Gå til innhold
Fiskersiden

Team Colibris teknikk- og utstyrsbabling


erik
 Share

Recommended Posts

Eastfield Maverick

Eastfield Lures var nytt for meg, men har vært tilgjengelige i Sverige en stund. Nå har jeg brukt Eastfield Maverick et års tid, nærmere bestemt fargene Lemontail og Goblin.
blogger-image--866885752.jpg
Maverick er en klassisk shadjigg på ca 15 cm. Jeg liker den best med jiggskaller fra 10g og oppover, med lettere hoder eller shallowskrue kan den være krevende å rigge slik at den ikke snurrer. Maverick er ganske myk i plasten, merkbart mykere enn feks Savagear eller Westin sine varianter. Fordelen med dette er at den kan fiskes saaaakte uten å miste halebevegelsen eller "magevrikkingen". Ulempen er at den ikke tåler like mange fisk som de andre. Dette er altså et meget bra alternativ når vannet er kaldt og/ eller fisken treg.

En av flere Oslofjordtorsk på Maverick, denne veide 4,8 kg. Her er Maviericken fisket aktivt vertikalt med et BFT hode uten krok men med stingere.

blogger-image-138561112.jpg

Maverick leverte også årsbeste på torsk i oslofjorden for meg med en fisk på 5,6 kg og 81 cm. Det har blitt lite gjeddefiske på meg i 2015, men Maverick vil utvilsomt fungere til det også. Kanskje 2016 byr på en skikkelig Maverick-gjedde?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance GoFree WIFI-modul montert og testet

Denne har stått på ønskelisten siden den kom ut for et par års tid siden. Nå er den endelig på plass, og etter ett års drift er det på tide med en rapport om hvordan den fungerer.

blogger-image-1809853109.jpg

Selve modulen er ikke store saken, så den kan plasseres på steder hvor man ikke ellers får montert større ting som VHF eller andre moduler. Den er klassifisert som IPX5, dvs den tåler en hel del fuktighet men skal ikke stå et sted hvor den blir våt. IPX5 betyr i praksis at den fint kan stå under styrekonsollen i en ellers åpen båt, eller i et stuerom som ikke er helt vanntett.

Med i boksen er selvfølgelig modulen, skruer og strømledningen. Men en 5A sikring og sikringsholder følger pussig nok ikke med, det er første gang jeg har sett at Lowrance ikke sender med dette. Siden jeg uansett kobler den via et BlueSea sikringspanel spiller ikke dette noen rolle for meg, men hvis du skal koble rett mot et batteri trenger du altså en 5A sikring og en sikringsholder. På den mer positive siden så er det med en ethernetkabel (den grå med gule kontakter) for tilkobling til en Lowrance HDS. WIFI-modulens oppgave er nettopp å gjøre informasjonen som flyter via nettverket om til trådløs informasjon, og den informasjonen får den altså via ethernet.

blogger-image-1092471141.jpg

En nærmere kikk på modulen viser en leddet antenne som kan vinkles eller dreies i alle retninger, en kontakt for strømkabelen og to porter for ethernet. En positiv overraskelse var at den ene ethernetporten kommer ferdig med beskyttelseshette, siden de fleste sikkert vil koble kun en ethernetkabel til modulen. Det er uansett greit å ha to porter, for hvis man for eksempel har to HDS kan man ha en ethernetkabel til hver og dermed slipper man å bruke en egen nettverkshub bare fordi man har fått "en dings til" i nettverket.

blogger-image--1345408136.jpg

Fra Lowrance er GoFree kompatibel med alle HDS Gen2, både Touch-modellene og de med knapper, samt Gen 3. Fra Simrad kan den brukes mot NSS Sport, NSS Evo2 og oppover. Siden to av mine tre HDS er Gen 1, som ikke er kompatible, måtte jeg rendyrke et nettverk for GoFree/ Gen 2 for min testing. Sagt på en annen måte; det kan ikke være en Gen 1 i nettverket dersom du skal bruke GoFree. Eller.... Mer om det lengre ned.

Strømkabelen kan også være verdt en nærmere kikk:

blogger-image-1402715744.jpg

Kabelen er av typen pigtail, det vil si at den har en kontakt til å feste i GoFree-modulen i den ene enden, og løse ledninger i den andre. Prinsippet med de tre ledningene er det samme som mye annet utstyr fra Lowrance, men vi skal uansett ta en kabel av gangen.

Svart kabel skal til den negative polen på batteriet, eller - om du vil. Rød er positiv/ + og skal selvfølgelig til den polen på batteriet. Den gule kablen kalles gjerne en "wake up cable" og kan kobles på flere måter. En måte er å koble den til den tilsvarende gule ledningen i strømkabelen til en HDS, da vil GoFree-modulen slås av og på når du slår av og på HDSen. (Dette er nok den vanligste måten å gjøre det.) Men du kan også koble den gule sammen med den røde, enten rett til strøm eller via en bryter til strøm. Dropper du bryteren, vil modulen alltid være på og dermed tappe batteriet for strøm så lenge hovedstrømsbryteren din er på. (For du har da en hovedstrømsbryter, ikke sant?) Jeg valgte å koble den gule og den røde sammen, rett mot sikringspanelet. Oppgitt strømforbruk på 200 mA er uansett ikke noe jeg frykter med min batteribank. Her kommer forresten et lite ønske til Lowrance, det hadde vært fint om det fulgte med en liten klistrelapp, for å merke feks en bryter eller kablene med, for man kan fort gå seg vill i kabelskogen etterhvert som elektronikken baller seg på.
Siden jeg har en IPad og en IPhone, lastet jeg ned Lowrance-appen til begge fra AppStore. Appen er gratis, og finnes også for Android. Appene for Simrad og Lowrance fungerer om hverandre, det spiller ingen rolle hvilken app du bruker.
blogger-image--846027410.jpg
Med strøm tilkoblet GoFreen lyste et lite rødt diodelys opp for å fortelle at strømmen var riktig tilkoblet. Neste steg var en ethernetkabel fra Gofreen til SonarHuben, og dermed lyste også et grønt diodelys opp for å fortelle at ethernettilkoblingen var ok. Fra SonarHuben går det så en ny ethernetkabel til min Lowrance HDS 5 Gen 2, og vips var vi klare for å teste.
Neste steg var å koble min IPad Mini inn mot WIFI-nettverket som GoFree-modulen nå hadde skapt. Dette gjøres akkurat som når man kobler IPaden mot et hvilket som helst annet trådløst nettverk, dvs inn på "Innstillinger", velge GoFree som nettverk og koble til.
blogger-image-99033345.jpg
Nettverket er passordbeskyttet. Passordet står på GoFree-modulen, men kan også hentes opp i menyen i HDSen.
blogger-image-1404823798.jpg

En ting jeg ikke hadde tenkt på, men som absolutt er verdt noen ord, er at IPaden med dette låses mot dette nettverket, og derfor ikke lenger bruker Internett over mobilnettet. Så hvis du åpner en annen app vil den ikke oppdatere seg, siden den selvfølgelig ikke kommer på Internett via GoFree. For å komme på nett via mobilnettet er det enkleste å slå av WIFI på IPaden, for så å slå det på igjen når man er ferdig med nettsurfingen og skal tilbake på Lowrance-appen.

Tilbake til GoFree: IPaden er nå koblet til nettverket, så trykker jeg på Lowrance-appen og den begynner å søke etter HDS-enheter i nettverket. Siden det kun var min HDS 5 Gen 2 som var på, kom det ikke som noe sjokk at det var den som dukket opp....
blogger-image-134383058.jpg
blogger-image--1682873845.jpg
Ved å trykke på ønsket HDS går man rett inn på det skjermbildet som er oppe på HDSen, i dette tilfellet ekkolodd.
blogger-image-298381303.jpg
Så byttet jeg skjermbilde på HDSen til kart. Jeg hadde glemt kartbrikkene mine på testdagen, så kartet i seg selv er ikke så spennende.
blogger-image--1974373406.jpg
Så gjorde jeg noe man ikke skal gjøre i henhold til bruksanvisngen for GoFree. Jeg startet en av mine HDS Gen 1, som er på det samme nettverket. Det like GoFreen ikke, og denne meldingen kom opp:
blogger-image-1359329287.jpg
Pussig nok kunne jeg fortsatt bruke appen på IPaden. Meldingen over stod på min HDS 5 Gen 2, jeg klikket den bort, og appen fungerte som før, med min HDS 8 Gen 1 i drift. Jeg skal forske litt mer på dette, men det aner meg at den fungerer med en Gen 1 i nettverket, så lenge den ikke er koblet direkte til GoFree, min går nemlig til min StructureScan-modul, som igjen går til SonarHub-modulen, som igjen går til GoFree-modulen.
HDS Gen 2 kan altså speiles på ett nettbrett, men du kan ikke styre den fra nettbrettet. Akkurat det samme gjelder med en smarttelefon (ala IPhone.) Har du derimot en HDS Touch, kan denne kontrolleres fra et nettbrett. (Men ikke fra en smarttelefon, der kan den bare speiles.)
En ting jeg var nyskjerrig på var hva som skjedde på IPaden hvis jeg justerte lysstyrken på HDSen.
blogger-image--520352766.jpg
Som skjermbildene over viser, har det ingen betydning for IPadens lysstyrke at du justerer på HDSen. Skal du ha mer eller mindre lys på nettbrettet, må det justeres på denne. Så satte jeg HDSen i nattmodus, noe som ikke overraskende ble speilet på IPaden.
blogger-image-1461932336.jpg
Neste test var StructureScan, her ser du Downscan. Det fungerte utmerket.
blogger-image--657209453.jpg
Alt fungerte altså slik det skal, så jeg bestemte meg for å ta en liten båttur i vind og regn. Under er fler skjermbilder fra båtturen og IPaden.
blogger-image-336468575.jpg
blogger-image-660072188.jpg
blogger-image--1911638496.jpg
Jeg tar med enda et lite ønske til Lowrance mens jeg er i gang. Appen for IPad dreier ikke rundt med skjermen slik de fleste andre apper gjør. Med 4:3 formatet på en HDS Gen 2 lurer jeg på om ikke et stående format på IPaden hadde vært bedre enn liggende. HDS Touch med sitt 16:9 format er sikkert best liggende.
blogger-image-157111998.jpg
blogger-image-1898332911.jpg
Alt i alt var GoFree et hyggelig bekjentskap, som definitivt kommer til å bli nyttig fremover. Så hyggelig var det at jeg lurer på å droppe HDSen på akterdekket og heller kjøpe et vanntett futural til IPaden så den kan stå ute. I dagens regnvær var det kun aktuelt med en liten testtur ut på akterdekket, men hvis høstregnet roer seg litt skal jeg ta en test av rekkevidden mellom GoFree og IPaden også.
blogger-image-1048538628.jpg
Siden den testturen har jeg brukt GoFree også mot Simrad NSS Evo2, som med sitt 16:9-format passer perfekt for speiling på nettbrett og smarttelefon. Siden testturen har også Lowrance kommet med en softwareoppdatering av GoFree, så den kan brukes som router mot internett via smarttelefon etc. Den oppdateringen gjorde dog også at den ikke fungerer med en HDS Gen 1 i netttverket, slik den gjorde.
Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste anbefalinger fra Navico er å koble gul ledning til WiFi-1 enten fast til 12V eller til en 12V bryter slik at WiFi-1 er på når plotteren slås på. Den andre anbefalingen er å bare bruke en nettverksport på WiFi-1. Bakgrunnen for begge disse anbefalingene er netverksstabilitet, antar det ikke har stort å si for noen som har to HDSer sammenkoblet, men for større nettverk har det betydning

