Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av ny stang ørret/sjøørret, hjelp!


Cinquedas
 Share

Recommended Posts

Vet det er en lignende tråd som noen tidligere, men ikke helt det jeg var ute etter.

Har gått fra en hobbyfisker med noen turer i året, til å bli helt bitt av fiskebastillen.

Har brukt en Shimano Forcemaster BX 270 MH til det aller meste fram til nå, som pilking fra båt, fiske fra land og sjø og innsjø, dog med litt forskjellige sneller.

Har en Exage 4000 FD, som for så vidt funker fint til båtfiske(innaskjærs).

Det jeg først og fremst er ute etter er en ny stang og snelle til ørret/sjøørret.

Fins jo stenger som er i gata 3-15g, og neste er jo gjerne 7-21g og tilsvarende.

Bruker jo av og til større sluker enn 15g til sjøørret, og noen ganger mindre enn 7g til ørret.

Annet er lengden på stang. Får jo alt fra 7` til over 10`. Tenkte kanskje rundt 9-10`, men har det mye å si?

Vil nok bli mest fiske etter sjøørret, men hva bør jeg gå etter?

Hvor stor er forskjellen på disse størrelsene?

Tenkte pris i område 1500-2000,-.

Er jo noen alternativer på for eksempel skittfiske.no som jeg har kikket litt(les mye..)på, men får ikke helt bestemt meg.

For eksempel

Berkley Twilight 9,6` 3-15g m/ Abu Sorøn STX 20 til 1690,-

eller

SF Jubileum Trout 9` 7-28g m/ Aernos 2500FB til 1990,-

Ikke noe must å kjøpe sett, men sparer vel litt på det.

Veldig åpen for forslag!

Vil gjerne få det i boks asap, da sjøørret banker på døra nå som isen er på vei bort!

Endret av Cinquedas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns en mängd spön som funkar, men väljer du en Sorö stx rulle kommer du att bli nöjd. Fiskar med tre Sorö rullar 20 och 40 storlek och är helnöjd. De levereras med en spole för flätlina och en spole tänkt för nylon, vilket gör att de kan användas för flera olika uppdrag.

Mitt lättaste spö som kanske är mest lämpat för sö fisket i Norge är ett Berkley Lightning 9,6 fot 3-18 gram och det har gett mycket fiskekänsla för pengarna. Finns nog inte kvar i sortimentet men något liknande borde gå att hitta. Jag föredrar rejäl längd på spön så detta är mitt kortaste spö i samlingen av havsöringsspön.

Berkley Lightning 11 fot 5-30 gram har också ingått i min arsenal och är ett mycket kompetent och skönt spö för det priset. Att det är tredelat tyckte jag var en nackdel, men rent fiskemässigt saknar jag det när jag nu brutit av toppen i en oförsiktigt hantering i bilen...

Finns på skitt fiske .se

Tog en titt på skittfiske.no och både 9,6 fots och 11 fot spöt i berkleys Lightning serie finns ....tillsammans med några andra möjligheter....

Längden är ju mycket en smaksak, men personligen tycker jag att jag kastar med bättre längd och precession med ett långt spö. Särskilt när man fiskar från land kan ju kastlängd ha betydelse. Själv vadar jag inte utan väljer hellre lina bete och spö som ger rejäla kastlängder för att nå havsöringen. Många tycker att fiskar man från båt så spelar det mindre roll och begränsar längden till 9 fot...men personligen använder jag långa spön även från båtarna.....

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handlar ju om vilka beten du tänker använda, här på svenska sydkusten fiskar jag med beten från 12 till över 40 gram, det betyder att jag har flera spön och rullar.... just nu fiskar jag med spön 3-18 gram, 8-32 gram och 15-55 gram.

Man ska inte heller stirra sig blind på vad som står på spöt, ibland är uppgifterna där rena fantasier, ett spö som är klassat upp till 40 gram, kanske inte orkar bära den vikten i ett bra kast, utan kanske är som bäst med beten mellan 25 o 35 gram.

