Gå til innhold
Fiskersiden

Poseidon sneller?


Tor Hopmark
 Share

Recommended Posts

Noen som har prøvd Poseidon sneller? Ser de ligger på 15-1600kr på ebay, det må jo være et røverkjøp? Eller ryr de istykker med engang? Utifra hva jeg finner på nett og youtube virker de å være godt sammenskrudd!

http://www.minstor.com/reel/Poseidon_300R_Silver_Blue_2speed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du i tillegg tar høyde for frakt, moms og fortollingsgebyr, så blir det meget langt over 1600,-. Da er du på ca 2500,-.

Vet ikke hvordan disse snellene er. Men en ting er bra sikkert. Du vil aldri finne noen som tar service på de. Om ikke du kjenner en som vil ta oppgaven.

Finner alltids noen som tar service...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt for fristelsen og kjøpte en Poseidon R200 og angrer ABSOLUTT IKKE. Denne sitter nå på en Black Hole Hurricane SlowJigger 200g. Største fisk på dette oppsettet så langt er kveite på 30+ og det gikk faktisk helt fint tross at det er en billig snelle.... :)

Eksteriør og teknikk ligner en del på Accurate, samt en del andre high end sneller. Det kan være kvaliteten på komponentene ikke er i samme klasse, men det vil nok bli avslørt etterhvert!

Byggekvaliteten ser tilsynelatende veldig bra ut og etter en del turer på sjøen i år ser jeg ingen tegn til korrosjon eller "brunt vann" som kan tyde på at lagrene ikke holder mål. Bremsen meget jevn og har fått kjørt seg et par ganger.

Sammenlignet med de andre snellene jeg har i betydelig høyere prisklasser er denne mest "value for money" så langt... Men deler kan selvfølgelig bli et problem etterhvert. Vi får se?

Jeg betalte vel noe slikt som 1100,- + frakt/moms og tok da en sjanse - noe jeg ikke angrer på i dag!

Vh, John

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om en må prøve en slik etterhvert. Hvor mye braid går det på den, og hvor tykk braid bruker du Svampebob?

At snella blir kostende 2500kr ferdig importert vil jeg si er billig, hva tilsvarende får du for den prisen? For en Prey Winder 12 må du ut med over en tusenlapp til, og det er en kopi/lisensbygd Omoto snelle som allerede er ei "budget" leverdrag snelle. Men Poseidon kan skimte med 30kg max drag!...?(stemmer dette?) mot 5-10?kg på preywinder.

Når det gjelder service gjør jeg det selv, men spørsmålet er egentlig hvor man skal skaffe deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil forsiktig anbefale denne på grunnlag av 2mnd testing. Forbehold er tilgang på deler og kvaliteten på innmaten, men så lang har den fungert utmerket i salt miljø!

Bremsen på min kan stilles temmelig tight og alikevel være jevn. Husker ikke helt, men det er ikke 30kgs på minijiggern (R200) - eller er det... DU tenker sikkert på en større modell og det kan godt være 30kg i disse. Du finner også noen videoer på YouTube som viser Ræ...-kjøring av stor fisk i Thailand hvor bremsepådraget er rimelig heftig.

På minijiggern har jeg litt kraftig braid bakerst for å fylle snella og over dette ca 230m Spiderweb 0,18 og en topshot i 0,70-0,80mm. Min snellemodell er av den miste typen de produserer. Kapasiteten avhenger vel av produsenten av braiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk at r200 har 30kg/66lb max drag! :o

http://shop.cmtackle.com/poseidon-200r-micro-jigger-single-speed-pe-2-3/

Hvordan er den å bruke? sveivlengde og utveksling fin til å dra tungt? Ser ut som dragleveren, dragpreseten, "knarrknappen" og alt slikt er overdimensjonert og fint å opperere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66lbs høres "litt" mye ut på den lille snella! Mulig du kan tighte så mye, men da krever sikkert det så mye press mot bremseskivene at jeg tviler på at bremsen blir jevn? Sveivlengden er meget bra! Som regel må du bytte ut den originale sveiva hvis du liker lengde, men det var ikke nødvendig på denne. Vet ikke om du finner informasjon om lengde på nettet, men du kan jo sende PM til selgeren på Ebay for å høre.

Snella er absolutt behagelig å operere. Vanskelig å gi minus til snella hvis du tenker på prisen... Men jeg kunne godt tenkt meg ørliten større knob på sveiva på min 200R ift komforten når du sveiver. Men igjen en smakssak :)

Vh, John

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Merkelig? Dette har ikke skjedd på min snelle, så det er vanskelig å svare på...