Nettbrett er ikke en bra løsning for bruk i sollys. Typisk lysstyrke er rundt 500 nits, for å være greit lesbart i sollys så trengs 800 nits, dagens kartplottere og ekkolodd er fra 1000 til ca 1600 nits. HDS-5 har en lysstyrke på 1000 nits som jeg anser for minimum i sollys, NSS (Evo2) og HDS Touch (og Gen3) har 1200 nits, HDS-8 Gen2 (som er instrumentet jeg har i båten i Oslofjorden) har den mest lyssterke skjermen jeg har sett med 1600 nits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nye sneller i hus

I 2013 kjøpte jeg en veldig billig multiplikatorsnelle på ebay til bruk på en Berkley Skeletor vertikalfiskestang jeg kjøpte. At Skeletorstangen var bra visste jeg før jeg kjøpte den, men jeg har faktisk blitt litt imponert over snella etter snart tre års bruk. Derfor jeg bestilte to til i slutten av 2014, en som er helt lik og en som er enda litt enklere. Tanken var å bruke også disse til vertikalfiske.

Denne er identisk med den jeg hadde fra før:
blogger-image--713486960.jpg
blogger-image-1666888167.jpg
Denne er hakket enklere:
blogger-image--1927037710.jpg
blogger-image--1869298142.jpg
Som du ser er det ingenting å si på prisen, de er så billige at de havner under MVA-grensen. Disse to ble fylt med 0,12 og 0,15 Fireline.
Etter ett års bruk av disse to, og tre-fire års bruk av den første jeg kjøpte, må jeg si at jeg er imponert over hva man får for svært lite penger. De har vært brukt mest til vertikalfiske i både salt- og ferskvann, men den dyreste har også vært brukt under lettere spinnfiske etter feks abbor og gjørs. Snellene har fungert upåklagelig, den eneste negative tingen jeg har å komme med er at med tynnere multi enn 0,12 kan multien gå mellom spole og hus. På den første jeg kjøpte har jeg 0,08 og da må man følge litt med så den ikke går i mellom. Særlig den dyreste varianten vil jeg varmt anbefale, den billigste er ok men kjennes litt "billig" ut i hånden og med tanke på den minimale prisforskjellen er det ingen vits i å spare inn der.
Skal du spinnfiske og maksimal kastelengde er et poeng, ville jeg kanskje gått for noe annet. De krever en våken tommelfinger når kastelengden skal opp mot maks, men for meg som fisker fra båt og derfor stort sett kaster "passe langt" fungerer de fint.
Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Daiwa JDM (Japan Domestic Marked) sneller for å kaste lengst mulig med lette sluker, etter to veldig gode sneller som var 11-20 x prisen til dine, endte jeg opp med den optimale som er avbildet under, den koster 17 - 25 x så mye.

STEEZ-SV63R.jpg

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point-1, er det noe poeng?

Det har blitt mindre vanlig å se eksterne GPS-antenner på båter de siste årene, men det betyr ikke at de ikke fortsatt kan ha en misjon. Vi skal her se litt på hva en ekstern antenne kan bety for oss sportsfiskere. Jeg bruker Lowrance Point-1 som eksempel siden det er den antennen jeg har i båten selv. Lowrance Point-1 og dens søster Simrad GS-35 er begge eksterne GPS-antenner med et gyrostabilisert elektronisk kompass. Merk at de fleste eksterne GPS-antenner IKKE har et slikt kompass, ofte må et elektronisk kompass kjøpes som tillegg.

Det er flere grunner til å bruke ekstern antenne:

- For kartplottere som ikke har intern antenne må man nødvendigvis bruke ekstern løsning.
- Problemer med mottaksforhold for intern antenne.
- Frihet til å sette antennen der man ønsker, uavhengig av hvor kartplotteren står.
- Raskere oppdateringsfrekvens enn den interne antennen
- "Ekte" retningsvisning fra elektronisk kompass.
De fleste kartplottere for fritidsbruk har i dag en intern GPS-antenne. I motsetning til antenner for VHF eller FM-radio behøver ikke antennen til GPSen å være så lang, samtidig som den interne antennen gjør det enkelt å montere enheten uten å tenke på å sette opp et nettverk. Men selv for enheter med intern GPS-antenne kan en ekstern antenne altså gi en del fordeler.
En utfordring med den interne antennen er at den selvfølgelig må ha mulighet til å "se" signalene fra GPS-satelittene. Har du bygget inn enheten i et dashbord, eller har andre hindringer som påvirker antennens mulighet til å ta i mot signalene, blir fort resultatet unøyaktighet. I værste fall får ikke GPSen kontakt med noen satellitter i det hele tatt, og alt du får opp på skjermen er en "?" mens enheten forgjeves søker etter satellitter. Dagens kartplottere tåler riktignok mye forstyrrelser, men det skal ikke mer til enn at den står for nære metallrammen rundt vinduet på en skjærgårdsjeep før unøyaktigheter kan oppstå. Plutselig har ikke kartplotteren noen decimeters feilmargin, men kanskje flerfoldige meter. Bortsett fra at dette kan være farlig, er det svært irriterende ved sportsfiske hvor du ikke ender opp med å slippe pilken din i "smørhullet" fra siste tur, men flerfoldige meter bortenfor. Dette kan vær forskjellen på napp på hvert nedslipp, kontra å ikke kjenne antydning til liv der nede.
For optimal nøyaktighet bør GPS-antennen befinne seg et sted hvor den har fri sikt 360 grader rundt seg, og gjerne så høyt som mulig. Samtidig er det en fordel å plassere antennen så nære ekkoloddgiveren som mulig, siden vi sportsfiskere typisk setter våre waypoints basert på hva ekkoloddet viser. Om waypointet markerer en plass vi fikk fisk eller en spennende grunne er mindre viktig, poenget er at vi vil helst ha posisjonen for akkurat den plassen så nøyaktig som mulig så vi finner den fort igjen på neste tur. Ved å plassere GPS-antennen rett over giveren oppnår man nettopp maksimal nøyaktighet, uten å måtte styre med "offset", dvs avstand mellom giveren og GPSen. Dette gir selvfølgelig også den mest nøyaktige sonarloggen dersom man ønsker å logge data for å lage dybdekart.
I endel tilfeller kan en ekstern antenne gi raskere oppdatering av posisjonen. Dette er mest merkbart når man beveger seg veldig sakte (drifter) eller veldig fort. Ved svært lav hastighet kan lav oppdateringsfrekvens medføre at kartplotteren gir inntrykk av båten ikke beveger seg i det hele tatt. Ved høy hastighet kan lav oppdateringsfrekvens føre til "rykkvis" bevegelse på kartplotteren. Mange kartplottere på markedet i dag har en innebygget oppdateringsfrekvens på 1 eller 5 Hz, som er helt ok men vil gi noe av effekten jeg nevnte. Særlig 1 Hz er hakkete, men også 5 Hz har et forbedringspotensiale. Point-1 har 10 Hz oppdateringsfrekvens, som er nok til å gi jevne bevegelser på kartplotteren i nær sagt alle aktuelle hastigheter.

Hva skal jeg med et elektronisk kompass? Først og fremst gjør et elektronisk kompass at båtsymbolet på kartplotteren stemmer med hvor nesa på båten faktisk peker, ikke med hvilken retning båten beveger seg i. Ved sakte dorging kan avdriften sideveis bli større enn fremdriften, ved vertikalfiske er som regel avdriften på tvers av båten etc. Ved spinnfiske bruker jeg båtens retning på kartplotteren til å vite nøyaktig hvor jeg skal kaste i forhold til waypoints og dybdekart. Kort sagt; kjekt å ha.

Skal man bruke radar (noe jeg ikke gjør foreløpig) kan radarbildet brukes som overlegg på endel kartplottere, inkludert Lowrance HDS. Men for at dette skal fungere må man nettopp ha et elektronisk kompass som synkroniserer radar- og kartbildet.

Point-1 brukes som retningsgiver for Lowrance sin nye autopilot som ble lansert i løpet av høst/ vinter 2014. Les mer om denne her:
http://www.lowrance.com/en-US/News/Lowrance-Announces-Outboard-Pilot/

Litt om monteringen min.

Som nevnt har jeg min Point-1 montert på akterspeilet. Jeg brukte 3M sin dobbeltsidige tape for testmontering før jeg borret hull for NMEA2000-droppkabelen og de to 4mm skruene som fester antennen. Poenget med testmonteringen er rett og slett å forsikre seg om at man monterer antennen et sted hvor den ikke forstyrres (feks for nær påhengeren) og ikke er i veien.

