Gå til innhold
Fiskersiden

Portabelt ekkolodd - hjemmelagede løsninger


Helge C Norvang
 Share

Recommended Posts

Hei,

Fikk meg et Lowrance Elite 4x HDI til jul og skal finne en god løsning på hvordan jeg skal få laget dette portabelt (kan ikke ha det i båten, da blir det stjålet før jeg får sagt ekkolodd to ganger...

Jeg har funnet disse to løsningene her på forumet som jeg syns ser ok ut

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/68625-forslag-til-portabelt-ekkolodd/?hl=%2Bportabelt+%2Bekkolodd

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/55311-hjemmelaget-portabelt-ekkolodd/

...men ønsker ideer til flere snedige løsninger.

Noen som har noen flere gode løsninger på lur? Vil helst se bilder av hvordan det faktisk ser ut og gjerne litt forklaring på hvordan det ble løst.

Jeg er ikke noen handyman, så løsningen bør helst være forholdsvis enkel å få til.

Jeg har en gammel 16" Saga glassfiberbåt.

Takker for eventuelle fiffige tips og løsninger :mobile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, selve kassa med loddet skrudd fast er helt fin, det jeg er litt mer usikker på er løsningen med vakumløfteren. Ser ut som hele pakka må festet veldig langt ned på baksiden av båten...

Jeg må kjøpe meg en vakumløfter og gå ned til båten for å se hvordan det vil funke tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall går det ann å skru fast et kosteskaft eller annen stang med rørklemmer i vakumløftern, så skrur du giveren i bunnen av stanga.

Bør være easy fix å få senket giveren mere :)

Jeg bruker en variant av dette når jeg sidemonterer giver for vertikalfiske. Jeg har en metallist i steden for kosteskaft, men prinsippet er det samme.

https://lh3.googleusercontent.com/-qLWvWG9lyyA/U0F-JOL5WwI/AAAAAAAAGIA/aaHIV37Wf04/s640/blogger-image--727121148.jpg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas har noen fine kofferter for foto utstyr og div som fint kan brukes til å huse ekkolodd, batteri og lader. Med enkel modifisering kan lokket huse ekkoloddet og låses i åpen stilling og batteri pakken og lader oppbevares i bunn. når man da er ferdig kobler man av giveren og klapper sammen kofferten.

På den annen side. Om ekkoloddet kun skal brukes i din egen båt, så holder det vel å lage en hurtigkobling på selve ekkoloddet og ta med det når du forlater båten.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ekkoloddet skal brukes kun i min egen båt (det er ihvertfall planen). Har vurdert tanken på å fastmontere giveren i båten og bare dra med meg ekkoloddet hjem når jeg er ferdig. Gidder noen å stjele en giver uten lodd liksom? Helt sikkert noen som ville gjort det men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkoloddet tar jeg med hjem hver gang, men brakett, giver og ymse kabler står igjen. Jeg har aldri opplevd at noen har forsøkt å stikke av med det, og jeg har hatt båten stående på noen steder som nok er over gjennomsnittet utsatt. Jeg har kjøpt et ekstra sett med RAM-brakett, giver og strømledning som jeg bruker som portabel løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.