Hvis dette er tilsvarende som på andre leveldragsneller (Eks Accurate) består presetskruen av 2 deler hvor den ene er gjenget i den underste som igjen er låst mot et spor i selve gearhuset. Dette er festet til spoleakselen med en låsering. Vanskelig å se hvorfor dette skal kunne låses?

Hva om du løsner "capen" over presetskruen, løsner låseringen for å se om det er de to delene i presetskruen som sitter fast i hverandre?

Hvis du ser på esken som fulgte med snellen er deleliste og tegning trykket på selve esken.

Da skrur du av del #021 (cap over presetskrue), løsner 004 (låsering) så kan du ta ut delene. Prøv å se om del 019 og 018 går an å skur fra-mot hverandre. Hvis det er en O-ring mellom disse delene bør du være forsiktig med å ta de helt fra hverandre!! Jeg har selv knotet med å sette disse sammen igjen på andre sneller..

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis du har kjøpt Høyresveiv. Dette er skruen for å justere frigangen på spolen. På andre siden over spaken for leverdragen er prejusteringsskruen for selve bremsen (Rett ved siden av håndtaket).

Denne videoen forklarer dette (Samme prinsipp som på Poseidonsnella):

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er den skruen som står fast på min.. å snella har aldri vært i bruk eneste mulighet jeg har å justere på brems er spaken... har hatt hele snella åpen uten å se noe problem...

kan det ha noe å si at jeg har 2 speeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du i heletatt frikoblet spolen? og er spakbremsen hard å justere? Om preset skruen er skrudd til så hardt at du ikke får løsnet den, så vil du sannsynligvis ikke få frikoblet spolen helt. og spakbremsen vil bli meget hard å justere. Et annet problem jeg har mer tro på, er defekte gjenger på preset skruen. Eller at den på annet vis er fast kilt. Det vil da si du trenger deler og service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm når jeg åpna snella så hadde jeg den frikoblet samme med når jeg lukket den! men prøvde tillome å dra litt til meg rørtang men nada... plassen jeg bestilte snella fra er tragisk for og få service måtte jeg betale frakt å deler å denne har en gang ikke fått dyppet seg! spaken er helt fin så den skal være den!

men lurer på om det i det hele tatt ska gå ant å juster på preset skruen? for den presser seg lengre ut til lengre opp jeg justerer spaken? å når jeg åpna opp under skruen var det en hylse som var frest 2 hakk i som skulle stå fast i spaken så kan ikke forstå hvordan denne skal kunne roteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg gått igjennom alle disse negative aspektene med utenlanske kjøp ca ørtøogførti ganger. Men blir da bestandig Pårendt av enkelte som gjør alt de kan for å bagatellisere det. Hmmm. hvor er disse nå da?????????????

Og Rage? hvem tar service og ordner med deler? Regner med du har det klart nå etter snart 2mnd? :) du finner jo ALLTIDS noen som tar jobben går jeg ut i fra. Ettersom du har mer enn gjennomsnittelig oversikt over hvem som gjør hva, og det var din påstand at man finner ALLTIDS NOEN SOM TAR SERVICE..

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg gått igjennom alle disse negative aspektene med utenlanske kjøp ca ørtøogførti ganger. Men blir da bestandig Pårendt av enkelte som gjør alt de kan for å bagatellisere det. Hmmm. hvor er disse nå da?????????????

Og Rage? hvem tar service og ordner med deler? Regner med du har det klart nå etter snart 2mnd? :) du finner jo ALLTIDS noen som tar jobben går jeg ut i fra. Ettersom du har mer enn gjennomsnittelig oversikt over hvem som gjør hva, og det var din påstand at man finner ALLTIDS NOEN SOM TAR SERVICE..

Service er vel hovedgrunnen til at Shimano nesten er enerådende i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN. mye sant i det ja. Shimano hadde aldri vært det de er her i Norge uten servicen de tilbyr :)

Siden man ikke hører noe fra noen som har tips om Norske service alternativer her (bombe):

Magne. Det er helt normalt at du må betale frakt tur/retur og deler til selger om du skal ha service.Si deg heldig om du ikke må betale for arbeidstiden i tillegg.

Dette måtte du gjort om du skulle hadd noen i Norge til å fikse det og. (Kostnaden ved å handle i utlandet)
Om du skulle finne på å returnere snella for service, så husk å ha all dokumentasjon klar FØR du sender den. Du må kunne dokumentere kjøpesummen, at moms og avgifter er betalt fra før og at du har sendt snella i retur for service/rep. Om ikke risikerer du å må betale moms og fortollingsgebyr på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.