IMG_1568.JPG

Pilen på toppen skal peke i båtens fartsretning. Bruk tid på å få den helt riktig! Du kan (og i de fleste tilfeller bør) kalibrere antennen etter montering, men du behøver ikke å gjøre det vanskelig for deg selv ved å forhaste deg ved monteringen:

IMG_1569.JPG

Undersiden av Point-1. Gummiforingen tetter mot skroget:

IMG_1570.JPG

Frest hull for droppkabelen:

IMG_1571.JPG

Ferdig montert:

blogger-image-1093566501.jpg

blogger-image-210534508.jpg

I pakken følger det med en droppkabel og T-kobling for tilslutning til NMEA-nettverk, samt skruer og et feste for pidestall. Sistnevnte brukte ikke jeg, det trenger du hvis du skal montere antennen på toppen av et rør. Hvis du har en kartplotter fra før, trenger du et "NMEA Starter Kit" i tillegg til det som følger med i esken til Point-1 for å koble alt sammen.

Andres meninger og tips om Point-1
http://www.bassing.co.za/bassingforum/boating-electronics/8411-lowrance-point-1-tips.html#post94163

PS: Point-1 og andre eksterne GPS-antenner av nyere dato krever et NMEA2000-nettverk. Dette betyr også at de fungerer med de fleste enheter som har NMEA2000 uavhengig av merke. Det elektroniske kompasset vil ikke nødvendigvis fungere på alle merker, men antennens øvrige fordeler fungerer på de fleste merker. (Flere bruker Point-1 mot kartplottere fra for eksempel Garmin og rapporterer at det elektroniske kompasset fungerer fint.) Du kan også bruke Point-1 på Lowrance Elite 7 HDI/ CHIRP, men uten fordelene fra det elektroniske kompasset.
Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det selv - USB lader

Jeg har flere 12V-ladeuttak i båten, både av sigarettennertypern og USB. Til lading av telefon og nettbrett er USB-varianten helt topp, siden disse gjerne kommer med USB-kabel for lading. Dermed slipper jeg å styre med en egen lader av "sigarettennertypen" til disse tingene.

Inne i kabinen spiller det ikke så stor rolle om ting tåler vann, men ute på dekk, eller i en åpen båt, bør alt tåle vann. BlueSea har en bra USB-lader som tåler skikkelig overspyling, her i Norge får du kjøpt denne på feks SeaSea:

IMG_5954.JPG

Bortsett fra selve kontakten med et gummideksel på, består den av en låsering som skal skrus på fra baksiden og et plastbeslag som skal festes med to M4-skruer på utsiden. Skruene bør være av typen for innfelling, for hullene er konet slik at skruene blir liggende plant med overflaten på beslaget.

IMG_5956.JPG

Resten av det elektriske småtteriet får du på Clas Ohlson og Biltema. Ledninger i passende dimensjon, hunnkontakter for kobling mot hannkontaktene bak på uttaket og noe for å koble mot batteri eller bryterpanel, samt krympeslanger og gummitape er det som trengs for det elektriske. Av verktøy er en skarp kniv og en ledningstang kjekt å ha. Etter å ha kappet ledningene i passende lengde, og montert alt sammen så det slik ut:

IMG_5958.JPG

Med ledninger og kontakter på plass, kunne selve monteringen i båten begynne. For å montere trenger man en liten skiftenøkkel (eller fastnøkkel), en flat skrutrekker, borr på 2 og 4 mm, verktøy for å skjære et 30 mm hull, lim (Sikaflex eller TEC-7), syl, drill, syrefaste skruer/ muttere/ skiver og litt øyemål. Du får syrefaste skruer etc både hos Biltema og Clas Ohlson.

Husk at du alltid bør forborre når du skal borre i glassfiber med gelcoat på, et borr på 2 mm er perfekt for dette. Uten forborring har gelcoaten lett for å sprekke. Er du skikkelig petimeter så taper du også på begge sider. Batteridrill er kjekt å ha:

IMG_5959.JPG

Sammen med litt håndverktøy:

IMG_5966.JPG

Et bilde av hvordan det så ut før jeg fant frem drillen:

IMG_5957.JPG

Etter å ha skjært ut 30mm:

IMG_5960.JPG

Og ferdig:

IMG_5964.JPG

Man bør ikke spare på tetningsmiddelet uansett om hullene man lager er over eller under vannlinjen. Jeg brukte TEC-7 denne gangen, og du ser at det tyter litt ut mellom selve kontakten og frontdekselet. På den måten vet man at det er skikkelig tett. Når jeg koblet til strømmen, oppdaget jeg noe jeg ikke hadde fått med meg før, nemlig den lille grønne dioden som viser at alt er som det skal. Dioden betyr at uttaket vil trekke litt strøm selv om det ikke er i bruk, så dette bør kobles via et bryterpanel. I mine øyne bør alt elektrisk, og særlig det som står ute, gå via en bryter uansett. Selv om det teoretisk ikke trekker strøm når det ikke er i bruk, er det alltid en viss risiko for krypstrøm, og det er mildt sagt noe dritt man virkelig vil unngå.

IMG_5963.JPG

Så var det tid for å teste. IPad med standard ladekabel plugget rett inn, og den lader som en drøm. :)

IMG_5962.JPG

Vær litt obs på at noen telefoner og nettbrett i praksis skal ha ganske høy A for å lade skikkelig. IPhone 6 er et eksempel på dette. Får den lav A, vil den enten ikke lade i det hele tatt (selv om den indikerer at den lader) eller så vil det ta vår og vinter å lade den. Sjekk derfor spesifikasjoner på det du skal lade opp i mot den USB-kontakten du har tenkt til å kjøpe. Vær litt obs på at spesifikasjonen på kontakten typisk gjelder TOTALEN, altså begge ladepunktene. Prøver du å lade to ting på en gang, vil med andre ord hver enkelt ting få maksimalt halvparten av denne totalen. Dette betyr i praksis at det sjelden er lurt å forsøke å lade to moderne telefoner i samme uttak samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark leder an i kartlegging - åpner for privat logging av data

Man har kunnet logge i dansk saltvann før også, men det har vært juridiske begrensinger på bruken av disse dataene. Nå har den danske Geodatastyrelsen lempet på tidligere idioti, til stor glede for alle sportsfiskere og båtfolk.

Vi kan nå se frem til langt bedre kart i danske farvann enn tidligere, noe ikke minst endel norske trollere som fisker i dansk farvann fra tid til annen vil kunne dra nytte av. Navionics kaster seg på, og vil fremover kunne bli et reelt alternativ til Fiskekortet.dk.

Se kunngjøring på Navionics nettsider for mer informasjon:
http://www.navionics.com/en/danmark-bner-op-sonar-log-registrering

Navionics.png

Også Insight Genesis har åpnet for dansk saltvannsdata, og det er allerede kartlagt svært mye.

Da er det kanskje lov å håpe at Norge, Sverige og Finland skal komme etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gjeddegodis

Fra USA kom en pakke med litt godsaker tilbake i 2014. Etter nesten to års bruk kan jeg oppsummere litt.

Storm sin Kickn` Minnow har vært en favoritt hos meg lenge. 8" og 10" er fine størrelser for gjedde og de går fantastisk fint i vannet opp til ca 2,5 knop. To (for meg) nye farger i 10" størrelse var i pakken.

IMG_8052.JPG

Begge har levert gjedder, med en topp rundt 6 kg. Disse lager mye motstand i vannet, så det er ikke her du skal bruke UL-stangen. Jeg bruker vanlige trollingstenger på rundt 15-20LBS.

Musky Innovations er et merke som lager diverse kunstagn for den amerikanske supergjedda musky (vår gjedde heter northern pike på engelsk). Flere av disse kunstagnene fungerer godt på våre hjemlige gjedder også, så samlingen ble utvidet med to nye varianter. Begge har bakdel i gummi, så jeg regnet med at de ville gå bra i vannet. Deep Invader skal dykke ned mot 25 fot ved trolling, dvs drøye 8 meter. Shallow Invader går grunt, ned mot 4 fot eller drøye en meter dypt. Jeg bestilte Shallow Invader for vårfisket i Nitelva, det var ikke lurt...

Musky Innovations Deep Invader 10":

IMG_8053.JPG

Musky Innovations Shallow Invader 9"

IMG_8054.JPG

Musky Innovations bommer GROVT med dybdeangivelsen på Shallow Invader. I 2-2,2 knop drar den rett ned på 5-6 meter. Deep Invader Plantet jeg så trygt på bunnen over en grunne på 11 meter at den ble der for godt. Shallow Invader har jeg blitt gode venn med, etter at jeg droppet ideen om grunt fiske og beveget meg utenfor marebakken. Den har en aldeles nydelig gange i vannet fra ca 1,8 knop og er dessuten endel lettere enn flere tilsvarende "baits" så den er riktig så trivelig å kaste med også. Fisk har den også levert.

Siste nykomling var fra Dunwright, og denne var jeg veldig spent på. Modellen heter Lifelike Suspending Bloody Pike og er 8". Den finnes helt opp til 14" hvis du virkelig har behov for en ubåt. Antatt svømmedyp var ukjent.

Lifelike med lite lys

IMG_8055.JPG

Lifelike med mer lys

IMG_8056.JPG

Som bildene over viser, er denne modellen og fargen gjennomskinnelig. Jeg var litt spent på hvor mange gjedder den ville tåle før gummien ble tygd i stykker, for den har ingen form for forsterkning innvendig, og gummien er veldig bløt. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk satt Lifelike i bunnen, så nøyaktig svømmedybde er fortsatt ukjent. Men jeg antar den går på 3-4 meter. Jeg har ikke fått en eneste gjedde på Lifelike, derimot flere ørret (!). Min antagelse om kort levetid slo til, etter noen ørret så den mer ut som ferdig tygd tyggegummi enn sin opprinnelse. Artig sak, men jeg kjøper ikke flere.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg runder av bablingen i 2015 med en liten godbit for de som fisker i ferskvann.

Insight Genesis - custom farger

Farger i dybdekartet som følger konturene gjør det mye enklere å få oversikt i kartet, kort sagt blir det enklere å finne fisken.