Lättast är att fråga runt som du gör här, provkasta kompisars spön, fundera på vilka betesvikter du använder mest och rikta in dig på att hitta ett spö som funkar för det.... att man eventuellt kastar lite sämre med beten som sällan används spelar kanske mindre roll, och blir intresset stort och ekonomin räcker så skaffar du snart fler spön....

Rent generellt kan man väl säga att om du hänger på ett för tungt bete på ett spö blir det svampigt och svårt att styra och har du ett för styvt spö kan ett lätt bete vara svårt att få till vettiga kast med, men några gram mer eller mindre brukar inte vara avgörande....

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med helaksjon eller dyp progressiv menes ei stang som er ganske myk helt ned til håndtaket, slik at hele stanga jobber. Det motsatte er toppaksjon, som er mere egnet for tyngre sluker og tyngre fiske, den har myk topp og stovere underdel

Er du i tvil, så ring butikken og spør, eller spør betjeningen hvis du er i butikken. Ei helaksjonsstang bøyer seg heltned, mens ei toppaksjonsstang bøyer seg kraftig i toppen, men lite i den nedre delen

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 3-15 gram er litt pinglete til sjøfiske. Har flere ganger hatt problemer med torsk som kjører seg fast uten at jeg har mulighet til å legge press på den. Slukene jeg bruker er også fra 12 til 18 gram så en 7-21 grams stang er mye mer velegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk!

Mulig dumt spørsmål, men vil ikke en 3-15g stang da alltid være laget helaksjons, hvis stenger med toppaksjon er ment for tyngre sluker, som for eksempel 30-40g..?

BAN, jeg bruker stort sett samme str på slukene som deg, rundt 12-15g. Og det vil være sjøørret jeg kommer til å bruke den mest til.

Sjelden jeg får noe annet på kroken, både sei og torsk har forsvunnet lengre ut(Telemark).

Men jeg tenkte nå å bruke den etter ørret i ferskvann også, da ofte med sluker på 5-10g. Er vel kanskje mest "safe" med 7-21g pga øvre sjiktet dog, siden jeg er ute etter én felles stang for begge bruk i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner nok på en stang i område 7-21g, da det er sjøørret som vil være førsteprioritet for stanga, med en god og passende snelle til.

Skulle jeg ha behov for en lettere stang til ferskvannsørret, så blir det siden. Kommer til å bruke den stanga til begge deler i første omgang.

Noen flere forslag til stang/snelle til rundt 1500-2000,-?

Kommer til å ta en tur til nærmeste forhandler, men siden jeg ikke kjenner til eller er god kunde, tipper jeg det er bedre priser for meg på nettet.

Er jo alt fra 2-delt, til både 5 og 6delt. Hvordan er forskjellen på dette, rent fiskemessig?

Takk for alle svar, både som jeg har fått og nye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ban, fiskemässigt är det ingen större skillnad på hur många delar ett spö delas i. Jag hängde upp mig på att det var mer krångel att dela ett tredelat riggat spö för transport i bilen, ett tvådelat drar jag isär och viker ihop utan att dra ut linan och eventuellt med betet kvar också. Ett tredelat blir lätt mer krångel och trassel om man är lat som jag och vill undvika att dra ur linan. Det kan ju lätt lösas med något fäste för odelat spö på utsidan av bilen vid förflyttning, eller att man är mer arbetsmyra än mig. Antalet delar är mer en smaksak vid transport än praktisk betydelse vid fiske.....

Om jag får lov att rekommendera en kombo som ger mycket fiske för din budget så säger jag ABU Sorön Stx 20 och berkley lightning 9,6 3-18 gram alternativt 11 fot 5-30 gram

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står det mellom 2 sett ser det ut som.

