Gå til innhold
Fiskersiden

Vellykket fjordfiske etter flatfisk + oppskrift på Tungevar


Aspen
 Share

Recommended Posts

foto_no_exif_zpsmrxep1vq.jpg

Fint sommervær i det siste har gitt meg noen vellykkede turer ut i fjorden etter de flate. Her kommer en liten oppsummering.

Selv om snittstørrelsen på flyndrene ikke er allverden på denne kanten, så er jo dette sommerkos av beste sort, og ekstra moro når det er pigg/slettvar som kommer opp.

Det er en plass jeg hadde "glemt" litt bort, selv om den har levert brukbart tidligere. Her er det mest sand, og litt blandingsbunn. Litt værutsatt er det, men når vinden er rolig, så er dette en fin plass å ligge på dregg med ca. 10 meter vann under.

I disse dager er det jo sommergjestene som regjerer fjorden, så det virket som en god ide å stå tidlig opp. Da er det gjerne stille på vannet, og jeg har sjøen alene. Frilinemeite går også bedre når jeg slipper å fange propeller på nærgående båter.

foto_no_exif%20rem_zpssf05ejzu.jpg

Fin, stille morgen

På vei ut til det glemte paradis tar jeg noen nedslipp med små kroker på ca. 80 m dyp med mudderbunn. Må innrømme at jeg ikke blir lei meg om det biter på en smørflyndre her en vakker dag. Plassen er litt stressende i og med de utallige fergeavgangene. Må altså følge med, og være klar til flytting. Dregg blir derfor utelukket her.

foto_no_exif%20ghj_zps7tvuackx.jpg

Midt i fergeleiet.

Det er noen smånapp, men det som kommer opp er det vanlige. Lite å juble for kan man vel si.

foto_no_exif%20hjkl_zpsbmdhnbnb.jpg

Vakkert er det ikke.

Dermed bærer det videre, og et par nedslipp med hekla. Dette går bedre, og jeg får mer enn nok ekstra agn.

DSC_0508_zpsezw0ex7v.jpg

Agn sikret, finger'n foran linsa, så går ikke mobilen overbord :mobile:

Fremme på flyndreplassen legger jeg meg fint til med en stang på hver side av båten. En med friline, passe stor krok, og en voksen sil som agn. Her håper jeg på slett/piggvar. Den andre stanga med mindre krok, og "tungevartakkel".

Så er det bare å lene seg tilbake å nyte en vakker sommermorgen. I det siste har det ikke blitt noe halvslumring, siden det har nappet tett.

Slik vil jeg jo også at det skal være.

Etter en anstendig bunke med undermåls fløyfisk, et dusin flyndrer, og flere fjesing så sitter Tungevaren. Ikke helt dagligdags, men nr. 5 på 3 år sier noe om at de slettes ikke er så uvanlige.

foto_no_exif%20nn_zpskrkyvaaj.jpg

foto_no_exif%20v_zpsu4azrlbn.jpg

45 gram tungevar

Har jo også sett disse under vinduet på kikkfiske et par ganger, men uten å få de til å ta. Et beskjedent antall å basere erfaringer på, men vil du ha denne på artslista så følger en foreløpig oppskrift. Regner med noen snart knekker koden på tungevar ved kikkfiske.

Jeg har fått alle mine på denne måten., og det kan fort slenge på noe annet moro også.

Tungevaroppskriften:

1. Alle har tatt på sand/blandingsbunn på 7-15 m dyp. Samme sted har gjerne gitt pigg/slettvar, og bøttevis med fløyfisk.

2. Alle mine er fanget i juli-august, er denne litt varmekjær?

3. Enkelt takkel (jeg er lat !). Bruker en følsom stang, ca. 0,20 mono snøre. Tre på et kulesøkke 5-10 gram. Bind på en liten swiwel. Lag en liten fortom på ca. 15-20 cm. Bind på en liten krok str. 14-20 (det er små fisker tross stor munn). Har ikke brukt perler, og dims, men det går sikkert bra om man har lyst.

4. Agn-bruk lite agn. Det kan være små brisling på ca. 5 cm eller enda enklere, enden på en rekehale.

5. Senk søkket til bunns, og stram opp snøret slik at søkket løftes litt opp fra bunnen med bølgene. Det er dette som gir bevegelse, og kanskje irriterer fisken til å ta. Søkket dunkes da lett, og hyppig i bunnen.

foto_no_exif%20floslashy_zpswg2pgrfu.jpg

Det går noen dusin av disse på hver tungevar.

foto_no_exif%20fghjk_zpsl8q4uspi.jpg

Dagens minste, og søteste ?

foto_no_exif%20vsf_zpsruvxg6fw.jpg

Eller denne ? Yay!

foto_no_exif%20roslashd_zpstcfeodyl.jpg

Noe bedre..

Noen dager senere kjører jeg samme løpet igjen. Tungevaren uteblir. Det er frilinestangas dag.

Jeg ser snøret strammes sakte opp, altså neppe snakk om SØ, makrell eller fjesing. Når jeg strammer er det god tyngde. Deilig å se et flak komme sigende opp i det klare vannet.

Noen sekunder senere kan jeg løfte denne opp i båten.

foto_no_exif%20bv_zpslaznw8o8.jpg

2 kg + og høy jubel.

Jeg setter på en ny sil, og hiver ut snøret. Mens jeg nyter følelsen av litt suksess, drar snøret sakte avgårde igjen. Når jeg strammer kjennes det ut som jeg har hektet i dreggtauet. Det er fin tyngde, gir etter, denne ruser til og med avgårde noen meter.

foto_no_exif%20bvc_zpsz8kolixc.jpg

3kg + og hes jubel.

foto_no_exif%20fgh_zpsnyrr1h7e.jpg

Samme sted en liten kveldstur. Nå går alt på småkroken. Sjøørret, makrell, fjesing, piggvar, og denne en stund før solnedgang:

foto_no_exif%20tunge_zps6lglmwea.jpg

Liten tunge

Nesten litt latterlig når jeg tenker tilbake på alle timene jeg brukte uten å få denne i årene før tungevinduet kom. :fish:

foto_no_exif%20bnvcf_zpsgpdvhoks.jpg

Godkjent på str. 20 krok.

Fortsatt god sommer !

Endret av Aspen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt herlig sommerfiske!

Tungevar, 3+ piggvar og tunge uten vindu, kan ikke klage da, grattis så mye Espen:-)

Takk. Og litt ekstra agn til havfisketuren-fyller jevnt og trutt på.

Flott rapport! Er det ein jiggvariant eller ekte vare som er nytta som agn på første bilete?

Takk. Det er "ekte", til og med selvfisket vare ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner altfor godt igjen sagaen om smørklisset...

Ellers er det jo fint å se at noen tar seg tid til å fiske varer på gamlemåten også :)

Nesten fristet til å prøve etter tungevar,så dette er inspirerende :thumbsup:

Fin rapport Espen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hyggelige tilbakemeldinger. Gjør det jo trivelig å lage innlegg her.

Flamethower , du kan nok ikke forvente å få nøyaktig spot på åpent forum. Ikke spesielt lurt om man fortsatt vil ha mulighet for rimelig idyllisk fiske på plassen. i dette tilfellet har jeg lagt ut mer enn nok til at mange allerede vet hvor denne spoten er. Kan tilføye at jeg har fått slett og piggvar på de fleste strendene i området. Tungevar også på forskjellige steder. Finn deg en strand, eller sted med sandbunn, og vær der når fisken biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.