Jeg har tidligere skrevet om at Insight Genesis (IG) ga deg muligheten til å snu om på de faste fargene i kartet. Nå skal vi se på hvordan du kan dra dette enda litt lengre og legge inn de fargene du vil i dybdekartet. Rent praktisk bruker jeg skjermbilder fra en Lowrance HDS 8 Gen 2 her, men fremgangsmåten er lik på både 5, 8 og 10. (For HDS Touch og Gen 3, se link nederst.)

HDS_8_Gen2l_lg.jpg

Du må ha oppdatert software for å gjøre dette. Oppdatert software finner du her:

http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/

I mitt eksempel bruker jeg Social Map-varianten av Tyrifjorden, som du altså kan laste ned helt gratis og bruke på en Lowrance eller Simrad som er kompatibel med IG. For øyeblikket er følgende modellserier fra Lowrance kompatible med IG:

  • Mark 4 HDI
  • Elite HDI
  • Elite CHIRP
  • HDS Gen 2
  • HDS Gen 2 Touch
  • HDS Gen 3

Merk at Mark og Elite HDI kan bruke kart fra IG, men ikke fargevariantene jeg viser her. I Norge og Sverige er det dessverre kun kart for ferskvann som er aktuelt i IG, dette har sammenheng med lovverket i disse landene.

Med et minnekort i HDSen med IG-kartet, og kartplotterbildet valgt, er første steg å trykke "Menu" en gang. Velg så "Kartvalg" og "Vis" som på bildet under:

1%2Bmeny%2Bkartvalg%2Bvis.png

Da kommer du til neste menyboks, her velger du "Skyggeeffekt" som bildet under:

2%2Bskyggeeffekt.png

Menyboksen som dukker opp nå gir deg mulighet til å veksle mellom 4 forskjellige visninger av kartet. Med kart fra Social Map er det alternativene "Dybde 1" og "Dybde 2" som er aktuelle. "Sammensetning" (bunntype) og "Vegetasjon" krever Premium-konto hos IG, dvs betalingsversjonen til 99 USD per år.

Med de to alternativene "Dybde" kan du altså lage to ulike fargekart/ paletter for kartene dine, og enkelt veksle mellom de. Velg "Tilpass..." for å starte med din vri på fargene:

3%2Btilpass.png

Da får du bildet under. Her velger du hvilken av variantene du skal endre på:

4%2Bdybde%2B1%2Blage%2Bpalett.png

Som du ser av bildet over ligger det allerede en palett fiks ferdig her. Men den kan du altså endre på. Klikk på den du ønsker å endre på, jeg begynner på toppen:

shot%2B001.png

Så tar jeg neste. Merk at du kan endre på tre ting; fra hvilken dybde fargen skal vises, hvilken farge du vil ha og sjattering av fargen. Sjattering gjør at du i praksis har et enormt antall farger å leke med.

shot%2B002.png

Ved å endre på dette ser kartet slik ut:

shot%2B003.png

shot%2B004.png

Sammenliknet med originalen er det plutselig blitt mye lettere å se områder med passelig dybde for gjeddefiske:

startpalett%2Bdybde%2B1.png

Link til Insight Genesis blogg med tilsvarende artikkel (engelsk):
https://insightgenesis.wordpress.com/2015/09/17/how-to-use-custom-depth-shading-for-insight-genesis-charts-of-coastaldeeper-water/?trk_msg=PLPHHP0R2EDKT5BV0SC9RAN46K&trk_contact=L14S75DE7GSHK3S1FMLJ354QV0&utm_source=Listrak&utm_medium=Email&utm_term=Read+More+%40+GoFree+Blog&utm_campaign=GoFree+Newsletter+-+Deeper+Depths+are+Clearer+Now

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki , har Platinum og C-Map Max-N så kan jeg prøve der, kan se om det er noen muligheter på C-Map også når jeg har utstyret på benken så får jeg gi en tilbakemelding.
Har ikke prøvd anet enn farging av sikkerhetsdybde når båten var på havet.

Sitter å leser (og lærer) om dybdekart som du har lagt ut tidligere , veldig spennende og interessant.

Tror jeg må bytte ut Humminbirden til en Go5 i ferskvannsbåten min til våren og prøve å bidra til dybdekart i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nytt smågodt fra Lowrance

De større nyhetene fra Lowrance for 2016 kommer litt senere, vi begynner med å se på litt småtteri.


SonicHub 2 er en oppdatert utgave av trotjeneren SonicHub. Den store forskjellen kontra den gamle modellen ser ut til å være støtte for Blåtann (Bluetooth) så man nå kan strømme musikk rett til SonicHub fra smarttelefon eller liknende. Den forrige modellen krevde i praksis en dokkingstasjon eller blåtannmottager.

SonicHub.png

Det er kanskje ikke så lett å se det, men denne boksen inneholder noe litt ekstra spennende for alle som er opptatt av lyd og bilde i båt. Den har nemlig den nye NMEA-protokollen "Audio Entertainment Protocol" og er ett av de første produktene på markedet som følger denne nye standarden som eieren av Lowrance (Navico) har vært med på å utvikle. Kablene er like som på den gamle SonicHub, så har du den fra før er det plug & play å skifte til den nye.

SonicHub er kompatibel med Lowrance HDS og Simrad, og fungerer mot både IOS (Apple) og Android, samt at den har to AUX-IN porter for ting du har fastmontert som en CD/DVD-spiller eller DAB-radio. Den har innebygget AM/FM antenne, men ekstern antenne kan også brukes. Som en sidenote er det morsomt at den ikke har DAB innebygget, det sier sitt om hva amerikanerne har av tro på DAB-konseptet. Den kan styre to lydsoner, så du kan for eksempel ha et lydvolum i kabinen og et annet på akterdekket, og den har to USB-porter for tilkobling og lading av ulike mobile enheter. (Det oppgis ikke hvilken A den lader med dessverre.) Som før kan du styre SonicHuben via HDSen, og se på HDSen hva du spiller av etc.

Ellers får flere av NMEA-sensorene en facelift. Felles for alle er bedre prosessor og internt minne, noe ikke minst de som har brukt den eksisterende sensoren for drivstofflyt sikkert setter pris på...

  • Fuel Flow, forbruk av drivstoff akkurat nå.
  • Fluid Level Sender, en tankmåler for brennstoff og andre flytende vesker.
  • Fuel Data Manager, lagrer data fra de to over for statistikk eller sammenliking.
  • Pressure Sensor, kan måle flere typer trykk ifm motordata.
  • Speed Sensor, paddlewheel som måler hastighet gjennom vann.
  • Temperature Sensor, temperatursensor som kan måle temp i vann og luft.
  • Through Hull Temperature Sensor, samme som over men som gjennomgående.

sensor.png

Alle disse sensorene har til felles at de er basert på NMEA2000, og at du kan få opp dataene på et kompatibelt multifunksjonsdisplay, for eksempel Lowrance HDS og Simrad NSS. (Men også andre merker og modeller.) Fuel Flow og Fuel data manager står på min ønskeliste, jeg har lenge ønsket meg litt mer nøyaktig informasjon om drivstofforbruk.

PS - Når det kommer til å måle lufttemperatur så fikk jeg en artig sak i bursdagspresang: Baroplug. Den måler lufttrykk (atmosfærisk trykk) og lufttemperatur. Jeg monterte den i båten i helgen og kommer tilbake til den etterhvert som jeg får litt fler driftstimer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg fikk til tilsvarende med C-MAP.

shot011.png

shot005.png

Litt andre farger som var tilgjengelig. (Edit:Ser att det var pga jeg var inne på Dybde 2)

Må prøves litt fram med fargene så det blir pent, tror jeg!

Etter oppdatering av HDS 3 så slipper jeg nå å bekrefte att den skal bruke CMAP som kartdata, endelig henter den kartet automatisk.
Men fortsatt tregt! Er for dårlig fortsatt. Glad jeg har Navionics også.

Endret av BusterSCC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-map er tregere enn Navionics på Lowrance og Simrad. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Men utrolig kult at du fikk samme funksjon på på C-map. Dette er virkelig gull når det kommer til å få oversikt i kartet.


Humminbird utvider HELIX-serien - og skroter de gamle

Så var det Humminbirds tid til å fornye en hel modellserie.

Du har tidligere lest om både Helix 5 og Helix 7 her på bloggen. Ryktene om en Helix 9 har svirret, og nå er også 10 og 12 på trappene. Med dette er er modellserien komplett, og erstatter de eksisterende CORE/ MATRIX-modellene. Med andre ord forsvinner de klassiske 6xx/7xx/8xx/9xx/11xx. Dette er den første store endringen hos Humminbird siden de introduserte ONIX og ION.

Helix-serien er dog basert på den samme programvaren som de eksisterende CORE-modellene, ikke programvaren i ONIX. Personlig ble jeg noe overrasket over dette, siden det betyr at Humminbird fortsatt må vedlikeholde to forskjellige sett med programvare. Slikt koster penger, og kompliserer intern utvikling av plattformene. Vi vil altså forsatt se ONIX og ION som de absolutte toppmodellene, mens Helix får noe enklere funksjoner.
Noen av prisene i USA har også kommet, mens norske priser ikke er kjent på dette tidspunktet:
Helix 12 CHIRP SI - 2300 USD
Helix 10 SI - 1500 USD
Helix 9 SI - 1000 USD

Vi ser på prisene over at Humminbird legger seg merkbart under både Lowrance HDS og Garmin GPSMap, men over disse merkenes mellomklassemodeller (Lowrance Elite og Garmin EchoMap). 2300 USD for en 12" enhet med SideImaging og nettverksmuligheter er rett og slett ganske så billig.
Nykommerne i familien:
blogger-image-1811396859.jpg
En funksjon Helix arver fra sin dyrere bror ONIX er AutoChart Live. Denne funksjonen er tilgjengelig for både 9, 10 og 12 og er altså en automatisert tegning av dybdekart slik at kartet tegnes opp mens du kjører rundt. Prinsippet er det samme som jeg tidligere har beskrevet i Navionics Boating app, men her skjer det altså på selve plotteren, ikke på et nettbrett. Unektelig en kul funksjon, selv om den har sine begrensinger som feks at den kun kan håndtere inntill 8 timers logging totalt. Humminbird er fortsatt alene om denne funksjonen.
Helix 9:
Helix%2B9.jpg
9, 10 og 12 får også nettverksfunksjonene fra den gamle CORE-serien, slik at skjermene kan settes i nettverk med hverandre og dele feks en ekkoloddgiver. De to minste (5 og 7) har ikke hatt denne funksjonaliteten, noe som er litt pussig. Tror Humminbird at det bare er de med store skjermer som vil bruke nettverk?
Helix 10:
Helix%2B10.jpg
Den kanskje største nyheten er det 12-tommeren som får. Denne kommer nemlig med innebygget CHIRP-ekkolodd, og dette er det første gang vi ser hos Humminbird. Fordelene med CHIRP har jeg skrevet såpass mye om tidligere, at jeg ikke skal kjede deg med å gjenta det enda en gang. Jeg nøyer meg derfor med å konstatere at HELIX 12 kan bruke frekvenser fra 28 til 540 kHz, med 1000W RMS. (De høyeste frekvensene er nok for Imaging, ikke tradisjonelt 2D ekkolodd).

