Gå til innhold
Fiskersiden

Nåken som vett ka detta e?


Recommended Posts

Ost er ost... Ja, den tilhører 1 type blekksprut : KUN sepia har slike , dog overrasker det meg om disse finnes så pass langt nord...Kan selvfølgelig hende at havstrømmene og vind har bidratt til funnene så pass langt oppi nord...

common-sepia.jpg


Fant hundrevis av dessa i ei strand.attachicon.gifimage.jpg

Om du fant 100 vis av disse på 1 strand : Plukk disse og ta deg 1 tur innom nærmeste Zoobutikk ;) Penger


Blekksprut har ikke skjelett: Disse er oppdrift verktøyet for Sepia . Sepiaen var forresten 1 av mine favoritt arter når jeg drev med UV jakt. Under paringstiden klarte jeg å harpunere opp til 4 stk. på en gang, og på grunt vann 4 - 15 meter . Beste blekksprut man kan anvende som mat !!. På G. Canaria er også arten betraktet som den beste agn til SVÆR lysing , havål og storvilt til havs. Dessverre brukes disse levende og som agn , den dag i dag

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepia (som regel arten officinalis) lever normalt opp til de Britiske øyer, men noen ganger driver de nordover mot norskekysten der de dør av for kaldt vann. Oppdriftorganet flyter opp og driver inn mot kysten. Hørt om store forekomster av sånne på Jærstrendene om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

jeg fant en og annen av disse på trøndelagskysten som guttunge, var derfor jeg visste hva det var. Årets vintervær med mye sør-vestlige vinder i nordsjøen har nok bidratt til at disse er å finne langs jærstrendene i år, Jeg tipper de finnes lenger nordover vestlandskysten også, for den som vil lete litt.

Er klar over at blekkspruter ikke har skjelett, derfor apostrofene, men ti-armede blekkspruter har en "streng" av hardt materiale som en slags ryggrad. Hos akkar f.ex, ser denne ut som en tynn plaststrimmel som sitter på innsiden av Kappen i dyrets lengderetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.