvann.
Litt fangststatistikk til slutt for 2014:
Antall arter norge: 75
Antall nye arter norge: 34
Antall perser norge: 12
Antall nye arter utlandet: 4
Antall loggførte fiskedager: 60
2015 kommer til å bli magisk. Står nå med 90 arter totalt (36 ferskvann, 54 saltvann). Store planer er lagt. Gleder meg allerede!
God Jul!
Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene folkens! Varmer godt!

Må jo selvfølgelig en tur til Langesund Aron. Håper å få vært med på Langesund festivalen.

Imponerende antall med nye arter. Skal 2015 bli et magisk år, så skal du stå på, med 75 arter som utgangspunkt og med 34 nye arter i 2014.

Lykke til, ser frem til neste årsrapport

Mulig du misforsto Mag. Har 90 arter totalt og fortsatt mange lette (lange, hågjel, pigghå, brungylt bla.). Fått 75 i 2014. Stå på må jeg uansett. Kommer mange sære og spennende arter på neste årsrapport. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.