Men Humminbirds CHIRP-nyhet stopper ikke der. Tolvtommeren vil i følge Humminbirds nettsider være kompatibel med "a wide variety of optional transducers" som forhåpentligvis betyr at de vil gjøre det mulig å benytte Airmars CHIRP-ekkoloddgivere. Dette (og CHIRP i det hele tatt) har tidligere kun vært mulig med ONIX/ION og den dyre SM3000-ekkoloddmodulen og flytter Humminbird inn i det gode selskap igjen når det kommer til 2D-ekkolodd. Hvorfor de kun tilbyr dette på den største modellen er et åpent spørsmål, nok engang må jeg spørre om Humminbird bare tror det er folk med store skjermer som vil ha prima ekkolodd?

Det nettsidene IKKE sier noe om er om det å bruke Airmars givere også betyr at man må gi avkall på Side Imaging og Down Imaging, eller om Helix kan håndtere to ekkoloddgivere slik ONIX og Lowrance HDS gjør. (Dog viser diverse diskusjoner på US-forums at de ikke kan håndtere to givere.)
Helix 12:
helix%2B12.jpg
Med nettverksmuligheten kommer også muligheten for å bruke skjermene med Minn Kotas IPilot Link, hvor den frontmonterte elmotoren kan styres fra Helixen.

Nettverksmulighetene er nok mye av forklaringen til at Helix sine større modeller prismessig ligger over Elite og Echomap. Nettverk = utviklingskostnader langt ut over "stand alone" enheter. Kort sagt ser vi at de mulighetene som var i de klassiske CORE-modellene videreføres i Helix 9, 10 og 12, med AutoChart Live, bedre skjerm, og CHIRP som nye funksjoner.

Med de største modellene av Helix, vil nok Humminbird spise seg godt innpå flere av konkurrentene. Salget av ONIX vil utvilsomt bli enda lavere enn det er, men den sure pillen svelger nok Humminbird lett hvis de kan ha en sjangs til å ta tilbake markedsandeler fra Lowrance og Garmin. Så langt ser dette bra ut, spesielt for de som fisker på såpass grunt vann at Humminbirds egne ekkoloddgivere er gode nok. (Det vil i praksis si grunnere enn 30-40 meter eller så.)

Jeg tror Helix 7", 10" og 12" kan bli noen av vinnerne i 2016. Vel blåst av Humminbird så langt, følg med her for en test i 2016, jeg skal love deg at undertegnede kommer til å mase om å få låne en....

Les Humminbirds egen informasjon her:
http://www.humminbird.com/Freshwater/Lifestyle/HELIX_FW/?utm_source=Major+HELIX+Series+Family+Expansion&utm_medium=Ascent_Email&utm_campaign=34486576&utm_term=1384901563&utm_content=Friday,%20October%2023,%202015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Garmin 2016 - del 1 kombimodeller

Det har vært både opp- og nedturer med Garmin de siste årene, blir det mest opp eller ned i 2016? Vi bruker to artikler for å se på nyhetene.
I mine øyne har de største oppturene Garmin har kommet med de siste årene vært:
-Først ute med innebygget enkeltbånds CHIRP (GPSMap xs)

-Først ute med innebygget tobbeltbånds CHIRP (GPSMap xsv)

-Sideseende skannende ekkolodd på mellomklassemodeller (EchoMap sv var ikke først ute, det var Humminbird, men bra var det uansett.)

Den store nedturen var selvfølgelig da de fjernet støtten for kart i IMG-formatet. Ikke bare sluttet de å støtte formatet, de gikk aktivt inn for å ødelegge for kundene sine som brukte kart av denne typen, en form for overkjøring av kundenes ønsker vi knapt har sett maken til innen bransjen tidligere. Garmin kjørte ut softwareoppdateringer til alle kurante modeller, og til PC-programmene sine, uten å advare om at oppdateringen også fjernet kundens mulighet til å bruke andre kart enn Garmins egne. Hadde du først kjørt en slik oppdatering, var det heller ikke mulig å rulle den tilbake, noe som gjorde at mange ble sittende med en kartplotter (eller PC-programvare) som var tilnærmet verdiløs for dem. Her i Norge vil dette være en soleklar reklamasjonsårsak, men få land har så sterkt vern av forbrukerrettigheter som i Norge. Dette skapte mildt sagt endel støy der ute, i mine øyne med rette. Men la oss ikke gråte over spilt melk, la oss heller se fremover.
De fleste av Garmins nyheter for 2016 ble offentliggjort under en stor båtmesse i Fort Lauderdale (USA). Det er liten tvil om hvilket merke som "vant" messen. I følge flere blogger og nettsider var Garmins stand dobbelt så stor som konkurrentenes, primært Simrad, Raymarine og Furuno, Lowrance ligger som regel lavt på denne messen. Garmins stand hadde visstnok godt besøk også. Garmin har kommet med mye informasjon, både på messen og via egne nettsider, men det er noen spørsmålstegn igjen.
En ny modellserie i lavprissegmentet, fornyelse av modellene i mellomklassen, nye ekkoloddgivere og et helt nytt kartsystem. Kanskje har Garmin en av de mest imponerende produktfornyelsene vi har sett på flere år?
Garmin Striker - lavprissegmentet.
Striker går inn mellom de rene ekkoloddene (echo) og kombimodellene i EchoMap-serien. I forhold til echo-serien får du CHIRP og GPS, men du får ikke kartplotter slik som i EchoMap-serien.
Striker har ikke tradisjonell kartplotter, kun GPS. GPSen gjør at man kan lagre waypoints og se hvor man har kjørt. Striker støtter altså ikke kart, så funksjonaliteten er rimelig begrenset på dette området. Med tanke på at omtrent enhver mobiltelefon i dag har GPS, virker det noe korttenkt å kjøpe en "kombienhet" med GPS men uten kartplotter. Striker er heller ikke kompatibel med Garmins nye "gjør det selv kart", QuickDraw. Tommel ned på den siden altså.

På den positive siden har Striker et tilsynelatende brukbart ekkolodd, CHIRP har for alvor inntatt også denne litt lavere prisklassen. Spesielt for fiske på såpass grunt vann at man klarer seg med Garmins egne ekkoloddgivere er Striker en høyst reell konkurrent. Særlig 7"-modellen er spennende med High Wide CHIRP som nok blir en slager for både trolling og vertikalfiske på dybder under 30-40 meter kombinert med SideVü. (Mer om de nye HW-giverne i del 2.)

Striker 7sv og Striker 7dv

Kombienheter med ekkolodd og GPS. Med 7" widescreenskjerm og oppløsning på 800X480 kombinert med enten SideVü og DownVü eller bare DownVü, likner disse på tilsvarende 7" EchoMap. Striker 7 har dog ingen nettverksmuligheter, ikke engang NMEA0183.

Striker 7sv leveres med den nye GT52HW-TM ekkoloddgiveren. En meget spennende ekkoloddgiver, tommel opp for det. 7dv leveres med den mer tradisjonelle GT20 men kan også brukes med de dyrere GT22 og GT23.

Striker%2B7%2Bsv.png

7sv har veil pris på 8199,- mens 7dv ligger på 7.199,-

Striker 5dv
Pussig nok er det bare storebror 7sv som får SideVü. Lillebror har riktignok en 5" skjerm i widescreenformat med 800X480 oppløsning, men hva skal man med det uten SideVü eller kartplotter? Denne modellen burde hatt skjerm i 4:3-formatet for å utnytte ekkoloddet og DownVü skikkelig.
Striker%2B5.png

Striker 5dv

Veiledende pris er 4.099,-. Striker 5dv leveres med GT20 ekkoloddgiver, og er ikke kompatibel med den nye GT52-HW. GT20 er den vanlige 77/200 kHz giveren til Garmin, så vi ser at Garmin her følger Lowrance sitt eksempel ved å CHIRPe med en vanlig ekkoloddgiver.

Striker 4 dv/ Striker 4

Striker%2B4.png

Bare 3,5" skjerm og oppløsning på 480x320, men minstemann i serien har et fornuftig skjermformat i forhold til funksjonene. Striker 4dv og Striker 4 går rett i strupen på Lowrance Mark 4x HDI og Elite 4x CHIRP. Litt mindre skjerm enn Lowrance sine alternativer, men også litt lavere pris. Det er godt å se at ikke Garmin kjører 4dv som et rent skannende ekkolodd, men også beholder det mer tradisjonelle ekkoloddet. Her har nok Garmin fått seg en meget aktuell innstegsmodell for de som "bare skal ha et ekkolodd", og dem er det mange av der ute.

Veiledende pris er 2.599,- for 4dv og 1699,- for 4. Striker 4dv leveres med GT20 ekkoloddgiver, og er ikke kompatibel med den nye GT52-HW.

