Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig!


Hysic
 Share

Recommended Posts

Endelig har jeg fått meg baitrunnersnelle.

Tenkte det bare var greit å dele!

Hvorfor jeg ikke har kjøpt det før...?

Gniten, ikke funnet "den rette" eller var det det at kona ikke stod ved siden av med "neiblikket", ikke vet jeg. Av alle steder så kjøpte jeg den i en liten sportsbutikk i Australia. Den nette sum av 50 aussiedollas fattigere ble jeg, men har gledet meg i snart to uker til å fylle den med noe rep og ta den på en liten testspinn! Men der stopper jeg fort litt opp. HVA skal jeg fylle denne med? Snellen er en Rovex Nitrium NI4000. Nå kan sikkert mange her fortelle meg om den er god eller dårlig, det setter jeg pris på! Fikk med ekstra spole, og begge skal fylles opp. Den skal brukes på mine vanlige blanketurer, med håp om fangst i femkilosklassen+, fra svaberg. Så, hva bør den fylles med?

651B332E-0E11-4CC2-A66E-82FB4D1FDC40_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt null peil på om det der er en god snelle eller noe du bare bør spyle ned i dassen, men kan hvertfall anbefale deg å ta en titt på tuf line. Billig multi du får kjøpt på ebay. Vil si 0,23-0,26 er mer enn god nokk tykkelse. Ellers kan du jo få den påspolt på campelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg med å fylle opp reservespolen. I alle fall ikke med multisnøre. Ser at reservespolen er grafitt spole.

Ellers støttes forslaget om multisnøre på rundt 0.25mm med mono fortom tilpasset kastevekten. bruddstyrken på fortomen kan godt være 200 ganger kastevekten. 100g bly=20kg bruddstyrke.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg med å fylle opp reservespolen. I alle fall ikke med multisnøre. Ser at reservespolen er grafitt spole.

Ellers støttes forslaget om multisnøre på rundt 0.25mm med mono fortom tilpasset kastevekten. bruddstyrken på fortomen kan godt være 200 ganger kastevekten. 100g bly=20kg bruddstyrke.

Hvorfor ikke fylle reservespolen da den er av grafitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Så var det kjapt over til hvilken type stang jeg bør matche denne snellen med? Jeg har et par stenger (vanlige kastestenger) som jeg tenker prøve først. Skal finne navn og data på de senere. Ønsker å bruke ca 100 grams lodd. Tar veldig gjerne imot tips på nye stenger også. Når jeg har holdt på i det siste, så føler jeg at stangen er for stiv til bruket. Min tanke er at linen bør gå i en strak linje fra stangtuppen og ned i sjøen, gjerne med en liten antydning til bøy på stangtuppen. Dette går ALDRI! Jeg ender alltid opp med helt rett stang og et slakt snøre utover. Er mine tanker helt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel ja. Så dersom man får fisk på 1,247kg (=2.75lb) eller i mitt tilfelle en tangklyse på samme vekt, vil stangtuppen peke nedover, når jeg holder skaftet (håndtaket? hva heter det egentlig?) vannrett?

At dette er en god stang for formålet betviler jeg ikke, men må få kommentere at jeg synes dette høres mykt ut?

Endret av Hysic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo helst ikke løfte så my vekt ved hjelp av stangen uansett. Fisken skal fightes i vannet, og da holder en 2,75 og 3 lb stang ganske lenge. Jeg bruker alt ifra 2,5 til 3 lb stenger og har fått opp alt av fisk med disse stengene.

Skal du fiske etter f.eks havål så bør du gå opp til en surfstang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Okei, da har både snellen og jeg lagt lenge nok, jeg syk og snellen alene...

MEN, jeg vil ut å prøve, NÅ! Jeg HAR en større snelle, men noe 0.28 multi på. Ca 200 meter av den. Den vil jeg ha over på grafittspolen, men kun midlertidig før jeg får fyllt hovedspolen med noe skikkelig. Visst jeg er lat og ikke gidder å fylle på med noe mono i bunn, er det bare å kjøre på med en solid knute og spole innpå, eller bør jeg knyte innpå og så ta en runde med elektrikertape etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.