SF Jubileum seatrout stanga med Sorøn stx 20 snelle eller Shimano Aernos 2500.

De koster henholdsvis 1299,- og 1999,-. Sorøn holder sikkert i massevis, men når jeg først kjøper nytt utstyr, så frister det litt å gå for Aernos 2500 hvis den er merkbart bedre.

Her kommer neste nybegynnerspørsmål..

På Sorøn snella så står det den er laget for fireline o.l, så man slipper backing eller tape.

Hva vil det si...?

Tenkte å sette på fireline nå, har tidligere bare benyttet monofilament som bare er knyttet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innebär att en av en av spolarna som levereras med rullen är konstruerad för flätlina "fireline" . Det sitter ett par gummiringar i botten på spolen. Annars brukar man få lägga några varv nylonlina i botten, eller tejpa fast flätlinan efter som den annars lätt glider och snurrar på spolen så att det blir trassel. Det är kanske inte något som är avgörande, det funkar att tejpa eller bottna med nylon i en vanlig spole också. Men ABU har ju valt att göra en stor grej av att spolen är konstruerad för flätlina, och på mina tre rullar funkar det klockrent.

På bilden min stx 20 med flätlina och extraspolen från en av 40 rullarna....


Sorön går för 999:- på skittfiske och olssonsfiske, men sen får man ju titta vad priset blir efter frakt och avgifter när du har rullen i handen... Så vilket av seten du än väljer så blir ju spöt riktigt billigt och mycket fiske för pengarna... lycka till!

post-29577-0-70375600-1459069999_thumb.j

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar!

Sorøn stx20 med SF stang kommer på totalt 1299,- på skittfiske, så det er vel en grei pris totalt. Med kjøp over 1500,-, blir det gratis frakt, og siden jeg skal ha litt ekstra så kommer jeg under den.

Men på Aernos så trenger man vel egentlig bare å sette på monosene første på snella, og skjøte denne med for eksempel fireline?

Blir jo gjort én gang, så blir det jo lenge til neste gang. Ser også at Aernos snelle har plass til mer sene, så noen meter med monosene først spiller jo for så vidt liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funkar utmärkt med monolina eller tejp i botten på spolen, så du ska inte hänga upp dig på det när du väljer rulle. När det gäller angivelse av linmängd på en spole får man ta det med en nypa salt, på mina Sorö får jag plats med nästan dubbelt så mycket som det anges i tekniska beskrivningen. Men flätade linor kan också skilja ganska mycket i verkliga mått jämfört med angivna. Oftast utgår ju måtten från brottstyrka och inte i diameter som vi använt på monolinor i Sverige.

Du kommer att få mycket fint fiske för pengarna oavsett vilket set du väljer av de två...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var en SF Jubileum 9´ 7-21g stang, med en Aernos 2500 bestilt! :)

Når jeg først kjøpte nytt så la jeg inn noen hundrelapper ekstra, selv om Sorøn snella sikker hadde funka like bra.

Da blir det bare å vente på stang og snelle, blir nok en tur eller to med gammelt utstyr før den tid også.

Takk for delte erfaringer og meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens fångst på mitt nya SSGS 10 fot 8-32 gram. Klart under 50 cm så den krokades av i vattnet...

Du blir säkert nöjd med dina nya prylar! Skitfiske tillönskas! Och i morron återvänder jag till Norge, o hoppas fånga en sö i Oslofjorden snart också...

post-29577-0-09848500-1459103880_thumb.j

post-29577-0-71433900-1459103889_thumb.j

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok litt tid før stanga kom, også har jeg vært litt sløv på kveldene. Derfor har jeg ikke fått på snøre på snella ennå.

Har litt spørsmål ang fireline/vanlig mono, fortom osv, men velger å ta det på en egen tråd :)

Skal komme med oppdatering ved første jomfrutur med ny stang! nå kommer båten ut til uka også, så da blir det noen turer med den også, på jakt etter sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.