Les mer om Striker her:

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/STRIKER/marine/ekkolodd-og-ekkoloddmodul/cOnTheWater-cFishfinders-bBRAND10680-p1.html

Echomap CHIRP - fornyelse i mellomklassen
EchoMap-serien er langt i fra ny, men nå har den altså fått modeller med et nytt etternavn. Vi kjenner igjen skjermstørrelsene og utseendet fra de tradisjonelle EchoMap-modellene. EchoMap CHIRP er i det hele tatt lik eksisterende EchoMap, men med CHIRP 2D ekkolodd. De mindre EchoMap-modellene har fortsatt meget begrenset nettverksmulighet, men som tidligere kan 72 og 92 bruke Garmin Network som igjen gjør de kompatible med PanOptix. Alle modellene har NMEA0183 inn- og utganger, og støtter AIS og DSC via dette dersom man har slikt utstyr ombord. Dette gjør at de også kan brukes med SonarServer dersom man ønsker det. (De har ikke egen WIFI.)

I likhet med eksisterende Echomap, er EchoMap CHIRP kompatibelt med QuickDraw (mer om QuickDraw i neste del.)

  • 92sv (veil pris fra 12.299,-)
  • 72sv (veil pris fra 10.299,-)
  • 72dv (veil pris fra 9.199,-)
  • 52dv (veil pris fra 6.199,-)
  • 42dv (veil pris fra 3.399,-)

42dv.jpg

42dv har 4,3" skjerm med en oppløsning på 480X272, som er litt merkelig når Striker 42 har mindre skjerm men bedre oppløsning? Her kan det muligens ha sneket seg inn en skrivefeil i Garmins info? Veil pris fra 3.399,- med GT20.

52dv.jpg

52dv har tradisjonelt 4:3-format, som i mine øyne er et mye bedre format på såpass små skjermer enn widescreen-formatet på tilsvarende Striker 5dv. 480X480 oppløsning er bransjestandard for 5" skjermer i 4:3. Veil pris fra 6.199,- med GT20.

72sv.jpg

Både 72sv (over) og 92sv (under) samt 72dv har den samme oppløsningen, det vil si 480X800. Ingen store overraskelser i oppløsningen der heller, helt i tråd med konkurrentene. 92sv og 72 sv leveres med den nye GT52-HW giveren, med en veil pris på henholdsvis 12.299,- og 10.299,- (På de norske nettsidene står det GT20 på 92sv, men det er nok en trykkfeil.). 72dv til 9.199,- må klare seg med GT20.

92sv.jpg

Alle bilder er hentet fra Garmins egne nettsider, www.Garmin.no, men hvis du ikke kan vente med å lese resten i del 2, kan du lese hva Garmin sier selv her:

http://explore.garmin.com/en-US/marine2016/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin 2016 - del 2, Ekkoloddgivere og kart

Nye ekkoloddgivere
Jeg har tidligere skrevet at når Garmin kom med innebygget enkeltbånds-CHIRP og senere innebygget dobbeltbånds-CHIRP, tok de steget inn igjen i "det gode selskap" hva gjelder ekkolodd. Garmins tradisjonelle ekkolodd med låst frekvens (typisk 50, 77 eller 200 kHz) har vist bunnen bra, de har til dels vist større fisk bra og ikke minst hatt et veldig "klart" bilde. Men ulempen med dette "klare" bildet har vært lav følsomhet og dårlig måloppløsning på små mål. De har rett og slett prioritert at ekkoloddskjermen skal være "pen" å se på, kontra at den virkelig skal gjenspeile hva som faktisk er under båten. Har man ønsket å se spredt krøkle mot bunnen, eller et sprangsjikt, har man måtte justere MYE på ekkoloddene og ikke minst kombinert ekkoloddet med en ekkoloddgiver fra Airmar for å få oppfylt sitt ønske. Med CHIRP, hvis styrke nettopp er følsomhet og måloppløsning, ble plutselig Garmin et reelt alternativ også for oss som som virkelig vil se alt som er å se.

Men det var altså i kombinasjon med Airmars CHIRP-ekkoloddgivere. Mange har uansett kjøpt modeller som GPSMap xs og GPSMap xsv med Garmins egne ekkoloddgivere, og basert på skjermbildene jeg ser på nett er ikke disse i nærheten av hva resultatet kan være med Airmars givere. Jeg er derfor VELDIG spent på flere av de nye giverne. Dessverre oppgir ikke Garmin noen form for opplysninger om kvaliteten på selve det kjeramiske elementet de bruker i giverne sine (forsåvidt en mangel de deler med de fleste elektronikkmerkene). Det vil derfor ikke være mulig å si noe om hvordan de nye giverne er sammenliknet med Airmar, før noen gjør en skikkelig test.

Men først skal vi se på to ting som man må ha klart for seg, nemlig at Garmin har to forskjellige tilkoblinger for ekkoloddgivere. De har en kontakt som er 8-pin, og en som er 12-pin. Du kan selvfølgelig ikke plugge en giver med den ene kontakten i et ekkolodd med det andre støpselet, eller omvendt. Garmin har adaptere, men dobbeltsjekk at giver og ekkolodd virkelig er kompatibelt før du prøver deg på en adapter.

Den neste tingen vi skal se på, er oppbygningen av etternavnene på Garmins ekkoloddgivere.

  • TM - Transom Mount, det vil si beregnet på aktermontering.
  • IH - In Hull, det vil si beregnet på innvendig montering.
  • TH - Through Hull, det vil si beregnet på gjennomgående montering.
  • IF - Ice Fishing, det vil si beregnet på å slippes ned i et hull i isen, eller rett fra brygga.

GT8HW-TM

Denne 8-pins giveren på 250W kan fort bli en meget hyggelig oppgradering for både Striker (4 og 5) og EchoMap CHIRP. Konevinkel på 16-24 grader avhenger av frekvensspennet som er 150-240 kHz, begge deler er perfekt for vårt skandinaviske predatorfiske og trolling. Dette er altså en ren 2D-giver den har IKKE ekkoloddelement for skannende ekkolodd (SideVü/ DownVü). Veil pris er 1.699,-

GT8HW.png

GT52HW-TM

Her har vi noe som ser ut som en skikkelig godbit. På papiret bør denne være alle Garmin-elskende predatorfiskeres drømmegiver. Spinnfiske, trolling og vertikalfiske på vanlige "ferskvannsdybder" har mange tilhengere, meg inkludert. Skal jeg være helt ærlig, hadde jeg gjerne sett at denne giveren passet til mine Lowrance også..

GT52HW.png

Denne 12-pins giveren på 250W for 2D og 500W for skannende ekkolodd tror altså jeg blir en slager på de nye Striker, EchoMap CHIRP og eksisterende GPSMap xs/ xsv. Konevinkel på 16-24 grader avhengig av frekvensspennet som er 150-240 kHz, altså likt som GT8HW men her er det også ekkoloddelementer for SideVü/ DownVü. Veil pris er 3.599,-

GT8HW-IF

Det samme ekkoloddelementet som GT8HW-TM, men i isfiskeutførelse. Veil pris 1.649,-

GT8HW-IF.png

Garmin kommer også med to nye medium CHIRP (80-160 kHz) på 600w. GT23M-TM for aktermontering, og GT23M-TH for gjennomgående montering. Begge har DownVü i tillegg til 2D-elementet og er 8-pin.

Med tanke på at GPSMap xsv har innebygget dobbeltbånds-CHIRP, er det litt pussig at ikke Garmin kommer med givere til det? Her er det fortsatt Airmar som gjelder for full utnyttelse av det innebygde ekkoloddet. Jeg savner også kraftigere high-CHIRP ekkoloddgivere enn 250W, men det kan tenkes at Garmin tenker at markedet for slike blir for smalt. Antallet mennesker som vil betale tilnærmet det samme for ekkoloddgiveren som for selve ekkoloddet er merkelig lite, md tanke på hvor viktig ekkoloddgiveren faktisk er.

Panoptix PS21

Da jeg skrev min første artikkel om Panoptix, var jeg noe skeptisk til selve ekkoloddgiverne. På den ene siden går min skepsis på oppløsningen, på den annen side på prisen. Den originale PS31-giveren for montering på elmotor koster 14.399,-, men nå kommer det en lillebror til 11.799,- Om en prisreduksjon på 3.000,- er nok gjenstår å se, men jeg tror PS21 kommer til å bli en slager.

PS21.jpg

PS21 bruker den samme frekvensen (417 kHz) som storebror PS31, men veier bare 340g mot storebrors 800g. Braketten for å feste giveren har blitt merkbart mer gjennomtenkt og selve giveren er vesentlig smalere og mer strømlinjeformet enn storebror.

En slik endring av vekt går nødvendigvis på bekostning av noe. For PS21 betyr det at den kun støtter LiveVü, ikke RealVü som PS31. Med tanke på at funksjonene er halvert, burde kanskje prisen vært redusert noe mer også? Til spinn- og vertkalfiske har jeg inntrykk av at det uansett er LiveVü folk bruker, så dette er nok en fornuftig innsparing for Garmin. Men når kommer Panoptix basert på CHIRP eller skannende ekkolodd (eller begge deler) så vi får bedre oppløsning? Jeg venter spent på "Panoptix 2.0".

Quickdraw - et nytt kartsystem
GT52HW-giveren sammen med Quickdraw er i mine øyne de største nyhetene for 2016 fra Garmin. Quickdraw er rett og slett Garmins svar på Navionics Sonarchart Live, Humminbirds Autochart (Live) og Lowrance/ Simrads Insight Genesis. At Garmin endelig åpner offisielt opp for kart basert på bruker-akkumulerte dybdedata er et kvantesprang for både Garmin og deres kunder. Gjør deg klar for Garmins begrunnelse for å låse IMG-kartformatet ute i kulden:
Quickdraw.jpg
I første omgang er Quickdraw noe som skjer i kartplotteren, ute på vannet. I likhet med Autochart Live og Sonarchart Live tegnes dybdekonturene opp mens du kjører.
quickdraw-1.gif
quickdraw-2.gif
Quickdraw har altså en live-funksjon hvor dybdekartet tegnes opp mens du kjører. Utifra de to GIF-animasjonene over, ser det ut til at Quickdraw ekstrapolerer. Ekstrapolering betyr at kartprogramvaren bruker mer enn bare dybde og posisjon, den bruker informasjon innenfor ekkoloddkonen til å "gjette" hvilken vei bunnen heller. Insight Genesis gjør det samme, men altså ikke ute på vannet. Ekstrapolering krever lite prosessorkraft, og er derfor en fristende form for kalkulering for alle kartprogramleverandører. Men ekstrapolering har også en hel del feilkilder, ikke minst når det kombineres med de vide konevinklene vi sportsfiskere typisk bruker. Alle som har brukt de andre Live-variantene (og Insight Genesis) har sikkert sett at "kartsporet" der båten har kjørt er mest presist midt på, og så blir det stadig mer gjetning desto bredere sporet er. Ekstrapolering må brukes med forsiktighet. Du kan IKKE stole blindt på det, men morsomt er det absolutt.

Garmin har ikke kommet med noen form for informasjon om hvordan programvaren fungerer rent teknisk. Jeg vet derfor ikke med sikkerhet om Quickdraw ekstrapolerer, men bildene kan altså tyde på det. Vi må nesten anta at Quickdraw også interpolerer, men tydeligvis ikke mot eksisterende kartdata i Garmins egne kart. På skjermbildet under ser du Quickdraw i bruk som overlegg på et Garmin Bluechart. Akkurat som for de andre Live-kartvariantene beregnes konturene utelukkende mot data du tar opp der og da, ikke mot eksisterende data. Det er altså en viss grad av interpolering inne i bildet, men ikke mer enn at prosessor og arbeidsminne i plotteren kan henge med. Finurlig og lurt, selv om det altså har sine begrensninger.

qd%2Bp%25C3%25A5%2Bbluechart.jpg
At Quickdraw bare interpolerer med seg selv er ingen stor overraskelse, og i høyeste grad som forventet. I praksis er interpolering med mye data eller store arealer noe som må gjøres på en PC. En dag vil vi nok alle ha såpass mye prosessorkraft og arbeidsminne i skjermene i båten, men det ligger flere år frem i tid.
I motsetning til Autochart Live lagres de ferdige kartdataene rett på minnebrikken. Derfor er det i praksis ikke noen reell begrensning på hvor mye du kan logge med Quickdraw, Garmin sier du kan logge 1500 timer på et 2GB minnekort og det er mildt sagt endel. Du kan lagre dataene rett på minnekort med Garmins egne kart, så dette fungerer fint i enheter med bare en minnekortport.
Kartdataene er ikke låst mot din enhet på noe vis, så du kan fint dele dine data med andre Garmin-brukere. Men du kan ikke dra nytte av logging gjort med andre merker, ei heller få med deg loggingen over til et annet merke den dagen du skulle finne på å forlate Garmin.
Det siste er selvfølgelig et helt bevisst valg av Garmin, og har ingenting med teknikken i seg selv å gjøre. De kunne fint brukt et åpent format her, men prøver å låse sine brukere til seg selv. (Akkurat som Humminbird gjorde med Autochart). Som vanlig oppfordrer jeg alle til å torpedere slike forsøk på å begrense vår rett som forbruker til å velge fritt, og anbefaler at man også logger dybdedata i sporloggen. Denne kan nemlig brukes mot andre merker, og det er ingenting i veien for å gardere seg litt.

Quickdraw er altså en gjennomtenkt løsning, hvor man har søkt å forbedre konkurrerende løsninger, men også gått i "vi vil at du bare skal leke med oss"-fellen. Det er veldig positivt at funksjonen blir tilgjengelig også på noe eldre enheter, følgende modeller er/ blir kompatible:

  • EchoMap
  • EchoMap CHIRP
  • GPSMap 74xx og 76xx
  • GPSMap 8000/5x7/8x10/10x0

I neste omgang Kommer Garmin til å gjøre det Humminbirds AutoChart skulle gjort for lengst, nemlig å lage et nettbasert system for å dele disse kartdataene med andre Garminbrukere. En Insight Genesis-liknende løsning, hvor du laster opp dine data og til gjengjeld får tilgang til andres. Hvordan Garmin skal løse dette rent teknisk, og om løsningen vil inneholde en form for kvalitetskontroll, er uvisst. Med dette blir Quickdraw en reell konkurrent til både Insight Genesis og Navionics Sonarchart, på engelsk kalles dette "community mapping".

Men hva med nødvendigheten av å korrigere og kvalitetssikre kartdataene? For Quickdraw i sin første versjon er svaret enkelt, du må klare deg med noen feil. Formatet er lukket, og Garmin kommer ikke til å gi brukerne mulighet til å åpne eller dekode formatet, ei heller mulighet til å korrigere feil i Quickdraw-kartet. Slike feil vil nødvendigvis dukke opp, det er derfor det brukes så mye tid og ressurser hos konkurrentene på kart basert på bruker-akkumulerte data. Et eksempel på en slik feil ser du faktisk i det ene av Garmins egne skjermbilder. Den røde sirkelen i skjermbildet under har jeg lagt på, men bildet er Garmins:

qd%2Bproblem.jpg

Må virkelig Garmins kunder nå kartlegge alt på nytt som allerede er kartlagt? Bare her i Norge snakker vi om flere tusen timer med dybdedata som allerede er samlet inn via de eksisterende alternativene, og ikke minst dybdekart.no. Svaret på dette er dessverre "ja". Siden Quickdraw er et lukket format, kan ikke data fra andre kilder, eller data man allerede har logget med sin Garmin, brukes. Du må pent starte fra bunnen av. Jeg håper virkelig at internettversjonen av Quickdraw gir mulighet til å laste opp data i Garmins .ADM- eller det mer generelle .GPX-formatet, men det vil tiden vise.

Les mer om Garmin Quickdraw her:

https://buy.garmin.com/en-US/US/prod543340.html

(Ikke les det på Garmin.no, den engelske versjonen i linken over er mye bedre.)

Oppsummert

GT52HW-giveren sammen med QuickDraw er i mine øyne de største nyhetene for 2016 fra Garmin. Det er absolutt et plaster på såret etter at de stengte IMG-formatet av kart, men noen fullgod erstatning er det ikke. De kunne fint hatt begge deler, slik deres største konkurrent har.

For all del, at EchoMap-serien får CHIRP er en stor nyhet, men tross alt bare å forvente siden Lowrance kom med CHIRP på sine mellomklassemodeller for snart to år siden. PS21 til Panoptix var en tilsvarende naturlig utvikling av eksisterende produkter. Langt i fra uviktige noen av de, men tross alt som forventet.

Kanskje på tide med en test av EchoMap CHIRP med GT52HW mot Lowrance sin nyhet på Elite-siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance 2016 - Elite Ti og Hook

Da var det tid for å se på de nye modellene Lowrance kommer med i 2016.

Vi har allerede sett på den nye giveren TotalScan, som i likhet med re-inkarnasjonen av HDI-giverne vi kjenner fra før kommer med 9-pins kontakt. Har du glemt dette allerede, kan du gjenoppfriske hukommelsen her:
http://teamcolibri.blogspot.no/2015/12/lowrance-totalscan-ny-ekkoloddgiver-i.html

Elite Ti

Joda, som forventet holder Lowrance sin plan for å skifte modeller etter to år, og dermed omdøpes Elite CHIRP og blir Hook, og vi ser Elite Ti som et enda vassere alternativ kile seg inn mellom Hook og HDS. Dette er mellomklassemodellene til Lowrance, som plasserer seg mellom toppserien HDS og den enkleste serien Hook.

Ekkoloddet fra Elite CHIRP videreføres, du har valget mellom et tradisjonelt ekkolodd som kan sende på de vanlige faste frekvensene 50/83/200, eller CHIRP i Lav, Medium og Høy. Hvilke frekvenser/ frekvensbånd du kan bruke gis av ekkoloddgiveren. DownScan bringes også videre, men med den nye TotalScan-giveren kommer nå også SideScan inn i bildet, skannende ekkolodd som ser til siden for båten.

Elite Ti følger etter sin storebror HDS Gen 2 Touch og får en berøringsskjerm (touch) med fire knapper. Den får ikke multi-touch, her er det en finger av ganger på skjermen. (Som for HDS Touch, mens HDS Gen 3 har multi-touch hvor man kan bruke flere fingre for feks "pinch to zoom"). På mange måter blir Elite Ti en HDS Touch, uten ethernet men med innebygget CHIRP. For alle som bare skal ha en skjerm, og dem er det mange av, bør dette passe godt inn.

For de som er mer opptatt av selve ekkoloddet enn DownScan og SideScan, vil Elite Ti være kompatibel med flere av Airmars CHIRP-ekkoloddgivere. Dette er særdeles gode nyheter for alle som fisker på dypere vann enn de klassiske "ferskvannsdybdene". Nøyaktig hvilke av Airmars givere som er kompatible har jeg ikke informasjon om i skrivende stund, men TM150M og B150M har vært nevnt.

GPSen i Elite Ti oppgraderes også. Den får 10 Hz oppdateringsfrekvens, og matcher dermed Garmins mellomklassemodeller EchoMap på dette punktet. De er selvfølgelig kompatible med Insight Genesis, Navionics, C-map, Reefmaster og dybdekart.no på kartsiden. Elite er dermed den mellomklassemodellen med kompabilitet mot flest kartalternativer.

Festebraketten til Elite Ti ser ut til å være den samme som Elite/Hook 4 og 5. Det vil si en hurtigbrakett hvor du holder inne en knapp bak på enheten for å løse den ut fra braketten. Braketten kan dreies og vinkles. For de som ønsker enda mer tilpassningsmuligheter har RAM en festebrakett som passer.

Elite Ti får WIFI og Bluetooth. Her på berget har ikke Bluetooth den store betydningen i praksis, men i USA hvor man bruker aktermonterte "ankerstenger" er dette et poeng siden disse kan styres med Bluetooth. Da er WIFi et større poeng, både fordi det gjør at man kan bruke Lowrance-appen til å speile skjermen på et nettbrett eller smarttelefon, og fordi man med dette kan laste ned softwareoppdateringer direkte, og ikke minst oppdaterte Insight Genesis kart.

Designmessig er jeg ikke helt sikker på om jeg liker de blå detaljene over og under skjermen, men mange vil kanskje synes at dette er et "innovativt" forsøk på å bryte den gamle trenden med grå eller svarte enheter. Personlig synes jeg det får det hele til å se ut som noe fra Ringo. Heldigvis kan det blå lyset slås av.

Elite 5 Ti

Elite%2B5%2BTi.jpg

For første gang fra Lowrance ser vi nå en 5"-skjerm i widescreenformat. Raymarine Dragonfly var først ute med dette, fulgt av Humminbirds Helix. Som jeg har nevnt utallige ganger før er dette positivt med tanke på SideScan, og negativt med tanke på vanlig ekkolodd og kart. 800X480 oppløsning er i praksis blitt en bransjestandard på slike skjermer, og Elite 5 Ti følger den standarden.

Elite 5 Ti har ikke NMEA2000.

Elite 7 Ti

Elite%2B7%2BTi.jpg

Elite 7 Ti får som Elite 7 CHIRP begrenset NMEA2000-kompabilitet, men ikke så begrenset som Elite CHIRP. Den kan i praksis brukes med ekstern GPS-antenne, dele waypoints (men ikke synkronisere) og ta i mot AIS-data fra en VHF eller AIS-modul, samt gi posisjonsdata til en VHF for bruk av DSC-funksjon. Men den store nyheten på NMEA-siden er at Elite 7 Ti får kompabilitet med Motorguide Xi5 via interface, og akkurat det tror jeg blir en svært viktig faktor for mange. Elite 7 Ti kan også ta i mot motordata og andre typer sensordata.

Elite%2BTi%2B5%2Bog%2B7.jpg

Fornuftig nok ser det ut til at Lowrance ikke vil tilby Elite Ti som enklere varianter uten kartplotter. Men de kommer i en variant med SideScan/ DownScan og en med bare DownScan. Jeg kaller dette fornuftig fordi widescreenformatet nettopp er best med StructureScan, eller med delt skjerm ekkolodd/ kart. Norske priser er ikke satt enda, men Elite 5 Ti koster 600 USD og Elite 7 Ti koster 800 USD. Gang med cirka 11-12 for norske priser, litt avhengig av hvordan dollarkursen utvikler seg fremover.

Jeg tror Elite Ti kommer til å treffe markedet godt, særlig 7"-varianten. Touch, kompabilitet med Motorguide Xi5, WIFI og markedets beste utvalg av kart vil gjøre at både Garmin og Humminbird skal få noe å bryne seg på her. Det eneste spørsmålet som gjenstår nå, er når vi får se Elite Ti i større størrelse enn 7"?

Hook

Hook%2Balle.jpg


Elite CHIRP fader helt ut og erstattes av Hook. Hook 4, 5, 7 og 9 er rett og slett Elite CHIRP med ny logo og den nye 9-pins kontakten. TotalScan-giveren kan ikke brukes, og det er kun en teknisk endring utenom den nye kontakten: Hook har ikke NMEA2000 slik Elite CHIRP hadde i 7" og 9".

Den eneste nyheten i Hook er egentlig Hook 3x, som ikke er en Elite CHIRP med ny drakt men i steden en Elite 3x i ny drakt. Hook 3 er såpass enkel, og har så liten skjerm, at man kan diskutere nytten av den i det store og hele.

Det som skuffer meg med Hook, er at Lowrance fortsatt ikke har fått på plass en Exit-knapp. Ellers er det udelt positivt at de beholder dagens formater på 4 og 5.

Så hva er forskjellen på Hook, Elite Ti og HDS Gen 3?

Det spørsmålet har jeg en følelse av at jeg kommer til å få noen ganger fremover, så jeg prøver meg på en oppsummering:

CHIRP: Hook, Elite Ti, HDS
CHIRP med AIRMAR: Delvis Elite Ti, HDS
DownScan: Hook, Elite Ti, HDS
StructureScan HD: Elite Ti, HDS
StructureScan 3D: HDS
Single-Touch: Elite Ti, HDS
Multi-Touch: HDS
Bluetooth: Elite Ti, HDS
WIFI: Elite Ti, HDS
SonicHub: HDS
Xi5 kontroll: Elite Ti, HDS
Styring av autopilot (påhenger): HDS
Motordata: Elite Ti, HDS
Full NMEA2000: HDS
Ethernet: HDS
Video input: HDS

PS: Med Elite Ti og Hook er dagens Elite CHIRP historie, alle modellene avsluttes. Så har du ventet på et godt tilbud, eller en mulighet til å prute, er det nå du har sjangsen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lowrance+Mercury = VesselView

Det er ingen hemmelighet at Navico (eier av Lowrance) lager de digitale motorinstrumentene til blant andre Mercury. Derfor har mange undret seg over at det ikke er bedre kompabilitet mellom Mercury og Lowrance. Det endres på nå.

VesselView Link lanseres i løpet av sommeren 2016, og er kort oppsummert en mulighet til å sette Lowrance HDS Gen 3 og Lowrance HDS Gen 2 Touch i nettverk med en Mercury uten at man har selve Mercury VesselView displayet.

VesselView%2BLink.jpg

Med dette kan du se/ styre følgende på din HDS:

  • Turtall
  • Fart
  • Gjenværende drivstoff
  • Batterispenning (V)
  • Posisjon på trim
  • Cruisecontrol
  • Trollingmode (turtallsmoderering)
  • Diverse feilmeldinger og advarsler

Noen av punktene på listen over forutsetter at din Mercury er ny nok til å gi fra seg slike data. Men kan du se dataene via dagens VesselView kan du også se de på HDS. Dagens VesselView-displayer ser slik ut:

VesselView.jpg

VesselView Link er en modul, dvs en liten boks, med en kabel fra motoren og en kabel inn på NMEA2000-nettverket. Årsaken til at man ikke har kunnet få opp alle disse dataene direkte, er at Mercury i sin visdom har endret litt på NMEA-protokollene fra sine motorer, for å sikre seg at deres kunder MÅ kjøpe VesselView-displayet fra dem. Slikt kan man fort bli litt irritert av, jeg irriterer meg i hvertfall når noen bevisst endrer litt på en eksisterende bransjestandard bare for å øke sin inntjening, uten at det tilfører kunden noe om helst. (Gjerne kalt "Apple-effekten".) Det er positivt at Mercury nå beveger seg i en retning hvor kunden selv kan velge display, selv om vi har en bit igjen før jeg er helt fornøyd. Helt fornøyd blir jeg den dagen jeg kan ta en NMEA-droppkabel rett fra motoren og til NMEA2000-nettverket. En slik kabel koster ca 400,- Dessverre er det ingen motorprodusenter som har kommet dit, alle krever en eller annen interface som koster vesentlig mer enn en enkelt NMEA-kabel.

Her ser du en film av hvordan dette fungerer på Simrad:

http://youtu.be/dR6afVNk3Ns

Les mer om VesselView Link på Mercurys sider:

https://www.mercurymarine.com/en/us/news/mercury-introduces-vesselview-link-digital-interface-at-the-2016-miami-international-boat-show/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad Professional - det er lov å drømme litt

Simrad Professional kom i vinter med noen nye modeller, her tar vi en kikk på de jeg gjerne skulle hatt i båten min. Dream on...

Du har tidligere lest at jeg foretrekker dedikerte skjermer til ekkolodd og kart. Jeg vil for eksempel heller ha to 5" i portrettformat (4:3) enn en 9" i widescreenformat (16:9). Årsaken er at jeg mener at det er skjermens høyde som betyr noe både for kart og ekkolodd, selv om skjermens bredde er hyggelig når man bruker sidescan eller kjører med delt skjerm. Skal man bare ha en skjerm er widescreen mer fornuftig, men her ser vi på dedikert ekkoloddskjerm.

Simrad S2009 har tatt meg på ordet. Dette er en 9" skjerm lik som Simrad NSS Evo2 i 9" jeg lånte vinteren 2014/2015, men snudd 90 grader så den står på høykant.

S2009_front_lg.jpg

Når du ser hvordan Simrad NSS Evo2 i 9" ser ut er likheten slående, men S2009 har ikke touch-funksjonaliteten.

NSS2_9inch_FRONT_Combo_8487_md.jpg

Inne i S2009 er det også flere likhetstrekk med NSS Evo2. Ekkoloddet er tilnærmet identisk, dvs et tilsvarende CHIRP-ekkolodd. I NSS Evo2 har CHIRP-ekkoloddet en RMS på 250W, mens S2009 har 500W. (Til sammenlikning har Simrads dyreste ekkoloddsmodul, BSM-3, 250W). RMS-effekten for CHIRP ekkolodd er egentlig ikke enormt viktig. Årsaken er at man kan øke pulslengden i frekvenssveipet uten at det går utover oppløsningen. Dette i motsetning til ekkolodd med låst frekvens, hvor økt pulslengde automatisk betyr dårligere oppløsning.

Skjermen til S2009 har den samme oppløsningen også, 800X480, men siden skjermen er på høykant blir nødvendigvis oppløsningen i forhold til den vannsøylen man viser på skjermen nesten dobbelt så stor på S2009 som på NSS 9 Evo2. Begge skjermene er 1200 nits, med andre ord lyssterke nok til å stå ute på dekk i direkte sollys, og fortsatt være leselige.

S2009 er basert på mye av den samme softwaren som i NSS Evo2, men skal i følge Simrad være "mer robust". Du kan logge sonar med S2009, og den kan settes i nettverk med de samme ethernetkablene som vi ellers kjenner fra Lowrance og Simrad.

S2009 har en bror i R2009 som er en ren radarskjerm. S2009 har i USA en pris rundt 1400,- USD, og det er egentlig ikke så hakkandes galt.

Hvis du virkelig vil klinke til, så har S2009 en storebror i S2016. Her ser vi på en 16" ekkolodskjerm i widescreenformat. At formatet ikke er portrett er kanskje til å leve med når oppløsningen er hele 1366X768 og vi har en høyde på skjermen som er høyere enn S2009. Men vær obs på at lysstyrken bare er 400 nits så dette er en skjerm som bør stå inne, selv om den i likhet med lillebor er klassifisert som IPX7 og derfor tåler elementene vi ellers møter utendørs.

S2016_front_lg.jpg

Det er ikke bare størrelsen som drar på her, prisen øker også. Ca 4000,- USD må du regne med. På den annen side vil ikke S2016 passe på dashen i båten min, så jeg får se meg om etter noe annet.....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.